Pony's trekken mondje kapot.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Pony's trekken mondje kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:32

Hallo!

Ik heb een (eigen, verzorg maar de eigenaar voert m en thats it) shetlander, en mijn vriendin ook. (zelfde eigenaar duss...) :P
hartstikke leuk maar we willen ze graag gaan longeren.
Met een halster is géen optie.
Dus doen wij het met het hoofdstelletje, en 1 houd de longe vast en de ander loopt mee. Maar dan komt het.
Ze gaan na 2minuten steigeren en trekken en rukken hun hele mond kapot!
We hebben geprobeert zonder longeerlijn maar dan rennen ze weg, aan een halstertouw maar dan leren ze het longeren natuurlijk niet, en het longeren dan.

wie tips?
x

jannetta1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:41

hoi mis werkt een bitloos hoofdstel wel
dan kan hij iig niet zijn mond bezeren ;)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:42

Waarom is met halster geen optie?
Misschien doet het bit haar pijn, of heeft ze ergens anders pijn aan? Ik zou haar gebit es laten nakijken. Of misschien is het bit te scherp?
En idd misschien bitloos.

Flevolander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:43

Zijn die pony's gewend om gelongeerd te worden, en hebben jullie zelf ervaring met longeren?

Suzan_bobar

Re: Pony's trekken mondje kapot.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 17:48

Longeer je in een afgezet stukje? Zet anders eens met prikpaaltjes een circel af.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 23:24

inderdaad, waarom aan een halster geen optie? en anders een bitloos tuig.

en wat doe je als zij dat doen? stop je dan? want dan beloon je ze voor hun gedrag, dan krijgen ze wat ze wilde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 08:31

Als ze gaan trekken etc dan lopen we zonder longe nog een paar rondjes.
jammergenoeg hebben wij geen speciaal bitloos tuig maar voor mijn idee werkt dat hetzelfde als een halster. (met een halster blijven ze zo hard trekken tot ze het kapot trekken, ik heb al 5 halsters aan ze verloren!!)
Binnenkort krijg ik een leren halster dus misschien is dat te proberen maar die is ntuurlijk [naam]'s maat, en funny heeft een groter hoofd.
en ja ik longeer in een afgezet stukje ongeveer zo groot als een halve longeerbak ofzo.
(dus 2 paddocks denk ik.)

prinsfasco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 08:41

Misschien is het handig om er iemand bij te halen die meer ervaring heeft dan jullie.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 08:56

_Dotty schreef:
jammergenoeg hebben wij geen speciaal bitloos tuig maar voor mijn idee werkt dat hetzelfde als een halster. (met een halster blijven ze zo hard trekken tot ze het kapot trekken, ik heb al 5 halsters aan ze verloren!!)
Binnenkort krijg ik een leren halster dus misschien is dat te proberen maar die is ntuurlijk pretty's maat, en funny heeft een groter hoofd.
en ja ik longeer in een afgezet stukje ongeveer zo groot als een halve longeerbak ofzo.

Dat ligt niet aan het halster of de pony, maar aan jullie. Ik bedoel dat niet gemeen, maar het is duidelijk dat jullie de kennis niet in huis hebben om op de juiste manier te longeren-
Als de pony wegrent/halsters kapot trekt/ de mond kapot trekt (wat absoluut nooit had mogen gebeuren), is het duidelijk dat de hele basis rammelt.
Wat er fout gaat, weet ik niet. Kan ik van hieruit niet zien. Maar het gaat fout en het gaat zelfs heel erg fout en het feit dat jullie de symptomen niet oppikken kan voor een fiks trauma bij de pony's zorgen.

Jullie willen het longeerprobleem oplossen door sterker materiaal/bit etc. Dat is echter nooit of te nimmer een oplossing voor het ontbreken van de basis (bij jullie en/of pony)
Integendeel. Je maakt het probleem alleen maar groter.

