Hoihoi, Mijn appie wordt volgend jaar mei 3 jaar en nou wil ik hem zowel onder het zadel laten beleren als voor de kar. Wat is nu het handigst om te doen ,eerst voor de kar of toch eerst onder het zadel??? Graag reactie's ,ervaringen ect! Alvast bedankt
liberty
Geplaatst: 10-12-10 12:08
Ik vind het zelf fijner als pony's/paarden al onder de man gereden zijn, dat zit er al een redelijk goed stuur op. Meeste die ik africht zijn al onder de man gereden, en je merkt gewoon dat met de omgang e.d. gewoon wat makkelijker gaat.
mirm
Geplaatst: 10-12-10 12:10
andersom is het ook zo. Als ze al voor de wagen beleerd zijn, gaat het makkelijker als je erop gaat...
Waar. Maar ik heb ook eerst pony's gehad die ik voor de wagen africhtte en dan waren ze zo druk dat ik er even mee gestopt ben ze in te spannen en wat meer onder zadel heb laten lopen. Nu zijn ze ontzettend rustig.
Ik heb het eerder andersom gedaan, dus eerst aangespannen en pas later onder de man. 3 Jaar voor een aanspanning is prima, maar voor sommige paardje is dat voor onder het zadel nog wel jong (als ze nog niet helemaal uitontwikkeld zijn).
lienepien610
Geplaatst: 10-12-10 13:25
Myca schreef:
3 Jaar voor een aanspanning is prima, maar voor sommige paardje is dat voor onder het zadel nog wel jong (als ze nog niet helemaal uitontwikkeld zijn).
Geldt precies hetzelfde als voor de wagen hoor.. Ze groeien nog eventjes door en moeten het ook mentaal wel aankunnen.
Natuurlijk moeten ze het mentaal ook aankunnen, maar aangespannen is voor het lijf toch minder belastend dan onder de man. Ik had zelf een concourswagentje, die trok echt heel licht.
kortom uit de conclusies hierboven maakt het niet uit, kijk hoe je paard er het beste op reageerd en wat vind jij fijner.
Ik zelf vind het fijner om het paard eerst voor de wagen te beleren daarna onder het zadel: ze zijn dan bitwijs, niet snel onder de indruk van verschillende omgevingen, bekend met hulpen van de stem eventueel zweep. Goede spieropbouw in de achterhand, als je goed rijd goede spieropbouw in de rug.
Bij het inrijden is het dus alleen een kwestie van een ruiter er op en dat is dan vaak opstappen en wegrijden!
als je eerst onder het zadel beleerd moet je daarna het paard leren trekken, dat het paard voor je uit moet lopen. De bespiering voor de rug is tijden het beleren onder het zadel ook minder
Poeltje
Geplaatst: 10-12-10 14:59
De pony's hebben wij bijna allemaal eerst voor de kar gezet en daarna pas beleerd onder het zadel. Zelfde redenen als wat Sasika opnoemt.
Nouvel
Geplaatst: 10-12-10 19:22
bij ons gaan ze eigenlijk altijd eerst onder het zadel, en lopen aan de lange teugel en slepen en dan voor de wagen...
Mijn oudste is eerst ohz beleerd op 3 jarige leeftijd en pas op 7 jarige leeftijd beleerd voor de kar (want toen werd hubby echt fanatiek ). De planning met de jongste was om haar ook eerst ohz te beleren en dan een half jaar later voor de kar. Door mijn eigen zwangerschap hebben we die planning echter om moeten gooien en is ze alsnog op 3 jarige leeftijd beleerd voor de kar (enkel- en dubbelspan) en op 4 jarige leeftijd ohz.
Mijn mening: er is geen vaste regel voor wat je het eerst moet doen. Gewoon kijken wat jou het beste uitkomt.
tp2000
Geplaatst: 11-12-10 20:21
Maakt niet echt uit, het kan beide, maar als je toch al van plan bent om ze zowel onder de man als voor de kar te rijden, doe dan eerst onder de man, dan zijn ze al wat meer gewend, zit het stuur er al wat beter op.
janien
Geplaatst: 11-12-10 23:26
mijn haflinger is twee en een half en loopt al regelmatig voor de wagen ( korte ritjes ) en ik ga pas inrijden bij drie a drie en half jaar. Ik hoor van kenners dat het paard dan nog makkelijker te berijden is als hij al betuigd is.
Heb nu nieuwe, maar die mag wat mij betreft eerst de wereld ernstig verkennen onder het zadel. Wordt wel met dubbele longe achter zijn kont langs mee gelongeerd. En ik ga denk ik Sjol haar tuig eens op hem passen, maar verder... ?? nu nog even niet. Pas als ik hem onder het zadel goed ken en vertrouw, ga ik de rest overwegen, maar dat is heel persoonlijk denk ik, anderen mennen juist weer liever.
