[AR] Ervaringen bruin shetlander tuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Klaaswoeba

Ervaringen bruin shetlander tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 01:29

Hallo mensen,

Omdat ik niet tevreden ben met mijn huidige tuig zit ik er over te denken dit tuig (in de link) te kopen.
Ik vroeg me alleen af of er mensen zijn hier op bokt die dit tuig ook hebben en hun ervaringen zouden willen delen.

Hier gaat het over : http://www.demenner.nl/product_info.php ... 3b3b22217d

Een aantal vraagjes van mij dan vast:
Hoe ervaren jullie de kwaliteit van het leer? Poetsbaarheid, soepelheid, pasvorm, schuurplekken etc. Ook qua duurzaamheid? Komen er snel scheurtjes in? Gespen en riemen ook na vaak verstellen/inspannen uitspannen nog goed?

Foto's van het tuig in gebruik zou ik heel erg fijn vinden. De enige foto van het tuig is de foto die op de website staat.. Hij is ook te koop bij ponypret.com maar daar hadden ze ook niet meer foto's en die konden ze ook niet maken helaas.

Alvast heel erg bedankt!

power1997

Re: Ervaringen bruin shetlander tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:41

Ik kan volgend weekend wel een foto van t tuig op een pony maken als je wil?
IK gebruik hem niet vaak, dus weet verder ook niet hoe t met ed kwaliteit zit, hij is nu iig nog erg mooi

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 09:53

Bokker Buckje heeft hem volgens mij ook (gehad). Noemen we ook wel het 'Bertha'-tuig.
Agradi heeft het tuig ook:
http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 044872/158

En hier wat topics over dit tuig:
[AR] Ervaringen Bertha tweespantuig?
[AR] Tuigage van Berta
[AR] Ervaringen; Bertha tuig

Buckje schreef:
Eigenlijk mogen we niet klagen, het tuig kost niet veel geld maar daar in tegen is het ook niet echt super kwaliteit maar dat mag je ook niet verwachten met zo'n prijs. Het is meer voor de sier ritjes vind ik, ik denk als je er langere tijd echt mee werkt dat je dit snel aan het leer gaat zien. Het is mooi smal leer, maar op veel plaatsen (oa: singel, broek, staartriem) niet onderlegt en dus niet zo heel stevig. Ik had na 2x gebruiken al een iets pluizig singeltje van het leer. Op mijn mini's lag het tuig niet zo heel mooi maar wellicht licht het wel mooi op een grotere shet ? Ik weet het niet kwestie van proberen. :)

Ik heb nu zelf een Zilco tuig de SL sport, ik wil niets anders meer!! Top tuig!

En dit is volgens mij ook een Bertha-tuig:
[EA-TK-AP] Bruin mentuigje voor shet

En als ik de foto's zo zie van dit topic hierboven, dan is mijn 2span tuigje volgens ook een Bertha-tuigje. :(
Heb daar via een handelaar €300,= voor betaald; hij vroeg er €350,= voor. Fijn, ben ik ook 'bedonderd'; ze zijn nieuw namelijk te krijgen in 2span voor €200,=

elaine21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:15

Ik begrijp niet wat hier word geschreven????

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:48

Ik heb maandag binnengekregen,
ik vind hem super zitten, heel licht, precies goed!
Alleen het hoofdstel viel heel klein, te klein!
Heb hem op een shet van 1 meter

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-10 16:24

Oke, bedankt voor jullie reacties! En bedankt voor de topics JoyCiej, had al zo'n vermoeden dat er meer mensen waren die dit soort vragen hadden maar bij ponypret en die andere website staat er geen merknaam bij en wist ik ook niet goed waar ik dan op moest zoeken.

power1997, als je tijd kan vinden een foto te maken zou ik dat wel leuk vinden :).

