[AR] welsh x hackney geschikt voor sgmw?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

addy<3

welsh x hackney geschikt voor sgmw?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 00:00

Ik ben al een beetje op zoek naar een nieuwe pony om samengestelde menwedstrijden mee te gaan rijden. Een pony waar ik ook verder mee zou kunnen komen in de sport. Een met kracht, snelheid en wendbaarheid.

Nu vroeg ik mij af of een kruising welsh x hackney hier geschikt voor zou zijn. Heb een wat meer over de hackney opgezocht en er stond bij dat ze niet echt van de snelheid zijn. En volgensmij ook niet echt geschikt voor bijv. vaardigheid en marathon.

Zou de kruising tussen deze 2 een goede combinatie kunnen zijn om uiteindelijk toch goed mee te kunnen presteren? Of zou dat hackney bloed toch tegen kunnen werken?

marrianne

Re: welsh x hackney geschikt voor sgmw?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 00:02

nk indoor rijd met een hackney gemixt met welsh en arabier is echt een gaaf paardje....
het is zo afhankelijk van het paard, liever zie ik niet een te smal paardje voor de wagen omdat SGMW toch wel wat kracht vergt van een paard.trouwens ik ken een paar hackneys en dat zijn echte snelheidsduivels, wel staan ze vaak erg hoog in et bloed en zijn dus ook lastiger te rijden.

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 01:11

Er rijd er zelfs 1 in klasse 4 met een vierspan Hackney's, dus sluit niet uit dat ze het niet kunnen ;)

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 07:52

Er worden heel veel hackney's gebruikt in de sgmw !
vaak twee en vierspan ! enkelspan kan ook prima, ligt er ook een beetje aan hoe breed en fors het paardje idd is.
Heeft toch veel kracht nodig, een heel iel paardje krijgt het zwaar in enkelspan in de marathon, maar is niet onmogelijk.
Karakter moet je mee om kunnen gaan denk ik........
Zou zelf kiezen voor een wat bredere pony in de borst, niet te smal, die mooi sterk is, ras maakt dan niet uit.
Een wat luxer type is mooi voor de dressuur.
Dus een middenweg zou mooi zijn. 8-)

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 09:11

Ik sluit niet uit dat het met een hackney niet kan. Ik heb zelf geen ervaringen met hackneys. Maar ik heb op internet wat info opgezocht en daar stond dat ze daar wat minder geschikt voor waren. Vandaar dat ik het even hier vraag hoe de ervaringen ermee zijn.
Ik denk inderdaad ook dat ze wat breder moeten zijn. Ik zal eens kijken voor wat voor pony ik ga.
Bedankt in elk geval voor de info!

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:13

Ik heb veel gereden met hackney's (kleine maat) en ze kunnen heel verschillend zijn in karakter. Het zijn allemaal wel harde werkers (is mijn ervaring) en ze weten niet van ophouden. dat lijkt me toch een goede eigenschap in de marathon. Het kunnen ook behoorlijke heethoofden zijn. Ik ben daarom gestopt met een tweespan hackney's, ik kon die niet aan samen. In het enkelspan ging dit wel fantastisch en wonnen we alles waaraan we meededen. indoors en outdoors. (ik heb ze trouwens nooit officieel gestart) Door het kleine maatje moesten we altijd inleveren op lange rechte stukken, maar door het wendbare wonnen we zoveel tijd in de hindernissen dat we toch sneller waren. Het was leuk rijden met deze hackney. Hij is verkocht naar iemand in Zeeland die er ook veel indoors mee gereden heeft.
Ik ben overgestapt naar welshpony's omdat ik heel graag tweespan wilde rijden en de welsh iets koeler in het hoofdje is als een hackney, maar toch zeker zoveel pit om het uitdagend te houden.
een combinatie van welshxhackney lijkt me dan uitermate geschikt voor een enkelspan. Maar alles is afhankelijk van het karakter van het diertje.
even kijken of ik nog een filmpje kan vinden.

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:20

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 10:59

Binnen elk ras zijn er paarden te vinden die het wel kunnen. Afgelopen weekend zag ik zelfs een tinker die top liep in de marathon.
Het temperament van een Hackney x Welsh moet je inderdaad wel mee om kunnen gaan. Mijn ervaring is dat een Hackney vaak wel graag wil werken maar minder snel beledigd dan een Welsh.
Hackney's zijn voor de dressuur vaak niet makkelijk omdat hun beweging erg vast ligt. Maar de kruissing kan hier wel goed aan doen.
Als je ver wilt komen in de sport en zelf de capaciteiten hebt is dit toch wel een kansrijk product.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:52

BlackDevils schreef:
Binnen elk ras zijn er paarden te vinden die het wel kunnen. Afgelopen weekend zag ik zelfs een tinker die top liep in de marathon.

