[AR] beetje pech gehad met mennen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

plutolover

beetje pech gehad met mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 16:09

Ik ging samen met een vriendin mennen met stanley. Een maal op pad lekker aangedraafd op de weg. Dus wij lekker aan het draven horen we een raar geluid. (wat het was weten we nog steeds niet want we zagen niks) en stanley schrok daarvan en dook de berm in. Nou weer terug gestuurd en de weg weer verder op gegaan.

In de polder ging het gewoon super, zelf rustig stil staan ging goed. Nu op de terug weg bijna de weg komt er een auto de polder in draaien. met een aanhanger. Normaal geeft stan er niks om maar de weg was wat smal. Dus die lieve man ging keurig stil staan en kon ik door rijden richting de uitvoegstrookje. dus ik stanley daar neer gezet. En vriendin hem even vast gehouden omdat hij toch even wat langer stil moest staan. Dus stanley schikr beetje van die aanhanger erachter die beetje begint te rammelen. En hij trapt naar achter. Fijn me lamoen beetje gebogen. (kan nog recht gemaakt worden)

Dus wij weer rustig verder gereden, de 'grote' weg weer op richting stal. in 1x wijkt stanley uit naar de andere baan. dus ik wil meneer weer terug sturen maar hij bleef uitwijken. dus op een gegeven moment draait hij zich om. MAar wat gebeurde de de wagen schaarde en de lamoen kwam achter het bordje te hangen. (heb een bordje, waar leon op staat) dus de lamoen kon niet terug draaien zodat we geschaard bleven. Vriendin was er af gesprongen. en een meneer ging ook even helpen. dus vriendin (weet niet hoe) er voor gekregen dat de lamoen weer normaal ging. En zo kon ik stanley weer recht zetten.

Het was wel even schrikken! maar gelukkig had stanley niks en hij liep ook weer rustig door. Het laaste stukje toch maar de fietspad ernaast gepakt.

Ik had meer de schrik in dan stanley. Die liep gelukkig weer zo door of er niks aan de hand was.

zo was me dagje wel haha. Nu ga ik zondag (als ik een groom kan vinden). Weer achter iemand anders aan. En de volgende keer als ik alleen die weg op gaat. (teminste wel met groom) dan pak ik gewoon het fietspad.

ElsB

Re: beetje pech gehad met mennen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:12

Ja, die dingen gebeuren ons allemaal vroeg of laat. Gelukkig is het goed afgelopen. Uit je verhaal blijkt maar weer eens hoe belangrijk het is om altijd een groom mee te nemen. Gewoon weer lekker gaan mennen zondag; liefst met een ervaren groom. Enne: misschien moet je dat bordje een andere plek geven zodat je er niet meer achter kan blijven haken met je lamoen?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 16:25

ElsB schreef:
Ja, die dingen gebeuren ons allemaal vroeg of laat. Gelukkig is het goed afgelopen. Uit je verhaal blijkt maar weer eens hoe belangrijk het is om altijd een groom mee te nemen. Gewoon weer lekker gaan mennen zondag; liefst met een ervaren groom. Enne: misschien moet je dat bordje een andere plek geven zodat je er niet meer achter kan blijven haken met je lamoen?

Dat bordje zit aan de wagen vast

Afbeelding
Waar leon op staat daar achter bleef die haken. zo had stanley zich gedraaid maar de wagen draaide niet mee.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:31

Goed gedaan hoor samen met je groom. Wat kun je soms een rare dingen meemaken he.
Citaat:
zo had stanley zich gedraaid maar de wagen draaide niet mee.

Daar zou ik me wel zorgen over maken. Kijk anders even hoe de wagen draait (zelf even met lamoen stoeien). Je ging ervan uit dat je wagen wel gewoon doordraait, persoonlijk vind ik dan ook dat je wagen dat dan moet doen (en waarschijnlijk ging het altijd anders deed je het niet ;) ). Als het aan het bordje ligt, jammer van het bordje maar die zou er dan bij mij desnoods met grof geweld af worden gehaald :+ ;) ZIe dat het bordje inderdaad aan de binnenkant toeloopt, dus je hebt een soort V waar je lamoen in terecht kan komen. En wet van murphy, dan komt hij er ook in :7 Zou het ook doorgeven aan de wagenbouwer. Hij moet gewoon een recht bordje erop zetten of een die toeloopt naar het achterstuk.

Veel plezier zondag, gewoon lekker ritje gaan doen, makkelijke wegen en genieten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:08

Gelukkig is alles goed afgelopen.

Ik zou dat bordje er ook af laten halen en dit verhaal zelfs naar de fabrikant sturen. De wagens van leon hebben allemaal van die bordjes en aangezien er ook wel marathons mee gereden worden (haakse bochten) is het toch niet helemaal veilig.
Nu loopt het goed af maar het kan ook anders gaan.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 19:12

Het klinkt allemaal wel heel onschuldig, maar naar mijn bescheiden mening mag er nog wel aan de gehoorzaamheid gewerkt worden.