Ik ben van plan het minstens een keer in de week te gebruiken (en waarschijnlijk binnenkort 2 keer per week minimaal) voor een shet van rond de 98cm. Denken de mensen die ervaring hiermee hebben dat het dan nog mooi blijft?
In een van de topics van JoyCiej schrijft iemand dat na twee keer inspannen de singel al rafelig wordt, meer mensen met die ervaring?
En hoe zit de singel? Want bij mijn 'oude' huidige tuig zit de gesp gewoon op de huid waardoor haar haar en vel er heel snel tussen komt.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 17:43

Klaaswoeba schreef:
Oke, bedankt voor jullie reacties! En bedankt voor de topics JoyCiej, had al zo'n vermoeden dat er meer mensen waren die dit soort vragen hadden maar bij ponypret en die andere website staat er geen merknaam bij en wist ik ook niet goed waar ik dan op moest zoeken.

power1997, als je tijd kan vinden een foto te maken zou ik dat wel leuk vinden :).

Ik ben van plan het minstens een keer in de week te gebruiken (en waarschijnlijk binnenkort 2 keer per week minimaal) voor een shet van rond de 98cm. Denken de mensen die ervaring hiermee hebben dat het dan nog mooi blijft?
In een van de topics van JoyCiej schrijft iemand dat na twee keer inspannen de singel al rafelig wordt, meer mensen met die ervaring?
En hoe zit de singel? Want bij mijn 'oude' huidige tuig zit de gesp gewoon op de huid waardoor haar haar en vel er heel snel tussen komt.

Ik heb het tuig morgen een week en elke dag gebruikt nergens ravelig ofzoo,
Op een shet van 98 moet het goed passen mijne is namelijk 1 meter!
De singel zit wel op de huid\haar, komt er tussen maar als je het ff beetje recht doet is het zo over, mn pony krijgt geen schuurplekken of wat dan ook!
De singel kan ook om een best dikke pony, zoals de mijne maar een dunne kan ook prima!
Alles is ruim verstelbaar, alleen zoals ik al zei is het hoofdstel klein.
Ik heb er een paar keer mee door de blubber gereden enzoo en er is niks mis mee, ik rijd wel met een sulky. de strengen kun je op 2 plekken verstellen!
met meer vragen moet je het maar zeggen!

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:13

ik heb het ook gekocht, voorlopig alleen in de enkelspanversie omdat ik mn jonge pony van het voorjaar wil gaan beleren en we nu bezig zijn met een jonge shetmerrie te beleren.
Het tuig houdt zich heel goed, ook na wat rare fratsen van de merrie. Ik vind de leidsels wel afschuwelijk smal, rij zelf liever met een iets breder leidsel. Ook de smalle riempjes voor de singel ben ik niet zo heel erg over te spreken, dus rij ik met een singelbontje.
Op de hele dikke shetmerrie (97cm) pastte de singel maar net dicht. Ook schoof daar het schoftje van links naar rechts. Op mijn eigen shet (1.05) die niet te dik is (nou ja, max.15kg te zwaar momenteel) ligt het echter prima, en past de singel heel mooi dicht. De merrie is inmiddels wat afgevallen, en ook daar blijft het schoftje nu mooi liggen.

Het tuig weegt niks, is redelijk soepel na een aantal keer gebruik, het kleine hoofdstel heb ik met mijn shetten geen last van, heb voldoende ruimte om groter te stellen. (heb overigens na 2 keer mennen met de merrie de oogkleppen er maar afgesloopt, die vond ik heel erg op het oog zitten en ik rij toch liever zonder oogkleppen)
Prima tuigje om eens mee te beginnen, al is het door de vaste draagriem niet direct geschikt voor een sulky.

Straks, als mijn mannen daar aan toe zijn, verwacht ik er ook eerst de tweespanversie van te kopen en ze daarmee de eerste keren maar eens naast elkaar te knopen. Kunnen ze dat eerst aan gort trekken voor ze mn mooie chique tuig slopen ;)

Groetjes, Lacuna

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:16

Stalgenootje heeft hetzelfde tuig in het zwart.
Eenvoudig tuig, maar voor de prijs netjes afgewerkt, en ik had eigenlijk meer een "karton" kwaliteit verwacht

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 11:33

Ja, het viel mij inderdaad ook alles mee toen ik het uit de doos trok :)

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 13:29

Ik vind het ook een mooi ma zou het passen op een heel iel ponyke van 93 cm?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 17:15

Iele pony denk ik niet. Ik heb het tuig op mijn stevige shet van 92 cm en het borsttuig daar heb ik al gaatjes bij moeten prikken. De rest past allemaal wel op de laatste of een na laatste gaatjes.

