Paard valt me aan

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Paard valt me aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 14:59

Ik zit met een probleem waar ik gewoon 's nachts wakker van lig. Ik weet niet meer wat ik moet doen.

Mijn paard is nu bijna 4 jaar dus begint met puberen. Ik heb hem licht ingereden en dat pakt hij allemaal goed op.
Echter gaat het sinds een paar dagen goed fout.

Longeren gaat niet meer. Hij draait zijn hoofd naar me toe en komt steigerend op me af. Ik heb ook altijd geoefend met los longeren. Gewoon zonder longeerlijn. Dit ging altijd goed. In de 20X40 bak, bleef hij altijd netjes om me heen lopen op de volte.

Afgelopen zondag heb ik hem los in de bak gezet met het idee om hem weer los te longeren. Ik gaf hem het commando om te gaan stappen, maar hij draaide zich naar me toe, kwam in volle galop met zijn oren in zijn nek naar me toe.
Ik kon nog net opzij springen waardoor zijn hoef vlak langs mijn hoofd kwam van de natrap. Ik was woedend en heb hem een flinke tik met de zweep op zijn kont gegeven. Zijn reactie was hierop hetzelfde. Omdraaien en me letterlijk aanvallen.
Ik ben keihard, maar dan ook echt keihard in dit soort situaties en heb hem alle hoeken van de bak laten zien. Hij leek zich over te geven, maar nadat ik hem in draf aan wilde zetten gebeurde er weer hetzelfde.

Uiteindelijk heb ik hem 1 lange zijde kunnen laten draven op mijn commando en ben toen gestopt. Ik was helemaal alleen en de gedachte kwam in me op dat ik daar straks op de grond lig en niemand me ziet of hoort.

Gisteravond gingen we het natuurlijk weer herhalen, maar weer zodra ik een commando gaf, viel hij me aan.

Ik laat niet over me heen lopen, ik pak hem hard aan. Maar dit helpt niks. Hoe harder ik hem aanpak, hoe agressiever hij wordt en hoe zachter ik hem aanpak hoe meer hij zijn middenhoef naar me opsteekt. Hij heeft letterlijk schijt aan me en zodra ik wat van hem vraag, gaat hij in de aanval.

Ik zit met mijn handen in het haar en weet niet meer wat ik moet doen.

Apple

Re: Paard valt me aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:04

-> GVL

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:06

Is er iemand die even met je mee kan kijken?

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:09

Jeetje, wat lastig zeg.
Mijn eerste gedachte na het lezen van de titel was "aanpakken", maar dat doe je dus al.

Ik zou er in eerste instantie ook even wat hulp bij vragen. Misschien dat iemand hem op gang kan houden terwijl jij het commando geeft?
En misschien is het mogelijk dat hij lichamelijk ergens last van heeft en dat hij het longeren (voor het rijden longeer je waarschijnlijk ook?) met pijn is gaan associeren?

Succes in ieder geval.

Atina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:09

Ik zou inderdaad je instructeur om hulp vragen of desnoods te laten helpen

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:11

Gaat het overigens om dat enorme paard in je profiel??
Dan zou ik echt maken dat ik wegkwam als hij achter me aankwam! :oo

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:12

Vaak is het uitproberen en niet de pijn die zo'n paardje de beweegreden geeft.
Wij hebben ook zo'n puberd stuk vreten op stal staan. Het zal wel overgaan....

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 15:14

Er is iemand die aangeboden heeft even mee te gaan en eventueel te helpen. Helpen in de zin van hem even flink op zijn plaats te zetten door hem letterlijk in mekaar te timmeren.
Natuurlijk zie ik dit niet zitten, maar ik ben zowat wanhopig. Ik vond het al verschrikkelijk om hem op zijn kont te meppen met de longeerzweep, maar is dat dan toch de enige oplossing?
Ik weet dat paarden onderling keihard zijn tegen elkaar, maar wat denken jullie?

@ _Noor: Het gaat inderdaad om Bries uit mijn profiel. Het is een paard waar je wel even een stapje voor opzij doet. Die foto op mijn profiel is van een jaar geleden. Hij is nu wat breder zeg maar.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:16

Kun je niet een deskundige raadplegen? Het is heel lastig om te oordelen vanachter een computer. Ik kan niet zien wanneer en hoe hij precies reageert. Het zal een kwestie van dominantiestrijd zijn denk ik zo, maar misschien dat je hulpen net op het verkeerde moment op de verkeerde manier worden gegeven. Maar ik denk dat je daar pas echt zinnigs over kunt zeggen, als je het ook daadwerkelijk kunt zien. ;)

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:16

wat is de afstamming?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:17

Goeiegod! Dat is meer dan 1000kg donderend geweld wat er op je af komt.

Mmmmh plan bijstellen, want een zweepslag tegen dit paard werkt waarschijnlijk meer averechts.
Is het alleen met longeren dat hij dit gedrag vertoont?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 15:19

mariska32 schreef:
wat is de afstamming?

Moeder = Lotte van Boomzicht
Vader = Junior (weet zijn achternaam even niet uit mijn hoofd)

vur schreef:
Kun je niet een deskundige raadplegen? Het is heel lastig om te oordelen vanachter een computer. Ik kan niet zien wanneer en hoe hij precies reageert. Het zal een kwestie van dominantiestrijd zijn denk ik zo, maar misschien dat je hulpen net op het verkeerde moment op de verkeerde manier worden gegeven. Maar ik denk dat je daar pas echt zinnigs over kunt zeggen, als je het ook daadwerkelijk kunt zien. ;)

Ik denk dat ik dat dan maar moet doen. Iemand mee laten kijken die er verstand van heeft.
Niet dat ik dat niet heb hoor, maar vanaf de zijlaan zie je natuurlijk andere dingen als dat je er zelf mee bezig bent.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 15:20

annebe schreef:
Goeiegod! Dat is meer dan 1000kg donderend geweld wat er op je af komt.

