Hoeveel tijd bezig met een tweejarige?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Petronella09

Hoeveel tijd bezig met een tweejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 22:44

Hallo,

Ik ben aan het overwegen om een tweejarige merrie te kopen. Mijn bedoeling is om het paard op een wei of in opfok te zetten, in ieder geval ergens waar paarden in een groep zomer en winter op de wei komen (tips voor een dergelijke locatie zijn ook welkom!)
Nu lijkt het me leuk en ook nuttig om nu al te beginnen met wat simpel grondwerk, wijken voor druk, meelopen, voetjes geven, trailer training, dat soort dingen. Maar hoeveel tijd zou je daar nu in kunnen stoppen, zodat het ook allemaal te behappen blijft voor zo'n jong dier? Eens per maand ofzo?
En voor de mensen die ook een jong, nog onbeleerd paard ergens in het land of opfok hebben staan (dus niet bij huis, want dat maakt het wel wat makkelijker): hoe vaak ga je bij je jonge paard langs, en wat doe je dan met hem of haar?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Valencia2002

Re: Hoeveel tijd bezig met een tweejarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:49

Leuk zeg dat je een 2-jarige gaat kopen.

Ik deed best vaak wat toen ze nog in de buurt stonden, vreemde dingen leren kennen, balkjes lopen, etc. Nu staan ze een heel eind weg, 140km en probeer ik 2x per maand daar naartoe te gaan, dan poets ik ze, soms even de benen afspoelen en spelender wijze even aan de longe zetten om stap en draf op stem aan te leren een andere keer loop ik een eindje met ze of ik laat ze kennis maken met vreemde dingen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:50

locatie's genoeg maar je moet wel aangeven waar je dat wilt ;)

met mijn 2 jarige doe ik ook al grondwerk , vaak 10 min per keer en niet vaker dan 2 a 3 x per week....

soms ga ik wel 2 x per week, soms een hele week niet (mits op t land)

we zijn sinds kort begonnen met kleine stukjes buiten lopen

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:53

mijn toen 2 jarige liet ik lekker op het land staan en kwam af en toe kijken hoe hij er bij stond. Geen wondjes en kijken hoe de hoeven zijn en wormenkuur geven en de enting. Verder heb ik niks gedaan met hem.

pas toen hij bijna 3 was begon ik te poetsen etc. ;)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:55

Ik ben best druk met mijn twenter. Heb haar als enter gekregen en toen was ze bang voor mensen en alles. Nu is het een heel netjes opgevoede twenter. Momenteel doe ik wat minder met haar omdat ze al ontzettend veel kan.

Ik heb een blog (die ik nodig moet bijwerken) waarop ik haar eerste maanden training heb gezet. Binnenkort ga ik er weer mee aan de slag. http://hippologic.wordpress.com/2010/01 ... -het-wild/

Petronella09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 22:56

Dank jullie wel voor de supersnelle reacties!

@ ikdoemaarwat: ik woon in Utrecht, maar ik heb voor een winterwei best wat reisafstand over, bijv. tot 3 kwartier of een uur ofzo. Heb je suggesties?

@Rooszs: hoe vaak is af en toe, eens per maand ofzo? En dat ging op zich goed, je paard werd niet lastig als driejarige?

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 22:59

Petronella09 schreef:
Dank jullie wel voor de supersnelle reacties!

@ ikdoemaarwat: ik woon in Utrecht, maar ik heb voor een winterwei best wat reisafstand over, bijv. tot 3 kwartier of een uur ofzo. Heb je suggesties?

@Rooszs: hoe vaak is af en toe, eens per maand ofzo? En dat ging op zich goed, je paard werd niet lastig als driejarige?

tever weg om gezellig bij ons te komen staan dus :P
we hebben een leuk groepje jonge paarden dus vandaar ;)

en opfok ben ik zelf geen voorstander van ivm slechte ervaringen , ik ken maar 1 goede en die zit in friesland

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 23:02

Geef inderdaad even aan waar je wat zoekt. :P

Maar je kunt best 1x per week wat met 2 jarige doen, dat kan de ene week meer zijn dan de andere week.
Bijvoorbeeld ene week alleen poetsen en stukje lopen, andere week poetsen en wat 'engers'.
En het ligt er natuurlijk ook aan of paardje net 2 is of al tegen de 3 loopt.
Succes! :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 23:04

hoi,
leuk dat je een jong paard gaat kopen!!!

ik heb die van mij gekocht met 4 maanden oud en hij is toen in de hand geweest tot dat hij 1 jaar was. daarna is hij de opfok in gegaan om met andere hengsten groot en sterk te worden!!

ik ben met hem gaan wandelen en bezig geweest met vast staan, voetjes afspuiten, wassen, en spelen in de paddock.
4 of 5x per week, maar 10 minuutjes ofzo.
of ik zette hem in de paddock zodat hij zelf kon spelen.

in de opfok mocht ik hem er niet uit halen, en was het niet echt veilig om nog echt met hem iets te gaan doen, dus heb ik hem daar 2x per week bezocht en gekroeld, maar verder niks.

nu is hij 2,5 jaar en zal volgende week weer naar huis komen.
ben heel erg benieuwd hoeveel hij nog weet!!!

