Zonder bit, wat dan?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DreamAngel

Zonder bit, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-10 21:28

Ik zie vaak artikelen over dat het niet goed is een bit te gebruiken, maar wat kun je dan proberen? Want sommige paarden kunnen niet tegen de druk op hun neus...

Sodeletuut

Re: Zonder bit, wat dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:30

Zonder hoofdstel, op zithulpen is het enige wat dan overblijft. :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:33

Mag ik zeggen dat het ontwijken van enige vorm van bit de makkelijkste uitweg is?
Iedere paardenmond is anders, en er is gerust een passend bit bij te vinden. Je moet alleen even zoeken.
En ook druk op de neus kan door een paard geaccepteerd worden. Als je maar weet waar je mee bezig bent, en druk laat varen bij de geringste poging om na te geven van de kant van het paard.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:37

Ik denk ook dat de werkelijke groep paarden die niet tegen druk op hun neus kunnen echt heel klein is. Want dat zullen de paarden zijn die niet eens een halster om kunnen, want ook dat is druk. En met die druk van het halster, daar kan een goede ruiter ook mee rijden. En die goede ruiter zal ook met een bit en normale druk kunnen rijden. Maar goed, ander punt :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 21:45

Touwhalster en niet met aangenomen teugels rijden. Mijn paarden waarderen hoofdstellen die strakomneus zitten ook niet :D

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 11:09

RianneH schreef:
Ik denk ook dat de werkelijke groep paarden die niet tegen druk op hun neus kunnen echt heel klein is. Want dat zullen de paarden zijn die niet eens een halster om kunnen, want ook dat is druk. En met die druk van het halster, daar kan een goede ruiter ook mee rijden. En die goede ruiter zal ook met een bit en normale druk kunnen rijden. Maar goed, ander punt :P

Daar heb je gelijk in :D

Arabesk schreef:
Touwhalster en niet met aangenomen teugels rijden. Mijn paarden waarderen hoofdstellen die strakomneus zitten ook niet :D

Wat zijn aangenomen teugels? :o

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:13

Dat je je teugels op maat hebt, wat druk op zn neus.
Touwhalsters zijn dun dus ze kunnen snel gaan snijden.

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 11:50

Dan kan ik beter een normaal halster gebruiken zonder aangenomen teugels :D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:54

Een touwhalster werkt verfijnder in.
Maar je moet idd weten waar je mee bezig bent als je me een touwhalster wilt gaan rijden.
Als jij de neiging hebt om je aan de teugels vast te houden, of je geen onafhankelijke zit hebt, is ook een gewoon stalhalster niet de goede keuze.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:10

Halsring. ;)

korrie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:13

tja...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:23

Even een advies naar de TS toe.
Zomaar iets gaan proberen (zoals rijden met halsring wat hierboven werd geopperd of helemaal zonder hoofdstel) is heel gevaarlijk.
Het is het ultieme doel waar je naartoe moet werken, je kunt niet zomaar lukraak alles van dat paardenhoofd afgooien en dingen gaan "proberen", want dan zijn de ongelukken voorgeprogrammeerd.
Wat je in artikelen leest, is niet de ultieme waarheid. Dat is de mening van degene die dat artikel heeft geschreven.
Een bit is niet per definitie fout, en bitloos niet per definitie voor ieder paard de oplossing.

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 13:14

Ik ben ook niet van plan meteen ermee te gaan rijden, ik wilde het vooral ter informatie weten, ik heb nu een jaarlingetje, en het gaat wel even duren voordat ik erop kan gaan ;D
Maar als de tijd rijp is, blijf ik zeker allert :D