Mmmmh plan bijstellen, want een zweepslag tegen dit paard werkt waarschijnlijk meer averechts.
Is het alleen met longeren dat hij dit gedrag vertoont?

Ja daarom. Het is best angstaanjagend als hij zo op je af gedenderd komt.
Het is alleen met longeren en met losgooien in de bak. Rijden, poetsen, wandelen, is allemaal geen probleem.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:21

Mijn Gelderse merrie (type: dominant!) vond het toen ik haar net had ook leuk om achter mij aan te komen rennen in het land, oren plat en dreigen... Nadat ik mezelf een paar keer net op tijd in veiligheid heb kunnen brengen door onder een schrikdraadje door te duiken :o , was ik het zat en ben ik achter háár aan gaan rennen (woest brullend en zwaaiend met mijn halstertouw _O- ). Paard is daar zo allemachtig van verschoten (lees: op haar plek gezet) dat ze dat nooit meer heeft gedaan en wel 3 keer nadenkt voor ze boos naar me kijkt. Terwijl ik haar toen zelfs niet aangeraakt heb!

Punt is natuurlijk dat jouw paard wel erg groot is en waarschijnlijk niet snel onder de indruk van je is... Maar ik denk inderdaad dat het een dominantiekwestie is en dat los je op zoals paarden dat onderling ook zouden doen.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:21

stuur je ff een bp

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:22

oef. Ik herken dit verhaal uit duizenden en het had dus echt mijn ruin kunnen zijn.
Op de grond was het een drama.. echt een verschrikking. On veilig gewoon..
Op een gegeven moment was ik het zo beu, en mijn lesgeefster ook. De volgende keer dat hij naar me toe kwam jagen heb ik het longeer touw volledig tegen zijn hoofd aan gegooit. Kon me niets schelen of het nou goed was of niet, afstand houden! En vooral niet zo drijgen. Bah! Asiciaal paard...

Nu trainen we bijna elke week, maar we doen het rustig aan. Het is voor hem ineens heel veel en raakt er een beetje overstuur van.
Uiteinderlijk zag 2 weken terug mijn "kwade" training er zo uit:

Afbeelding
Zie je mijn schouder? Binnenkant? Hem als het ware naar voren draven.
Het touw bij zijn achterwerk maar zodra hij gaat drijgen krijgt hij hem tegen zijn flank/kont en als het echt gevaarlijk word krijgt hij hem met volle kracht tegen zijn hoofd. ;)

Die bovenstaande foto van me die valt gelukkig nog mee, Hij drijgt nog wel maar komt niet meer op me af rennen. Ik zie zeker vooruitgang sinds ik aan grondwerk doe en hem een aantal keer een oplawaai heb gegeven! Tanden op elkaar en doorbikkelen dus! ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:23

Misschien voorlopig even niet meer longeren en zelf niet erbij gaan staan in de wei/bak met losgooien :)*

Ik zou igg niet levensmoe zijn :P en als de rest wel goed gaat lekker rijden dan :D

Irma_Maandag

En wanneer je het longeren met lijn probeert? Als je aangeeft dit los te doen, en dat hij aanvalt wanner hij los is.
Wellicht heb je door de lijn wel meer overwicht (vooral figuurlijk in dit geval).

bowie_pluis

Ik zou hem gaan longeren aan de dubbele lijnen. Zodra hij dan wat uithaalt, kun je hem met de buitenste lijn naar buiten laten draaien en zo dus niet bij je komen. Ik verzorg zelf ook een paard dat het gewoon longeren verschrikkelijk vind, maar aan de dubbele lijnen gaat het gewoon goed! Wel een longeerzweep erbij houden, maar die dubbele lijnen werken super. Mail anders eens met http://www.bomproefpaard.nl Zij kan je vast verder helpen.

Succes! en zoek t niet in agressie, dadelijk zijn jullie het vertrouwen in elkaar helemaal kwijt en is hij aan de hand ook niet meer je maatje.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:25

Misschien kan je het proberen met een plastic zak aan je longeerzweep. op het moment dat hij op je af komt denderen dat je hem ergens mee af kunt schikken.
Of een scheepshoorn o.d.

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:25

annebe schreef:
Of een scheepshoorn o.d.

...of een kanon....

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-11 15:27

@ Giolli: Wat oefen jij precies?

@ listiglistje: Dat lost niks op. Dan ga ik het probleem alleen maar uit de weg en ik wil het juist oplossen.
Juist omdat hij zo doet, geeft het mijn de motivatie om ermee aan de slag te gaan.

@ Irma_Maandag: Als ik longeer met de longeerlijn, draait hij zijn hoofd naar me toe en komt steigerend op me af.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:27

Dubbele lijnen kan helpen, maar zodra je paard in de gaten heeft dat hij je hiermee zo omver kan trekken (en geloof me, dat kan een flinke haflinger al) dan heb je nog en groter probleem.
Dit is een dominante probleempje, nadeel is dat jij een flinke donder tegen over je hebt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:28

Dan maar niet vrij longeren maar de bijzet eraan, word het moeilijker voor hem om ongewenst gedrag te vertonen en straft zichzelf, hij gaat de machtstrijd met je aan en die mag hij niet winnen maar dat wist je zelf ook al, veel succes.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:36

Ik denk dat je veel hebt aan de tip van Giolli, TS! Zo lossen paarden dat ook op: achter de (lijn van) de schouder blijven betekend "lopen", ervoor komen betekent "stoppen". Dat respect zou hij voor je moeten krijgen.