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 23:05

1x per week in de zomer.

tegen oktober/november tot maart/mei kwam hij dan wel snachts op stal dus was hij inprinciepe elke dag in handen alleen dan met buiten/binnen zetten.

Ik vond hem zelf niet vervelend maar hij was wel druk en moest natuurlijk wel 'alles' leren dan een tweejarige die grondwerk etc. doet :)

Maar zelf heb ik altijd zoiets laat ze lekker op het land tot een jaar of 3/4 en dan rustig aan beleren :)

Valentijn staat trouwens al bij ons vanaf dat hij een jaarling was. Vorige eigenaar deed er eigenlijk precies hetzelfde mee.

Wij hebben hem toen overgenomen begin 2009. sinds zomer 2009 doe ik hem dan. En weekje ong. voor hij 3 werd ging ik er wat mee doen.
Laatst bijgewerkt door R0oszs op 24-08-10 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 23:06

Een '2-jarige' is ook wel een ruim begrip denk ik. Een paardje dat pas twee is, is werkelijk anders dan een paard wat bijna 3 is (en die noem je ook een 2-jarige)
Mijn paardje kocht ik met 2,5 jaar oud, eerst heel weinig mee gedaan (hij had droes dus kon ook niet veel meer dan in de wei zitten en boek lezen --> wel goed voor je band met je paard)
Een paar maanden later, zeg met 2 jaar en 9 maanden zijn we met licht grondwerk begonnen, spelenderwijs leren reageren op stem, en lichaamstaal. We zijn ook gaan wandelen, steeds verder en langer. Ik kon met 3 jaar makkelijk een wandeling van een uur maken door het bos, vonden we heerlijk samen. Als het goed voelt en je bent ook tijdens het wandelen consequent kun je ze op die manier een hoop leren: over een boompje stappen, achterwaarts gaan op moeilijke plekken, aandacht bij jou houden, netjes afstand houden ook als het spannend is, vreemde situaties opzoeken...

Ik zag 'm toen trouwens niet vaak, 2 dagen per week ongeveer en soms een week helemaal niet.

Succes met je paardje!

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 23:07

Ik heb momenteel een 2-jarige die in een samengestelde kudde staat sinds veulen af aan, de groep heeft in totaal 3 leeftijdsgenootjes en wat oudere paarden welke voor een strenge opvoeding hebben gezorgd. Ik ben er dagelijks 2x per dag bij, voordeel is wel dat ik er 5 minuten vandaan woon.

Omdat ik er vanaf jongs af aan al spelerderwijs mee bezig ben geweest kan ik nu eigenlijk al ontzettend veel met haar. Momenteel pluk ik daar de vruchten van en doe ik heerlijk helemaal niets. In de winter ga ik weer verder met wandelen, schriktrainingen, gedragstrainingen en dergelijke. Bovendien ga ik beginnen met het opbouwen van longeren deze winter.
Hardstikke leuk dat je dit wilt doen en geniet ervan!

Edit: ik doe 1x in de week/1x in de 2 weken iets met haar dat niet meer dan een half uur in beslag neemt, afgezien van poetsen --> elke dag fatsoeneer ik een beetje :P
Laatst bijgewerkt door _ED_ op 24-08-10 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 23:13

ik doe redelijk veel met mijn 2,5 jarige. 4 a 5x in de week. ze staat op 10 min afstand. dus ik kijk iedere dag of alles oke is. als ik der uiit het land haal ga ik lekker poetsen, de ene keer ga ik buiten wandelen. de andere keer in de bak met een bal of ik hou het lekker bij een poets/was beurt.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 08:34

Ik heb ook een 2-jarige, ik maak weleens een wandeling. Eens per maand hooguit, verder knuffelen als ik er ben. En de hoefsmid/ontwormen/enten moet ook gewoon gebeuren dus er zijn best aardig wat contact momenten voor een dier wat in een natuurgebied in de kudde staat.
Borstelen doe ik alleen als ze in de rui is of te vies om op wandeling mee te nemen.. :D
Ik moest donderdag naar de hoefsmid en heb haar voor het eerst als handpaard meegehad naast mijn andere pony waar ik op reed, een stapje verder dus. Dit deed ze prima, zo leert ze ook te draven als ik drrrrrrrrrrraf zeg. (Het moest even zo want moest met 2 pony's tegelijk naar stal vanaf het natuurgebied)
Ze staat niet in de opfok maar gewoon in een gemengde groep.
tijdens een wandeling:
Afbeelding