Als de pony aan het halster niet te longeren is omdat hij zich lostrekt, dan zul je aan de basis moeten werken. Iemand erbij halen die weet wat hij doet (longeren is nooit een paard rondjes laten rennen aan een touw) en die weet hoe hij/zij de pony kan leren om netjes aan de longe te lopen, zonder te grijpen naar zwaarder materiaal.
Al helemaal niet naar een bit. Enig idee hoe verschrikkelijk zeer dat voor de pony doet?
Enig idee welk letsel de pony kan oplopen als hij zo hard aan het halster hangt dat het breekt?
Enig idee hoe ernstig je dat paardje op deze wijze kan verknoeien/een hekel aan bit kan bezorgen/een hekel aan mensen kunt laten krijgen?

Mijn advies?

Stop onmiddellijk met iedere longeerpoging en werk met een zacht halster aan simpele leidoefeningen. Beloon de pony met iedere goede pas. Doe trailparcoursjes aan de hand, ga wandelen, leer de pony op vriendelijke wijze wijken voor druk etc. Leer de pony de basis van omgang en wacht met longeren totdat de basis er goed in zit EN je deskundige, volwassen, hulp hebt.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:36

Terug naar de basis! :)

Je kunt veel voorbereidende basisoefeningen doen, die het longeren vermakkelijken.

Als je niet zoveel ervaring hebt, is het een idee om eens een goede les bij iemand te nemen.

Verder niet meer longeren met een bit, dit is enkel nuttig als je gaat dubbellongeren, maar enkel longeren kan prima op een halster.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:38

Nog even ter aanvulling... ff naar je profiel gekeken en vorige posts.
Wil daar even op ingaan, want dat hangt samen met het probleem wat je nu hebt,

Ik quote dus stukjes die je eerder schreef:

Ik gooi mijn pony natuurlijk veel los zodat ze eens lekker kan rennen , en gebruik hierbij een longeerzweep. Na een klapje met dat touw in de lucht [NIET ÓP DE PONY DUS!!!] en een duidelijk stemcommando doet ze vrijwillig wat ik wil. Maar nu komt het dus. Ik doe aan VD, en als ik een normaal zweepje erbij pak, flipt ze totaal! Terwijl als ik met de longeerzweep naar haar toeloop om haar weer te halen, dan is er niks aan de hand en kan ik alles doen. Weet iemand hoe ik die angst eraf kan halen? Want elke keer een jambette moeten doen terwijl ik bijna IN mijn pony staat (het is ...

Ze is dus duidelijk bang voor de zweep. Dat betekend dat ze met longeren nog banger is, omdat ze niet wegkan. Puur paniek dus en de pijn veroorzaakt door het bit, maakt het er alleen veel erger op.
Het bevestigd haar angst...

voedselweigeren.
hou want brokjes in een vuist, als ze er heengaat met hoofd, een klapje met je vuist tegen de onderlip( NIET MET
EEN GAAN RAMMEN!!)
daarna als dat lukt met openhand

Dit is niet de juiste manier om voedselweigeren aan te leren, maar om verwarring en wantrouwen te scheppen. Een extra reden om jullie niet te vertrouwen.
Voedselweigeren kan onderdeel zijn van clickertraining, maar het werkt op een heel andere wijze en pas nadat het paard de basis van clickertraining zeer goed heeft begrepen, net als de basis van beleefdheid. Dat gaat niet gepaard met een 'tik', maar met negeren van ongewild gedrag en belonen van goed gedrag op exact het juiste moment.

Funny (vriendin's pony) komt echter nooit naar 1 van ons toe.

Ze mag jullie dus niet zo erg...

Mijn welgemeend advies:
begin bij het begin.
Laat VD en truukjes ed achterwege, jaag het paardje niet op in de wei met een zweep en laat voedsel gewoon weg voor nu.
Haal in de bieb boeken over paardengedrag en zorg dat je de basis goed beheerst zoals gewoon de pony aan de hand leiden, wandelen, wijken voor druk etc.
Doe veel leuke dingen met de pony's. Ga een stuk lopen en laat het grazen. Breng tijd met hun door.
Kroel op de plekjes die ze prettig vinden. etc.
Het vertrouwen van de pony in jullie is naar de maan, dus dat zul je moeten herstellen.

En zoals gezegd... longeer niet meer zelf, maar vraag (via bokt?) hulp van een persoon met ervaring (volwassen persoon)

Clickertraining kun je wel weer gaan doen, maar verdiep je dan eerst eens goed daarin. Haal bv het boek van inge teblick of zoek goede info op het net en begin eerst met de basis, voordat je moeilijke dingen gaat doen, zoals targetten en gewoon stil staan. Zorg dat je zelf heel goed de wetenschap achter het clickeren kent en weet wat je zelf moet doen (en verkeerd kunt doen)

meisjeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 12:39

liljebo schreef:
_Dotty schreef:
Binnenkort krijg ik een leren halster dus misschien is dat te proberen maar die is ntuurlijk pretty's maat, en funny heeft een groter hoofd.

Dat ligt niet aan het halster of de pony, maar aan jullie. Ik bedoel dat niet gemeen, maar het is duidelijk dat jullie de kennis niet in huis hebben om op de juiste manier te longeren-
Als de pony wegrent/halsters kapot trekt/ de mond kapot trekt (wat absoluut nooit had mogen gebeuren), is het duidelijk dat de hele basis rammelt.
Wat er fout gaat, weet ik niet. Kan ik van hieruit niet zien. Maar het gaat fout en het gaat zelfs heel erg fout en het feit dat jullie de symptomen niet oppikken kan voor een fiks trauma bij de pony's zorgen.

Jullie willen het longeerprobleem oplossen door sterker materiaal/bit etc. Dat is echter nooit of te nimmer een oplossing voor het ontbreken van de basis (bij jullie en/of pony)
Integendeel. Je maakt het probleem alleen maar groter.

Als de pony aan het halster niet te longeren is omdat hij zich lostrekt, dan zul je aan de basis moeten werken. Iemand erbij halen die weet wat hij doet (longeren is nooit een paard rondjes laten rennen aan een touw) en die weet hoe hij/zij de pony kan leren om netjes aan de longe te lopen, zonder te grijpen naar zwaarder materiaal.
Al helemaal niet naar een bit. Enig idee hoe verschrikkelijk zeer dat voor de pony doet?
Enig idee welk letsel de pony kan oplopen als hij zo hard aan het halster hangt dat het breekt?
Enig idee hoe ernstig je dat paardje op deze wijze kan verknoeien/een hekel aan bit kan bezorgen/een hekel aan mensen kunt laten krijgen?

Mijn advies?

Stop onmiddellijk met iedere longeerpoging en werk met een zacht halster aan simpele leidoefeningen. Beloon de pony met iedere goede pas. Doe trailparcoursjes aan de hand, ga wandelen, leer de pony op vriendelijke wijze wijken voor druk etc. Leer de pony de basis van omgang en wacht met longeren totdat de basis er goed in zit EN je deskundige, volwassen, hulp hebt.

Helemaal mee eens :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:18

het spijt me dat ik zo reageer maar ik vind jullie reacties een béetje overdreven.
ze trekken hun mond nog niet kapot ofzo hoor maar we zijn wel bang dat dat een keer gaat gebeuren.
ennu over die reacties op mijn vorige reacties. het spijt me en ik bedoel dit helemáal niet boos maar jullie kennen de pony's nieteens :p

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:22

_Dotty schreef:
het spijt me dat ik zo reageer maar ik vind jullie reacties een béetje overdreven.
ze trekken hun mond nog niet kapot ofzo hoor maar we zijn wel bang dat dat een keer gaat gebeuren.
ennu over die reacties op mijn vorige reacties. het spijt me en ik bedoel dit helemáal niet boos maar jullie kennen de pony's nieteens :p

Zij reageren absoluut niet overdreven.. Jullie moeten echt bij het begin beginnen en het vertrouwen van de pony's terugwinnen.. Schakel alsjeblieft hulp in.. Miss dat iemand van bokt in de buurt woont en eventueel wil helpen? Maar doe t alsjeblieft niet zelf, hier gaat t alleen maar slechter door.. succes..

