3 jarige longeren met passoa?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anne51

3 jarige longeren met passoa?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-10 20:03

Hallo,

ik heb mijn 3 jarige paardje nu zelf ingereden en dat gaat eigenlijk heel voorspoedig.
We gaan meestal (met een ander) naar buiten en ik de bak doen we vooral overgangen, recht richten en beetje figuren rijden.

Nu hoor/lees ik van heel veel mensen dat ze het paard ondersteunen/voorbereiden op het nagevelijk lopen ofwel de hand op zoeken van de ruiter door het dier bijgezet te longeren.
Mijn 3jarige doet eigenlijk alles heel braaf maar hij zakt niet in de hals, deed hij overgens ook niet met het beleren aan de longeerlijn.
Kan het longeren met een bijzetje toegevoegde waarde hebben zodat hij mijn hand gaat volgen?

Heb mijn pony waar ik toen M2 mee reed en later met paard van me vader (waar ik een tijd op heb gereden) goede ervaringen gehad met het longeren met passoa maar zou dit ook geschikt zijn voor een jong dier?

Ik hoor jullie ervaringen/meningen graag!

Groetjes Anne

Chaos

Re: 3 jarige longeren met passoa?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:06

Longeren is zeker heel goed. Dat kan met een pessoa of andere wijzen van bijzetten. Doe het wel veilig en verantwoord, zeker de eerste keer kan heel spannend zijn!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 20:37

Ik vind een pessoa wel zwaar inwerken voor zo'n jong dier. Met als doel meer de hand te gaan volgen zou ik eerder opteren voor een gogue.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:53

RT-->GVL

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:16

of een Elastiek?

Anne51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-10 11:05

hmm ja, maar opzich dacht ik als de passoa niet strak staat dan werk hij ook niet zo zwaar in van achteren(die band) dat het paard de achterhand onder moet brengen...
Als het lang,laag afgesteld staat dan trekt de achterband alleen als hij zijn hoofd heel ver omhoog doet...
En anders werkt en net als een elastiek/touwtjes die je tussen zijn benen en weerszijde longeersingel vast maakt..
Of zie ik dit verkeerd..

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 22:38

Als je een pessoa weet te gebruiken en hem voor je 3-jarige niet al te strak zet, kan het geen kwaad hoor. Natuurlijk niet elke dag en zelfs niet wekels gebruiken, maar 1 keer in de maand ofzo.

Verder met het rijden, tja, je kan er zoveel dingen aan gaan hangen. Ik weet niet hoe lang je paardje al ingereden is, maar die hoofd begint vanzelf te zakken.

Rustig aan vind ik altijd het beste en dat nageeflijkheid komt vanzelf wel. Ontspannen gaat voor ;)

SaskiaLucia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:38

Ik heb misschien een leuk idee :o om ook uit te proberen. Ik longeer mijn drie-jarige gewoon met touwtjes (gewoon een touw van de doe-het-zelf-winkel bijvoorbeeld), zodat hij ook niet te zwaar belast wordt. Zo kan die wel leren zijn rug goed te gebruiken en om voorwaarts/neerwaarts te lopen. Misschien is het ook wel iets voor jouw paardje!!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 23:49

Persoonlijk vindt ik op drie jarige leeftijd longeren nog veel te vroeg, sinds het zware belasting is op de benen. En al zou je willen gaan longeren zou ik het niet met pessoa gaan doen, of het dan alleen achter de kont maar niet met bijzet. Je zou een simpel elastiek om kunnen doen, maar dan nog niet strak of hoog..

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:03

Gewoon met touwtjes bijzetten.
Zie lammert Haanstra...

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:05

Ik zou het helemaal nog niet doen.
Laat het dier lekker op eigen beentjes lopen!
Hij/zij is pas 3! Nog genoeg tijd zou ik zeggen :)
Als eeen kind net leerd lopen laten we hem toch ook niet gelijk al de avondvierdaagse doen etc? Vergelijk baar met een 3 jarige gelijk al met pessoa longeren :)

succes!

Kimberly_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-10 12:13

Op zich vind ik het niet nodig dat een paard van drie jaar al in de krul loopt. Dit komt vanzelf wanneer je verder gaat met het werk. Een goed contact in samenwerking met goede benen en zit. Wanneer je paardje er klaar voor is zal hij vanzelf naar je hand toekomen. Dan is het paard pas echt in de hand en wordt het er niet toe gedwongen.

Zelf heb ik al goede ervaringen met het longeren aan de pessoa. Ik heb mijn merrie toen ze jong was ook af en toe eens hierin gestoken en ze reageerde er heel goed op. Gewoon niet te kort gaan beginnen en het werk geleidelijk aan opbouwen. Kortom het is belangrijk dat je weet hoe ermee om te gaan anders kan het best gevaarlijk worden.

Veel succes!

