Voltige, zonder cap!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horsiegek

Voltige, zonder cap!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-10 18:38

Hallo beste bokkers!

In september gingen mijn stalgenoten en ik op vakantie met de paarden.
Er was toen ook een voltige-club op kamp.
Super leuk om te zien enzo, maar het viel ons wel op dat al deze meisje (6/7-18) geen cap droegen.
Toen wij ernaar vroegen, schijnt dat de voltige meisjes nooit een cap dragen omdat deze dan in de weg zou zitten.

Ik vind het ontzettend gevaarlijk, omdat je bij voltige nog minder balans hebt als dat je er normaal op zit lijkt mij.

Het was dus in september, maar het zit me nog steeds dwars, vreselijke ongelukken kunnen er gebeuren....

Kan iemand deze "traditie" of "regel" een beetje toelichten? Zodat mijn stalgenoten en ik dit een beetje beter kunnen begrijpen?

Begrijp me niet verkeerd, ik probeer niks af te kraken oid!

aerdenhout1

Re: Voltige, zonder cap!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 18:40

IK begrijp er ook helemaal niets van! Het is meten met 2 maten zeg ik altijd, want ook in de western sport is een cap niet verplicht volgens mij en dat gaat er ook vaak heftiger aan toe dan een B profje.

Bungarus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:35

aerdenhout1 schreef:
IK begrijp er ook helemaal niets van! Het is meten met 2 maten zeg ik altijd, want ook in de western sport is een cap niet verplicht volgens mij en dat gaat er ook vaak heftiger aan toe dan een B profje.

iig bij de WRAN is het wel verplicht hoor! Hoe het bij de AQHA zit weet ik niet. Volgens mij mag je daar wel met cap rijden als je dat wil, maar dat weet ik niet zeker.

Verder snap ik dat ook nooit, dat ze met voltige zonder cap bezig zijn. Doodeng vind ik het.

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:37

Ik snap dat ook niet. Als je ziet wat voor toeren ze uithalen bovenop het paard.. zou ik toch niet graag zonder cap doen :=

Chann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:38

ben er ook wel benieuwd naar. kan me wel een beetje voorstellen dat het niet handig is en in de weg zit. maar als je weet ik wat aan je hoofd hebt doordat je gevallen bent is het ook niet fijn. misschien heeft het er mee te maken dat deze paarden aan een lijn zitten en bijgezet zijn.??

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:53

Ik heb een tijdje gevoltigeerd.
Nu heb ik een paar keer bij een ponykamp gevoltigeerd met cap
dat is echt alles behalve handig.
Tuurlijk kan je vallen maar naar mijn idee heb je bij bv
schouderstand, als ik het goed heb hoor, alleen maar last van
een cap. Juist door die rand kan je geen stabiel plekje vinden
voor je hoofd.
Als je de vlag doet en je valt kan je nog flink je nek beschadigen
Als die klep van de cap bijvoorbeeld tegen de beugels van de singel komt.
Ik vind het juist door die verschillende kunstjes gevaarlijk om met cao te gaan. Ik vond het ook alleen maar in de weg zitten.
Maar het is vast ook een deel voor het beeld. Turnen doe je ook niet met knie beschermer en pols beschermers. Niet helemaal te vergelijken maar hoop dat jullie me een beetje snappen.
Kan er ook naast zitten. Het is niet dat ik dit zeker weet. Al zeiden de meiden uit het team ook vanwege veiligheid

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 20:55

Normale opsprong ging ook niet met cap.
Hoofd naar beneden houden, m'n hoofd voelde topzwaar. Kan je ook weer achter die beugel blijven hangen..

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 11:33

En kunnen ze dan geen caps ontwerpen speciaal voor voltige? Zonder flap en van lichter materiaal?

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:37

ja mss een soort van skihelm?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:40

Vergeet niet dat een paard bij de voltige volledig vast zit aan zowel een longeer lijn als vaak aan bijzetteugels!
Daarnaast hebben de damen 2 a 4 grote handgrepen om aan vast te houden en zal zoals boven uitgelegt een cap meer gevaar opleveren dan veiligheid.

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:41

hoi,

ik volitigeer met mijn paard,
ben er heel wat keer afgeglibbert,
NOOIT op m'n hoofd, vaak op me rug/kont:S

meestal hebben we ook geen cap op.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:43

Sietara, dat is imo een beetje een vreemde stelling, ik ben met 'gewoon rijden' ook vaak genoeg gevallen, maar ook nooit op mn hoofd.
Maar toch rij ik maar met cap :j

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:45

als je met voltige je evenwicht verliest, val je bijna altijd op je zij,
geen idee waarom...

Het onderstaande stukje komt van Voltigeren.nl
Voor het voltigeren zonder cap is bij de verzekering een uitzondering gemaakt. Met cap voltigeren is gevaarlijker dan zonder cap en bovendien is de sport met cap eenvoudigweg niet te beoefenen.
Het is overigens wel zo, dat niet alle verzekeringsmaatschappijen voltige willen verzekeren, want het blijft natuurlijk een extra risico!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 11:48

Ik denk trouwens ook wel dat het vallen anders is, als je van een 'rijpaard' valt komt dit vaak door gekke bokkesprongen of bij springen een weigering of verkeerde afzet.
Een voltigepaard galopeerd netjes en je valt dan omdat je zelf je evenwicht verliest.
Toch eigenlijk wel moeilijk vergelijkbaar

9166schier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:10

Is moeilijk om hier een mening over te geven.
Aan de ene kant denk ik, dat bij beginnende voltigeurs een speciale helm wel belangrijk is.

