Hoe was het eigenlijk vóór al dat natural gebeuren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Hoe was het eigenlijk vóór al dat natural gebeuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 18:21

Vandaag zat ik op mijn knollie, we waren lekker buiten aan het rijden. Touwhalstertje erop, mijn oude vertrouwde bomlooszadeltje, en we tuften lekker in het rond. Ik bedacht mij hoe ik met mijn paarden omga. Ik vind dat paarden/poowns respect voor mij moeten hebben, dan heb ik respect voor hun. Dwz niet langs mij af lopen, na mij de stal in omdat ik anders omver gewalst wordt, en als ik vraag of ze opzij willen gaan, gelieve dat ook direct te doen.

Maar toen moest ik denken aan de mensen die echt helemaal natural zijn, en misschien stiekem zelfs wel een beetje tegen alles dat níet natural is. Of in ieder geval, mensen die er bewust voor hebben gekozen om zo natuurlijk mogelijk met hun paard om te gaan.

Maar hoe was het eigenlijk voor al dit natural gebeuren? Paarden waren toen toch niet zo ontzettend vervelend dat ze niet meer te handelen waren? Ze werden toch ook voor de koets gespannen door mensen die zoiets nog nooit hebben gedaan? Ingereden door er gewoon op te klimmen en dan maar te zien waar je eindigt?

Ik ben al mijn halve leven lang in de paarden, misschien iets meer. Ik heb altijd puur op gevoel gewerkt, en zodrade hele hype ontstond van het natuurlijk omgaan met paarden, merkte ik dat er veel dingen overeen kwamen. Toch heb ik nog nooit een paard verpest, heb al meerder poowns ingespannen voor de koets, mijn eerste toen ik 15 was, zonder enige ervaring. Ben er toen mee moeten stoppen omdat ik stopte met de poowns, maar hij kon al iets trekken met mij er op, en ging gewoon lekker met mij mee naar buiten. En dat was een pittige welsh-ruin..

Nou is dit topic beslist niet bedoeld om mensen af te kraken. Iedereen moet vooral zo met zijn paard om gaan zoals hij of zij wilt, dat doe ik per slot van rekening ook..

Maar hoe was het vóór dit alles?

aerdenhout1

Re: Hoe was het eigenlijk vóór al dat natural gebeuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:30

Vroeger was het niet anders bij de echte paarden mensen!
Alleen was er toen niet een naampje voor verzonnen...NH.....en werden er niet een dik handje vol, rijk van!!
Ik zit al dik 40 jaar in de paarden en weet dus hoe het vroeger was!
Als ik alleen al kijk naar het voer, het tuig en de hulpmiddelen bij het rijden die er in die 40 jaar zijn bijgekomen!!!!!
Elke branche wil een graantje mee pikken en er geld aan verdienen.
Rijkleding, ook zoiets, pees beschermers, dekjes, dekens, hoofd stellen enz. enz. te kust en te keur in welke kleur dan ook!
En dat is ook met de NH goeroe's. Een zag daar wel geld in en kijk waar het nu is!
En dan wil ik niet zeggen dat elke NH er verkeerd bezig is natuurlijk, maar het gaat mij vaak veels te ver!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:34

NH is commercieel geworden, vroeger was dat gewoon opvoeding ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-11 18:55

Zoiets dacht ik dus ook, vroeger opvoeding, nu NH (ofzo).
Maar zat er dan ook een verschil in? Net als met de peesbeschermers zeg maar?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 18:58

Vroeger deed ik nooit peesbeschermers om omdat m'n pony het niet nodig had.
Tegenwoordig is het hip om een 'setje' te hebben....

Vroeger vroeg je je paard ook om gewoon te luisteren, maar kreeg het wat vaker een skup ;)
tegenwoordig heet het NH, en daar hoort skuppen niet bij...
Balachelijk; wanneer mijn paard dreigt of wat dan ook, krijgt hij el een knal hoor....

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 01:34

Ook bij NH kan een paard een klap krijgen. Zo zacht als het kan en zo hard als nodig.

Ik denk dat het tegenwoordig allemaal een stuk commercieler is, waardoor het een stuk minder van je gevoel komt. Als je klein bent wordt je paard opgezadeld en ga je een stukje hobbelen en later kun je hem dan zelf opzadelen en een uurtje op de manege hobbelen. Daar heb je toch niet zo'n goede band voor nodig als een paard wat de hele dag met je moet werken.

