Dekenloos

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LindsyImmie

Dekenloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 17:31

Ja hoor... waarschijnlijk het zoveelste dekenloos topic ;) Toch benieuwd naar jullie reacties.

Mijn paard is nu 20 jaar en staat sinds augustus "natuurlijk". Dat wil voor ons zeggen; weiland/gedraineerde paddock met schuilstal, eet voornamelijk gras en hooi (op een klein beetje muesli met wat vitamientjes na), ijzerloos en dekenloos.

Nu heeft zij 9 jaar lang op een stal gestaan zonder weiland :(:) Maar sinds 3 jaar zijn we omgeschakeld naar: stal met weide in de zomertijd -> rusthuis met elke dag buitenstaan en 's avonds binnen en nu dus 24/7 buiten.

Ik ben hier ontzettend tevreden over, Immie zelf volgens mij ook! *D Maar... toen werd het opeens best fris. Het paardje heeft binnen 1,5 week een dikke wintervacht aan moeten maken, kreeg daarna een hoefzweer en nog wat lichamelijke ellende en toen ging het niet meer, dekenloos. Ze was ontzettend afgevallen en stond constant te trillen. Nu van 1 dagje trillen krijgt ze niks, maar toen ze op dag 3 nog stond te trillen was ik er klaar mee en ging de regendeken erop. Ongevoerd en heel licht, zodat haar haar nog wel uit kon zetten bij kou.

Op een gegeven moment werd het weer kouder en stond ze weer te rillen! Nu ligt hier een 100grams onderdeken onder en dat gaat prima! Je ziet dat haar hals nog wolliger is dan de rest van haar lichaam, ook haar benen zijn wolliger.

Ik vind het jammer, want ik had haar graag dekenloos gehad... maar het leek mij de beste oplossing. Een trillend paard dat niet meer kon lopen (door de hoefzweer) en zich zo dus niet warm kon houden en dan ook nog eens ontzettend afviel... het leek mij op haar 20ste geen goed idee.

Toch ben ik benieuwd of iemand nog tips heeft, evt. voor het volgende jaar. Hoor ook graag hoe jullie het hadden aangepakt... daar kan ik altijd weer van leren!

O ja, goed om te weten, Immie heeft kissing spines en wordt niet meer gereden. Op haar "goede dagen" gaan we lekker wandelen, wellicht als het weer weer beter wordt ook weer lesjes rechtrichten aan de hand en verder mag ze vooral paard zijn! Zweet e.d. komt bij ons niet voor! 8-)

Groetjes,
Lindsy

zodiacje

Re: Dekenloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:47

Ik probeer al drie winters mijn paard dekenloos te zetten.
Het eerste jaar was ie dat niet gewend dus in jan/ feb de deken op want hij redde het niet.
Vorig jaar werd ie ziek dus in jan. alsnog een deken op
en dit jaar staat hij er nu al onder. Hij redde het niet omdat hij heel het jaar ziekjes was geweest.
Zou liever zonder doen maar wat niet gaat dat gaat niet.

Top van je dat je naar je paardje blijft kijken en je daarop aanpast!!
Al klinkt 100 grams dan wel een beetje weinig nu het vriest.
Nadeel van dekens is dat ze de haren niet overeind kunnen zetten om zich warm te houden dus een te dunne deken kunnen ze het net zo koud mee hebben.

Sinds augustus is denk net niet lang genoeg om ruim voldoende wintervacht aan te maken.
Wat ik doe om toch dekenloos te proberen is ruim op tijd al extra hooi bijgeven, dan hebben ze hun kracht niet nodig om te stoken maar kunnen ze dat beetje extra gebruiken om wintervacht aan te maken.
En verder denk ik dat het echt wel goed gaat komen als je paardje dit jaar heel de zomer en najaar lekker buiten staat. Dan maakt ie op tijd voldoende vacht aan.
Dan lekker hooi bij blijven geven zodat ie warm blijft, dan zou het moeten lukken :j

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:53

paard dat ik nu rijd heeft een wintervacht dat is niet normaal, eigenaresse toch nog een 0 grams deken er op, volgende dag kom ik op stal aan paard hellemaal in het zweet, hup deken af, nu een week later had ze nog meer wintervacht, en nu omdat het zo koud is en het waarschijnlijk gaat sneeuwen (ze staat in een binnenstal), heeft ze toch maar dr regendeken om gedaan.