heavon13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 18:40

Als ik jou was zou ik les gaan nemen bij iemand of bij meerdere mensen om te ervaren hoe je bitloos kunt rijden. En misschien ook meteen proberen met verschillende hoofdstellen te rijden. Een paard dat zogenaamd geen druk op de neus verdraagt geeft waarschijnlijk aan dat jij dan met te veel druk rijd. Ik heb zelf ooit een paard gereden waarbij dat ook gezegd werd. Heb toen een sidepull aangedaan en ben weggereden zonder problemen. Het is heel belangrijk dat je altijd druk loslaat als het paard luistert naar wat je vraagt. En als je druk gebruikt om te sturen of stoppen als je paard niet op alleen je zit luistert, gebruik dan pulserende bewegingen en maak er een vraag van ipv een bevel. Uiteindelijk moet je paard natuurlijk wel doen wat je vraagt, maar daar heb je meer overtuigingskracht dan fysieke kracht voor nodig. Bij een jaarling kun je al heel veel op de grond leren. Als je goed de basis erin legt dan gaat het inrijden vaak als vanzelf.

Maar als je nog niet gewend bent aan het bitloos rijden zou ik je aanraden om les te volgen of om ergens een cursus te doen. Er zijn gelukkig steeds meer mensen die dit willen en zich erin verdiepen, dus als je even googled vind je genoeg mensen die hier les in geven.

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-10 19:06

Les nemen dat wil ik zowieso, ik heb mijn jaarling een paar dagen terug gekocht, en ik krijg as dinsdag mijn eerste les voor de 7 games :D

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:45

DreamAngel schreef:
Les nemen dat wil ik zowieso, ik heb mijn jaarling een paar dagen terug gekocht, en ik krijg as dinsdag mijn eerste les voor de 7 games :D

Wat leuk! Gefeliciteerd met je aankoop! En wat goed dat je nu alvast gaat rondkijken wat er allemaal mogelijk is. Door te starten met de 7 games heb je alvast een heel goed begin gemaakt. Door Parelli verder te volgen is je bit vraag straks vanzelf opgelost; aangezien je bij Parelli leert rijden met touwhalster. Dit is heel veilig, omdat je dit op de grond heel goed voorbereid. Als je zover bent is elk bitloos hoofdstel geschikt, omdat je met weinig druk leert rijden.
Veel succes!

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-10 13:19

Dat zal ik zeker onthouden! Dankjewel!:D

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:25

Uiteindelijk wil Parelli ook weer naar een bit toe, en is de bitloze fase een stap in de ontwikkeling van ruiter en paard. Met bit zijn de aanwijzingen nog meer te verfijnen dan zonder, al is niet iedereen van de anti-bit lobby het daarmee eens.

DreamAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-10 00:28

Daar heeft Parelli wel gelijk in, maar ik ben toch niet voor de ijzeren staven in een paardenmond ;D

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 11:14

ik betreur het ook dat Parelli weer naar het bit toewerkt, maar goed da's zijn keuze. Ik vind het lespakket wél een ideale voorbereiding op bitloos rijden :j

Als je grondwerk doet met een touwhalster is dat ook het meest logisch om te gebruiken als je er ooit opstapt. Dan verandert er niks, behalve dat baasje óp de rug zit, maar de aanwijzingen blijven zo goed als hetzelfde.

Ik rij zelf dus ook met waslijnen, omdat een touwhalster niet geschikt is voor 'teugels op maat' en ikzelf 'vroegah' ook al niet zo reed :+

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:44

Zou dat ook niet iets commercieels zijn van Parelli? Omdat zonder bit nog niet echt goed verkoopt in de wedstrijdsport op het moment??
Ik vind het ook erg jammer dat het bit weer terug komt later. Als je al zoveel kan zonder, waarom dan met?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:55

DreamAngel schreef:
... maar ik ben toch niet voor de ijzeren staven in een paardenmond ;D

Een bit hoeft geen ijzeren staaf te zijn, sterker nog hij is nooit van ijzer, want dat roest... Bitten kunnen van hol materiaal zijn en vederlicht, en van kunststof, van leer, etc.