eerst onder het zadel, en later pas voor de wagen,, voelde voor mij gewoon beter.. verder niet echt een reden
janien
Geplaatst: 12-01-11 23:41
Ik heb juist gehoord dat het beter is dat ze eerst beleerd worden voor de wagen ( daar kun je namelijk al vroeger mee beginnen dan rijden onder de man ) er zullen ongetwijfeld uitzonderingen bij zitten Mijn haf is twee en half en loopt al regelmatig voor de kar, geen idioot tempo alleen stap en een drafje en ook niet zo lang. Ik wil hem pas met drie en half vier in laten rijden onder het zadel. Las het trouwens ook in een paarden magazine Bit dat inrijden onder de man het best zo laat mogelijk zou moeten plaats vinden ivm belemmeren van zijn geestelijke ontwikkeling. je verlangt van je kind ook niet dat hij met drie al moet leren lezen.
mammaslamma
Geplaatst: 13-01-11 00:19
Ligt aan je paard/pony, wij hebben er een paar en bij enkele eerst bereden en andere weer eerst betuigd. De keus eerst te berijden,vindt ik zelf prettiger, dan weten ze de hulpen , teugel voering, been, zijn niet zo rillerig als ze een zweep of ophouding voelen.
Ons jonkie ging na een maand of 4 rijden, voor de wagen, heeft daarna geen pas verkeerd gezet, lekker cool in zijn hoofd. Onze 6 jarige NF eerst betuigd, ook zonder problemen, wel wat heet in 2 span, en daarna bereden, daar was hij dan weer verassend relaxt bij, had ik meer driftjes bij verwacht.
Ik vindt het zowieso ideaal dat we na 2 span shetten nu grotere pony;s hebben (d maat NF),en dat ze ook lekker bereden worden, daar knappen ze zo van op, dressuurmatig spijker je ze dan zoveel makkelijker bij.
kijk naar je paard, heb de mijne eerst leren longeren. toen met de dubbele longe en met de dubbele longe ook leren sturen. daarna begonnen met gewent te maken met het tuig en met het zadel. op gaan liggen endergelijke en een keer een bandje laten slepen.
mijn paard reageerde heel heftig op het zadel en gewicht op zijn rug. op het tuig en het slepen van de band reageerde hij helemaal niet ( leek alsof hij dat al jaren deed) dus ik heb hem nu eerst voor de koets en ga pas later doorgaan met zadelmakmaken en inrijden
Jibbel
Geplaatst: 13-01-11 13:00
Ik heb hetzelfde dubio als jij TS. Nu heb ik besloten dat we het tegelijk gaan doen. Maar wat ik persoonlijk vind, is dat je naar jezelf en naar je paard moet kijken. Ik ben geen held met rijden en heb dus liever een paard wat makkelijk te sturen is, dan een paard waar je het stuur nog op moet zetten. Daarnaast is die van mij vrij groot en nog echt een slungel, en als je hem eerst beleert voor de kar, zit het stuur er vast op en kan hij ook zijn lichaam alvast ontwikkelen, zonder het ruitergewicht erop.
Aangezien ik besloten heb om mijn paard sowieso weg te laten brengen om zowel te beleren voor de kar als onder het zadel, gebeurt het dus tegelijkertijd.
mammaslamma
Geplaatst: 13-01-11 15:23
Ik was in het begin wel huiverig, om eerst te betuigen, als er wat mis gaat met zo'n kar erachter, gaat het ook echt fout. Ik heb wel het idee, als jezelf spanning hebt, je het met rijden meer doorgeeft, even je billen samenknijpen in een stress momentje en voila, het dier reageert direct.
Ik zou kijken waar jezelf de meeste ervaring in hebt, en dat als 1e pakken
mammaslamma
Geplaatst: 13-01-11 15:32
stef schreef:
Klopt, ik ben de ruiter, mijn man de menner, alhoewel we het berijden uitbesteed hebben, ben ik er al vrij vlot opgegaan en ook bos en strand ritjes gaan doen,worden ze wat meer mans van, en toen hij voorbereid werd op het mennen, was dat echt een makkie.
Rhine_
Geplaatst: 13-01-11 15:33
stef schreef:
je kan alvast beginnen met een stuur erop te zetten en bezig zijn met je stem. dara heb je veel aan voor onder de man en voor de kar. dubbele longes en longeren maar laat het is draaien in de bak en achter hem lopen. dat hij wel zelfstandig kan lopen. zodra je het aandurft kun je buiten gaan lopen met dubbele longes als je achter hem loopt. ik heb bij mijn paard geleerd dat hij het makkelijker vind om het op een recht pad te doen. dan in de bak. nu heb ik mijn paard al een tijdje dus vertrouw ik hem enorm. dit kan je allemaal doen voordat hij 3 is.. het is beter voor je paard om met de kar te beginnen. dat zou je nu al kunnen doen en als het allemaal goed verloopt er in mei er is op te gaan zitten..ik zou hem daarna even een maand of 2 rust geven(land) dan kan hij er nog is even over nadenken daarna kan je het afwisselen, kar, zadel, kar , zadel. is ook leuker voor hem! succes!!!
Ik vind het prettiger als ze eerst voor de wagen hebben gestaan. Ik ben namelijk voorstander om zo snel mogelijk het bos in te gaan (wel natuurlijk eerst rem en stuur installeren in de bak!) zodat je rustig en rechtuit km's kan maken. Dan is t erg fijn als ze lekker verkeersmak zijn.