paard heeft egt een dikke wintervacht, heeft nog nooit iets opgelopen van ziektes een hoefzweertje wat dan ook, is een haflinger, en is nog een jong dier, ik weet egt niet hoe ik de eigenaar het nu nog kan duidelijk maken dat het gewoon niet nodig is, paard heeft egt niet voor niets een vacht .. zucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:54

Er is een kans dat ze volgend jaar wel voldoende wintervacht aanmaakt om zichzelf warm te houden, al ontstaat wintervacht onder invloed van (gebrek aan) licht, niet onder invloed van temperatuur. Het kan ook zijn dat ze te oud is, of haar weerstand niet voldoende is. Enige tip: Blijf kijken naar je paard, zoals je nu ook doet. :) Dekenloos is fijn als het kan, maar voor sommige paarden is een deken net zo fijn. ;)

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 17:54

Thanks voor jouw reactie! Wat een ellende ook met je paardje... het is altijd maar proberen de juiste weg voor ze te vinden he? Ja, dat dacht ik eerst ook, maar ze voelt goed warm aan onder de deken, dus dan bewaar ik een dikkere deken liever voor wanneer het nog kouder wordt en ze niet meer warm aanvoelt.

Ze had op zich wel al veel buiten gestaan vanaf april in het rusthuis, maar ja, daar gingen ze 's avonds weer naar binnen!

Ik zat net foto's te kijken van afgelopen zomer, nou dan herken je haar nu echt niet meer terug, haha... het lijkt wel een ontzettend wild paard met al dat haar! B)

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 17:56

_Miistral_ schreef:
paard dat ik nu rijd heeft een wintervacht dat is niet normaal, eigenaresse toch nog een 0 grams deken er op, volgende dag kom ik op stal aan paard hellemaal in het zweet, hup deken af, nu een week later had ze nog meer wintervacht, en nu omdat het zo koud is en het waarschijnlijk gaat sneeuwen (ze staat in een binnenstal), heeft ze toch maar dr regendeken om gedaan.

paard heeft egt een dikke wintervacht, heeft nog nooit iets opgelopen van ziektes een hoefzweertje wat dan ook, is een haflinger, en is nog een jong dier, ik weet egt niet hoe ik de eigenaar het nu nog kan duidelijk maken dat het gewoon niet nodig is, paard heeft egt niet voor niets een vacht .. zucht.

Ai frustrerend! Dat is het nadeel van bijrijdster zijn... ik ben 9 jaar lang bijrijsdster geweest van Immie en hoewel we veel overlegden, was het eindoordeel toch altijd aan de eigenaar... misschien goed om tegen haar te zeggen dat het schadelijker is voor een paard om het te warm te hebben dan om het een beetje koud te hebben? Als ze eenmaal nat is van het zweet, stil staat op stal, dan heb je grotere kans op kou vatten, dan wanneer ze het koud heeft en haar haartjes opzet?

LindsyImmie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-10 17:56

RedPassion schreef:
Er is een kans dat ze volgend jaar wel voldoende wintervacht aanmaakt om zichzelf warm te houden, al ontstaat wintervacht onder invloed van (gebrek aan) licht, niet onder invloed van temperatuur. Het kan ook zijn dat ze te oud is, of haar weerstand niet voldoende is. Enige tip: Blijf kijken naar je paard, zoals je nu ook doet. :) Dekenloos is fijn als het kan, maar voor sommige paarden is een deken net zo fijn. ;)

Klopt, wist ik wel... maar even vergeten ;) Goed dat je me eraan herinnert. Nou het is nu wel donker genoeg denk ik zo... |(

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 17:57

Ik moest helaas ook een regendeken gaan halen,vanwege lichamelijke ongemakken deze zomer had ook hij geen wintervacht aan gemaakt.Maar nu heeft hij echt al een behoorlijke teddy vacht het gaat heel snel.Dus volgend jaar zal jou paard ook wel een goede dikke vacht hebben hoor.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:02