Voor het geld vind ik het een net en soepel tuigje. Ik heb het ook gekocht voor het beleren. Als mijn andere shet weer helemaal goed loopt (hoefbevangen geweest) dan wil ik 2 span gaan rijden.

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-10 20:51

Dus jullie hebben het tuig in de eerste instantie gekocht als oefentuig, en gaan dan als jullie veel gaan rijden een ander tuig kopen?
Is dat dan omdat je denkt dat het snel af is, toch niet 100% bevalt of gewoon voor het idee?

Want mijn pony is dus al een tijd beleerd, en ik zou dit tuig dan kopen als tweede 'goede' tuig. Maar als veel mensen zoiets hebben van, wel oke maar later toch liever een andere dan ga ik ook wel twijfelen of ik zelf dan niet ook na een tijdje toch liever een duurder (bv Ideal) tuig zou willen.
Ik rijd trouwens met een vierwieler, dus dan is de vaste draagriem geen probleem.

Wat voor singelbontje gebruik jij trouwens Lacuna? En waar heb je die gekocht (of zelf gemaakt?)?

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 19:14

ik heb hem wel voor ''echt''' tuig, en gebruik het nu andere halve week ook
door modder ernzoo en er is niks aan te zien!

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 23:34

Ik heb normaal maat minishet en ben dus bang dat het te groot is voor mijn pony's.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 20:59

Zou dit tuigje ook op een kleine welshmerrie kunnen passen, ze zit nog onder de 1.20 schofthoogte.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:00

Dat is moeilijk te zeggen. Voor mijn dikke shet van 92 cm zit alles wel op het bovenste gaatje, dus het zou mss wel passen. Anders ergens passen? Of ergens bestellen waar je hem mag terug sturen.

power1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:01

Mijn lichtoog is 2 weken geleden spontaan afgebroken :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:02

Voor die prijs hoef je niet al te best tuig te verwachten vrees ik..
Gezien je huidige tuig ook niet bevalt, zou ik gewoon investeren in een goed tuig. Eenmalige uitgave, maar je hebt er de komende 20 jaar geen omkijken meer naar.

Jolien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 21:07

Ik heb hetzelfde tuig in zwart denk ik. Bij mij waren de leidselsleutels na 3 maanden afgekraakt.
Ben toen naar de hersteller geweest en die zei dat het eigenlijk geen goede kwaliteit was.
Het kan wel over een ander tuig gaan, heb het gekocht op het internet.

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 22:25

Gelukkig (als ik nou zie dat er spontaan ligtogen afbreken:P) heb ik sinds vorige week een 'nieuw' en prachtig tuig kunnen kopen via Marktplaats, dus mijn dilemma van wel of niet dit tuig kopen is voorbij:P.
Al zag ik in het topic van Lacuna foto's van dit tuig en dat bruin is toch wel heel sjiek op een bruin/zwarte pony.. hehe.

In ieder geval bedankt voor alle nuttige reacties:)

SaraMika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:45

Ik had dit tuig ook als beleer tuig. Ik was op zich wel tevreden maar na een paar weken gingen mijn leidsels rafelen. Mijn pony loopt minimaal drie keer per week voor de kar.

Heb nu voor 125 meer (dus 225) euro een hob tuig en toen zag ik wel degelijk verschil in het leer ed. Als ik jou was zou ik even doorsparen voor een iets duurder tuig..

SaraMika

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 12:46

ow... ik ben spuit 11 zie ik... :D succes met rijden!

Klaaswoeba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-10 20:53

Hehe dankje! Ben er erg blij mee :) Beetje jammer dat pony een beetje minnetjes is de laatste dagen..

Geaa05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:37

Ik heb ook wat vragen over dit tuig. Op Marktplaats staat dit tuig nu in nieuwstaat te koop. In de advertentie staat dat het ideaal is voor mini's, maar als ik dat zo lees hier betwijfel ik het. Ik heb een minishet van ruim 80 cm, slank gebouwd. Dus mijn vraag is nu; zou deze passen op mijn mini?
Het zou anders mijn beginnerstuigje worden, dus daar ga ik sowieso geen fortuin aan uitgeven.