Die bewuste Tinker wint zo ongeveer elke marathon (en vaardigheid) waar ie aan mee doet ;). In de dressuur blijft ie (nog wel) ietwat achter, maar toch!
En zo is het met elk ras: als je de juiste er weet uit te pikken, kun je met elk pony/paard meerijden in de SGMW. Zo ook heeft elk ras zijn beperkingen, net als de grootte van de aanspanning waar je voor kiest. Sumic zegt al: op de lange lijnen ben je met een kleintje wat in het nadeel, in de korte wendingen maak je dat weer goed.
Als ik de voordelen en nadelen van een Hackney en Welsh naast elkaar leg, dan zou daar best een aardige kruising uit kunnen komen die heel goed inzetbaar is voor zowel dressuur, vaardigheid en marathon.
Staar je echter niet blind op 1 bepaald ras of kruising.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:06

mijn man won met zn haf alles wat er te winnen viel of zat iig in de top 3.

Hier ook een hackney 4-span menner in de buurt. Beestjes zijn echt snel.

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 12:14

BlackDevils, wat bedoel je met dat een hackney minder snel beledigd is dan een welsh?

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 12:16

Ik vind zelf welshjes super leuke pony's maar toen kreeg ik deze kruising van iemand aangeboden en het lijkt me wel een leuke combinatie.
Ik hoef niet persee een kruising welsh x hackney maar deze pony sprak me wel aan.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:55

heb el een leuke Welsh sectie C hengst in de aanbieding voor je

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 12:57

patrick76 schreef:

Doe je die weg dan? En hij gaat zo goed 8-) Of bedoel je een andere?

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:13

sumic schreef:
patrick76 schreef:

Doe je die weg dan? En hij gaat zo goed 8-) Of bedoel je een andere?

heb er nog een 1,5 jarige vos zoon van staan. En heb zojuist nog een aanbieding gekregen van een 6 jarige Engelse hengst, dus wie weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:17

George Bowman is 19 keer Engels kampioen geweest met zijn Cumberland Cobs (=Welsh Cob x Hackney) :D
Kan dus prima ;)
Afbeelding

Afbeelding

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:24

persoonlijk vind ik het niet zo denderend voor hackney beentjes.......
op de foto hierboven hebben de ponys flinke stampers [lijkt het] maar de meeste hebben dat niet.
het zijn en blijven showponys

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 22:42

omvang van beenwerk zegt volgens mij niets over hoe sterk het is. De Cumberland Cobs zijn grover omdat ze gekruisd zijn met Welsh Cob. Heb eigenlijk nooit gehoord doe de Cumberlands gefokt zijn.Cob vader of Cob moeder en welke afstamming die Cobs en Hackneys hadden.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 00:55

mariska32 schreef:
persoonlijk vind ik het niet zo denderend voor hackney beentjes.......
op de foto hierboven hebben de ponys flinke stampers [lijkt het] maar de meeste hebben dat niet.
het zijn en blijven showponys

Oorspronkelijk was de Hackney een koetspaard dat geprezen werd om zijn intelligentie en hardheid, je moet je niet blindstaren op de concourspony's en paarden die inderdaad veel heter en luxer zijn dan de oorspronkelijke Hackney. Er zijn nog zeker Hackneys die qua exterieur niet onder doen voor een KWPN tuigpaard, behalve dat ze iets kleiner zijn (1.55 a 1.60)
Een kruising Hackney X Welshcob zou DE ideale menpony/paard kunnen leveren, maar voor de meeste menners is een volle Welshcob al meer dan een handvol....

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:53

Er wordt nu steeds gesproken over de pony, dat is ook je vraag :o maar je moet je ook afvragen of jij in combinatie met die pony geschikt bent voor samengesteld.
Ik zie in je profiel dat je nu werkt met shetlanders en met fjord. Dat zijn koudbloeden. Zowel hackney als welsh zijn warmbloedjes. Wil niet zeggen dat het direct een gekkenhuis is enzovoort maar je moet er wel mee om kunnen gaan. Natuurlijk weet je dat pas als je het probeert, maar dan zou ik het eerst eens gaan proberen bij iemand die welshjes / hackneys of kruising daar van heeft. Kijk eens wat je van het karakter vindt, hou je van het enorme meedenken, het driftige dat ze soms hebben, de enorme looplust en het er altijd maar voor willen gaan? Of word je er doodmoe of geirriteerd van :+ Want ze kunnen, op een hele andere manier dan een shetlander, fjord of bijv haflinger, echt het bloed onder je nagels vandaan halen, kunnen bijvoorbeeld enorm beledigd zijn of meedenken op hun manier, wat niet jouw gedachte is }:0