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:23

En als we de pony's niet kennen (logisch) dan moet je hier geen hulp vragen.. sorry..

xMelissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:26

Heb je ervaring met longeren? Neem anders een longeer lesje! :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:30

Citaat:
Ze gaan na 2minuten steigeren en trekken en rukken hun hele mond kapot!

Citaat:
ze trekken hun mond nog niet kapot ofzo hoor

Tsja, er wordt gereageerd op je openingspost. Daarin zeg je zelf dat ze hun hele mond kapot rukken.
Vervolgens vind je de reacties die je krijgt - die gewoon netjes en goed bedoeld zijn en totaal niet vreemd in mijn ogen - overdreven want "ze trekken hun mond nog niet kapot". Je spreekt jezelf dus behoorlijk tegen.

En wat betreft je argument "jullie kennen de pony's niet eens": als je dat altijd gaat gebruiken als excuus, waarom vraag je dan überhaupt advies hier?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:20

De titel van je topic zegt zelfs dat ze hun mond kapot trekken, dan is het toch logisch dat mensen zo reageren?!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:25

liljebo schreef:

Dit is echt pure onzin. Dat topic ging over iemand die wilde dat haar paard haar toegemoet kwam rennen, en daar hebben meerdere andere mensen ook gepost dat het vrij normaal is als hun paard überhaupt niet eens komt.

Dit is echt tekst totaal uit zijn verband rukken, en er zelf wat van brouwen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 10:27

Waar woon je precies? Misschien dat een van ons een keertje langs kan komen om te komen helpen :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 11:04

Millanka schreef:
liljebo schreef:

Dit is echt pure onzin. Dat topic ging over iemand die wilde dat haar paard haar toegemoet kwam rennen, en daar hebben meerdere andere mensen ook gepost dat het vrij normaal is als hun paard überhaupt niet eens komt.

Dit is echt tekst totaal uit zijn verband rukken, en er zelf wat van brouwen.

Ook in samenhang met de problemen met longeren?
Goed... misschien is het wat cru uitgedrukt, hoewel ik wel in de loop van mijn (inmiddels lange) leven, heb ik wel geleerd dat een paard wel naar je toe komt als er een band is opgebouwd.
Ik ben ook nuchter genoeg om te weten dat menig paard niet komt. Meestal omdat het wei/soortgenoten etc belangrijker vindt dan de baas. Hoeft geen probleem te zijn. Dat is gewoon persoonlijk.
Ik vind het prettig dat mijn paarden wel graag naar mij toe komen.
Daar ligt ook een prioriteit van mij.
Maar ik begrijp goed dat dat niet voor iedereen het geval is.
Doet er verder ook niet toe, zeker niet voor deze discussie.

Maar uit het geheel begrijp ik dat er geen vertrouwen is.
Waarom zou een pony interesse tonen in meisjes die het rondsturen met de zweep. Gezien ze zelf de angst van de ponys voor de zweep omschrijft, zien ze dit niet als een spel, zou ik zo denken.
Dat, in combi met de omschreven problemen met longeren, (lijkt de omschrijving lezend ook op angst) lijkt het mij logisch dat zo'n pony weinig behoefte voelt om te komen.

Het is dus niet alleen dat, wat ik probeer aan te halen, maar de combi van symptomen.
En daar is ook mijn advies aan haar op gebaseerd.

Dat wat ik heb geschreven is mijn visie. Niets meer, niets minder. ;) ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:46

ik woon in zuidholland.
& indd de titel is niet helemaal goed. sórry oke?!
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 04-01-18 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaatsnaam verwijderd

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 17:53

prinsfasco schreef:
Misschien is het handig om er iemand bij te halen die meer ervaring heeft dan jullie.

En dit is het enige goede antwoord!
Jullie hebben duidelijk nog te weinig ervaring met paarden en de Shetlanders maken daar dankbaar gebruik van!

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 18:13

Als jullie echt serieus willen leren longeren wil ik best een keertje komen helpen ;)
Pb maar bij interesse, woon niet zo ver weg ;)

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 18:15

TS, wat wil je met dit topic? Er worden hele goede en nuttige adviezen gegeven en dat vindt je overdreven. Wat wil je horen, dat je goed bezig bent?