[AR] paard steigert.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

__Cynthia

paard steigert.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 00:22

Ik heb hulp nodig.

Ongeveer 2 jaar geleden is mijn 5jarige pony beleerd voor het mennen.
nu het probleem, met optuigen staat ze braaf, maar zodra je haar wilt inspannen begint ze te trippelen
Pak je de leidsels om op te stappen begint ze te steigeren/achter uit lopen waardoor we wel eens met wagen en al omliggen.
als ze eenmaal 4/5 rondjes gelopen heeft en je zet der stil en rijd weer weg is er geen probleem.
Wie weet hier een oplossing voor?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 06:47

ik denk dat je er even een ervaren meninstructeur er bij moet halen zo dat hij/zij je kan helpen dit probleem op te lossen .want dit is gevaarlijk en stel je voor het word nog erger.succes er mee

lienepien610

Re: paard steigert.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:22

Ik heb een idee, daarom heb ik je even een pb gestuurd.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 09:24

zit je tuig goed? ons paard heeft het ook een tijdje gedaan, en uiteindelijk bleek dat we de broek te strak vastmaakten...nu we de broek 4! gaten losser hebben is er neits meer aan de hand

__Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 11:54

Hallo,

Zelfs met les doet ze dit.
We krijgen les van Jaco Schouten(die man die koetsiersbewijs geeft, enkel-dubbel-tandem-4span-langspan rijdt)
Hij vind dat we elke dag moeten blijven oefenen helaas is dit niet mogelijk omdat de bak soms erg slecht is.
verder zit de broek niet te strak want soms begint ze al te steigeren als we nog bezig zijn met de boom/broek of iets.

@ lienepien610: ik ga jou zo even antwoorden en meteen overleggen vanmiddag mischien ligt het daar inderdaad wel aan.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:10

Zijn medische problemen uitgesloten? Geen problemen met de borst, hals, schoft?
Dan zijn tuigproblemen uitgesloten? Zit het borsttuig op de juiste plaats?

Doet het paard dit ook aan de lange lijnen zonder koets erachter? Kan het paard goed stilstaan op commando?
Als het dan ook al gebeurt, dan heb je een gehoorzaamheidsprobleem, want stilstaan is het allerbelangrijkste om een menpaard te leren. Dat is een eis, geen vraag. Onbeweeglijk stilstaan, totdat de koetsier het commando stap geeft.

Als al die zaken hierboven zijn uitgesloten, doet je paard het blijkbaar als hij moet gaan trekken. Is de koets te zwaar voor hem? Lopen de wielen soepel? Loopt de rem niet aan?

Je zou kunnen proberen een groom te laten duwen bij het wegstappen, zodat de eerste aanzet gemakkelijker is. Dat wil wel eens helpen.

__Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 13:27

Het tuig zit allemaal op de goede plaats, dit is allemaal zo "vast gemaakt" Door een goede proffesionele menner.

Ik had pas der even "gelongeerd" met tuig erop en dan stil staan dat deed ze braaf etc, ook als ik er achter loop met het tuig erop doet ze het over het algemeen braaf alleen als ik stil ga staan en het te lang duurt gaat ze steigeren/achteruit lopen. maar naar dit een paar keer te hebben gedaan doet ze het braaf. Onder het zadel, buiten en met optuigen staat ze braaf stil alleen zodra de wagen erachter gaat begint ze dus dit gedrag te vertonen. Ook als we een tijdje gereden hebben voor de wagen en we zetten der stil staat ze braaf stil, alleen heeft ze soms dat ze naar een paar min weer gaat dribbelen.

De koets zou verder niet te zwaar moeten zijn, het is een marathon wagentje ik zou eens gaan vragen hoeveel kilo ongeveer en mari is een stevige new forest pony van 1.47
De rem loopt ook niet aan, en de wielen rollen makkelijk.
ook kunnen we tegenwoordig niet de weg op door dit gedrag(stel dat je voor een stoplicht dit gedrag krijgt) dus voor dat we in de bak gaan mennen wordt die helemaal gesleept en we zorgen altijd dat deze niet te zwaar is

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:31

Je tuig opnieuw laten beoordelen is een goede keuze, want leer rekt uit en na een paar maanden kan je sommige onderdelen vaak hoger hangen, etc. Afhankelijk van de kwaliteit van het leer.

Maar als je paard als steigert zonder kar erachter aan de lange lijnen, heb je duidelijk een opvoedingsprobleem en zou ik veel aan de lange lijnen gaan trainen en absolute gehoorzaamheid eisen, vanaf het begin. Niet na een tijdje, maar meteen.
Dus een paar stappen terug in de opleiding.

En pas als dat goed gaat inspannen/

__Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-10 13:49

Een opvoedingsprobleem kan het eigenlijk niet zijn.
Mari is altijd netjes op stem getraint en aan de longeerlijn(met of zonder tuig), onder het zadel, buiten, aan het halster etc.. doet ze dit ook zeer braaf: hoo is gewoon stil staan, stap is netjes stappen en ga zo maar door.
maar echter wanneer ik met het tuig erachter loop of de kar erachter zit begint ze te kl*ten.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:08

Spooky, Dan heb je dus toch een gehoorzaamheidsprobleem als ze in het tuig staat. Is ze niet gewoon heel enthousiast?

