Mau in de pessoa

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EmptyWords

Mau in de pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 21:31

Mau is een ijzer kwijt en daarom wil ik niet rijden (wat overigens wel gewoon mag van de hoefsmit), maar ik wil hem wel lekker fit houden (en hij wordt me te vet als ie een week stilstaat) dus zijn we aan het longeren geslagen. Vaak aan de dubbele longe, maar vandaag eens aan de passoa.

werkpunten:
- actie! hij is nogal lui, flegmatiek en vindt het allemaal wel prima, ik longeer mezelf dus ook om hem aan het lopen te houden :')
- hij gooit zijn achterhand naar binnen en zet zijn kaak vast, tips welkom.

foto's
1.
Afbeelding
dubbele longe gisteren (hij liep nét, dus nog wat stijfjes)

2.
Afbeelding
opstarten

3.
Afbeelding
hier zie je dus duidelijk dat hij niet inbuigt in zijn kaak, geen stelling dus

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding
volgens mij trekt ie hier wel netjes aan met z'n achterbeen

6.
Afbeelding
lekker zakken

7.
Afbeelding
passoa wat hoger ingesteld

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11.
Afbeelding

12.
Afbeelding

13.
Afbeelding
nog even stappen

14.
Afbeelding
klaar

15.
Afbeelding
moe

foto's zijn niet super, best lastig om een paard aan het lopen te houden en foto's te maken :P ook geen galop foto's, hier moest ik zelf teveel opletten anders valt hij er weer uit.

reactie's, graag! wel graag opbouwend zodat ik er wat mee kan.
Morgen komt de hoefsmit, dan kan ik weer rijden :D

Bluebontje

Re: Mau in de pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:37

Leuk paardje wat lekker sjouwd, maar je hebt je pessoa niet juist bevestigd.
En waarom heb je je longeerlijn aan de longeersingel bevestigd, als ik vragen mag?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 21:38

de longeerlijn loopt door de bitring naar de singel, dit om hem te stimuleren stelling aan te nemen.

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:53

Volgens mij moet je de katrollen aan het bit vast maken ;)

Maar goed.. nog even oefenen.. wat wilt zich nog echt ontspannen

suc6

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:56

Hee. Volgens mij hoort de pessoa niet op deze manier bevestigd te worden. :)

emmsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:57

Chaos schreef:
Hee. Volgens mij hoort de pessoa niet op deze manier bevestigd te worden. :)

mee eens

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 15:58

de pessoa zit goed, katrollen zouden aan het bit moeten, maar het is niet mijn pessoa en op deze manier is het makkelijker loshalen daarna. hij zit verder gewoon hetzelfde, alleen de katrollen op een andere plek, merkt het paard niets van

SabrinedeW

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:00

Katrollen horen inderdaad naar het bit ;)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:02

Wat maakt het nou uit of hij van jou is of van een ander? De katrolletjes horen inderdaad aan het bit vast ;)
Ook valt je paard nog wel af en toe op de voorhand, hier zou ik iets om denken.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 16:05

het maakt uit, omdat ik het een rotklus vind om die katrollen door de ringen te halen, het past namelijk nét, als ie van mij zou zijn, laat ik het gewoon zitten...en stoort het paard verder niet hoor, touwtjes glijden zo hetzelfde als wanneer de katrollen aan het bit zitten.

hij valt indd wat op de voorhand, heeft te maken met de activiteit die hij mist van achteren.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:06

Dus waar is dan je longeerzweep op die momenten?
En rotklus, binnen 10 seconden is dat gepiept ;) Maar prima, jouw paard, jouw keuze.

Edit: typo

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 16:08

longeerzweep heb ik gewoon in mijn hand, zonder staat ie stil ;)
en tijdens het maken van foto's is het nogal lastig om hem ook aan het lopen te houden, heeftie snel door :P

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:10

Dan zou ik nóg meer met je longeerzweep werken als hij zo op de voorhand valt. Hij kan zo mooi gaan duiken en zijn achterhand vergeten, terwijl je dat juist niet wil. En ja foto's maken en longeren is je eigen keuze, dan krijg je idd dat je niet snel genoeg kan ingrijpen.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 16:12

als je goed op de foto's naar zijn achterhand kijtk zie je al behoorlijke afdrukken, ik ga niet nóg meer werken emt de zweep, dan sla ik hem gewoon bont en blauw...niet echt de bedoeling.

ben wel veel bezig met tempowisselingen, overgangen en dan ook vlot vertrekken, dan gaatie ook steeds beter lopen.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:28

Wie zegt dat je hem moet gaan slaan?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:33

EmptyWords schreef:
als je goed op de foto's naar zijn achterhand kijtk zie je al behoorlijke afdrukken, ik ga niet nóg meer werken emt de zweep, dan sla ik hem gewoon bont en blauw...niet echt de bedoeling.

Bedoel je echt dat al die strepen op zijn achterhand zweepafdrukken zijn?! :oo Dat zou ik werkelijk schandalig vinden...

Begin bij het begin. Haal al dat touwwerk er eens af en zorg eerst eens dat je paard gewoon voorwaarts blijft lopen op je commando. Neem daarvoor desnoods longeerles, want als je je paard zó met je zweep voorwaarts moet laten gaan, ben je absoluut niet juist aan het longeren.
Laatst bijgewerkt door Elanor op 05-08-10 16:39, in het totaal 4 keer bewerkt

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:35

Misschien kun je de volgende keer met je zweep aantikken, waar je normaal gesproken je been hebt.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 16:39

elanor schreef:
EmptyWords schreef:

Bedoel je echt dat al die strepen op zijn achterhand zweepafdrukken zijn?! :oo Sorry, maar dat zou ik werkelijk schandalig vinden...

