Hoe begin ik en wat heb ik nodig? Hoe beleer ik mijn shet,iemand een duidelijke beschrijving?
Alvast bedankt!
Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
keona schreef:nou dan zal iedereen het zeker niet eens zijn met wat ik gedaan heb.ben begonnen met mijn shetlander hengstje toen 3/4jr zelf geen ervaring en pony ook niet.verder was pony verkeers mak en nergens bang van.heb me laten uit leggen hoe ik een tuig op moest doen en ook hoe ik hem moest inspannen.heb de pony paar keer tuig op gedaan en ben begonnen met sturen achter hem en zo ook diverse keren over de weg gegaan,erna heb ik er een bandje achter gedaan vond hij ook prima dit enkele keren gedaan en erna ingespannen.nooit problemen gehad ik heb hem weg gegeven aan een vriend van me waar een shet van overleden was hij loopt nu in 2 span.erna heb ik mijn pony beleerd als je het zo wilt noemen haha ik had haar van 10mnd af was verkeers mak en wandelde er veel mee heb haar zadelmak gemaakt op 3,5jr leeftijd en wat buitenritten mee gemaakt,erna heb ik haar ook een tuig op gelegd misschien hoog uit 3x toen bandje er achter 1x dag erna sulky er achter ze gaf er niks om.nu heb ik er een pony bij gekocht hengst van 3jr,deze kon niks,ben met hem gaan wandelen en verkeer vond hij oke,erna met tuig op diverse dagen geoefend met sturen achter hem,hier bij wilde hij zich vaker omdraaien ben ik dus met iemand samen dit gaan oefenen zo dat dit niet kon,heb achter hem niet eens een bandje gehangen gewoon meteen een sulky dit vond hoij prima en een hield hem voor vast ander er op,dit hebben we meerdere keren gedaan.de pony deed het goed nu ook zonder vast houden alleen het stilstaan gaf vaker problemen en moet iemand hem even vast houden,toen de pony's alle bij enkelspan liepen,heb ik een meninstructeur in de arm geslagen voor ons uit te leggen over 2 span want wist toen echt niet hoe in te spannen dus deze heeft ons geholpen heb nu nog les van hem,ze hebben 1 dag samen gelopen in het span en de dag erna hebben we meteen een rit met ze gemaakt onze instructeur vond dit verantwoord want ze waren zo braaf,tot nu toe nog nooit problemen gehad met een van mijn pony's.
ik wil ook nog er bij zeggen dat de pony's zonder oogkleppen lopen en met een gebrokenbit afwisselend opaanraden van instructeur op een ongebroken trens.toen ik hem belde en zei dat het om hengst en merrie ging en ook nog zonderoogkleppen en op gewone bitjes.zag hij dat eigenlijk niet zo zitten(hij zei we kijken hoe het gaat).maar nu vind hij dat dit bij deze pony's geen probleem is.
dus ik wil maar zeggen dat het wel kan zelf beleren met weinig tot geen ervaring,maar dan moet je wel hele koele pony's hebben die nergens van op kijken.
succes en anders effe paar lesjes nemen op het begin
Citaat:Met een goede instructeur kan je ook als beginner een hoop leren van het beleren van je eigen dier. Het is wel handig om eerst wat lessen te nemen met een beleerd paard en dan pas samen met een instructeur (en als het kan een ervaren groom) te beginnen met het beleren van je paard. En dan hoef je alleen maar goed naar je instructeur te luisteren en kom je er wel!