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 08:40

Mijn 2-jarige heeft thuis in ene groepje met paarden van verschillende leeftijden gelopen. Heb er nooit iets mee gedaan, behalve in de hand nemen, voeten uitkrabben op z'n tijd etc. Moest ze regelmatig van wei wisselen, dus wandelen kent ze ook wel.
Ze is nu nog voor een jaartje naar de opfok, ondanks het feit dat ze alleen maar als veulen 1 x op de trailer was geweest, liep ze er zo in ( mbv een bak voer).
Ik ga 1 keer per maand kijken en doe er nu verder niets mee. Ze staat in deze opfok ( staan meerdere paarden van bokkers): www.eifelopfok.com . Voor jou niet echt in de buurt, maar ze worden wel in de hand genomen, keurig ontwormd en bekapt en goed in de gaten gehouden. Je krijgt ook regelmatig foto's per mail.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 08:43

Toen mijn toen 2-jarige in de opfok stond, in Woerden daarna in oud-ade, ging ik er ongeveer 2x per maand naar toe, poetsen, vastzetten, hoeven uitkrabben, spuiten met vliegenspray, doek over zijn hoofd gooien, wandelen, lopen langs rare flapperende dingen, tegen de tijd dat hij bijna 2.5jaar was en ik wist dat hij bijna geruind moest worden, was klophengst, heb ik hem zelfs aan hoofdstel laten wennen, omdat ik 2x per dag 10 minuten met hem moest wandelen, met halster was dit niet te doen.

noempjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:58

Leuk dat je een jongen wil kopen.

Wij laten ze meestal op de wei tot ze 2,5 zijn en dan halen we ze naar stal.En dan rustig aan beginnen.

-Poetsen
-Veel lopen aan de hand
-keertje afspuiten
-Longeren
-hoofdstel aan doen
-Zadel erop leggen.

Zo elke keer een stapje verder.
En dan een keer erop:d

En wij voeren ze de eerste tijd geen brokken,of en toe voor beloning.
Tot dat er echt op gereden word.

Suc6!

Petronella09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 23:18

Elise_Diva schreef:
Ik heb momenteel een 2-jarige die in een samengestelde kudde staat sinds veulen af aan, de groep heeft in totaal 3 leeftijdsgenootjes en wat oudere paarden welke voor een strenge opvoeding hebben gezorgd. Ik ben er dagelijks 2x per dag bij, voordeel is wel dat ik er 5 minuten vandaan woon.
Citaat:

Dat lijkt mij ook ideaal. Waar is de kudde waar jouw paard in staat, als ik vragen mag?

Petronella09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 23:20

[quote="Amalarab"]Ik heb ook een 2-jarige, ik maak weleens een wandeling. Eens per maand hooguit, verder knuffelen als ik er ben. En de hoefsmid/ontwormen/enten moet ook gewoon gebeuren dus er zijn best aardig wat contact momenten voor een dier wat in een natuurgebied in de kudde staat. [quote]

Hoi Amalarab, mag ik vragen waar dat natuurgebied is waar jouw paard(en) staan? Klinkt wel vrij ideaal.
Leuke foto overigens!

Petronella09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-10 23:22

noempjuh schreef:
Leuk dat je een jongen wil kopen.

Wij laten ze meestal op de wei tot ze 2,5 zijn en dan halen we ze naar stal.En dan rustig aan beginnen.

!

Hoi Noempjuh, doen jullie dan niets met de paarden als ze op de wei staan? Zijn ze dan niet erg lastig met wormspuiten geven en bekappen enzo, of valt dat wel mee? En hebben jullie de paarden in gemengde groepen of in leeftijdsgroepen?

alvast bedankt!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 23:46

Ik doe er niks specifieks mee. Maar ze komen wel regelmatig in de hand; verweiden naar een ander stuk aan halster, hoefsmid elke 8 weken, wormkuur, enting da, etc. En elke dag natuurlijk een kriebeltje op hun koppie (heb ze thuis staan). Beleren doen wij pas met 3,5 en moet zeggen dat dat zo gepiept is. Met een 3 jarige kun je nog niet veel, blijft te lang in hetzelfde hangen waardoor ze zich vervelen. Als ze aanpakken is er snel nauwelijks verschil meer in ontwikkeling. Volwassen laten worden, soortgenoten en leren dat mensen leuk zijn is imo het allerbeste. Ik hou niet van dat getuttel met zo'n jong dier. Vaak worden ze er eerder lastig dan braaf van.

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 09:04

In de Bollenstreek, voor jou niet echt dichtbij. Bij deze stal is het ook wel de bedoeling dat je zelf een oogje in het zeil houdt ;)

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-10 12:52

VSW-->GVL

Emese_Flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:30

Gewoon een paar dagen per week gaan... En dan kun je ze vanalles leren.
Zo was het paard klaar met 3 jaar konden we beleren hij was dus al verkeersmak
en we konden zo gelijk naar buiten, daarvoor hadden we hem.

meliss1812

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-10 10:37

Die van mij is nu 1,5 en heb ik van de week uit de opfok gehaald, haar poest is gewoon en wandel af en toe een paar rondjes in de bak met haar ;) Verder niet veel bijzonders gezien ze nog 1,5 is