Paard valt niet te longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Amy_92

Paard valt niet te longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 20:57

Sinds kort longeer ik een paard voor mensen, op de dagen dat zij zelf niet kunnen komen. Zij longeren haar ook nooit omdat het eigenlijk niet te doen is.

Longeren is teveel gezegd, ik heb haar vast en ze verroert geen vin. Niets helpt om haar vooruit te krijgen, zelfs niet gewoon een rustig stapje. Een aanmoediging met de zweep wordt meestal vervolgt door 10meter achteruit lopen en trappen, de oren gaan dan ook plat in de nek en de tanden knarsen zo erg dat je er bang van zou worden. Op je stem reageert ze ook niet, als je haar dan eindelijk aan het lopen hebt (duurt vaak 40 à 50min, tegen die tijd heb ik zelf meer gedaan dan de merrie) dan is ze na een rondje weer van gedachte verandert en begin je van voor af aan. Haar dan goed belonen met je stem lijkt ze te negeren. Dit zie je ook aankomen, maar een aanmoediging met de zweep of stem is voldoende om volledig in de ankers te gaan, en soms zelfs met de oren plat naar je toe te komen.

Bijgezet, volledig los, enkel met een bit of kaptoom, het maakt allemaal niks uit. Zodra je verder gaat staan dan de afstand die je gebruikt om mee te stappen, doet ie geen pas meer. De hoeken zijn "gevaarlijke" punten, daar bedenkt ze zich meestal. Longeren ter hoogte van X is onbegonnen werk.
Eerst dacht ik dat ze de zweep niet begreep, maar als je er opzit reageert ze wel goed op de longeerzweep.

Wie heeft raad?
ter info: ze is fysiek volledig OK bevonden, heeft geen blokkades, onder het zadel is ze wel werkwillig en durft ze zelfs heet worden.

Edit: typfoutjes verwijdert.
Laatst bijgewerkt door Amy_92 op 20-10-10 21:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:00

Ik lees dat het paard niet gewent is om gelongeerd te worden. Heb je het al eens met 2 personen geprobeerd? 1 gaat in midden staan met de longeerlijn vast. 2e persoon (beste is iemand waar het paard aan gewent is) gaat naast het paard lopen met een halstertouw. Ga gewoon wat rondjes lopen om de persoon die in midden staat. Ga niet meteen 40 of 50min bezig. Paard leert hier niets van. Loop gewoon paar rondjes, links en rechtsom. Gaat dit goed, belonen. Volgende keer weer doen, dan gaat die persoon naast het hoofd iets dichter bij de longeerder lopen. En zo steeds iets verder totdat deze 2e persoon weg kan vallen. Daarna rustig dooroefenen en dan leert het paardje gewoon lopen aan de longeerlijn.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:00

Is het mogelijk om hem zonder lijn te 'longeren'?

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 21:02

Zonder lijn longeren heeft geen effect, ze laat zich ook niet opjagen. Ook niet als ze volledig vrij is van harnachement.

2 personen zijn wel een optie, maar die 40min zijn omdat ze vaak dan pas zich "overgeeft". Ik stop niet voor ze op z'n minst een paar rondjes onafgebroken gestapt heeft, daarmee bevestig ik haar slechte gedrag. Ze gaat dus pas de weide weer in als ze braaf is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:03

Ik heb zo de indruk dat de positie tov het paard verkeerd is. Dat je schuin voor het paard staat en hem ahw blokkeerd.
Mijn optie zou ook zijn om een longeerkraal in te gaan (rond) en hem van daaruit met behulp van lichaamspositie voorwaarts te drijven.

Ik lees iets van "hoeken" en dat je na 40 MINUTEN zelf meer hebt gedaan dan de merrie.

