[AR] ongelukken met het mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mastrootje

ongelukken met het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 12:36

Ik hoor zo ontiegelijk vaak over mensen die een ongeluk hebben gehad, goed of slecht afgelopen.

Maar ik vraag me dan af; hoe zijn die ongelukken gebeurt?

Gebeurt het door een 'slecht' beleerd paard, slecht tuigage of slechte kar, weinig tot geen ervaring van de menner of gewoon onvoorzichtigheid?

Ik zou heel graag horen van (ervaren) menners, die zelf misschien iets hebben gehad, waarom dat is gebeurt. ;) zeker niet om te oordelen, maar ook voornamelijk voor mezelf zodat ik weet waarbij ik extra moet opletten.

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:38

Ik denk dat het in veel gevallen ook te maken heeft met externe factoren, die staan niet in je lijstje van oorzaken. Het is en blijft een paard waar je mee werkt.

Zelf voor de kar gelukkig nog niet meegemaakt, maar onder het zadel wel.

Apple

Re: ongelukken met het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:40

De grotere ongelukken die de laatste tijd op Bokt zijn verschenen betroffen auto's die achterop een kar reden. De aanspanningen viel niets te verwijten, het is meer het overige verkeer dat niet meer ingespeeld is op paarden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:41

Millanka schreef:
Gebeurt het door een 'slecht' beleerd paard, slecht tuigage of slechte kar, weinig tot geen ervaring van de menner of gewoon onvoorzichtigheid?

Waarom zo doemdenken? Gewoon vette pech kan ook..

Pony schrikt, geeft een bok, niet eens hoog, maar hoog genoeg om het achterbeen over het lamoen te krijgen, en is toen in blinde paniek gaan rennen.
Was te voorkomen? Misschien wel. Misschien niet.

Ze zeggen weleens dat het geluk met de domme is, want de ongelukken die op de voorpagina komen zijn over het algemeen zeer ervaren menners en dito paarden.

Een 12 jarige die met een half beleerde shet en gammel karretje de sloot in rijdt lees je zelden tot nooit

rayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:44

Blijf dit even volgen. Wij mennen nog niet zo lang en hebben zelf gelukkig nog niets opgelopen en hopen dan natuurlijk zo te houden.
Wel hebben wij de gouden regel gemaakt "altijd minimaal met ze 2en" dan als er iets is er altijd 1 snel van de kar kan springen en het paard kan pakken! (in de hoop dat dat dan nog mogelijk is....)
Onze pony is superbraaf maar alleen nog bang van grote trekkers, dus als we die aan zien komen gaat er al 1 de kar af en bij zijn hoofd lopen om dus te proberen ongelukken te voorkomen.

Ik denk dat lang niet altijd alles te voorkomen is omdat je met heel veel factoren te maken hebt waar jij op dat moment niets aan kan doen en ja je blijft met dieren rijden.....

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:44

Das helemaal waar stef! En ongelukken gebeuren alleen is het met een koets vaak een stuk ernstiger.......
@ ts Je ment zelf niet geloof ik he?

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 12:45

Ik wil niet mensen op de tenen trappen door te zeggen dat ze iets fout hebben gedaan.

Daarom open ik ook dit topic, om er een beetje verheldering uit te krijgen waarom de ongelukken gebeuren. Er gebeuren zoveel ongelukken met mennen, bijna iedere menner die ik ken, ik denk eigenlijk wel iedere menner, die heeft wel een verhaal over een ongeluk waarbij ze van de kar werden afgegooit, of de kar in kreukels lag.

Ik verwijt niemand, en ik wil niemand erop aankijken ;) Maar vraag het me nou zo lang al af...

edit

ik men zelf wel, maar dan (nu nog) alleen als groom met andere mensen mee. Hierbij heb ik veel scenario's gezien waarbij het tot een ongeluk had kunnen uitlopen maar door het brave paard en vooral het snelle denken van de menner is dit vaak voorkomen ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:48

Zo heeft iedere ruiter ook wel een verhaal dat ze van hun paard zijn gevallen (al dan niet akelig). Iedere springruiter dat ze met springen eraf zijn gegaan, etc.etc.etc..
Punt is alleen dat met een wagen erachter de gevolgen vaak groter zijn.

