[AR] Voor een karretje/sleetje ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Layco_

Voor een karretje/sleetje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 18:06

Hee allemaal,

Van de winter lijkt mij het heel erg leuk om mijn pony voor de slee te zetten, of voor een karretje.
Maar het probleem is nou, hij is niet beleerd, maar ik weet zeker dat hij het kan,
maar hoe kun je dat het beste aanpakken ? Ik zou hem het liefst zelf beleren, maar als
het echt niet anders kan laat ik misschien er iemand bij komen, Maar zou dat kunnen denkje ?

En hij heeft geen ijzers onder, dus kan het dan wel ? De slee trekken in de sneeuw?

Ik hoor graag tips etc. :)

Groetjess

ZusJacobs

Re: Voor een karretje/sleetje ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:09

Ik zou zeggen ga beginnen met een tuig te kopen. Je begint altijd met het wennen aan de verschillende onderdelen, broekriem etc.
Is ze dat gewent (lekker mee gaan wandelen of longeren) kun je er iets achter leggen, iets heel lichts, maar wel dat ze moet ''trekken'' dit kun je opbouwen naar steeds iets zwaarder (band etc.) als je haar voor de kar gaat zetten zou ik er wel een ervaring iemand mee laten helpen, kun je het niet fout doen.

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 18:42

Ja, daar dacht ik ook al aan :)
Ik zou het echt super leuk vinden als ik dit winter
in een karretje achter mijn liefje zit :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:39

Als je niet kan rijden, ga je dan een pony inrijden?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 07:19

Tuig klaar maken kan iedereen met paarden kennis wel, mijn tip is ook als je daarmee klaar bent om dan iemand erbij te zoeken met hulp. (liefst natuurlijk eerder, maar dat gebeurd toch bijna nooit..) Kun beter tips geven, ze doen het toch wel..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 11:47

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 17:28

stef schreef:

Wat bedoel je daarmee ?

flappaashaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:35

_Layco_ schreef:
stef schreef:

Wat bedoel je daarmee ?

Dat je te weinig ervaring hebt om een shet te beleren voor het karretje

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:43

Dan doe ik vast ontzettend gevaarlijke suggesties, maar ik heb mijn fjord van de winter ook 'gewoon' voor de slee gezet. Vind het juist wel slim van je dat je er nu alvast over nadenkt in plaats van het tegen die tijd 'ineens' beslist.

Die van mij was/is ook niet beleerd, de afgelopen vijf jaar heb ik regelmatig achter hem gewandeld aan de lange lijnen. Nog nooit wat getrokken, maar wel zo ook het verkeer in geweest.
Van de winter met de sneeuw heb ik hem een tuig om gehangen en er een slee aangeknoopt. Eerst een rondje door de wei naast de slee, daarna één mens er op en één er naast en daarna gewoon vanaf de slee gestuurd.
De overgang van sturend naast je paard naar sturend achter je paard vond ik veel groter dan van niks-trekken naar wel-trekken.

Ik zou zeggen 'wees voorzichtig' en denk vooral na bij wat je doet. Als je het wilt doen begin dan nu vast met oefenen in het tuig. Ik ben gewoon begonnen met een longeersingel/leidsels. Sowieso is dat leuk om te doen en of er dan wel of geen sneeuw komt, dat hebben jullie alvast geleerd.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:57

oh maar dovish: Een sleetje trekken door de sneeuw in een weiland/op het erf, vind ik ook heel wat anders dan daadwerkelijk inspannen (en daarna eventueel de openbare weg op)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 19:38

Ohja het is toch trekken, er hangt toch iets achter..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:25

Yup, iets lichts van een paar vuren houten plankjes, wat als pony aan de kletter gaat als een paar lucifers uit elkaar valt.

Kom op, je wilt een sleetje toch niet vergelijken met een marathonwagen of wel? (of wat voor wagen dan ook).

Daarbij heb je met een sleetje enkel de strengen en staat de pony niet tussen het lamoen

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-10 17:32

O, maar ik wil niet het openbaar verkeer in hoor,
ik wil gewoon over zandpaadjes en af en toe een weg oversteken, maar niet de stad in e.d.
En ik heb ook helemaal geen shetlander, een welsh cob.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 17:41

Euh ik heb het nergens over een shetlander (toch? Of wordt ik nou seniel? ;) )
Zandpaadjes is ook openbaar :j

Ik blijf bij mijn punt dat een sleetje iets heel anders is dan daadwerkelijk gaan mennen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 00:03

Als jij op een zandpaadje rijdt met je aanspanning en je paard gaat aan de kletter, zal het paard het verkeer echt niet ontwijken....