De hengst die ik in de herscholing heb verdraagt geen druk óm de neus en geen zware druk óp de neus, en geen extra druk achter de oren (litteken, dus ooit wond gehad) en hij is bang voor het bit.
Ik rijdt hem nu met een halster omdat het lossig zit en ik heb dus niet constant druk erop. Ik rijdt hem feitelijk op mijn zit.
Aan de hand ontwijkt hij ook druk van het halster, dus er zijn zeker paarden die zelfs dat niet prettig vinden. (In tegendeel dus tot wat iemand eerder beweerde).
Ondertussen probeer ik hem wel weer vetrouwen te laten krijgen in het bit en ik ben met hoofdstelloos bezig. Een en ander kan rustig hand in hand.

Mijn jonge merrie begon ik met inrijden aan een halster. Ik wist nog niet welke kant ik op wilde met haar. Een en ander komt ook van het paard uit en ligt aan je eigen rijkunst. Ze is niet meer, dus ik weet niet welke kant het maar haar op zou gaan, maar waarschijnlijk hoofdsttelloos.

Maar goed, leer je paardje door de jaren heen vooral aan de hand goed naar het halster lusiteren en naar lichaamstaal en stemcommandos, daar heb je later profeit van.
Over een jaar of drie hebben ze misschien wel weer wat uitgevonden wat je meer aanspreekt, daar hoef je nu niet over te beslissen.
Je kent het paard dan ook beter en weet dus ook beter wat handiger is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:45

e_horse schreef:
Zou dat ook niet iets commercieels zijn van Parelli? Omdat zonder bit nog niet echt goed verkoopt in de wedstrijdsport op het moment??
Ik vind het ook erg jammer dat het bit weer terug komt later. Als je al zoveel kan zonder, waarom dan met?

Omdat je met net even dat beetje meer kunt...:D

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:57

Tja, als er schoenen bestaan, waarom zou je dan blootsvoets gaan?
Blootsvoet lopen is veel gezonder en toch zijn er maar weinig mensen die het fulltime doen. Omdat er genoeg redenen zijn om toch schoenen te dragen.

Het is maar wat je ligt, wat je aanspreekt, wat je doelen zijn, hoe je rijkunst is, en wat handig is in de situatie...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 19:10

e_horse schreef:
Zou dat ook niet iets commercieels zijn van Parelli? Omdat zonder bit nog niet echt goed verkoopt in de wedstrijdsport op het moment???

Als je je paard western beleerd via de Californische rijwijze, wordt er veel met bosal gedaan, om bij een jong paard de mond zo veel mogelijk te sparen.
In de overgang naar bit wordt er een tijd lang op beide optomingen gereden, voordat er overgestapt wordt op alleen bit.
Het zal Parelli toch echt worst wezen dat er een stroming is van ruiters/eigenaren die rijden met bit verafschuwen, hij zit al meer dan 20 jaar in de Natural Horsemanship, en heeft al 20 jaar het programma dat ook hij zuinig is op de paardenmond, en pas weer overgaat op bit als paard en ruiter via de 7 games nader tot elkaar gekomen zijn en een basis hebben van waaruit ze verder kunnen werken. Hij focust beslist niet op de wedstrijdsport, hij focust op de band en het perfectioneren ervan tussen de ruiter/eigenaar en het paard. Dat het uiteindelijk Olympisch kan worden is met David en Karen O'Connor bewezen. Legio beoefenaars bereiken dat niet, hebben daar ook geen ambitie voor, hebben lol met hun knol, volgen het programma van Parelli en stappen uiteindelijk ook over op bit...zonder dat er ooit een wedstijdambitie is geweest, of ooit komen gaat.
Dus Parelli commercieel? Ja, zeker. Maar niet bij het uitstippelen van zijn programma. Al zou er een stroming komen die zegt dat je in het vervolg achterstevoren op je paard moet gaan zitten, en dat massaal wordt gevolgd, gaat hij zijn ding doen, en blijft hij zijn ding zoals hij dat altijd heeft gedaan...zonder achterstevoren op je paard te gaan zitten.