longeren met touwtjes ook teveel gepruts? *kijk*

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Neskolay

longeren met touwtjes ook teveel gepruts? *kijk*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 00:02

Ik longeer zelf altijd een boel met touwtjes, echter vind ik het bij jonge en schrikkerige paarden nooit zo fijn om tussen een al springend en nerveus paard de touwtjes vast te moeten knopen tussen de benen.
Na veel denken had ik zoiets, dit moet makkelijker kunnen...

:)* :)* :)*

Hierbij hetgeen wat eruit gekomen is, noem het voor het gemak: de easy rope
Het is met clipjes aan de gewenste ring van je longeersingel vast te maken en verstelbaar bij het clipje bij de schoft zodat je niet tussen de paardenbenen hoeft te prutsen.
Aan het bit zit een clipje met kleine katrol.

Handig of niet handig? :D
Zou er interesse zijn in de easy rope?
Wat vinden jullie de voor en of nadelen?
Ben benieuwd :)

Afbeelding
Afbeelding

vb hoog en tussen de benen:
Afbeelding

vb beide aan de zijkant:
Afbeelding

vb laag en tussen de benen:
Afbeelding

Tsja en na fotomodel te hebben gespeeld mag je er weer uitzien als een varken :Y)
Maar wel een hele knappe :+:
Afbeelding

Ben benieuwd naar de reacties :)

Biskwie

Re: longeren met touwtjes ook teveel gepruts? *kijk*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:03

Dit is vergelijkbaar met een passoateugel, zonder achterstuk ;)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 00:05

Biskwie schreef:
Dit is vergelijkbaar met een passoateugel, zonder achterstuk ;)

Klopt, maar dit bestond nog niet en niet alle paarden accepteren het achterstuk ook :D en dan te verstellen aan de zijkant ipv onderkant.
Het is maar een ideetje *D
Heb er vandaag mee gelongeerd en beviel me best :D easy aan te knippen en easy in gebruik :D

Rianneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:09

kan je van de pessoa ook het achtersuk afhalen? (heb geen verstand van dat ding haha :)) )
mocht dat het geval zijn, dan is het niks nieuws,
mocht dat niet het geval zijn, is het leuk en slim bedacht, ik longeer eigenlijk nooit.. dus weet niet of ik het zou gebruiken en wat ik wel en niet handig vind :)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 00:10

Nee kun je niet loshalen Rianne :D zit aan 1 stuk bij de pessoa :j

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:11

Rianneee_ schreef:
kan je van de pessoa ook het achtersuk afhalen? (heb geen verstand van dat ding haha :)) )
mocht dat niet het geval zijn, is het leuk en slim bedacht, ik longeer eigenlijk nooit.. dus weet niet of ik het zou gebruiken en wat ik wel en niet handig vind :)

Jep! Heb ik toevallig gedaan! Maar dan moet je wel het een en ander weer met elkaar verbinden. ff puzzelen maar kan wel!

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:14

Prutsmuts schreef:
Rianneee_ schreef:

Jep! Heb ik toevallig gedaan! Maar dan moet je wel het een en ander weer met elkaar verbinden. ff puzzelen maar kan wel!

Ik heb die van mij ook in tweeen gedeelt, ideaal voor 'training op maat voor het individuele paard' :Y)

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:16

Precies! En met het achterstuk had ik het idee bepaalde paarden scheef te trekken.

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:17

Maar voor anderen is het juist weer onmisbaar, die gaan met enkel het voorstuk hangen van voor en leggen niet zelfstandig de link, dat achterin hun motor zit. Voor die is het achterstuk weer beter. Creatief met longeren heet dit toch ;) hihi

Rianneee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:17

oke nouja als het nou wel of niet kan,
idd sommige (jonge) paarden vinden het niet zo'n lekker idee dat ding achter de benen aan te bungelen..

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:18

Wat een cool ding!
Hoe maak je dat?
Ik benzelf niet van de bijzetjes , zeker niet bij mijn pony zelf (ze gaat zich ertegen verzetten)
maar bij ons paard (fries met neiging naar friezenhouding) doe ik het af en toe en die loopt er juist perfect op (Ik doe hem niet strak ivm verzet ,maar mega los zodat ze hem gaat accepteren maar wel bij friezenhouding bepaalde druk voelt zodat ze denk : ''Oei daar mag ik niet lopen!'' en als ze dan maar iets zakt is de druk alweer weg zodat dat haar ''beloning'' is :) )
Laatst bijgewerkt door Elin_ op 27-11-10 00:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:19

Biskwie schreef:
Maar voor anderen is het juist weer onmisbaar, die gaan met enkel het voorstuk hangen van voor en leggen niet zelfstandig de link, dat achterin hun motor zit. Voor die is het achterstuk weer beter. Creatief met longeren heet dit toch ;) hihi

Daarom schreef ik ook "bepaalde" paarden ;)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:19

Ik vind het wel een leuk idee als je geen pessoa heb maar ik heb bij mijn pessoa het achterste deel eraf gehaalt omdat amor helemaal in de stress raakt van dat ding.. dus krijg je hetzelfde idee..

