[AR] hoe onderhouden jullie je tuig?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MisticRider

hoe onderhouden jullie je tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 08:07

Hallo bokkers

ik heb vrijdag een nieuw tuigje gekocht, en ik wil dat nu beter gaan onderhouden.
(mijn voorige tuig vette ik eens in het jaar ofzoo)
nou zij de man waar ik het van kocht dat ik het een keer in de week met zwarte rapide olie moest doen.
maar heeft iemand nog meer tips om mij zolang mogenlijk van een goed tuig te doen genieten?

en hoe verzorgen jullie jee tuig?

cyn23

Re: hoe onderhouden jullie je tuig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 08:11

ik poets het tuig 1x in de maand maar dan ook heel grondig

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 08:17

met wat?

sumic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 09:14

1x per week is wel heel veel denk ik. rapide olie vind ik zelf wel heel fijn.
Ik gebruik niet zo heel vaak olie, maar meestal rapide vet. 1x per maand alles invetten en na gebruik alles afnemen met een doek zodat het schoon blijft.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 09:21

2 keer per jaar maak ik het helemaal goed schoon met leerzeep en ongeveer 1 keer in de maand vet ik het goed in met ledervet. Verder haal ik al het zand etc. er elke keer af als ik het gebruikt heb voordat ik het terug hang.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 09:26

Niet :D Ik heb kunststoftuig. Slang er op na het rijden, en klaar.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 09:27

Dat is helemaal ideaal :+

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:07

Hier ook kunststof: na het rijden afspuiten en klaar. Als het voor een wedstrijd schoon moet gebruik ik hetzelfde sopje als voor mijn wagen: lauw water met een scheut autowas. Daarna even opglanzen met cockpitspray en het is weer als nieuw

Mijn leren tuig deed ik alleen voor wedstrijden poetsen: in de zadelzeep en dat goed uitpoetsen. Verder op de grote, zichtbare vlakken een klein beetje zwarte ledervet voor het mooie

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:44

Ik doe mijn lerentuig na het rijden regelmatig met water met een scheutje Equifix Faulpelz erdoor. Dit is een soort zadelzeep met olie erin waardoor je tuig heel mooi soepel blijft en niet hard wordt van het water.
Verder doe ik het ééns in het half jaar in de olie of vet zetten

Mirrrriii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:48

Mijn tuig maak ik 2 keer in het jaar schoon met lederzeep.
Verder vet ik het eens in de zoveel tijd in met olie.
De kalere plekken wrijf ik in met zwarte leder verf, zodat ook die niet meer zichtbaar zijn.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:05

Als het tuig vies is even schoonmaken met zadelzeep. 1 x in het kwartaal of zo eerst schoonmaken dan beetje olie erop.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:07

om de maand ongeveer het hoofdstel, borstriem en onder het zweetblad met lederolie. De rest van het zadel met ledervet :)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:15

wij maken het tuig elke dag schoon :D met water en zeep
als het erg vies is halen we bijv eerste alle haren en modder eraf met een borstel en maken het dan schoon.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 13:30

Ik maak het regelmatig schoon met zadelzeep. Daarna vet ik het leer in met lederbalsem. Als ik net nieuwe tuigen, hoofdstellen of iets dergelijks heb gebruik ik olie om het soepel te maken, maar verder gebruik ik eigenlijk nooit olie.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 15:58

Ik wilde net een topic hier over openen, maar toen zag ik deze al bovenaan staan.
Ik heb namelijk een paar vraagjes.

Omdat mijn man vorig jaar ziek was en ik daardoor al het werk op de boerderij over moest nemen had ik te weinig tijd voor mijn tweespan welshjes. Dit was voor mij de reden om ze tijdelijk in de manege te stallen en hun de mogelijkheid te geven met mijn span te rijden en ze ook in de les onder het zadel te rijden.
Ik had het tuig en de koets flink gepoetst voordat het daarheen ging, het zag er spik en span uit.
Helaas, nu een jaar later, nu ik de pony's weer heb opgehaald.... krijg ik stug, hard tuig terug. Ben het nu dus aan het poetsen, maar het is echt een K klus. Ondertussen glimt het al mooi, maar echt soepel is het niet. Hebben jullie een tip om tuig weer soepel te krijgen? Welk product gebruiken jullie en hoe vaak?