Het blijven dieren en er kan altijd wat gebeuren.

LadyMadonna

Tja, en iedere ruiter die ik ken is er weleens af gekletst... Alleen met een wagen erachter is de schade over het algemeen veel groter

LadyMadonna

euh... wat apple zegt dus :P

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 12:48

Dat is inderdaad wel weer waar. Daarbij worden veel menongelukken snel in het nieuws gebracht door de grote ravage...

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:17

de laatste keer was in 2-span.
paard was net beleerd.

We rijden op de 80km weg en moesten over een brug.
er komt een vrachtwagen achter ons die loopt te puchen.
Aan het einde van de brug kan je pas op het fiets pad.
Wij rijden richting fietspad en vrachtwagen geeft meteen gas en turbo.
Paard vliegt en vandoor en wagen begint te slingeren.
Andere paard rent mee.

Ik ben van de wagen af geslingerd.
paarden zijn tegen een verkeerslicht tot stilstand gekomen 3 km later.

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:25

'Ongelukken' die ik heb meegemaakt:

- Op de kampioenschappen moesten we achterwaarts waarbij de kar ging scharen en wij van de kar af vielen. De pony ging er van de schrik van door en rende door ongeveer 6 ringen heen. Aan de andere kant van het veld kregen we hem te pakken. Niks aan het handje :+
- In een indoormarathon, flauwe S-bocht. De groom verplaatste net te laat zijn gewicht en we gingen op ons zijde. Afgestapt en de paarden trokken de kar weer overeind, de marathon hebben we gewoon uitgereden.
- Buitenrit, mama met het tweespan en ik ohz met de cob. Ik loop voorop en die van mij schrikt, mama eindigd boven op mij. Niks aan dehand, moet ze maar gewoon doorlopen en niet van alles schrikken...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:42

Als ik dit topic lees, voelt het als een soort stemmingmakerij.
De paardensport in het algemeen is de laatste jaren populair geworden en het aantal ongelukken met paarden is daardoor ook gestegen. Maar dat is echt niet alleen in de mensport.

Wij mennen al heel wat jaar en rijden ook geregeld wedstrijden> Wij zien op de wedstrijden dan ook heel wat aanspanningen, maar ik zie, hoor en maak weinig ongelukken mee. Gelukkig.

Goed materiaal, goede lessen, rustige koetsier en grooms en een ervaren paard/pony maken mennen tot een groot plezier. Elke dag.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:46

Ik ben volop bezit het goed te leren, naast het leren zijn er een aantal dingen die ik in het oog houdt:
-ken ik mijn pony goed genoeg en weet ik waar hij van kan schrikken
-altijd met 2 personen minimaal
-drukke wegen vermijden en enkel op landweggetjes
Er zal een tijd aankomen dat ik het alleen aandurf, maar dat kan nog goed een jaar duren!
Ik ben nu een half jaar bezig, maar doordat we ook nog 2 rijpaarden hebben en een andere Shet aan het beleren zijn en ook nog de kleine laten wandelen met haar pony is wekelijks rijden lastig.
Ik heb nu hulp van een vriendin elke dinsdagavond die ervaring heeft en paarden ook beleerd (ze heeft zelf een Belgische jong trekpaard die net voor de kar staat). Zonder haar begin ik er niet aan :n

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:50

Ik heb ook klappers gemaakt.
1e keer dikke pech met een beetje onervarenheid. Vanaf nul weer begonnen, tegen beter weten in. Pony heb ik nog en jaar heel fijn mee gereden. Tot de knop (gewoon met het uitstappen in de bak aan een contact teugeltje) weer om ging.

Ben er een stuk wijzer en voorzichtiger van geworden.
Zelfs mijn lieve brave Roosje die inmiddels ZZ loopt span ik nooit alleen in, ook niet hier in de bak.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:52

1Boefje schreef:

Ik vind dit altijd zo'n leuke uitspraak...
paarden schrikken juist van iets onverwachts, iets wat je dus niet aan ziet komen. Heeft niks met kennen te maken IMO.
Ik ken mijn paard ook, maar die ging toch echt aan de kletter toen er ineens 10 herten uit de bosjes gedenderd kwamen en op het ruiterpad terecht kwamen

bijdehandje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:56

60 jaar geleden en langer gebeurden er tien keer zoveel (dodelijke) ongelukken met mennen. Je had toen alleen nog geen internet.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 13:57

Kennis van ons heeft ook een heel ernstig ongeluk gehad. Ze had les met haar enkelspan met een jonge merrie -toen 4jaar?- toen die enorm schrok van iets wat buiten de bak gebeurde. Paard zet het op een rennen er gebeurt iets, kar klapt keihard tegen een betonnen afzetting, evenals het paard, alles breekt af paard loopt verder, koetsier ligt onder de kar.