Wat het met mennen is, is dat het een stuk risicovoller is dan bijv. het rijden ohz. zadel. Als het mis gaat, gaat het vaak goed mis. Je hebt een stuk minder te vertellen.
Hoe wil je een paard leren aangespannen aan het werk te gaan terwijl ze je zelf geen enkele menervaring hebt, laatstaan met het beleren van paarden voor de wagen? Want dat laatste is ook nog eens wat anders dan het mennen zelf, en vergt nog veel meer kennis en ervaring.

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 18:45

Ik zeg toch ook,
Ik wil niet echt me gaan verdiepen in het mennen,
En ik ga ook niet de openbare weg op, en trouwens, de zandpaden achter mijn huis, daar zitten helemaal geen openbare
wegen tussen, dus dat hij niet stopt van het verkeer klopt niet.
En hij is verkeersmak, hij kent alle paadjes en weggetjes uit zijn hoofd, dus het lijkt me sterk dat hij dan nog aan de kletter gaat.
En ik vraag ook om advies, niet of ik het wel of niet moet doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:49

Je wilt je pony wel voor een wagentje zetten (openingspost: Wagentje/sleetje) maar je wilt je niet in mennen verdiepen?
Lieve schat, een wagentje erachter IS mennen. En je krijgt ook advies, alleen tja, niet het advies wat je wilt horen kennelijk

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:11

Mennen is mennen, klaar.
Zie je werkelijk niet in dat je redenatie gewoon van geen kanten klopt?
Hoe kan je nou zeggen dat hij waarschijnlijk niet aan de kletter gaat, 'omdat hij alle weggetjes uit z'n hoofd kent'? Sorry maar dat is echt pure onzin.
Dus omdat hij de weggetjes kent kan hij niet in paniek met een omgeslagen wagen achter zich aan tegen een boom, een auto of een andere weggebruiker botsen? Omdat hij toevallig schrikt van een trekker die wél lawaai maakt of iets anders onbenulligs? Paarden blijven paarden, vluchtdieren, onvoorspelbaar. Als jij een paard hebt dat nooit schrikt, dan zou ik dat paard maar in een gouden stalletje zetten want dan heb je wel een heel speciaal paard.

Een paard in paniek die denkt nergens aan, helemaal nergens aan. Niet aan jou, niet aan die wagen die achter hem zit, niet aan weggetjes of verkeer, of andere weggebruikers. Helemaal nergens aan, behalve weg komen, en wel zo snel mogelijk.
Dat er geen openbare wegen tussen die zandpaden zit, dat zegt toch ook helemaal niets? Daar rijden toch ook wel auto's, of fietsers, of lopen voetgangers? En daarbij houden die zandpaden toch een keer ergens op..... En dan begint wel de openbare weg. Denk je dat zo'n paard dan maar gewoon stopt?

Jij opent hier een topic en vraagt om advies; dit wordt je netjes en eerlijk gegeven. Het enige advies wat in jou geval gegeven kan worden is: niet zelf gaan aanprutsen, niet zomaar mee beginnen. En dat advies wordt hier gegeven; precies waar je om gevraagd hebt. Dat dit advies niet in jou straatje past, is een ander verhaal.
Er zijn hier mensen met jaren men- en beleerervaring, en die zeggen jou dat echt niet om je te 'pesten', maar omdat er helaas al zoveel ongelukken gebeuren. Dat gebeurt zelfs bij de meest doorgewinterde menners en meest ervaren en koele menpaarden. Mennen is een stuk risicovoller dan het rijden onder het zadel bijvoorbeeld; als het mis gaat, dan gaat het goed mis.
En dat wens je niemand toe. Door onwetendheid en 'zelf aanprutsen' heb je niet alleen grote kans op ongelukken, maar heb je ook nog eens grote kans om je pony voor zijn leven te 'verpesten'. Er zijn al zoveel paarden en pony's die worden verkocht als 'heeft ooit voor een wagentje gelopen, maar niet bij mij'. Mensen spannen zo'n paard in, en wat blijkt? Paard gaat compleet uit z'n dak en helemaal over de rooie, omdat hij een trauma oid heeft opgelopen bij het mennen of beleren.