Begin bij het begin. Haal al dat touwwerk er eens af en zorg eerst eens dat je paard gewoon voorwaarts blijft lopen op je commando. Neem daarvoor desnoods longeerles, want als je je paard zó met je zweep voorwaarts moet laten gaan, ben je absoluut niet juist aan het longeren.

natte zweep van het gras, ik tik hem aan, ik mep niet....je moest eens weten hoe ie was toen ik hem net had....eerlijk waar, toen kon ik erop gaan zitten, de zweep met al mijn kracht over hem heen halen en dan bewoog ie alleen z'n oor naar achter....

in principe ben ik hem wat aan het plagen...steeds een aaitje, bijna bij iedere pas....dan raakt ie wat geirriteerd en gaat ie lopen, en dan doe ik ook niets met de zweep.

maar als je je geroepen voelt, kom maar hoor, longeer hem maar en laat zien hoe jij hem aan het lopen krijgt :)

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:41

''Steeds een aaitje, bijna bij iedere pas''
Ja vind je het vreemd dat ie niet meer reageert? Na 5x zou ik het ook wel geloven! Je kan beter concequent zijn en 1x een goeie tik geven zodat hij een langere tijd voorwaarts blijft dan bij elke pas moeten drijven..

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 16:42

maar...dat werkt dus niet...dan kan ik ieder rondje een goede tik geven...
dit werkt, en als ie dan loopt, loopt ie ook goed...

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:45

Als jij 'afdrukken' zegt, klinkt dat mij niet in de oren als 'de zweep was nat van het gras'. ;)

Door teveel continue gebruik van de zweep ('plagen') zal je paard waarschijnlijk juist steeds minder gaan reageren. Bovendien wil je dat hij op élke aanwijzing naar voren gaat, niet pas na de 10e. Ik zou daarom toch eens een keer les overwegen om te zien of je dit niet op een andere manier aan kunt pakken. :)

Heb er geen behoefte aan om langs te komen, advies over internet = een stuk minder moeite en daarom juist zo handig. :+ Maar zoals gezegd, ik zou die pessoa even laten voor wat hij is totdat je paard correct aan de hulpen staat. Je wilt hem al voorwaarts-neerwaarts hebben, maar je moet daarvoor m.i. eerst werken aan het voorwaartse. :)

ClaudiaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:48

wat een leuk paardje!!!

EmptyWords schreef:
in principe ben ik hem wat aan het plagen...steeds een aaitje, bijna bij iedere pas....dan raakt ie wat geirriteerd en gaat ie lopen, en dan doe ik ook niets met de zweep.

Mijn paardje is ook niet onder de indruk van de zweep, maar ik ben het afgeleerd zo vaak de zweep te gebruiken (ik moest hem ook heeeeeel vaak aantikken). Ik vind het een stukje gehoorzaamheid, net als bij het rijden; beenhulp is voorwaarts, geldt dat bij longeren ook hulpen voorwaarts. Mijn paardje had ook dat trage en viel veel op de voorhand. Nu, na heel lang consequent mij stem hulpen en lichaamstaal-hulpen (weet niet hoe ik het anders moet uitdrukken), loopt hij eindelijk lekker door, en ben ik niet net zo moe als hij na een longeersessie ;)
Succes met je knappe paard!

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 16:51

zonder touwtjes, pessoa oid loopt ie wel, hoef ik neit veel te doen...het probleem komt zodra er meer gevraagd word dan lopen...dat is de uitdaging...

helaas is er hier niemand die mij longeerles kan geven, , anders had ik dat wel gedaan :)

het voorwaartse is iets wat al 10.000x beter is dan een jaar geleden, en al helemaal als ik het vergelijk met 2 jaar geleden, dus blijkbaar heeft het wel effect.

ik weet dat ik consequent moet zijn, dit is ook met het rijden iets waar we heel veel (altijd) mee bezig zijn, hij loopt, ik doe zo min mogelijk.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-10 16:52

ClaudiaH schreef:
wat een leuk paardje!!!

EmptyWords schreef:

Mijn paardje is ook niet onder de indruk van de zweep, maar ik ben het afgeleerd zo vaak de zweep te gebruiken (ik moest hem ook heeeeeel vaak aantikken). Ik vind het een stukje gehoorzaamheid, net als bij het rijden; beenhulp is voorwaarts, geldt dat bij longeren ook hulpen voorwaarts. Mijn paardje had ook dat trage en viel veel op de voorhand. Nu, na heel lang consequent mij stem hulpen en lichaamstaal-hulpen (weet niet hoe ik het anders moet uitdrukken), loopt hij eindelijk lekker door, en ben ik niet net zo moe als hij na een longeersessie ;)
Succes met je knappe paard!

ik gebruik ook mijn stem...met een prrrrrrr begint ie ook steeds meer te lopen (lollig om te zien, hij word dan echt enthousiast)maar dit kost wat tijd....

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:52

Als hij zonder poespas wél voorwaarts loopt, vraag je dus teveel van hem en dan ben je imo teveel met de voorkant bezig. Laat hem eerst lekker voorwaarts lopen, dan komt de voorkant vanzelf ;)