Bedenk dan eens wie ranghoger is in een kudde met paarden, degenen die zijn voeten het meest beweegt of degene die stilstaat.
Gaat een dominant paard voor een onderdanig paard uit de weg? Nee. Het onderdanige paard moet plaats maken voor het dominante paard.
In jou geval zou ik met behulp van grondwerk (GEEN JOIN UP oid) de verhoudingen even rechtzetten. Zorg ervoor dat de accomodatie in orde is, longeren in een rijbak is niet voldoende. Heb je een vierkante longeerkraal, zet dan de hoeken af zodat ze er niet in kan duiken. Ideaal is een ronde longeerkraal, heb je die niet, moet je er een gaan maken.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 20-10-10 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:04

Dat is ook goed. Maar als je het met 2 personen probeert moet je niet 40 min bezig zijn. Tuurlijk moet paard eerst doen wat jij wil en niet laten winnen :) Maar toch heeft ze wel het gevoel dat ze wint, anders zou ze het niet blijven doen. Korte periodes van een succesvol longeersessie (dus proberen met 2 personen) zal misschien veel sneller wat voor haar zijn. Hoelang ben je zelf al met die paard bezig? En wat doen de eigenaren met het paard? alleen rijden? Of ook wel eens iets anders?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:06

Cassidy schreef:
Ik heb zo de indruk dat de positie tov het paard verkeerd is. Dat je schuin voor het paard staat en hem ahw blokkeerd.
Mijn optie zou ook zijn om een longeerkraal in te gaan (rond) en hem van daaruit met behulp van lichaamspositie voorwaarts te drijven.

Zoiets moet het haast zijn. Ik heb met veel, heel veel moeilijke paarden gewerkt, maar geen enkele die ik niet vooruit kon krijgen.

@TS: Doe je ook basisgrondwerk? Stappen, figuren, halthouden, achterwaarts aan de hand? Gaat dat wel goed?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:08

Wat is grondwerk?
Grondwerk is het paard vanaf de grond kunnen controleren, hem een pasje voorwaarts, achterwaarts, naar links en naar rechts te kunnen laten maken.
Een paard dat bevriest, tandenknarst en geen stap verzet, en jij die er als een idioot omheen staat te dansen...wie is er in dat geval de baas, denk je?

EvaRampage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:09

Al eens geprobeerd om er een ruiter op te zetten .. Dat lijkt ze te snappen misschien kan je via de ruiter het longeren haar 'uitleggen' De ruiter kan dan jou hulpen van af het midden met de longe verstevigen

lindake

Re: Paard valt niet te longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:09

GVL-ITP => GVL

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:10

Mijn pony had vroeger ook de naam dat hij niet gelongeerd kon worden. Zodra de lijn eraan ging stond hij stil en verroerde geen vin. Als je echt, echt, echt (maar bij mij was dat niet echt genoeg :+ ) kwaad werd en hem een knal verkocht ging hij wel eens een rondje, maar aan draven moest je al niet denken, tenzij je bereidt was om 5x zoveel te lopen als hij ...

Nu zo'n 3 jaar later longeer ik hem los. Stap, draf, galop en wisselen van richting puur op lichaamstaal en stem. Pony loopt omdat hij wil lopen en doet erg hard z'n best. Longeren met touw heb ik tot nu toe niet meer gedaan, maar ben er 99% zeker van dat dit ook geen (of weinig) problemen meer zou geven (mijn lesgeefster heeft het wel gedaan, zelfs dubbele longe en hij liep gewoon goed).

Wat zit er tussen? Grondwerk, basis .. Bewust zijn van je lichaamstaal, wat je vraagt (of wil vragen) en wat je tegelijk uitstraalt naar hem. Gaat niet vanzelf uiteraard, maar ik heb er wel erg goed resultaat mee gehaald. Ben het eigenlijk beginnen doen uit noodzaak, ik had niks anders meer (rijden ging niet meer, was bang en kon 'm zelfs op een bepaald moment niet meer uit de weide halen, hij kwam gewoon niet mee.. ) maar had ik eerder geweten wat ik nu weet was ik al veel eerder mij daarin gaan verdiepen. Want van een pony die nooit gelongeerd kon worden omdat je er geen beweging in kreeg is het nu een pony die vrolijk met je meewerkt.