Waarschijnlijk komt het omdat je paard 'pas' sinds Augustus buiten staat, daardoor heeft haar vacht te weinig kunnen wennen. Ik had vroeger ook zo'n stalpaard, die in de winter op een paddock kwam met schuilstal. Toen had ie een deken. Sinds dat hij de gehele zomer buiten liep, heeft hij die winter daarna een hele mooie wintervacht opgebouwd en nu heeft hij elke jaar een superdichte vacht. Hij is sindsdien nooit ziek geweest, 21 jaar, lipizaner en topfit. Zelf heb ik nu een 3-jarige arabier, die ook altijd stond te rillen. Nu heeft hij toch een goede vacht aangemaakt en zelf bij veel regen, heeft ie nergens last van. Echetr, als hij paard wat zwak, oud en ziekig is en je merkt dat hij door een deken op gezonder is, zou ik het gewoon doen en volgens jaar weer proberen, als hij wel de gehele zomer buiten heeft kunnen staan

_Miistral_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 18:45

LindsyImmie schreef:
_Miistral_ schreef:

Ai frustrerend! Dat is het nadeel van bijrijdster zijn... ik ben 9 jaar lang bijrijsdster geweest van Immie en hoewel we veel overlegden, was het eindoordeel toch altijd aan de eigenaar... misschien goed om tegen haar te zeggen dat het schadelijker is voor een paard om het te warm te hebben dan om het een beetje koud te hebben? Als ze eenmaal nat is van het zweet, stil staat op stal, dan heb je grotere kans op kou vatten, dan wanneer ze het koud heeft en haar haartjes opzet?

ja indd frustrerend :+, dr haren zijn ook nu hellemaal plat, als ze zonder deken staat zie je egt dat het een bolletje wol is en dr haren 'overheind' komen, gelukkig wordt ze ergens volgende week geschoren, en staat ze wel zinvol in de dekens.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:11

Het belangrijkste is denk ik toch wel 24 u pd ruwvoer aanbieden, daarmee blijft het kacheltje branden :j

En top dat je juist wél voor een deken kiest, ook al past het misschien niet in het ideale 'natural' plaatje, je paard heeft het schijnbaar nodig en daar gaat het om +:)+

vito05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:26

Ik heb hetzelfde probleem met een evenoud paardje.
Ook gewent om met vies weer binnen te staan en eigenlijk ook altijd onder deken.
Nu ze niet meer gereden word was zo'n deken volgens mij onzin, maar die vogel gaat niet op.
Ik haal wel vaak op een fijnere dag in de winter de deken er vanaf, om lekker te rollen en krabben.
verder heb ik me er maar bij neer gelegd dat ze de deken toch echt nodig heeft.

Dit is nu je eerste jaar dat je op deze manier staat.
Laat dit jaar de deken erop en zo gauw het weer beter word eraf.
Probeer dan volgend jaar weer zonder en waarschijnlijk gaat het dan wel.
Zo'n hoefzweer en de andere ellende vreet veel energie, volgend jaar heeft ze dat niet en kan ze de kou beter handelen.
Mijn motto is wel: wat niet gaat, gaat niet!!!
Oftewel als ze de deken toch nodig lijkt te hebben, doe hem dan gewoon op.
Trillen voor langere tijd is echt niet goed en kan een onderkoeld paard worden.
Niet alles kan gaan zoals wij het in ons koppie hebben.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:40

Ik heb 3 jaar geleden een oudje gekocht, van toen 18.
Altijd stalpaardje geweest met dekens en zonder weidegang etc.
Het eerste jaar trok hij het ook niet, 24-7 buiten zonder deken, heb hem toen een gevoerde winterdeken op gehad.
Het jaar erop ging het veel beter, alleen trok hij de vele regen in combi met de harde wind niet en stond alsnog te rillen. Hij heeft toen een ongevoerde regendeken op gekregen, zodat hij niet nat werd. ( na die enorme regenbuien, deken weer af gedaan en heeft het -12 super doorstaan)
Vorig jaar heeft hij zonder iets de winter per-fect doorstaan. Zelfs met temperaturen van -16 nergens last van gehad en dit jaar met de harde regen ging het ook prima.
Hij heeft nu alweer een megavacht en doet hets uper. Ik bied wel onbeperkt hooi aan, zodat de kachel kan blijven werken, dat is het belangrijkste onderdeel heb ik wel gemerkt.