Maak zelf van de pessoa + een slofteugel de dubbele longe :+

Beetje creatief zijn met wat dingen die je hebt :P

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:20

ik heb echt exact waar jij ook mee zit, haha!
ik heb nu pas een paar keer gelongeerd, volgens het boek van meneer Haanstra.

maar dan sta je daar zo onhandig met je zweep, longeerlijn, zadel (ik heb geen longeersingel) en zo enorm stuk touw, die je met een ongeduldig paard, moet zien vast te knopen, haha!!

ik ben ook nog heel erg aan het rommelen met: waar bind ik die touwen vast!?
dus wie weet heb jij een makkelijke oplossing gevonden :)

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 00:24

haha wat een leuke reacties en nog meer creatievelingen net als ik :))
Wat ik ook nog handig vind is dat je het zo van je longeersingel los kan klikken en dan kun je er evt wat anders aanhangen.

De pessoa longeer ik graag mee, maar als ik wat anders wil moet ik eerst alles uit de ringen halen en nu hoef ik alleen de clipjes los te halen.

Zou zoiets verkoopbaar zijn? :$ :D

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:25

Ja! Tenminste ik zou het wel willen mits het niet te duur is :)

Biskwie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:27

Vast wel, verwacht alleen geen vetpot.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 00:30

Elin_ Ik zal eens kijken wat de onkosten zijn en waar ik op uit kom als verkoopprijs.
Zal sowieso onder de €15,- zijn en kan als brievenbuspost verzonden worden :D scheelt ook weer ;)

Biskwie: Nee dat verwacht ik ook niet, vind het gewoon leuk om te doen en als mensen er wat aan kunnen hebben, hartstikke leuk! :D

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:35

Ik heb dan wel geen schrikkerig paard, maar dit klipsysteem lijkt me erg handig!

Geen gepruts met knoopjes die losgaan en dergelijke, alleen de toegevoegde waarde van de katrol aan het bit zie ik niet echt, heb het touwtje toch liever gewoon door het bit heen, lijkt me stabieler.

Als dit zonder katrol aan het bit te koop zou zijn zou ik zeker interesse hebben.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:38

Tja, dit is gewoon weer een andere manier om touwtjes vast te maken. Ik doe dit eigenlijk zelf ook altijd met een slofteugel, alleen zou dit denk ik sneller werken door de clipjes, maar de werking is in principe hetzelfde. Ik zou het zelf niet zo snel aanschaffen, mits de aanschafprijs niet te hoog is. Maar vaak bij 'nieuwe' dingen ligt die prijs juist wel erg hoog....maar verder, wel creatief bedacht!

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-10 00:46

Eef_Bam: Ja het is zeker zonder katrolletjes te maken hoor :j geen probleem!

Rena100: De prijs zal tussen de €10 en €15 uitkomen en kan door brievenbus, wil het wel leuk houden en hoef er niet rijk van te worden :D

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:48

Als ik nog een suggestie mag doen: musketonhaakjes lijken mij nog fijner werken dan die klipjes die ik op de foto zie.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:50

Ik zit nu even te kijken
maar is het nou gewoon 2 touwtjes en bij elk touwtje aan het eiinde een klip?
Want volgens mij kan ik dit mischien zelf maken (ivm dat mijn spaargeld even op is :') -Stomme dekens :') - )

Waar koop je zo touw eigenlijk :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:50

Maar wat is nu het grote voordeel? Want je moet de touwtjes nog steeds afstellen qua lengte. Het ene moment wil ik mijn paard wat losser, het andere moment wat strakker.
Vind het knap gevonden en heel netjes gemaakt, maar je kan je paard ook gewoon "ho" leren? Ook een jong paard hoort gewoon stil te staan :j

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 00:51

eigelijk maskeer je daarmee het probleem dat je eigenlijk hebt.

Zolang je niet veilig een simpel touwtje kan knopen zou ik er al helemaal geen touwtjes aan gaan hangen.
Elk dier heeft een natuurlijke angst voor nieuwe zaken en touwen, halsters, hoofstellen, zadels en noem maar op. Is tegenwoordig een uitzondering op de regel geworden om dit op een natuurlijke, trage manier aan te brengen.

als een paard een grote schrik heeft, dan trekt die die musketon toch kappot hoor.

edit: zie nu het haakje. (dat trekt zelfs men hond kappot, als ie dat wil)
Laatst bijgewerkt door Freedom1 op 27-11-10 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt