Parelli in het NL?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Chendo_

Parelli in het NL?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 22:00

Ik ben redelijk nieuwschierig geworden naar Parelli.
Ik vond het eerst eigenlijk niks, maar zou toch meer erover willen leren en meer willen uitproberen wil ik verder oordelen.
Ik heb de CD-rom van equi sense. Heel leuk en duidelijk maar het stopt een keer en eigenlijk heb ik dit dus al tig keer gedaan.

Parelli heeft natuurlijk hele info paketten, maar ik baal ervan dat het alleen in engels is te vinden.
Bestaat het ook in NL? Of hebben jullie tips voor mij om iets in NL te krijgen wat er heel erg op lijkt?

Ik ben niet zo'n held in het engels. Liefste heb ik een DVD. Maar misschien ben ik nu wel te veel eisend :)

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:04

Volgens mij is zijn boek naar het Nederlands vertaald. De dvd's zijn trouwens heel goed te begrijpen, ook voor mensen die niet goed in Engels zijn. Je zou misschien de Get Started dvd aan kunnen schaffen die is namelijk niet zo duur en dan kun je een beetje horen en zien hoe het gaat en of je het snapt.

_Chendo_

Re: Parelli in het NL?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 22:08

Bedankt voor je tip, had inderdaad het boek gevonden in NL vertaling, Ik vraag mij alleen af wat er dan in staat. Ik ben geen beginner meer in de natural horsemanship, maar wel een beginnende parellier ;) Is een get started dvd dan nuttig? Wat voor oefeningen vind je in het boek en in de dvd?

Ik ken al redelijk wat oefeningen, soms zie ik oefeningen van parelli level 3, die mijn paard ook uitvoert zonder enige oefening.

Zou graag dus ook willen weten wat de inhoud is?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:14

Het boek heb ik niet maar ik heb van meerdere mensen gehoord dat het een enorm waardevol en leerzaam boek is. Als je op bokt zoekt dat krijg je daar meerdere informatie over.
De get started dvd is denk ik best een leuke kennismaking met Parelli. De eerste 3 games worden er volgens mij in uitgelegd. Persoonlijk zou ik wel kiezen voor de oude levels mocht je het interessant vinden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:17

Het Parelli programma wordt voortdurend aangepast, als je het boek koopt en verwacht er de terminologie in te vinden zoals hij tegenwoordig wordt gehanteerd (seven games, noem eens wat) ga je bedrogen uitkomen.
Het boek is al wat ouder maar daarom niet minder waardevol, en de theorie die er in beschreven staat is van alle tijden. In het boek worden alle oefeningen uitgelegd, in de DVD "getting startend" idd alleen de eerste drie.

Dus ja, ik vind het boek zeker het aanschaffen waard.

En Parelli is meer dan alleen maar "dingetje doen" en "oefeningen uitvoeren". Jij moet begrijpen waar je mee bezig bent, Natural Horsemanship is een ontdekkingsreis voor jezelf. Als het ontaard in "dingetje doen" heb je de essentie ervan niet helemaal begrepen. En je zegt dat je al ervaring hebt met NH, maar ik durf te beweren dat je via de methode Parelli verder komt dan met alle andere methodes.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-11-10 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 22:22

Cassisy: Je hebt mij niet horen zeggen dat ik denk dat het alleen "dingetje doen" is. Ik ga al wat langer mee in de NH. Ik ken de hele essentie ervan zeker wel en pas dit al een aantal jaren toe, weet hoe een paard denkt, weet hoe ik mij moet opstellen tegenover het paard, weet waar het allemaal vandaan komt en het hele doel ervan.
Dat ik me nu pas begin te interesseren voor parelli, betekend niet dat ik niet weet wat NH inhoud. Heb al menig lessen gehad en cursussen gevolgd en heb een boekenkast vol ervan. Alleen niet van parelli!
Dat is dus ook de rede waarom ik vraag wat de inhoud is. In menig boek lees ik hetzelfde. Ga ik dit weer lezen, is mijn vraag?

Mijn doel is om MEER te leren. Niet om te leren wat de essentie van NH is.

*Edit, heb je het bericht aangepast? ik lees ineens andere dingen :) Of ik was net niet helemaal bij?

In ieder geval,
Bedankt voor je advies. ;)
Laatst bijgewerkt door _Chendo_ op 06-11-10 22:25, in het totaal 1 keer bewerkt

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 22:23

xmarliez schreef:
Het boek heb ik niet maar ik heb van meerdere mensen gehoord dat het een enorm waardevol en leerzaam boek is. Als je op bokt zoekt dat krijg je daar meerdere informatie over.
De get started dvd is denk ik best een leuke kennismaking met Parelli. De eerste 3 games worden er volgens mij in uitgelegd. Persoonlijk zou ik wel kiezen voor de oude levels mocht je het interessant vinden.

Dankjewel voor je tip! :) Zal proberen wat meer info over het boek te verzamelen. Misschien kan ik ergens van iemand een DVD lenen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:24

Alle oefeningen die Parelli in zijn programma heeft worden erin beschreven. Dus alleen al daarom het geld waard. Het boek is wat minder duur dan het hele parelli programma, want alleen met de "getting started DVD" a 15 Euro (of Dollar) ga je het niet redden.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 22:28

Cassidy schreef:
Alle oefeningen die Parelli in zijn programma heeft worden erin beschreven. Dus alleen al daarom het geld waard. Het boek is wat minder duur dan het hele parelli programma, want alleen met de "getting started DVD" a 15 Euro (of Dollar) ga je het niet redden.

Dat begrijp ik, het boek spreekt mij ook wel aan.
Zag het bij bol.com.
Alle oefeningen zijn wel handig om erin te hebben. Ik ben ook nog helemaal niet bekend met de stick bijvoorbeeld. Hoe je dit hanteerd in een oefening.
Heb het altijd zonder gedaan. Ook dit zie ik veel terug komen bij parelli en vraag mij daarbij dus af, als zoveel mensen het fijn vinden om te gebruiken, dan zal het vast ook iets toevoegen.
(begrijp me niet verkeerd, gaat me niet alleen om de oefeningen en de middelen, wil gewoon meer proberen en vooral meer ontdekken en leren)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:31

Ik heb het boek achter me in de boekenkast staan, maar dan in het Engels. Als je me even de tijd geeft kan ik kijken of ik online een inhoudsopgave vindt, maar hij gaat in op het werk vanaf de grond en later ook in het zadel. Als ik online geen inhoudsopgave vindt, zal ik even kijken of ik iig de inhoudsopgave over kan tikken. Als je met losse kreten wat kunt beginnen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:38

Op Amazon staan de eerste paar pagina's van de Engelse Edities online in te kijken, op pagina 10 en 11 staat de inhoudsopgave. Het boek bevat heel veel foto´s (zwart-wit) en telt voor mij nog tot een van de beste boeken over NH.

http://www.amazon.com/Natural-Horse-Man ... 0911647279

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 22:45

Bedankt cassisy! Daar heb ik al een hoop aan!
Doet me ook goed om te horen dat het toch een van de fijnere boeken is.
Heb zo vaak boeken gekocht waarvan ik daarna dacht, dit heeft niks toegevoegd aan mij. Vind dat zo zonde.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:49

Wat Parelli je vooral leert is dat je buiten je boekje moet gaan denken, en nieuwe oefeningen zelf moet gaan verzinnen, gebruik je fantasie en daag je paard uit. Blijf niet plakken in je vaste stramien of in de oefeningen die je in het boek of op DVD's tegenkomt...daag hem uit om mee te denken en de antwoorden op de vraagstukken die je hem opgeeft zelf te vinden. Hoe je je eigen fantasie moet leren gebruiken staat in geen enkel boek.

Sommige dingen vind ik ook te ver gaan, maar als je paard normaal gewoon vooruit de rijbak of zijn box ingaat, waarom zou je hem er niet eens achteruit inzetten? Dito met een trailer. Of als je paard er vooruit ingaat, waarom hem niet vooruit op de laadklep zetten, hem op de laadklem omdraaien en hem achteruit in de trailer parkeren?
Of als je aan het trailerladen bent, naast de trailer gaan zitten en je paard de trailer insturen?

http://www.youtube.com/watch?v=IQF2wfZm ... 1&index=15

Boeken die uiteindelijk tegenvallen heb ik ook. En je hoeft ze niet te houden hoor, verkoop ze door...scheelt ook weer ruimte in de boekenkast.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-11-10 23:28, in het totaal 1 keer bewerkt

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 22:53

Ik vind het heel apart wat je nu zegt. Buiten het boekje gaan denken...
Ik had het idee gekregen bij parelli dat heel veel paarden "boekjes robots" werden en dat mensen zich er zo op vast pinnen. Daarom trok het mij niet aan. Ik was nu vooral nieuwschierig om er dingen uit te halen die ik goed zou kunnen gebruiken. Vooral het left brain en right brain introvert en extrovert vond ik niet prettig, omdat het iets in een hokje stopt naar mijn idee. Maar dat is de reden dat ik er iets uit wil leren. Om te kijken wat het nou echt is en wat deze methode zo populair maakt.