Weet natuurlijk niet hoe dat bij jou kan lopen omdat het niet je eigen paard is en je de eigenaren natuurlijk ook nog hebt. Maar het is denk ik het overwegen wel eens waard ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:10

EvaRampage schreef:
Al eens geprobeerd om er een ruiter op te zetten .. Dat lijkt ze te snappen misschien kan je via de ruiter het longeren haar 'uitleggen' De ruiter kan dan jou hulpen van af het midden met de longe verstevigen

In mijn ogen hoort longeren toch bij de basisopvoeding van een paard. Als het paard het echt niet snapt, is er serieus wat overgeslagen bij het beleringstraject...

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 21:11

@Cassidy, in bovenstaande post staat dat ze zich ook niet laat opjagen, ik heb me ook verdiept in NH en weet dat een positie bij de voorhand blokkerend werkt, en bij de achterhand drijvend. Maar het kan haar allemaal geen moer schelen. Ze blijft gewoon staan of komt naar je toe. Ik weet zelf ook dat dit een dominantieprobleem is, maar heb geen idee hoe ik het oplos, haar verrot slaan met de zweep lijkt me ook geen oplossing :7

@Firefly4: ze longeren haar nooit omdat ze het te gevaarlijk vinden worden, ze durft ook echt gericht trappen, terwijl ze met alle andere handelingen doodbraaf is. Je kunt er een kind opzetten, een bom naast afsteken, ze is heel erg nuchter. Zij rijden haar dus alleen, ze komt iedere dag een paar uur buiten, gaat regelmatig in de molen en ze maken ook wel eens buitenritjes.
Ze willen haar net kunnen longeren omdat het een goede afwisseling is, en je goed kunt belasten zonder ruiter, maar ze laat het niet toe.

@Iris, grondwerk gaat goed, omdat je korter bij staat, van zodra je verder gaat dan 2m doet ze haar eigen zinnetje, wat dus stilstaan is.

@Eva, met een ruiter er op doet ze het wel, dan kan het haar niet schelen dat er iemand aan de andere kant van de lijn staat.

@Sabine: grondwerken doet ze, zie de postjes hier boven.

Het gaat hier zo snel dat ik er geen speld tussen krijg :=
Laatst bijgewerkt door Amy_92 op 20-10-10 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:12

Cassidy schreef:
EvaRampage schreef:

In mijn ogen hoort longeren toch bij de basisopvoeding van een paard. Als het paard het echt niet snapt, is er serieus wat overgeslagen bij het beleringstraject...

Misschien snapt het paard het wel, maar is het zo'n type à la mijn pony, die iets heeft van "ik red me best wel zonder jou en waarom zou ik dit nu moeten gaan doen" (om het even kort te zeggen :+ ) en niet onder de indruk is van "sterkere hulpen"?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:13

Cassidy schreef:
In mijn ogen hoort longeren toch bij de basisopvoeding van een paard. Als het paard het echt niet snapt, is er serieus wat overgeslagen bij het beleringstraject..

Zo denk ik er ook over. Ik verbaas me nog steeds dat er nog steeds mensen zijn die longeren gewoon als 'pennygetrut' bestempelen.

Op het moment dat je je paard niet kan longeren en het zulk extreem gedrag vertoont zit er toch ergens iets helemaal niet goed in jullie communicatielijn. Het is heel lastig om daar iets over te zeggen zonder een filmpje oid.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:14

Bind een opgeblazen plastic zakje aan het uiteinde van een longeerzweep, en laat haar door middel van een schrikreactie voorwaarts gaan. Knap paard dat een plastic zakje kan weerstaan. Op het moment dat het paard zijn voeten beweegt, heb jij gewonnen.

Wat je ook kunt doen is grondwerk meenemen. Voorhand, achterhand, middenhand apart bedienen. Laat hem zijn voeten bewegen, en blijf zelf stil staan....