Ik denk dat je daardoor mensen hebt die dus niet meer met gevoel rijden, ze voeden niet meer op. Ze gebruiken het paard alleen een uurtje en verwachten dat hij meewerkt.
Ik werk ook geen hele dag met m'n paard, ben maar eventjes in beeld in haar hele dag. Zoals ik op de manege heb leren rijden, heb ik nooit fijn gevonden. Ik wil ondanks dat ik maar eventjes bij haar ben toch een goeie band hebbben. De gedachte van NH sprak me heel erg aan. Al dat dure spul hoef ik niet, ik wil het liefst zo min mogelijk in m'n handen hebben. Ik hoef ook niet alle knopjes te kennen, alleen degene die ik vaak gebruik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 09:09

aerdenhout1 schreef:
Alleen was er toen niet een naampje voor verzonnen...NH.....en werden er niet een dik handje vol, rijk van!!
Als ik alleen al kijk naar het voer, het tuig en de hulpmiddelen bij het rijden die er in die 40 jaar zijn bijgekomen!!!!!
Rijkleding, ook zoiets, pees beschermers, dekjes, dekens, hoofd stellen enz. enz. te kust en te keur in welke kleur dan ook!
En dat is ook met de NH goeroe's. Een zag daar wel geld in en kijk waar het nu is!
En dan wil ik niet zeggen dat elke NH er verkeerd bezig is natuurlijk, maar het gaat mij vaak veels te ver!

Denk dat mensen vroeger wat nuchterder waren ook. Vroeger leerden we gewoon om te gaan met een paard, en dat je dat niet uit een boek (toen had je nog geen dvd's) kon leren werd er goed ingestampt. Vroeger leerden we dat niet alles te koop was, dat je rijden moest leren, omgaan met een paard moest leren.......
Mensen snappen wel dat je sukadelapjes neit in een kwartier gaar kunt stoven, maar niet dat je niet met een paard kunt leren omgaan vanaf een dvd'tje......
En ja, tuurlijk kun je daar nieuwe dingen uithalen, nieuwe inzichten opdoen. Die dingen zijn echt niet helemaal nutteloos, net als dat je veel goede boeken hebt over paarden. Maar als je het gevoel er niet voor hebt, of de tijd er niet voor neemt, of niet kritisch naar jezelf wilt zijn, halen alle boeken en dvd's in de wereld niets uit. En dat is het probleem van nu. Tijd hebben we nog evenveel als toen, maar wordt niet meer genomen. Kritisch naar jezelf zijn lijkt heel moeilijk, en willen leren ook. En daar speelt de commercie handig op in. En de mensen laten zich ermee voor de gek houden.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 09:18

Ik denk dat er altijd wel een vorm van NH is geweest, maar dan gewoon door mensen die dit lekker zelfstandig deden en er niet mee de buitenwereld in treedde.
Tot er een aantal waren die geld roken en het de commerciele wereld in hielpen waardoor het voor een deel een soort hype is geworden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:04

kehdra schreef:

Vroeger vroeg je je paard ook om gewoon te luisteren, maar kreeg het wat vaker een skup ;)
Balachelijk; wanneer mijn paard dreigt of wat dan ook, krijgt hij el een knal hoor....

Toch grappig dat je uit één post op kan maken welkemensen er wel of welke er niks van begrepen hebben. En dat eeuwige gezever over wie er rijk van worden. Sorry, maar ik gooi het echt op jaloezie. Iedereen die in dezelfde positie die kansen had gehad had ze gegrepen. Blijkbaar is er vraag, dat jij dan niet bij de "vragers" hoort maakt toch niet uit. Dan doe je er niet aan mee.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 12:16

Fellor schreef:
kehdra schreef:

Toch grappig dat je uit één post op kan maken welkemensen er wel of welke er niks van begrepen hebben. En dat eeuwige gezever over wie er rijk van worden. Sorry, maar ik gooi het echt op jaloezie. Iedereen die in dezelfde positie die kansen had gehad had ze gegrepen. Blijkbaar is er vraag, dat jij dan niet bij de "vragers" hoort maakt toch niet uit. Dan doe je er niet aan mee.

Huh, ik begrijp je opmerking niet helemaal?
Ik geef aan dat NH zoals het nu heet, al heel lang bestaat, maar dat het nu commercieel is geworden.
Ik vind dat jammer, omdat nu mensen vanuit een boekje/DVD met hun paard bezig gaan, zonder les te krijgen, terwijl les imo zo hard nodig is, om timing en 'feeling' te ontwikkelen. Veel van deze mensen vinden het dan niet NH wanneer je je paard een skup geeft, terwijl dat soms ook gewoon nodig is.