Een ongeluk kan altijd gebeuren..

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:09

De laatste keer bij ons was met dank aan een herdershond die het nodig vond om onze paarden in de benen te gaan hangen.
Wij reden op een voorrangsweg, hond kwam ineens van het erf van een boerderij afgevlogen en had benen beet voor je met je ogen kon knipperen.
Gevolg: Paarden aan de kletter, rechterpaard die flink getrapt en gebokt heeft om die hond uit haar been te krijgen.
Paarden dus benen kapot, wagen in elkaar geslagen, uiteindelijk omgekieperd in de sloot. (Gelukkig, want wie weet of ze anders niet op een auto gerend waren...)
Menner en groom op wat blauwe plekken na ongedeerd, paarden beide kapotte benen en sindsdien een flink probleem met honden.
Ging hierbij om een tweespan paarden, beide op dat moment goed beleerd, normaal gewoon prima mee te rijden, ook in het verkeer. Ervaren menner en ook een ervaren groom.
Nog steeds wordt er bij het betreffende huis gereageerd door de paarden, ze gaan er het liefst niet langs.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:09

Apple schreef:
Zo heeft iedere ruiter ook wel een verhaal dat ze van hun paard zijn gevallen (al dan niet akelig). Iedere springruiter dat ze met springen eraf zijn gegaan, etc.etc.etc..
Punt is alleen dat met een wagen erachter de gevolgen vaak groter zijn.

Het blijven dieren en er kan altijd wat gebeuren.

En wij menners zitten waarschijnlijk vaker op de weg i.p.v. te rijden in een bak (om een beetje leuk te mennen heb je een grotere bak nodig dan op de meeste stallen voorhanden is), dus we hebben eerder te maken met 'externe factoren'. Daarbij komt dat mennen de afgelopen jaren steeds populairder is geworden; er zijn dus steeds meer menners actief, waardoor er ook meer ongelukken gebeuren. Vooral omdat het verkeer ook steeds drukker wordt en veel verkeersdeelnemers volstrekt niet weten hoe ze moeten reageren als ze een aanspanning op de weg zien.
Een andere factor is dat veel mensen denken dat ze echt kunnen mennen zodra ze de cursus voor het koetsiersbewijs met goed gevolg hebben afgelegd. Maar dat is een soort stoomcursus rijden in het verkeer. De cursus koetsiersbewijs is in mijn ogen volstrekt onvoldoende om zonder een ervaren begeleider de weg op te gaan, zeker als je ook nog eens een onervaren of 'heet' paard voor je wagen zet.
En wat te denken van al die mensen zelf wel even hun pony of paard voor de kar denken te kunnen beleren? Ik lees hier regelmatig dat lui die net een blauwe maandag mennen hun onervaren paard of pony voor een kar knopen. Da's vragen om ongelukken...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:11

Patricia schreef:
De laatste keer bij ons was met dank aan een herdershond die het nodig vond om onze paarden in de benen te gaan hangen.
Wij reden op een voorrangsweg, hond kwam ineens van het erf van een boerderij afgevlogen en had benen beet voor je met je ogen kon knipperen.
Gevolg: Paarden aan de kletter, rechterpaard die flink getrapt en gebokt heeft om die hond uit haar been te krijgen.
Paarden dus benen kapot, wagen in elkaar geslagen, uiteindelijk omgekieperd in de sloot. (Gelukkig, want wie weet of ze anders niet op een auto gerend waren...)
Menner en groom op wat blauwe plekken na ongedeerd, paarden beide kapotte benen en sindsdien een flink probleem met honden.
Ging hierbij om een tweespan paarden, beide op dat moment goed beleerd, normaal gewoon prima mee te rijden, ook in het verkeer. Ervaren menner en ook een ervaren groom.
Nog steeds wordt er bij het betreffende huis gereageerd door de paarden, ze gaan er het liefst niet langs.

en hoe is het afgehandeld mbt de hond? Neem aan dat je de eigenaar aansprakelijk hebt gesteld voor de schade die zijn dier aangericht heeft?