Goed dat je kijkt naar wat hij nodig heeft, je kan wel zonder deken willen, maar als het dier het simpelweg niet trekt, trekt het het niet.
Bied je ook onbeperkt hooi aan?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:48

Mijn paardjes staan ook 24/7 buiten en ook bijna altijd dekenloos.Waarom zeg ik 'bijna altijd'? om van het gezeur en gezeik af te zijn van mensen die er voorbij lopen/fietsen.Het zijn paardjes van rond de 23 jaar oud maar echt kern gezond en hollands welvaren.Miss. denk je:trek je nix van andere aan,maar als zelfs de krant [weekkrant] bij je aan de wei komt voor een intervieuw waarom de paardjes geen stal hebben en geen dekens op hebben.Na tig keer uit gelegd te hebben dat ze NIET ín een stal willen en liever geen deken op willen,ben ik het zat.
Ik vind een deken ook gevaarlijk,althans,kán gevaarlijk zijn.Met rollen kan er een hoef/been achter de buiksingel blijven hangen [een keer meegemaakt].En je kan de buiksingel niet al te strak zetten.
Tot nu toe hebben ze alleen met die vele regen een regendekentje opgehad en verder staan ze dekenloos.
Als het straks weer [langdurig] gaat sneeuwen moeten ze helaas weer een deken op.[zucht].
Ze hebben onbeperkt kuil.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 20:53

Tsja... een deken om doen voor een ander zou ik niet doen. Ik doe deze manier van omgaan met mijn paarden in volle ovetuiging, wat een ander ervan vindt, zal me dan een zorg zijn.
De weekkrantje zou ik van harte uitnodigen langs te komen en uitleg geven..Kunnen ze nog een interessant stuk over schrijven

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-10 21:00

Ik vind het heel top dat je alles zo natuurlijk hebt, maar houd er wel rekening mee, wanneer ze ouder worden ontkom je er bijna niet meer aan, vooral als ze buiten staan. Mijn welshje is nu 35 en heeft vroeger altijd dekenloos en stalloos gestaan. De eerste 2 jaar bij ons (1998) ging nog zonder deken, maar daarna merkte je dat het niet meer ging. Hij staat tegenwoordig altijd 's avonds binnen, behalve bij heel mooi zomerweer. In augustus mag ik al met een 200 grams deken beginnen in de nachten als hij buiten staat. Op stal heeft hij dan nog geen deken om. Later in september volgt overdag de regendeken bij slecht weer. Einde van de maand krijgt hij hem 's nachts op. Vanaf oktober kan ik de 200 grams deken overdag ophouden en vanaf eind november ook ' s nachts. In de koude wintermaanden volgt de 300 grams. Dit mét een dikke wintervacht eronder. Waarom? Hij heeft simpelweg niet genoeg over om te besteden aan warm blijven. Ik merk het dan ook bij de overgang van regendeken naar 200 grams. Hij heeft het dan gewoon ijskoud onder de deken. Een oude pony verbrandt vreselijk veel aan warm blijven en op gewicht blijven. Doe ik dit niet op deze manier, dan verliest hij gewicht. En elk jaar merk ik het wat meer. Kijk vooral gewoon naar het paard, wanneer merk je dat ze afvalt en of ze het koud heeft. De dekens waar ik echt bij zweer zijn de Rambo dekens van Horseware. Die zijn heel fijn ademend en hebben een fijne werking en gaan (praktisch) nooit kapot en zijn bestendig tegen het buitenleven.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 15:22

Ik snap de hele logica achter dekenloos wel. Mijn paard staat ook 24/7 buiten. Maar hij is ook erg koudegevoelig. En dan kijk ik toch naar mijn paard en gaat er een deken op. Afhankelijk van zijn noden.
Nu ligt er nog een 0grams regendeken op.
Belangrijkste is dat ze constant kunnen eten. Maar als ze gaan afvallen vanwege de koude...gewoon deken erop is mijn idee. Zeker als zo`n paard pijn heeft vanwege een hoefzweer.

Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 15:39

gohya schreef:
Mijn paardjes staan ook 24/7 buiten en ook bijna altijd dekenloos.Waarom zeg ik 'bijna altijd'? om van het gezeur en gezeik af te zijn van mensen die er voorbij lopen/fietsen.Het zijn paardjes van rond de 23 jaar oud maar echt kern gezond en hollands welvaren.Miss. denk je:trek je nix van andere aan,maar als zelfs de krant [weekkrant] bij je aan de wei komt voor een intervieuw waarom de paardjes geen stal hebben en geen dekens op hebben.Na tig keer uit gelegd te hebben dat ze NIET ín een stal willen en liever geen deken op willen,ben ik het zat.

Dat is juist een uitgelezen kans om die mensen te vertellen waarom een paard prima zonder deken kan.
Jammer dat je daar geen gebruik van hebt gemaakt. ;)
Van mij mag de krant hier komen hoor. Graag zelfs. Helpen we heel wat fabeltjes de wereld mee uit. *D

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 17:11

JoviBan schreef:
gohya schreef:

Dat is juist een uitgelezen kans om die mensen te vertellen waarom een paard prima zonder deken kan.
Jammer dat je daar geen gebruik van hebt gemaakt. ;)
Van mij mag de krant hier komen hoor. Graag zelfs. Helpen we heel wat fabeltjes de wereld mee uit. *D

Dat heb ik juist wél gedaan,het staat in het krantje dat ze helemaal geen stal en dekens hoeven te hebben.Dat ze een vacht hebben waar ze warm van blijven,die de regen en sneeuw af laat vloeien.
Maar óf ze willen het niet geloven óf ze snappen het nog steeds niet.

sporten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 17:24

paard op leeftijd en om zich warm te houden kost energie

als ze elke dag buiten is zou ik toch een regendeken nemen van 200 grams

hoe koud buiten is of hoe nat ze houd warm en kost geen energie wat ze anders uit haar voer moet halen

heb zelf een pony 19 jaar gehad en is 41 jaar geworden

deze pony had winters altijd een waterdicht winterdeken om van 200 grams

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 17:40

RedPassion schreef:
Het kan ook zijn dat ze te oud is, of haar weerstand niet voldoende is. Enige tip: Blijf kijken naar je paard, zoals je nu ook doet. :) Dekenloos is fijn als het kan, maar voor sommige paarden is een deken net zo fijn. ;)
Dit gaat ook helemaal op voor het oudste paard van mijn eigenaar. Het dier heeft jarenlang gewoon dekenloos rondgelopen, overdag buiten 's nachts in stal met buitenluik open, maar de laatste twee jaar wil het niet meer. Ze is niet meer 100% procent gezond maar nog wel levenslustig en heeft helaas niet voldoende energie meer om zichzelf goed warm te houden met die kou. Tja, dan is de keus hier snel gemaakt, hop, dekentje erop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 18:11

gohya schreef:
Dat heb ik juist wél gedaan,het staat in het krantje dat ze helemaal geen stal en dekens hoeven te hebben.Dat ze een vacht hebben waar ze warm van blijven,die de regen en sneeuw af laat vloeien.

Maar als jij ze met regen en sneeuw toch een deken op doet, is je verhaal in het krantje niet geloofwaardig meer. ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:05

JoviBan schreef:
gohya schreef:

Maar als jij ze met regen en sneeuw toch een deken op doet, is je verhaal in het krantje niet geloofwaardig meer. ;)

Dat ben ik pas gaan doen ná dat bericht in de krant,toen ze er over bleven door zeuren.
Zelfs DB sturen ze er op af,pony's worden verwaarloosd zeggen ze dan. |o
Mijn veearts zegt, en zelfs op de site van de DB staat liever géén dekens opdoen.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-10 19:15

Ik heb bij mijn paard nu ook dekens op gedaan. Ze staat overdag buiten en snachts binnen. Ik heb haar een deken omgedaan omdat ze een dunne vacht heeft en ze steeds haar haren wijd had staan en stond te trillen en steen koude neus en oren had. Ik heb haar toen een ongevoerd regendekentje omgedaan. Maar vanmiddag stond ze weer in elkaar gedoken in de wei en ze is een beetje snotterig. Ik ga vanavond bij haar er een deken onder doen.

emilybelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 18:11

ik vind dat het aan het dier zelf ligt of het een deken op moet als het een ontzettend dikke vacht heeft is het niet echt nodig natuurlijk.