Misschien vatte je m'n laatste zin verkeerd op ofzo?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 13:59

De opkomst van nieuwe dingen is natuurlijk in een stroomversnelling gekomen door de komst van internet.
Het is bijna onvergelijkbaar hoe het vroeger was.
Kwam je op een stal waar het zus ging, dan deed je zus, kwam je op een stal waar het zo ging, dan deed je het zo. Natuurlijk werd er wel iets naar buiten gekeken, maar je wereld was veel kleiner.

Je kan nu met een druk op de knop kijken hoe het er aan de andere kant van de wereld aan toe gaat, dus voor alle inspiratieloze mensen is dat erg fijn :D Je kan nu een stroming volgen die alleen aan de andere kant van de wereld populair is, dat kon twintig jaar geleden echt niet.

NH is naar mijn idee een hype geworden doordat paarden geen noodzaak meer zijn, maar lange tijd nog wel met de militaire discipline van vroeger behandeld werden. NH is daar een tegen-antwoord op.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 14:16

Ik reed met een stalhalster en een touw, nu heb je bitloze hoofdstellen.
Een dekje met een dekensingel, nu heb je barebackpads en boomloze zadels.
Maar wat ik wel leuk vind is dat er meer informatie over is, waardoor je toch verder kunt leren.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 14:21

Paardenmensen zijn mensen met paarden geworden.
Zit wel lekker veilig denk ik zo'n bomlooszadeltje?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 14:29

Hoe bedoel je?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 14:45

aerdenhout1 schreef:

Helemaal mee eens. Ik heb in een ander topic ook wel eens uitgelegd dat dingen die vroeger in de dagelijkse omgang met de paarden werden meegenomen, nu uit de context gehaald worden en als "apart kunstje" in de bak worden aangeleerd.
Zoals bijvoorbeeld dat het paard uit jouw ruimte moet stappen. Vroeger deed je dat gewoon elke dag, als je bij het paard de stal in stapte...dan leerde het paard "vanzelf" dat hij dan ruimte moet maken. Of als je door het hek de wei in wilt, waar het paard voorstaat. je wapperde even met je handen, of je maakte je even groot, het paard ging opzij en je zeï: Braaf... En de volgende keer wist het paard het al en ging hij altijd voor je opzij als jij met je lichaamshouding liet weten dat je er bij of er langs wilde... Maar nu gaan mensen dit respect (ik noem het liever de beleefdheid van het paard) als apart kunstje aanleren in de bak.
Op zich niks mis mee...als het voor die personen nodig is om zo inzicht te krijgen hoe je het in de dagelijkse gang van zaken kunt toepassen...maar "vroeguh" in "mijn tijd" ging dat dus vanzelf in de dagelijkse gang van zaken.

De NH beroemdheden scheppen flink geld idd, door in te spelen op een enorme behoefte die er ontstaan is. Ik vind dat eigenlijk wel knap. Heel knap zelf, als je een product wat eigenlijk nooit een product was zo weet te verkopen. Ik heb daar diep respect voor. En het heeft ook wel nut, want het zet toch wel aan tot nadenken. Al is het voor mij alleen maar dat ik eens kijk wat nu eigenlijk ook al weer de theorie is, achter wat ik zo vanzelfsprekend doe. En ik maak er in mijn werk ook handig gebruik van. Want door hun theorie kan ik het ook makkelijk uitleggen aan derden. Want als je zo opgegroeid bent met paarden zoals ik, dan is dat zo geïntegreerd in jezelf, dat het lastig uit te leggen is hoe je dingen nu precies doet en waarom (leg maar eens aan iemand uit hoe je moet leren lopen, als lopen voor jou een vanzelfsprekendheid is).

Hoe is die enorme behoefte dan ontstaan?
dat lijkt mij duidelijk. Ik zit ook al meer dan 40 jaar in de paarden. Vroeger waren er haast geen maneges. Dus degene die met paarden in aanraking kwamen groeiden er mee op en wisten niet beter. En leerden hun vaardigheden van mensen die "paard ademden", omdat ze ooit nog dagelijks met paarden werkten op het land (ik heb wel zo'n "leermeester" gehad).
De laatste jaren zijn er steeds meer maneges en daar komen mensen "out of the blue" met paarden in aanraking. En deze mensen willen alles leren over het paard en zoeken naar informatie. En daar is heel knap op ingespeeld.