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:17

De ervaren paarden, menners en grooms zijn ook ooit begonnen als onervaren. Ze hebben het allemaal eens moeten leren.
Ik denk dat je ook het meeste leert van ervaren mensen en dieren zodat je niet in de eerste de beste valkuil valt.

Patricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:19

Ja dat hebben we zeker gedaan. Is ook allemaal gewoon door de verzekering uitgekeerd.
Nadeel is dat je daarna wel met een stel paarden zit waar je weer opnieuw kunt beginnen wat betreft vertrouwen en verkeersmak zijn. Daar zijn heel wat uurtjes in gaan zitten naderhand.

Deze keer was ook niet de eerste keer dat deze hond gebeten heeft. Hij heeft al eerder ook fietsers en kinderen gegrepen hoorden we achteraf. Ik persoonlijk had het liefst gezien dat ze hem afgemaakt hadden. Niet zozeer om ons, maar wel om de kinderen in de buurt. Zo'n hond kun je in die situatie niet hebben lijkt me.
Dit is toen niet gebeurd. We zijn hem met buitenrijden nog wel eens tegen gekomen. Liep ie nog los ook, dus weer op de paarden af. Toen zat ik toevallig op de merrie die rechts in het span had gelopen en de meeste wonden had. Ik heb echt geen moment geaarzeld en haar er in volle galop achteraan gestuurd.
Eigenaar boos omdat we hem zo opjoegen. Heb toen maar even fijntjes mede gedeeld dat het dit was, of een dode hond. Want paard aarzelde ook niet om even flink uit te halen als ze de kans had. Door haar er in galop achteraan te zetten kon ik voorkomen dat ze hem bij voorbaat al een knal gaf.

Inmiddels is de hond wel dood. Hoe dat precies gegaan is weet ik niet, de geruchten gaan dat ie weer een kind gegrepen heeft, maar wat mij betreft: Ik ben blij dat hij er niet meer is. Veiliger voor iedereen denk ik. Hond luisterde gewoon ook totaal niet.
Wat ik dan weer wel spijtig vind is dat deze mensen gewoon weer een Mechelse herder hebben gekocht...
Ik hoop maar dat die beter gaat luisteren :o

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:20

1Boefje schreef:
Ik ben volop bezit het goed te leren, naast het leren zijn er een aantal dingen die ik in het oog houdt:
-altijd met 2 personen minimaal
-drukke wegen vermijden en enkel op landweggetjes
Er zal een tijd aankomen dat ik het alleen aandurf, maar dat kan nog goed een jaar duren!
Ik ben nu een half jaar bezig, maar doordat we ook nog 2 rijpaarden hebben en een andere Shet aan het beleren zijn en ook nog de kleine laten wandelen met haar pony is wekelijks rijden lastig.
Ik heb nu hulp van een vriendin elke dinsdagavond die ervaring heeft en paarden ook beleerd (ze heeft zelf een Belgische jong trekpaard die net voor de kar staat). Zonder haar begin ik er niet aan :n

Kan het niet laten om hierop te reageren:
- Al ken je je pony nog zo goed, hij zal je vroeg of laat verrassen, al was het maar doordat hij schrikt van iets dat jullie nog nooit eerder zijn tegengekomen (ik spreek uit ervaring: voor onze superbrave tinker was het een gele ligfiets die opeens aan kwam zetten - paard aan de kletter het verkeer in, een auto in puin - dat wij niks hadden snap ik nog niet). Ga er dus altijd van uit dat er iets onverwachts kan gebeuren.
- Altijd met 2 personen, inderdaad. Dus niet alleen nu je nog weinig ervaring hebt, maar gewoon ALTIJD. Mennen doe je niet alleen, dat is niet veilig.
Hoeveel ervaring heeft die vriendin van je met beleren? Geloof me: beleren moet je door een zeer deskundig iemand laten doen, anders krijg je vroeg of laat problemen!