Ik heb ooit eens iemand gezien met de ballen verstand van zaken, die zijn paard wel 'ff wilde beleren voor de wagen' en het beest 2 autobanden liet slepen. Paard raakte compleet in paniek en ging aan de kletter (in de bak), autobanden vlogen alle kanten op en raakten zowel paard als mens. Paard was niet meer stil te krijgen want door die banden werd hij alleen nog maar angstiger. Resultaat: mens in het ziekenhuis met zware kneusingen en botbreuken, paard geblesseerd en voor zijn leven getraumatiseerd; denk maar niet dat je die nog in een tuig of voor een sleep geknupt krijgt, laatstaan voor een wagen.

Edit: en als je nog niet genoeg overtuigd bent, dan zou je dit filmpje eens moeten kijken.... Een stel achterlijke idioten (sorry, kan er echt niets anders van zeggen) die denken hun paard wel even te kunnen 'beleren voor de wagen'. Misschien een extreem voorbeeld, maar het geeft wel weer wat ik bedoel duidelijk te maken.

F3nn3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:18

ik heb afgelopen winter ook een sleetje achter m'n pony gehangen. Ik zat zelf wel op hem. Met wat gepruts een degelijk borsttuig gemaak. Met longeertouw naar t sleetje waar m'n vriend op zat. Ging erg goed :) .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 11:54

Ik ben het wel eens met JoyCiej007, als het mis gaat dan gaat het vaak goed mis. Zelf heb ik mijn eerste shet veel werk aan de lange lijnen laten doen en ze had ook al eens gesleept, dus toen het sneeuwde vond ik het wel kunnen om haar eens voor de slee te zetten. Toen we wilde gaan mennen heb ik samen met een ervaren menner alle stappen nog eens doorgelopen voordat we haar echt gingen inspannen. Het voor de wagen zetten ging heel rustig en beheerst en ze liep alsof ze niet anders gewend was. Mocht er iets fout gegaan zijn dan wist mijn begeleider het op te lossen, daar ontbrak bij mezelf de nodige ervaring aan.

Ik heb trouwens met verbazing naar de filmpje zitten kijken. Hoe kunnen mensen nou ooit verwachten dat het met zulk tuig en zulke kar en geen goede voorbereiding ooit goed kan gaan :n

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 11:48

Ik snap dat ik wel een beetje boos overkom,
Maar het is gewoon zo, ik ben echt niet iemand die mijn pony
kwaad wil doen, en ik ken wel mensen die professionele menners zijn, en die wilden me waarschijnlijk helpen, maar jullie hebben het dan gelijk over dat ik een beetje ga aanprutsen, en dat ik niet goed genoeg kan rijden en dat ik dan wel een shet wil beleren ? ik heb niet eens een shet :P
En ik ga niet gelijk de zandpaden op, of met autobanden slepen hoor, ik ga gewoon oefenen in de bak hoor.
En ik begin voorzichtig, als hij het eng vind enz, dan stop ik, en dan ga ik de volgende dag verder.
Ik ga echt niet zoals op dat filmpje, men pony pakken, voor een kar zetten en klaar.
Dat vind ik juist zielig.
Maar ik begrijp heel goed dat jullie me graag willen duidelijk maken wat er allemaal bij komt kijken, en ik wil dat best aannemen, maar hoe stef dat zegt komt nogal aardig bot over.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 17:38

Er is niemand die het over een shet heeft, er wordt alleen verwezen naar een topic met een gelijke strekking.

"ik begint voorzichtig, en als ie het eng vind stop ik", nee, daar zal je veel mee opschieten.

Ik zeg het zoals ik het zie (en zoals het IMO is) en als dat bot over komt, sorry... Maarja... been there, done that, etc :j

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 16:04

stef schreef:
"ik begint voorzichtig, en als ie het eng vind stop ik", nee, daar zal je veel mee opschieten.

Dan ga ik de volgende dag verder :P

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:23

Dus wordt ie beloont dat ie het eng vind, want angst = stoppen...
Zo denkt een paard nl...

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 17:17

Ik bedoel het dan, als hij het eng vind, stop ik, en dan ga ik de volgende dag verder, en als het goed gaat stop ik, dan stoppen we wanneer het goed ging, en dat blijft dan hangen. Zo bedoel ik dat.