Even mijn historie: Ik was direct als kind gek van paarden. Een oude buurman had drie pony's. Ik was een klein hummeltje en mocht wel op die pony's rijden (ik was vijf of zo). Die buurman had echter alleen halsters en borstels...geen zadel en hoofdstel. Nou...de touwen aan het halster geknoopt en ik ging rijden in de wei. En ontdekte zo van alles spelenderwijs. Toen ik wat groter was ging ik ook zo een rondje door het "bosje" tegenover ons huis. Nu zou je dat natural noemen....toen als kind deed ik gewoon.
Op een gegeven moment overleed deze oude buurman en zijn zoon verkocht de pony's voor de slacht. Ook daar keek niemand eigenlijk gek van op toen. Natuurlijk vond ik het erg....zielig ook...maar eigenlijk niet erger dan wanneer ze gewoon verkocht waren aan iemand anders. Dat die zoon er zsm van af wilde en geen gezeur met de verkoop wilde en daarom de slager belde...was in de agrarische omgeving waar ik ben opgegroeid niet gek eigenlijk. (later bleek één van die pony's een paar dorpen verderop via de slager nog een goede plek bij een kindje gevonden te hebben). Het paard werd daar gewoon nog als landbouwhuisdier gezien en net alles overtollige ramlammeren...ging dat wel eens naar de slacht.
Een paar weken later mocht ik gaan rijden bij kennissen van mijn ouders die een grote fokkerij had in KWPN-ers en Welshpony's. Daar reed ik voor het eerst met zadel en hoofdstel. Eerst de pony's en al heel snel ook de paarden. En op mijn twaalfde ook de jonge paarden (onder begeleiding van mijn "leermeester"). En vrij snel daarna werden de pony's verkocht en gingen we ook paarden van anderen rijden en trainen. En corrigeren. Heel veel van geleerd. De ontwikkeling van mensen die "op paardrijden" gingen kwam toen langzaam op gang. En zo ook de problemen waar die mensen tegenaan liepen als ze op een gegeven moment een eigen paard kochten...
Toch vond ik dat ongecompliceerde vroeger wel heel fijn....nu ik er zo over aan het schrijven ben.

En eigenlijk is dat nog steeds de manier hoe ik met dieren omga: ongecompliceerd en vanzelfsprekend....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 14:53

Vroegah... toen steeg je gewoon nog links op omdat het zo hoorde en als je rechts opsteeg had je geen verstand van paarden :+ _O-

In het weiland reed je met een halster en twee touwtjes, maar als ik de weg op ging reed ik met een hoofdstel met bit, want ja dat hoorde zo.

En ijzers sloegen we soms onder, niet altijd, maar dan pakten we de berm, want anders zouden de hoeven teveel slijten :+, wat eigenlijk nooit gebeurde gek genoeg :D

Maar dekens, biks en een echte stal, dat hadden we niet. Dus ik vond die paarden op de manege met hun -tig dekens altijd al een beetje raar en al die brokjes vroeg ik me ook van af of dat nou echt nodig was. Aangezien onze paarden het prima deden op hooi met af en toe een emmertje zemelen om ze te verwennen. :D

Je reed in kleren die te oud waren om nog als 'gewoon' aan te trekken en je had één of 2 rijbroeken, en in de winter reed je er ook mee tezamen met je ijskoude rubberen laarzen.

Afbeelding
(de grootmoeder van Arabesk)
Gek genoeg paste zadels toen altijd ^) en had je één dik vilten dekje