Veel oefenen aan de lange lijnen voor je er opnieuw de kar achter hangt. Pas als ze aan de lange lijnen heeft geleerd om netjes stil te staan, kan je opnieuw met de kar proberen.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 20:09

mijn pony doet dit ook..
echter alleen met enkelspan...in tweespan gaat ze pas als ze mag van mij.
het is een erg drukke pony die heel gespannen is..
ze wil dan al gaan lopen en dat mag niet en dan komt ze omhoog.
van de week hebben we haar ingespannen en geoefend met wegrijden..
eerst iemand mee laten lopen(vastgehouden aan de teugel) toen er naast los en toen gewoon zelf.telkens reden we dan een klein rondje...en dan vastzetten en na 5 minuten weer vertrekken
dit ging super..
zo gaan we het vaker doen..echt de rust erin brengen..
ze mag van mij enthousiast weggaan, maar zeker niet steigeren.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 10:27

Die van mij deed dit ook. Iemand erbij laten komen die er eerst achter heeft gelopen en dan stilstaan ging oefenen. Zou ze vertrekken dan kreeg ze zo'n snok aan de leidsels dat ze bijna omklapte.

Daarna zijn we gaan inspannen met iemand ernaast die de leidsels vast hield ipv er voor. Ze heeft het nooit meer gedaan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:21

Je zegt dat ze pas begint te stijgeren/achteruitgaan als je de leidsels pakt om op te stappen neem je die dan meteen aan? Want voor veel paarden is druk op de leidsels gaan.

EdwinStok73

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:25

Wij komen tijdens het beleren ook wel eens paarden tegen die stijgeren en of achteruit willen.

Als er na alles blijkt dat het niet ligt aan de gezondheid van het paard of het goed liggen van het tuig dan kan het een opvoedkundig probleem zijn.
Hier kan je dus met veel trainen reslutaat mee bereiken.

Probeer eens als je gaat zitten de rem van je wagen er op te houden zodat hij niet naar achteren kan stappen. En stap weg direct in een wending, een paard zal niet zo snel als hij in stelling / buiging is omhoog gaan.

Ook kun je natuurlijk kijken als het goed gaat even uitspannen en weer inspannen en dan dit nogmaals herhalen.

Probeer het maar eens uit, mocht je iets niet duidelijk zijn dan hoor ik dat graag.

Succes

Edwin

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-10 15:38

span je binnen of buiten in, wat wij doen met onze enthousiaste jonge hengsten is dus binnen inspannen, voor een gesloten deur, ze weten gewoon dat ze geen kant op kunnen, en een helper die later de deuren volledig! openschuift!

__Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-10 15:30

Als ik de leidsels pak, pak ik ze zonder contact omdat ze met contact al meteen helemaal gek wordt in der hoofd.

Binnen inspannen gaat niet lukken i.v.m te kleine duren richting de bak dus moet het wel buiten.

Die van die rem ga ik eens proberen etc..
want ik wil dit probleem weg hebben/

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 21:42

Span je wel in op een plek waar ze iig niet rechtdoor weg kunnen rennen. Bijv neus richting muur op meter of 3-4 afstand zodat er eerst gedraaid moet worden voor ie weg kan?

__Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 02:04

Ja, ze staat met de neus richting een hek.
maar dat intereseert der niet ze keert gewoon om en begint te steigeren,

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:00

en hoeveel helpers heb je bij je?

__Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-10 14:32

We staan altijd met 1 grote kerel, en ik.
ik ben totaal niet bang als ze steigert en die man ook niet.
in principe kon je der 1 1/2 jaar geleden alleen inspannen .

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:38

dan zou ik proberen nog wat meer hulp er bij te halen, beide aan 1 kant staan om vast te houden en 2 die inspannen...

menwedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 10:36

heb je er al eens een tandarts bij gehad bij je pony.
Wij hebben dit gedrag ook een keertje geha en toen bleek de pony een hakje aan zijn tanden te hebben welke de gehele huid opengehaald had aan de binnenzijde van zijn mond en zodra er druk op het bit kwam begon hij te steigeren.
Ik weet niet of dit nu ook het geval bij jou is maar het is een idee

__Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-10 11:07

Vorige maand is de tandarts geweest, hier kan het dus niet aan liggen.
In tussen de moed opgegeven/

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 16:49

ik zou gaan voor meer handen!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-10 19:04

Als alles uitgesloten is en het volgens jou ook geen opvoedprobleem is, zou ik hem gewoon eens flink afstraffen. Het is hartstikke gevaarlijk als een peerd zoiets flikt voor de wagen. De tip van maisie eens proberen? Dier moet dit gewoon uit zn hoofd laten.