"wijkt uit, wil niet terug, en blijft uitwijken"?

Dat mag toch niet gebeuren?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 21:19

Abeltje77 schreef:
Het klinkt allemaal wel heel onschuldig, maar naar mijn bescheiden mening mag er nog wel aan de gehoorzaamheid gewerkt worden.

"wijkt uit, wil niet terug, en blijft uitwijken"?

Dat mag toch niet gebeuren?

klopt dit mag ook niet gebeuren. Hij hoort ook gewoon te luisteren. Maar helaas gebeuren dit soort dingen. Het is en blijft een dier. Ook al praat ik het daar niet goed mee.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 03:09

Hmm, als dat echt zo is met dat bordje, dan zou ik dat zeker idd aan de leverancier doorgeven en er ook wat aan (laten) doen, dat mag natuurlijk niet gebeuren!

Gelukkig is er niets ernstigs gebeurd, dat is wel heel fijn natuurlijk :)

Wat ik me wel direct afvroeg bij het lezen van je verhaal; waar is de menzweep? Die hoor ik nl. nergens terug in het verhaal, je hebt het over 'terugsturen'; als je hem had kunnen begrenzen had hij niet zo kunnen/hoeven uitwijken, of had je hem weer snel teruggedreven.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 14:04

omdat hij uitweek gebruikte ik eerst me zweep op hem terug te drijven weer langs de de goede weg. alleen meneer gaf daar niks om en week alleen nog meer. En tja het ging allemala heel snel haha

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:47

Maw, je pony heeft totaal geen ontzag voor je en gaat gewoon zijn eigen gang, hier mis je toch een heel stuk basistraining en mag je blij zijn dat je geen ongelukken hebt veroorzaakt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 14:51

Echwel schreef:
Maw, je pony heeft totaal geen ontzag voor je en gaat gewoon zijn eigen gang, hier mis je toch een heel stuk basistraining en mag je blij zijn dat je geen ongelukken hebt veroorzaakt

koop een hobbelpaard?

sorry hoor maar het blijven dieren hoe braaf of lief ze ook zijn,
als ik ergens bang van ben blijfi k ook niet staan hoor,

je vriendin heeft goed gehandeld en wat goed van die man dat hij bijsprong,
nu zie je maar weer waarom je altijd een groom bij moet hebben

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-10 21:32

Echwel schreef:

Tuurlijk heeft het ook met gehoorzaamheid te maken. Maar me haflinger heeft zeker wel ontzag voor mij! in de bak gaat gewoon alles goed. Buiten gaat het ook goed. Was nu pas voor de 1e keer dat hij niet voorbij iets wou! het is en blijven dieren.

Ik weet zker dat jij ook een keer in zoiets heeft gezeten of in een andere situatie waarbij je paard een keertje niet helemaal luisterde.

Het iso ok dat het dat de lamoen achter het brodje bleef haken. En ik weet al waarschijnlijk waarom dat gebeurd. Waarom de wagen niet helemaal mee ging. omdat ik in een reflex op de rem trapte om te proberen om stanley terug te draaien. Tja dan blij idd de wagen achter en paard draaide dan door. Kortom was ook een fout van mij, waarvan in leerde.

Het is goed gegaan. En het kan alleen maar beter gaan. En ik weet zeker iedereen komt wel eens in een situtatie die niet helemaal loopt zoals die moet lopen. dus om het gelijk maar op de ongehoorzaam heid te gooien nee.

Ik ken genoeg andere haflingers/paarden die echt geen onzag hebben voor hun eigenaar. Die van mij is aventoe wat onzeker. Als ik dat eerder had opgemerkt, had ik alang voor gezorgt dat me groom er eerder af was gesprongen. Maar in 1x zag hij wat. (en wat weet ik nog steeds niet)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:21

Nadat ik deze moeilijke (en vol spelfouten) tekst heb gelezen

Nee ik heb dat niet meegemaakt, als een paard in basis niet goed luistert ga je niet met de wagen de weg op.
Als ze een keer uitwijken hebben ze gewoon ontzag voor de zweep en heb je de leidsels zo op druk dat je kunt terug sturen.

Juist als ze bang zijn moet je niet stoppen maar gewoon voorwaarts oplossen, als je dit niet kunt ben je niet veilig in het verkeer.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:37

Ben je nu niet een beetje te hard Echwel? Onze tinker is enorm braaf en wordt door de mensen die hem kennen als een zeer gehoorzaam paard beschouwd. We rijden zelfs met hem in het Amsterdamse verkeer. Toch hebben wij in drie jaar tijd ook wel een paar momenten gehad dat hij zo schrok dat hij niet direct reageerde op onze aanwijzingen, inclusief de zweep. Zoals ik in mijn eerdere reactie al schreef: vroeg of laat overkomen die dingen ons allemaal (behalve de perfecte paardentrainers onder ons natuurlijk ;) ). TS en de groom hebben de situatie goed opgelost, vind ik.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:59

Els ik reageer op de openingspost waarin in 1 ritje meerdere situaties worden beschreven...
Ook het naar achteren trappen wat imo niet kan als je in het verkeer zit....
Ook moet je direct kunnen corrigeren en niet het paard zo dwars laten staan dat je vast zit onder je eigen wagen.
Miss is het niet alleen het paard maar ook de kunde van de menner, maar iig vind ik dat je toch meer controle moet hebben of iig adequater reageren als je al voelt dat het fout gaat.
Daar zit hem nou net de kunde zodra het fout gaat adequaat reageren om erger zoals in dit scharen tegen te gaan..