Hahaha! Ja precies, heb nog wat KFH liggen, mag zo weg hoor :D
:+

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 22:56

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 22:58

Ik heb geen idee waar het door komt, naar mijn idee doordat er te veel op 1 ding word vastgehouden, ik dacht dus dat dit kwam doordat je een bepaald stappenplan hebt.

Leuke filmpjes Cas, zit te genieten hier :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:03

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-11-10 23:09, in het totaal 4 keer bewerkt

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 23:04

Hahahaha je maakt er wel werk van he?
Ik bekijk ze braaf ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:04

Ik hoef er geen werk van te maken, want alle links staan al eerder op bokt vermeld.

Gewoon zoeken op Cassidy en Parelli en je komt er een heleboel tegen.

Voor mij een kwestie van Copy en Paste

En Parelli heeft een eigen Youtubekanaal, ook de moeite waard:

http://www.youtube.com/user/ParelliTube

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 23:12

had het gezien ja ;) Ben nu daar een beetje aan het rondsnuffelen.

Bedankt voor je kopieer en plak moeite. Ga het boek maar eens bestellen ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:16

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-10 23:28

Ik ga eens wachten op het boek, ik oordeel weer als ik het boek gelezen heb ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-10 23:31

Het boek is al ouder, er is wel een reprint geweest (die ik dus niet heb gezien maar hij zal niet drastisch zijn aangepast) en dingen gaan in details nu anders/zouden anders kunnen gaan.
Dus als je wilt oordelen, zou je dat in je achterhoofd kunnen houden. De meest actuele informatie vind je toch in de nieuwere paketten.
Maar ik kijk uit naar je update.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 10:33

_Chendo_ schreef:
Ik vind het heel apart wat je nu zegt. Buiten het boekje gaan denken...
Ik had het idee gekregen bij parelli dat heel veel paarden "boekjes robots" werden en dat mensen zich er zo op vast pinnen. Daarom trok het mij niet aan. Ik was nu vooral nieuwschierig om er dingen uit te halen die ik goed zou kunnen gebruiken. Vooral het left brain en right brain introvert en extrovert vond ik niet prettig, omdat het iets in een hokje stopt naar mijn idee. Maar dat is de reden dat ik er iets uit wil leren. Om te kijken wat het nou echt is en wat deze methode zo populair maakt.

Hahaha! Ja precies, heb nog wat KFH liggen, mag zo weg hoor :D
:+

Nee, dat is helemaal niet vreemd.
Die "boekjesrobots" zijn van mensen die oefeningen doen. Mensen die het grotere geheel begrijpen, hebben het boekje niet meer nodig.

Heel zwart-wit gesteld: Parelli in oefeningen is zinloze flauwekul; Parelli als informatiebron is waardevol.

Mijn advies: als je daadwerkelijk wilt begrijpen wat Parelli bedoeld, skip de oefeningen en verdiep je in de achtergrond ervan. Daarna is je duidelijk wat de bedoeling van de oefeningen is en kun je de oefeningen doen vanuit het doel en niet als "boekjesrobot". Dit is de omgekeerde benadering van wat de meesten doen, maar het is feitelijk wel de enig juiste aanpak.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-10 11:34

Mee eens. En de informatie achter de oefeningen vind je uitgebreid in het boek....

Maar toch zou ik je willen adviseren om het programma van Parelli helemaal te doorlopen. Heb vertrouwen in het proces, de oefeningen en de volgorde van de oefeningen zit er niet voor niets in. Om de beste resultaten te krijgen ga je het toch echt op zijn minst een keer van A to Z helemaal moeten volgen.

Ik heb het voorbeeld van de appeltaart al vaker aangehaald. Ga niet varieeren op een recept van een taart die niet voor die tijd op zijn minst een keer hebt gebakken (of je moet voldoende ervaring hebben in het bakken van taarten). Als je een appeltaart bakt en de appelen weglaat of het meel weglaat, komt er van alles uitrollen, maar geen appeltaart!

Dus iedereen die roept dat hij er dingen van meepikt en de rest terzijde schuift zonder het programma te hebben doorlopen of te weten waar ze mee bezig zijn: jammer, gemiste kans.