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:36

Zelf zou ik pas gaan longeren met Passoa als het paard al goed ingereden is en hij het concept 'aan de teugel' snapt.
Ik denk dat hij anders geen idee heeft wat er van hem verwacht wordt en daardoor bereik jij niet het doel wat je met de Pessoateugel wilt bereiken.

Zelf zou ik eerder gaan lange teugelen of met dubbele longe gaan longeren. Zo heb jij zelf de teugels in handen en voel je hoe je paard reageert en kun jij beter voelen of hij nageeft en daarin 'loslaten'. Ook kun je hem makkelijker lager of hoger instellen en laten halstrekken. Ik zal hem zeker nog niet hoog instellen en veel laten halsstrekken zodat hij goed over de rug loopt en je handen volgt.
Beide trainingsmethodes kan je heel rustig oppakken en langzaam opbouwen en aanpassen naar het paard. Ik zou hier dan zeker een clinic/les in volgen.
Mits de methoden goed gebruikt worden, wordt het paard hier soepelder van en sterker in de rug (wat goed is op het moment dat je hem gaat inrijden).

lovebeauty11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 09:56

met een touwtje bijzetten

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 13:52

Nee gewoon niet doen.. Je paard is pas 3, waarom moet die al in de krul.. longeer hem gewoon met een zadel erop en that's it :) eens je meer gaat rijden komt dar paard vanzelf wel onder hoor! :D
vind die hulpteugels voor jonge paarden giftige dingen. binnen een jaar of 2 kan je hem in de pessoa steken of een bijzet of gogue, maar nu vind ik het persoonlijk veel te vroeg

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 14:04

Ik zie hier termen als handvolgen aan de teugel...
Dat moet geen reden zijn om met een pessoa te gaan longeren.

Ik longeer mijn 3,5 jarige zo om de 5 dagen 20 minuten met de pessoa, omdat ik zijn rugspieren wil trainen en zijn achterhand wil activeren.
Wanneer dit wordt getraind komt vanzelf de nagevelijkheid, omdat het paard de ruiter correct kan gaan dragen.
Je kan het ook op andere manieren trainen behalve een pessoa: zoals rechtrichten adh, longeren (a la www.paardenbegrijpen.nl), dubbele longe etc.

Bijzetteugels hadden bij mijn paard geen zin. Want uiteindelijk ging hij helemaal op de voorkant vallen en de pessoa geeft net dat beetje extra hierin.
Het verschilt allemaal per paard en je moet even zoeken wat bij jou paard het beste werkt en wat te combineren valt.
Mijn paard is enorm gegroeid sinds wij met de pessoa werken!

Hier een klein filmpje van met pessoa trainen:
http://www.youtube.com/watch?v=ZSOz3fJyNcM

Succes!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-10 23:00

Ik denk zelf dat je zo wel genoeg doet voor een driejarige. Fijn dat je veel buitenrijd, super! :) Ik zou zelf gewoon nog heel rustig kilometers maken (want vind drie zelfs eigenlijk nog te jong) en nog niet teveel aan houding of bakwerk denken.
Als je dat graag wilt doen zou ik eerder aan lange lijnen denken dan aan longeren. :)

Keesface

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 14:58

doei schreef:
Ik zie hier termen als handvolgen aan de teugel...
Dat moet geen reden zijn om met een pessoa te gaan longeren.

Ik longeer mijn 3,5 jarige zo om de 5 dagen 20 minuten met de pessoa, omdat ik zijn rugspieren wil trainen en zijn achterhand wil activeren.
Wanneer dit wordt getraind komt vanzelf de nagevelijkheid, omdat het paard de ruiter correct kan gaan dragen.
Je kan het ook op andere manieren trainen behalve een pessoa: zoals rechtrichten adh, longeren (a la http://www.paardenbegrijpen.nl), dubbele longe etc.

Bijzetteugels hadden bij mijn paard geen zin. Want uiteindelijk ging hij helemaal op de voorkant vallen en de pessoa geeft net dat beetje extra hierin.
Het verschilt allemaal per paard en je moet even zoeken wat bij jou paard het beste werkt en wat te combineren valt.
Mijn paard is enorm gegroeid sinds wij met de pessoa werken!

Hier een klein filmpje van met pessoa trainen:
http://www.youtube.com/watch?v=ZSOz3fJyNcM

Succes!

Ik sluit me hier volledig bij aan! Het goed om je echt flink te verdiepen in alle hulpteugels en vooral waarom ze ontwikkeld zijn. (niet dat ik probeer te zeggen dat er mensen hier zijn die dat niet voldoende doen)
Mijn 3,5 jarige longeer ik ook wel eens met pessoa, ook voor de afwisseling in zijn training. Ik heb de pessoa tot nu toe wel alleen nog gebruikt in de laagste stand. Zijn spierontwikkeling mag rustig verlopen.

