Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
wimmus schreef:Ik zou me geen minpunten kunnen voorstellen van iets wat je zelf uitvoert, waar je met je volle verstand bij bent. Als je er een minpunt zou zijn, zou je gewoon jezelf en je methode moeten aanpassen.
Aan bepaalde methodes zitten wel 'dingen' die zwaar discutabel zijn, als je dat als minpunt beschouwt neem je dat ook niet over lijkt me.
De enige minpunten van NH zijn, vind ik, de mensen die het beoefenen. Diegenen die alleen even een middagje 'NH gaan doen'. Diegenen die menen dat zij het licht hebben gezien en daardoor boven de rest van de paardenwereld staan, en er zo voor zorgen dat er een aversie tegen NH bestaat. Diegenene die denken dat alles om trucjes, of om bitloos rijden gaat. Kortom; mensen die de intentie niet begrepen hebben.
heavon13 schreef:Ja jullie hebben ook gelijk. Iedereen moet natuurlijk zijn eigen keuze daarin maken wat het beste bij hem/haar past. Ik heb nog niet alle topics gelezen op bokt maar ik geloof graag dat er al heel wat discussies op dit vlak zijn gevoerd
Janny23 schreef:Bij Monty heb ik soms mijn twijfels.
Ik heb verschillende filmpjes op youtube gezien en daarbij leek het wel alsof de paarden stress hadden.
De paarden moesten 10 min in een round pen draven zonder dat Monty er op reageerde.
Ze konden niet ontsnappen of terug communiceren.
Het leek wel alsof ze alleen naar 'de baas' moesten luisteren en dit is voor mijn gevoel niet de bedoeling van NH.
heavon13 schreef:@ Cassidy: Ik zit nog niet zolang op bokt dus moet dat inderdaad nog allemaal uitvinden. Ik heb overigens nooit gezegd dat ik mensen wil bekeren of wat dan ook. Ieder heeft zijn eigen keuze en zo moet het ook zijn. ik heb ook helemaal geen zin om mijn energie te steken in het mensen bekeren. Dat is dan verkeerd overgekomen. Ik zeg alleen dat het voor mij soms frustrerend is als mensen zeggen dat zo natuurlijk bezig zijn terwijl dat heel erg tegenvalt als je beter gaat kijken. Het is een ander verhaal als je gewoon zegt dat je NH een goede methode vind, maar dat het natuurlijke houden niet bij je past. Dat is het vervelende van communiceren vanachter een toetsenbord, dingen komen anders over dan dat je ze bedoelt.
Cassidy schreef:heavon13 schreef:Als jij de Natural omgang en manier van houden in je hoofd hebt zitten.
En iemand begint over Natural Horsemanship, maar jij hebt Natural in je hoofd zitten en niet Natural Horsemanship
Ga jij mensen afrekenen op wat jij denkt dat ze bedoelen.
Durf door te vragen, durf kritisch te zijn, ook naar jezelf toe.
Je roept dat je niet wilt bekeren, maar je oordeelt al wel.
En het kan best dat je nog niet zo lang op bokt zit, dus nog niet alles gelezen hebt. Gaat gaandeweg wel komen.
Maar op dit moment zou je bijvoorbeeld eens je kunnen gaan verdiepen wat NH eigenlijk inhoudt, en wat Natural eigenlijk is.
En dan ook even in je hoofd houden dat er legio tussenstappen zijn. Mensen die wel hun paard Natural houden, maar waar het paard aangeeft dat hij toch beter vaart bij dat dekentje, of dat ijzertje, of dat boomzadel...
Cassidy schreef:Dus ook al is je plaatje in je hoofd verkeerd, mag je nog een oordeel hebben, daar heel eerlijk over zijn en ventileren?
Hmm...ik denk dat je dan alleen maar een flater slaat....
Want ik heb de indruk dat je de verschillen tussen Natural en Natural Horsemanship, ondanks dat je je er in het verleden in hebt verdiept, toch niet helemaal begrepen hebt. En ik krijg ook de indruk dat je - ondanks het feit dat je er hier nu op gewezen wordt - geen moeite gaat doen om het voor jezelf recht te zetten. Dat zou ik heel jammer vinden.
Want een keer een fout maken en voor schut staan...niet handig, maar verder niets mis mee. Maar als je deze fout in de toekomst ook blijft maken, is dat ronduit dom, sorry als ik dat zo cru verwoord....
suze2 schreef:pluspunten vind ik dat je op een vriendelijke manier met je paard omgaat
minpunten vind ik dat het heel moeilijk is en er weinig mensen zijn die het je kunnen leren of je moet een hele dure cursus doen
Janny23 schreef:Bij Monty heb ik soms mijn twijfels.
Ik heb verschillende filmpjes op youtube gezien en daarbij leek het wel alsof de paarden stress hadden.
De paarden moesten 10 min in een round pen draven zonder dat Monty er op reageerde.
Ze konden niet ontsnappen of terug communiceren.
Het leek wel alsof ze alleen naar 'de baas' moesten luisteren en dit is voor mijn gevoel niet de bedoeling van NH.