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 15:14

Hahaha...ja...zadels pasten altijd idd..
En die vilten sjabrakjes (zo heette een dekje toen) had je in: wit, rood, geel, blauw en groen. Maar op een gegeven moment zag je eigenlijk niet meer welke kleur het was, want je kon ze niet wassen. Er zaten ook leren stukken op dit sjabrakjes.
Je zweepje was kort en rood of blauw en heette karwatsje.
Alle paarden werden gereden met een enkel gebroken bus- of watertrens.
En met een lage Hannoveraanse neusriem. Een enkele met een hoge Engelse neusriem. De gecombineerde neusriem...toen die voor het eerst in de winkel lag...ik weet het nog precies....dat was wat....dat vonden we maar gek. Waarom nou twee van die riempjes?
En de frontriem was met van die gekleurde driehoekjes: bijvoorbeeld geel/wit, of rood/wit.
En we hadden allemaal een ponyclubsweater aan als we met z'n allen in de vrachtwagen op wedstrijd gingen.
Sporen droegen we eigenlijk niet.
Daar stonden we niet eens bij stil, dat kwam later pas als je verder ging in de dressuur.
Maar het was vooral erg allround...
Ijzers...die hadden alleen de koetspaarden.
En de paarden die naar de keuring gingen, die kregen dan voor een ijzertje.
Wat Arabesk zegt over zonder bit en zonder zadel rijden herken ik niet zo eigenlijk. Ik ben dat eigenlijk altijd wel blijven doen. Moest de paarden soms uit een verder weiland halen en dan knoopte ik het touw aan het halster en klom er op eentje en nam een ander als handpaard naast me mee. Ook over de weg.
Ook vaak met de fiets de paarden uit dat weiland halen. Soms twee tegelijk naast de fiets. Ging altijd goed, want je wist wel met welke paarden je dat deed. En met welke fiets (lage instap).

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:07

HIHIHI...zadels, breek me de bek niet open...elke stoute onderneming van een paard, als zijnde probleem op bokt, krijg je wel minimaal 3 keer te horen...past het zadel wel????????
Wanneer is de tandarts geweest...als ze dit hadden gevraagd in mijn begin periode van de paarden had ik heeeeeel hard gelachen!
Maar tegenwoordig zijn er in elke provincie denk wel een paar te vinden!
Net als de osteopaten, ook zoiets, jongens waar hebben we het over!
En hier komt ook een osteopaat regelmatig op stal hoor, dus ik ben geen tegen stander, zeker niet!
Geloof ook echt dat het heel goed kan zijn voor je paard,heb dat zeker met 1 paard bewezen gekregen, maar er zijn er tegenwoordig zo veel dat je door de bomen het bos niet meer kan zien!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:20

tja...vroeger paste zadels gewoon...zijn de zadels verandert of de paarden?
Of willen de osteopathen gewoon geld verdienen,en de zadelpassers.
Het hele paarden gebeuren opzich is een gigantische hype geworden.Het lijkt wel of zowat iedereen in Nederland een paard heeft.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:25

Leuk om te lezen, dat ik 20, me toch eerder herken in het verhaal van polly2 en aerdenhout1, dan in het verhaal van NH.

Ben toch meer van het internettijdperk dan jullie, met alle respect... :D
En ben niet met paarden opgegroeid, als in paarden zijn vanzelfsprekend. En de omgang die polly2 noemt, past me ook meer dan het hele NH gebeuren.

Heb overigens ook wel een leerjuf, vanaf m'n 8e geloof ik. Dus misschien ligt het daaraan... :)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:33

Het is wel zo, vind ik dat in sommige dingen wel doorgeschoten is ten opzichte van vroeger...
Maar aan de andere kant, was de niet l*ullen maar poetsen mentaliteit ook niet altijd fijn.
Ik moet zeggen dat ik bij de fokker waar ik reed dat niet zo had, maar ik zag dat wel eens om me heen gebeuren. Dat er dan met de botte bijl werd gehakt zeg maar.

Vroeger keken wij bij het zadel of er bij de schoft wel voldoende ruimte was en of hij niet klapperde van achteren. We hadden vier zadels liggen...en reden verschillende paarden. Dan werd de beste van de vier gekozen en als dat dan matig was, ging er een bontje onder, of een voortuig aan tegen het schuiven. Daar moest ik het dan mee doen. Het kon ook niet om voor ieder paard een zadel op maat te laten vullen. Zeker niet voor de paarden van anderen die maar tijdelijk gereden werden, of die alleen voor zadelmak maken bij ons waren. Dan koos je het beste voor dat paard...en dat was het dan. We keken verder niet naar de lengte van het zadel, of de zweetbladen niet op de schouder lagen en dat soort dingen. Daar hadden we geen notie van...ik niet tenminste...
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik in al die jaren nooit de indruk heb gehad dat dit problemen opleverde voor de paarden. De paarden daar waren stuk voor stuk allemaal heel beleefde dieren , die eigenlijk geen structurele problemen hadden met rijden of in de omgang.

