mylittlejoy schreef:Als een paard een "mega hyper bommetje" onder je wordt, lijkt het me niet bijzonder verstandig om met neckrope te gaan rijden, band of geen band.
M'n oude merrie kon ik makkelijk met neckrope rijden in het bos, die was zo relax en bomproof. Maar met m'n 5-jarige Rhodium hoef ik dat nog niet te proberen. En met beiden heb ik een goede band, qua rijden zelfs een betere band met de Rhodium. Maar om daar met neckrope op te gaan zitten zou geen goede zet zijn, daar is hij gewoon (nog) te jolig voor. Die merrie had ik daarentegen bijna iedere sul op kunnen zetten en dat zou prima gaan, omdat zij zich heel erg aanpaste aan de ruiter.
Ik denk dus dat het meer afhankelijk is van het karakter van het paard dan van de band met het paard.
Ja, idd het karakter moet er wel bij passen. 
boriskim schreef:Ik denk niet dat het handig is om meteen met neckrope te gaan rijden terweil je geen band met je paard hebt. Je kan wel alvast wat "vrijer'' met hem te werk gaan, zoals misschien eerst zonder zadel rijden, met hoofdstel, en daarna pas het echte werk gaan doen. Maar eerst zou ik gewoon een goede band met je paard gaan opbouwen.
Zonder zadel is wel lastig op een fris paardje
.. denk ik.
Trouwens, het is niet omdat ik er zelf mee zit, maar ik wil gewoon eens weten hoe anderen over zoiets denken 
@ijssnuiver - Ach, sommigen hebben een paard terwijl er totaal geen klik is...
maar die klik kan altijd nog komen en sommige mensen gaan daar ook echt voor.
Tenminste, dat dacht ik?