Desiree01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:18

Teugels via de voorbenen op zijn rug leggen, loopt hij toch al laag en door zijnlijf heen maar zonder druk, niet te strak maar gewoon losjes, de beweging van zijn benen zorgt voor een werking in zijn mond waardoor die gaat zakken.
Ook een jong paard moet door zijn lijf lopen, juist om zijn spieren te sterken voor het gewicht en inwerking van de ruiter.
Doe je dit niet krijg je later problemen met juist de rug, de motor van elk gereden paard zit bij de achterhand, waarom dan wachten om deze te gebruiken?
Veel rijtecnische problemen voorkom je door veel tijd te zetten in grondwerk en daar je paard veel te sterken.
succes

VD_NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 06:40

ik ben persoonlijk niet zo voor bijzetteugels. is een slecht voor de rug etc. tenzij Je het goed doet (longeren zonderbit kan ik me voorstellen dat ie met bijzet omlaag moet) Het nagevelijk of aan de teugellopeb komt uit totale onspanning, Niet uit gedwongen OMlaag trekken

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 06:46

VD_NH schreef:
ik ben persoonlijk niet zo voor bijzetteugels. is een slecht voor de rug etc. tenzij Je het goed doet (longeren zonderbit kan ik me voorstellen dat ie met bijzet omlaag moet) Het nagevelijk of aan de teugellopeb komt uit totale onspanning, Niet uit gedwongen OMlaag trekken

Dit klopt niet, wat je zegt, sorry.
Een paard bijzetten is, indien toebehoren goed gebruikt wordt, niet skecht voor de rug of andere delen van het lichaam.
Maar dat geld voor alles. Als je iets niet goed gebruikt, kan het slecht gaan.

TS: lekker rustig aan verder opbouwen en af en toe met passoa moet echt geen kwaad kunnen.
Fijn dat je de afwisseling er al zo lekker in ehbt bij hem/haar

SaskiaLucia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 17:56

Ik longeer mijn driejarige meestal met touwtje en aan een kaptoom, zodat hij voorwaarts neerwaarts gaat lopen. Longeer hem niet aan zijn bit, zodat zijn mond met rust gelaten wordt en zijn hoofd niet gekanteld wordt. Hoop dat je er wat aan hebt en misschien werkt dat ook wel voor jouw paardje?

Ik wil niet onaardig doen of tegen de haren instrijken, maar ik vind het trouwens onzin dat longeren te zwaar is voor een driejarige. Je kan naar mijn mening (ook volgens het boek van Emiel Voest (weet niet hoe je het schrijft) driejarige best longeren, maar wel op hun niveau en hun kunnen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:29

Wat versta jij onder longeren of loswerken, SaskiaLucia?

Je kunt best wel een hoop met een driejarige doen, maar ik zou het longeerwerk zelf zeker laten zitten. :)

ellen83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 14:25

Wel lekker blijven longeren! Dit ondersteunt het rijden, stimuleert spiergroei en conditie en is een lekkere afwisseling voor het jonge paard. Natuurlijk voldoende vrije dagen inplannen (niks doen dus) en niet al te fanatiek bezig zijn (bijvoorbeeld galloperen 1 a 2 x in de week)
Ik zou niet met passoa of bijzetteugels longeren . Ik heb ook een jong paard en ik gebruik een longeersingel; vastzetten aan ringetje van singel en door het bit. Hoe lager je hem vastzet, hoe meer je hem stimuleert om te zakken. Zodra hij het principe snapt, dan zal hij met rijden ook makkelijker naar beneden te krijgen zijn. Uitkijken dat hij niet gaat krullen. En ook flink belonen!!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:33

TurdusMerula schreef:
Ik denk zelf dat je zo wel genoeg doet voor een driejarige. Fijn dat je veel buitenrijd, super! :) Ik zou zelf gewoon nog heel rustig kilometers maken (want vind drie zelfs eigenlijk nog te jong) en nog niet teveel aan houding of bakwerk denken.
Als je dat graag wilt doen zou ik eerder aan lange lijnen denken dan aan longeren. :)

Hier ben ik het helemaal mee eens!

Longeren is zowiezo heel zwaar voor een 3 jarige, waarbij de spieren nog geheel opgebouwd moeten worden. Al dat gewicht steeds op die binnenbenen.....
"Vroeger" werden bij ons op de manege de paarden met 4 jaar zadelmak gemaakt, en zo gauw er een gaspedaal, een rem en een stuur op zat gingen de paarden voor de rest van het seizoen (zomer / herfst) alleen maar mee op buitenrit met een flinke groep, voor het veilige kuddegevoel. Kilometers maken door lange rechte stukken te stappen en draven, en vooral leren dat "bereden worden" best leuk is!
Pas in de winter gingen ze wat meer dressuurmatig aan de gang, maar longeren werd echt maar heel weinig gedaan!