Ik heb alleen ervaring met welshjes, niet met hackneys en vind ze helemaal geweldig. Maar moet eerlijk zeggen dat ik hun spirit meer dan genoeg vind en weet niet of ik iets zou willen hebben waar nog meer karakter / pit in zit :x

Met mijn menlessen men ik ook met KWPN tuigpaarden en die zijn eerlijk gezegd een stuk minder gecompliceerd, maar daardoor dus ook 'saaier' (alhoewel er eentje tussenzit die soms ook lijkt op een welshje ;) ). Dus grootte zegt ook niet zoveel ;)
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 21-10-10 09:27, in het totaal 3 keer bewerkt

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 08:59

dan heb ik alleen nog maar te maken gehad met concours ponys albert.

als ik naar mijn eigen hackney kijk ben ik niet zo bang voor het karakter en snelheid,wel voor de lucifertjes die ze benen noemen. ;)

addy<3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 11:07

Vanhuisuit, ik heb inderdaad een fjord en 3 shetlanders nu en rijd voor iemand anders nog een shet voor de kar.
Maar ik heb verder nog genoeg ervaring met andere paarden door stages en werk en dergelijke. Ik wil nu wat meer dan alleen een shetlander (of 2) voor de kar. Echt een uitdaging waar toch wel redelijk wat pit in zit. Ik wil er namelijk wel verder mee in de sport kunnen en dan ook hogerop kunnen komen. Met de shetten gaat het heel leuk, maar ik wil toch graag meer dan dat. Iets groter en sneller. Ik rijd voor iemand anders nu een shet waar toch voor een shetlander echt heel veel pit in zit.
Ik ben al wel op zoek naar een pony maar ik hoef er niet gelijk volop mee te kunnen gaan mennen. Het lijkt me ook leuk om eerst rustig aan te beginnen met wat vertrouwen op te bouwen en de pony goed te leren kennen. Dan wat longeren en uiteindelijk voor de kar te beleren. Dan ken ik de pony zelf en dat vind ik toch wel veel fijner dan dat ik gelijk een pony zou hebben die al voor de kar beleerd is en ik ermee overvallen word, mocht het ineens een groot verschil zijn. Zo kan ik dus rustig aan het verschil tussen koudbloed en warmbloed wennen.

tallechie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:09

Ik ken een dubbelspan. Een hackney en een hackney x welsh. Lopen samengestelde wedstrijden, maar ook dressuur en vaardigheid. Gaat super. Zijn snel en wendbaar, goede karakters. Dus qua pony kan het wel

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:33

Mijn man had voorheen ook shetten in de samengestelde sport, die gingen ook als een gek en qua karakter altijd maar willen gaan, maar wel handelbaar.
Nu heeft hij de overgang gemaakt naar New Forest pony;s, dat is toch een wereld van verschil hoor, het begint al met het inspannen, zonder hulp gaat dat niet in het 2 span, met de shetten hoefde ik nooit te helpen, die waren voorgeprogrammeerd.....

1 van de pony;s die we toen als eerste kochten was dus uiteindelijk niet geschikt voor ons, te rillerig en onbetrouwbaar qua karakter, de andere hebben we nog, die gaat met de tijd de verkoop in, die wordt deze winter doorgereden onder de man en voor de wagen.
Die is qua type ook een hittepetit, maar wel handelbaar, maar te klein voor ons nieuwe span, je moet het dus ook treffen qua aankoop, we hebben nu een goed 2 span kunnen kopen,relaxt maar wel vlot voor de wagen, ook handelbaar onder de man voor onze dochter van 10, kijk dus voor jezelf wat je belangrijk vind en zoek dan gericht verder.

Richt je pijlen dus ook es op andere rassen, de NF is een ideale pony voor de mensport, en mijn inziens, net ff wat beter te handelen dan Hackey soorten, tenminste, degene die ik ken met Hacneys, zijn erg heet....

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:18

Persoonlijk vind ik New Forest ook geweldige pony's.
Ze hebben misschien dan niet het supermooie uiterlijk van de Welsh, maar zijn absoluut qua karakter fijner mee om te springen.
Ook altijd koel in de kop, graag voor je willen werken en altijd in voor iets nieuws.
Én je kunt er zo op springen om even onder de man een rondje te doen...
Ja, als we groter gaan, gaan wij weer voor foresters :)

Net wat de rest ook zegt, de welsh is wel heel leuk, maar sta ook open voor andere rassen. Ga goed na wat je voor pony verwacht qua karakter. Welshjes zijn nu eenmaal snel beledigd, zijn nou eenmaal heel gevoelig. Ben zelf niet bekend met Hackneys buiten het feit dat het pittige dingen kunnen zijn, maar je kunt er ook net een treffen die het helemaal voor je is.