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 21:15

Het paard is hier niet zadelmak gemaakt, maar gekomen als "leerpaard", en heeft er dus enkele voorgaande eigenaren opzitten. Deze ken ik niet dus ik heb er geen idee van waar het net misgegaan is. Ik denk dat ze het begrip "longeren" opzich wel kent, maar het gewoon weigert uit te voeren omdat het niet in haar kraam past.

@Cassidy: helaas helpt zo'n zakje niet, we hebben al heel veel dingen geprobeerd. Ze schrikt er gewoon weg niet van, ze is zelden onder de indruk van iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:17

Cassidy schreef:
Bind een opgeblazen plastic zakje aan het uiteinde van een longeerzweep, en laat haar door middel van een schrikreactie voorwaarts gaan. Knap paard dat een plastic zakje kan weerstaan. Op het moment dat het paard zijn voeten beweegt, heb jij gewonnen.

Wat je ook kunt doen is grondwerk meenemen. Voorhand, achterhand, middenhand apart bedienen. Laat hem zijn voeten bewegen, en blijf zelf stil staan....

Zit ik hier weer met mijn nuchtere ik-red-mezelf-wel knol :+ En blijkbaar werkt het bij paard van TS ook niet .. Er zijn nog knappe paarden in de wereld :Y) ;)

@ Amy_92: wat doen ze met grondwerken dan? Het enige wat ik terug kan vinden is "grondwerk gaat goed, omdat je korter bij staat, van zodra je verder gaat dan 2m doet ze haar eigen zinnetje, wat dus stilstaan is." Doel je op die reactie?

Amy_92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 21:19

[***] schreef:
@ Amy_92: wat doen ze met grondwerken dan? Het enige wat ik terug kan vinden is "grondwerk gaat goed, omdat je korter bij staat, van zodra je verder gaat dan 2m doet ze haar eigen zinnetje, wat dus stilstaan is." Doel je op die reactie?

Ze luistert dan wel, ze gaat achterwaarts, volgt, halt houden, draaft mee zolang je duidelijk aangeef haar vast te hebben. Achterwaarts heeft heel erg lang geduurd, meedraven ook.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:20

Ik heb een keer een paard meegemaakt die alleen maar gelongeerd werd en niet werd gereden. Die was het longeren op een gegeven moment ook goed zat.

Het is jammer dat het geen paard van jezelf is, en je niet aan een lange termijnoplossing kunt werken. Ik zou op de dagen dat de eigenaren niet kunnen ervoor zorgen dat het paard op een andere manier zijn beweging krijgt. De enkele keer dat jij in moet springen omdat de eigenaren niet kunnen zal niet voldoende zijn om dit probleem op te lossen.

Met andere woorden: waarom zou jij iets proberen te fixen aan het paard van een ander, waar de ander ook geen moeite voor doet om het uit de wereld te helpen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:20

Op het moment dat grondwerken wel goed gaat, moet je hetzelfde doen als dat je naast het paard doet, alleen dan met een longeerlijn eraan en 1 meter afstand. Stappen, sturen enz. En dan anderhalve meter. En dan 2. Dan 2.5. Opbouwen is heel belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:21

Het gaat dus nu goed, zolang ze aan een touw is? (en jullie er dicht bij zijn uiteraard, anders was longeren ook geen probleem :+ ) Hebben jullie datzelfde ook al eens los geprobeerd?

Amy_92

Re: Paard valt niet te longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 21:23

@Cassidy: zij willen ook kunnen longeren, zodra het probleem dus is opgelost wordt dit onderhouden op een leuke manier voor de merrie.

hexodrien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:24

En wat doet ze als je vanuit het midden de lijn naar haar achterhand gooit? (sorry als ik er overheen gelezen heb) Dus als ze los loopt, jij in het midden staat en je de lijn naar haar achterhand gooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:24

@ Amy_92: Maar willen ze ook (samen met jou) het probleem oplossen? Want als ze jou het probleem willen laten oplossen op 1 of 2 dagen per week (ik zeg maar wat) en er daarna fijn mee aan de slag willen vrees ik er toch een beetje voor :=