Maar ik denk dat de mensen die al langer deze sport doen, toch veel leniger zijn dan de veel ruiters en dit in combi met het bijgezette gelongeerde paard, een betere valtechniek met zich meebrengt.

Ja sorry ik ben zelf ook een niet lenige ruiter :o

Kazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 12:17

Voor beginners zou je misschien een cap op kunnen doen met voltige (bij oefeningen zoals knielen en kleermakerszit gaat dat prima), maar als je wat verder komt, gaat de cap in de weg zitten en wordt zelfs gevaarlijk. Je kunt jezelf ermee verwonden, bv. bij het doen van koprollen, maar je zit ook met 2 of 3 personen op het paard, en dan ga je elkaar dus kopstoten geven.
Je moet voltigeren zien als turnen, waarbij de turners ook geen helm dragen. Je voltigeert niet op gekke 3-jarigen; het zijn meestal rustige paarden. Uiteraard val je er wel eens af met voltige, maar de meeste blessures zijn knie- en enkel blessures.
Het is een kwestie van risico afwegen: het risico op letsel is bij voltigeren mét cap groter dan bij voltigeren zonder cap.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-10 15:01

Een kopstoot lijkt met cap toch prettiger haha! Nee grapje hoor.
Maar ook een voltige paard kan gek gaan doen, het blijven natuurlijk dieren.
Misschien kom je er een keer onder, of je krijgt een trap na... Tja, misschien moeten we maar een soort cap gaan ontwerpen zonder flap, die goed op het hoofd aansluit en van lichter materiaal is....
Ik zie geld.....:P

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:03

aerdenhout1 schreef:

in de western hebben de meeste een hoed met cap erin zeg maar lijkt gewoon een simpele cowboy hoed maar heeft een cap erin ;)

DanielleTara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-10 15:07

als ik ooit voltige kijk zijn dat altijd van die lamme paarden die geen vlieg kwaad doen!!
maar dan nog een paaard blijft een paard en het kan altijd schrikken ofzo

het is ook niet egt een zicht he zo met cap voltigeren
maar veiligheid bovenop

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 00:12

Het is simpelweg gevaarlijk met cap! Maar dat had ik al een beetje uitgelegt hier boven (a)
En er onder komen of een trap krijgen heeft niet veel te doen met een cap aangezien dat ook met gewoon rijden kan gebeuren en ik denk dat je hoofd dan niet snel geraakt word. De risicos zijn toch echt groter met een cap. In mijn ervaring en ogen.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-10 18:36

Waarom heeft dat niet veel te doen met een cap? Áls je hoofd geraakt wordt, dan ben je de bana!
Maar zou het geen goed idee zijn om een cap te ontwerpen dan zonder flap van lichter materiaal Jessicajoann?

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:53

Ik voltigeer al 8 jaar en ik wil ten eerste even zeggen dat je met voltige veel, maar dan ook echt veel meer evenwicht hebt dan bij paardrijden. Bij paardrijden kon ik amper blijven zitten. Viel er eigenlijk altijd wel af als een paard een keer een bok gaf (en soms wel meerdere keren in één uur), maar met voltige ben ik in al die jaren slechts een paar keer gevallen (en ja ik geef toe dat ik pas ook in de ambulance lag na een val, dat was 2 maanden geleden en dat had nog een andere oorzaak, was volledig mijn eigen 'schuld').

En als je dan valt, zul je vrijwel nooit op je hoofd vallen. Ik was dan weer een uitzondering, want ik viel op mijn rug en vervolgens klapte ik op mijn hoofd. Dat was overigens ook pas de 2e keer dat ik meemaakte dat iemand op z'n hoofd klapte en dat heb ik bij paardrijden helaas heel wat vaker gezien. Bij voltige krijg je een veel beter gevoel voor het paard, voel je je val ook beter aankomen en val je vaak ook anders (meestal op je zij).

Bij voltige is het juist levensgevaarlijk om een cap te dragen. Stel je staat in een handstand op het paard en dat bandje schiet in je keel. Dan stik je gewoon, omdat dat bandje in je keel snijdt...

Daarbij scheelt het ook dat er bij voltige vaak bravere paarden worden gebruikt dan bij gewoon dressuur of zo... (heb ik het gevoel)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:54

DanielleTara schreef:
als ik ooit voltige kijk zijn dat altijd van die lamme paarden die geen vlieg kwaad doen!!

maar veiligheid bovenop

Het zijn zeker geen lamme paarden... Dat is wel heel kort door de bocht ;) Ik denk dat voltigepaarden gewoon heel braaf zijn. Niet lam, maar braaf en betrouwbaar. Maar dat is iets anders dan een lam paard.

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:55

Ik ben zelf ook voltigeur, en ga mee met SSDesign!

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 20:56

DanielleTara schreef:

maar veiligheid bovenop

Hier ben ik het niet mee eens, de meeste voltige paarden zijn wel hele makke paarden.
Maar ik zelf heb ook op hele moeilijke paarden gevoltigeerd.