_Dotty schreef:Als ze gaan trekken etc dan lopen we zonder longe nog een paar rondjes.
jammergenoeg hebben wij geen speciaal bitloos tuig maar voor mijn idee werkt dat hetzelfde als een halster. (met een halster blijven ze zo hard trekken tot ze het kapot trekken, ik heb al 5 halsters aan ze verloren!!)
Binnenkort krijg ik een leren halster dus misschien is dat te proberen maar die is ntuurlijk pretty's maat, en funny heeft een groter hoofd.
en ja ik longeer in een afgezet stukje ongeveer zo groot als een halve longeerbak ofzo.
(dus 2 paddocks denk ik.)
Dat ligt niet aan het halster of de pony, maar aan jullie. Ik bedoel dat niet gemeen, maar het is duidelijk dat jullie de kennis niet in huis hebben om op de juiste manier te longeren-
Als de pony wegrent/halsters kapot trekt/ de mond kapot trekt (wat absoluut nooit had mogen gebeuren), is het duidelijk dat de hele basis rammelt.
Wat er fout gaat, weet ik niet. Kan ik van hieruit niet zien. Maar het gaat fout en het gaat zelfs heel erg fout en het feit dat jullie de symptomen niet oppikken kan voor een fiks trauma bij de pony's zorgen.
Jullie willen het longeerprobleem oplossen door sterker materiaal/bit etc. Dat is echter nooit of te nimmer een oplossing voor het ontbreken van de basis (bij jullie en/of pony)
Integendeel. Je maakt het probleem alleen maar groter.
Als de pony aan het halster niet te longeren is omdat hij zich lostrekt, dan zul je aan de basis moeten werken. Iemand erbij halen die weet wat hij doet (longeren is nooit een paard rondjes laten rennen aan een touw) en die weet hoe hij/zij de pony kan leren om netjes aan de longe te lopen, zonder te grijpen naar zwaarder materiaal.
Al helemaal niet naar een bit. Enig idee hoe verschrikkelijk zeer dat voor de pony doet?
Enig idee welk letsel de pony kan oplopen als hij zo hard aan het halster hangt dat het breekt?
Enig idee hoe ernstig je dat paardje op deze wijze kan verknoeien/een hekel aan bit kan bezorgen/een hekel aan mensen kunt laten krijgen?
Mijn advies?
Stop onmiddellijk met iedere longeerpoging en werk met een zacht halster aan simpele leidoefeningen. Beloon de pony met iedere goede pas. Doe trailparcoursjes aan de hand, ga wandelen, leer de pony op vriendelijke wijze wijken voor druk etc. Leer de pony de basis van omgang en wacht met longeren totdat de basis er goed in zit EN je deskundige, volwassen, hulp hebt.