Van gebitten herinner ik me wel dat ik wel eens paarden op het halster reed, omdat ze last hadden van de mond, vanwege wisselen en doppen op de kiezen. En dat we met een kwartje het tandsteen van de hengstentand afschraapten. (kwarjte had van die karteltjes aan de rand).
En dat de jonge paarden die aan het wisselen waren "hutspot" kregen van de eigenaar: de bieten en wortelen die ze kregen werden met een schep in een ton fijngestampt. En verder kregen ze zelfgemaakte slobber van een granenmix die de eigenaar zelf samenstelde. De granen werden dan geweekt in warm water.
En wat hij ook wel eens deed was een paard op een oude hoefrasp laten kauwen om zo de doppen los te krijgen. Maar echt een gebit vijlen werd eigenlijk nooit gedaan.
Toch waren de paarden eigenlijk altijd wel fijn en nageeflijk.

En paarden longeren voor het rijden deden we eigenlijk alleen in de eerste fase van het zadelmak maken. Paarden moesten al heel snel leren dat ze zich geen rare bokpartijen mochten veroorloven, puur omdat ze fris in de kop waren.
"Je moet de energie die ze hebben positief benutten" werd mij dan gezegd.
En eerlijk gezegd doe ik dat nog steeds niet...al heb ik weken niet gereden op een bepaald paard...ik zadel op en rijd er mee weg. Ook zo het bos weer in. Net als "vroeguh". En gaat ook altijd goed....
(natuurlijk maak ik niet direct een megarit, ik hou wel rekening met dat het paard een tijd niet gewerkt heeft).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:42

Wat ik me nu wel afvraag...

Ik heb inmiddels ruim 2 weken niet meer gereden, osteopaat is bij 'mijn' paard geweest, paard blijkt in de schouders helemaal vast te zitten. Was slecht voorwaarts en viel uit galop. Heeft toch een poosje geduurt voordat de eigenaresse en ik een link konden leggen.
Nouja, osteopaat er bij en nu wat longeerwerk.

Maar hoe werd zoiets vroeger opgelost? Neem aan dat iets dergelijks vroeger ook wel voorkwam?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:43

Dan werd een paard er doorheen gereden denk ik.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-11 18:43

Ik denk dat het paard dan gewoon een tijdje op rust ging ofzo?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-11 18:52

Nou, dat kan ik je wel vertellen hoor.
Wij kregen soms wel paarden die waren verreden. Die paarden waren dan erg scheef, of zelfs in een S in hun lichaam.
Je moet ook bedenken dat de paarden van pakweg 30 tot 40 jaar geleden een stuk minder sensibel waren dan nu.
Die paarden waren dan meer als een plank zeg maar. Bijvoorbeeld paarden die scheef waren naar één kant die gingen op 1 hand in contrastelling de bocht door. Of konden op die hand niet in de goede galop of alleen maar overkruist.

Wat we dan deden was veel rijden met die paarden en veel longeerwerk aan de dubbele longe en zo het paard weer losmaken en rechtrichten.
Met een hele batterij aan oefeningen. Met veel figuren. Maar ook regelmatig het bos in om galopwerk te doen op lange rechte stukken en zo het paard krachtiger te maken. En handigheidjes om het paard het gaan in de goede galop te leren, als het gevoel bij het paard helemaal "stuk" was zeg maar...
En ook dan werden de paarden uiteindelijk rechtgericht en fijn nageeflijk.
Ik moet ook wel zeggen dat ik de indruk heb dat er toen minder paarden echt "verreden"werden. Met andere woorden, volgens mij werden paarden sneller bij ons gebracht en werd het uitbesteed...ipv dat mensen zelf doormodderden. Maar dat weet ik niet zeker hoor...dat is zoals het in mijn herinnering zit.

Ik heb een aantal jaren geleden een Jazzmerrie gekocht. Zij was schots en scheef: een S zeg maar, en ook haar heupen stonden ongelijke hoog.
Ik heb alleen voor dat laatste een ostheopaath laten komen, want daar had ze duidelijk pijn aan, dat zag je zelfs als ze vrij in de wei liep.
Maar de rest heb ik allemaal met training opgelost (longeren aan de dubbele, rijden, bos in...etc.).
Afgelopen zomer had ik een fysio/ostheopaath/dierenarts/chiropracter hier, vanwege een paard dat gevallen was en daar problemen door had gekregen. En ik liet haar ook mijn Jazzmerrie even checken...ze vond niets...diertje zat heerlijk in haar vel zei ze. En dat was toch mooi om te horen.
Laatst bijgewerkt door polly2 op 22-01-11 18:53, in het totaal 1 keer bewerkt