Ook voor de koets heb ik wat vraagjes. Hoe vaak verversen jullie de olie voor de rem (hydraulische rem) en hoe onderhouden jullie het frame. Als er plekjes af zijn, stippen jullie dat dan bij met verf, en zo ja, welke verf? Gewoon een antiroestverf (hammerite, of zoiets)
Wat doen jullie nog meer aan het onderhoudt van jullie span?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:23

mijn gewone tuig is van kunststof, daar gaat af en toe de spuit op en een natte spons over heen, de leren stoten en het hoofdstel maak ik schoon met warm water en vet ze daarna in...

mijn wedstrijdtuig is van bruin leer, dat maak ik schoon na een wedstrijd met warm wat en een klein beetje zadelzeep en dat laat ik het drogen, als het nodig is vet ik het daarna in met Rapide lederdressing...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 01:12

Had altijd een bruin leren tuig; zo'n 3 á 4 keer per jaar ging dat in de blanke olie (rapide). Groot nadeel; bruin wordt toch donkerder na verloop van tijd.
Echt iedere keer poetsen/afsponzen/afnemen na een rit heb ik eigenlijk nooit gedaan, ben daar vrij lui in eigenlijk :o
Modder e.d. poetste ik er soms wel af als het te erg werd, maar had ook het idee dat ik dat beter kon laten opdrogen en dan er af borstelen. Na een ritje in de regen werd het tuig soms wel wat stijver, maar als ik daarna weer een keer had gereden was die stijfheid ook weer over.
Tuig werd zéer intensief gebruikt, in alle weertypen en toch wel vaak zo'n 4 keer per week; hield zich altijd prima, nooit last gehad van scheurtjes of uitdroging.
En 1 á 2 x per jaar deed ik vóor het vetten/olien, eerst het hele tuig afsoppen met speciale lederzeep, om alles ook weer mooi schoon te krijgen.
Daarvoor had ik een zwart leren tuig, dat ik precies hetzelfde behandelde, alleen dan met zwarte rapide olie. Tuig heeft zich ook altijd heel goed gehouden (helaas hadden de dieven die onze stal hebben leeggeroofd dat ook in de gaten :( )

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 01:36

Ibbel schreef:
Niet :D Ik heb kunststoftuig. Slang er op na het rijden, en klaar.

_O- mooi omschreven!
Ik doe het 1x in de 2 maand en moet er nu echt weer aan, mja ik wil het dan het liefst laten drogen buiten de kast en dat is niet echt handig vooral niet met dit weer.
M'n halster moet zowieso echt gebeuren

ykja

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 10:09

Voor elk wedstrijdonderdeel wordt het tuig schoongemaakt met leerzeep en op internationale wedstrijden wordt het voor de dressuur en de vaardigheid ingevet. Nationaal alleen voor de dressuur.
Nadat je alles hebt gehad even laten hangen en dan een droge doek eroverheen voor eventueel overtollig vet en de laatste vuilrestjes.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:48

Ik heb een zwart lederen tuig. Als het te vuil is, ga ik er over met zadelzeep en water. Als ik dan volledig rond ben en heb nog zin/tijd, ga ik er met olie over.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:52

Na het rijden in een natte bak zet ik de slang erop om het zand eraf te spoelen.
Eens in de zoveel tijd gaat alles uit elkaar, schoonmaken met warm water en zadelzeep (zo'n oranje blok) en vervolgens blanke olie van rapide (aangezien het een bruin tuig is)

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 11:56

Ik poets al mijn spullen voor concours. En dat is meestal toch zo'n 3 keer per maand. Ga wel altijd na het rijden met een doek over de stijgbeugels want anders krijg je die krassen van het zand op het zadel.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:07

muts_marijke schreef:
Ik poets al mijn spullen voor concours. En dat is meestal toch zo'n 3 keer per maand. Ga wel altijd na het rijden met een doek over de stijgbeugels want anders krijg je die krassen van het zand op het zadel.

We zijn hier op AR, dus hebben we het over het onderhouden van een mentuig ;)

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:08

oeps sorry... ben nog niet zo lang aan het mee kletsen met alle forums :o :o :o beter opletten dus :P

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:10

muts_marijke schreef:
oeps sorry... ben nog niet zo lang aan het mee kletsen met alle forums :o :o :o beter opletten dus :P

Geeft niet, maar omdat je het over zadel en beugels e.d. had.... :+