Nee niet hard

Wat trouwens als ts het fietspad pakt en daar gebeurt het terwijl er fietsers rijden die niet snel uit de voeten kunnen???

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:35

Ik ben het ook wel deels met Echwel eens; tuurlijk blijven het dieren en tuurlijk kunnen die soms echt ineens níet luisteren, of heel onvoorspelbaar reageren, daar zijn het dieren voor.

Maar aan die onvoorspelbaarheid moet wel een bepaalde grens zitten! Net als Echwel had ook ik een beetje een dubieus gevoel bij het lezen v/d beginpost, zie het stukje dat Abeltje77 hierboven al heeft gequot. Paard kan iets best eng vinden, maar zó verschrikkelijk ontzettend eng was het blijkbaar ook niet, want dan reageren ze meestal wel heel anders.
TS; houd je er ook rekening mee dat sommige paarden ook kunnen 'semi-schrikken'? Ik noem dat 'miepen'; bij mijn pony zie je duidelijk het verschil of ze nou écht ergens van schrikt, of dat ze eerst loopt te 'zoeken' als het ware, en dan ineens 'voor de lol' ergens van 'schrikt'.

Schrikken of niet; tot bepaalde hoogte moet je wel iets te vertellen hebben; naar achteren trappen voor de wagen is gewoon uit den boze, óókal schrikken ze ergens van.

Ik snap reactie van de TS, maar snap ook wat en hoe Echwel het bedoeld.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 14:33

ik snap echwel ook wel. Maar ben er niet helemal mee eens dat het ongehoorzeimheid was. en de wagen ging niet mee omdat ik op de rem trapte uit een reflex om zo me hafje weer terug te kunnen sturen. Maar daar gaf hij toen niks om en draaide gewoon door. Dat was mijn fout ik had niet op de rem moeten trappen maar gewoon alsnog proberen terug te draaien. maar het ging ook allemaal zo snel.

ElsB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 15:18

@Echwel: ik snap je reactie best, maar vond 'm wat kort door de bocht. Op grond van de openingspost van TS kan ik niet beoordelen of het paard in de basis niet goed luistert. Edit: misschien heeft TS nog wat weinig ervaring? Dat hadden mijn vriend en ik ook toen we begonnen met buiten rijden.

We moeten vroeg op laat allemaal in de praktijk leren omgaan met lastige situaties en met 'gemiep', zoals Joy het noemt. TS geeft toe dat fouten te hebben gemaakt. Dat is een goed begin om iets bij te leren. Blijven lessen bij een deskundig iemand is natuurlijk de beste manier om meer te leren, maar dat is niet altijd gemakkelijk te realiseren.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-10 16:28

ElsB schreef:
@Echwel: ik snap je reactie best, maar vond 'm wat kort door de bocht. Op grond van de openingspost van TS kan ik niet beoordelen of het paard in de basis niet goed luistert. Edit: misschien heeft TS nog wat weinig ervaring? Dat hadden mijn vriend en ik ook toen we begonnen met buiten rijden.

We moeten vroeg op laat allemaal in de praktijk leren omgaan met lastige situaties en met 'gemiep', zoals Joy het noemt. TS geeft toe dat fouten te hebben gemaakt. Dat is een goed begin om iets bij te leren. Blijven lessen bij een deskundig iemand is natuurlijk de beste manier om meer te leren, maar dat is niet altijd gemakkelijk te realiseren.

ik heb ook les :) alleen niet heel vaak omdat we beide studeren. en nu in de vakantie zei in twente is bij der ouders, (zei zelf studeerd in utrecht) ook kost het geld. Dat heb ik natuurlijk wel voor over maar ik heb ook nog mijn gewone lessen.

ook heb ik geinfoormeerd bij andere die wel in de buurt wonen. echte geven zei alleen les aan mensen met een menbewijs. Die ik zelf nog niet hebt. (heb wel het theorie boek voor menbewijs) Tevens wil ik die volgend jaar gaan halen als ik meer tijd hebt :) ivm dat ik ook werk en studeer.

van de winter ga ik meer in de bak rijden en neem ik ook gewoon les.

ook vraag ik veel aan menners op stal maar ik krijg van iedereen een ander verhaal te horen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:33

Pfoe, dat zal best schrikken geweest zijn :) Ik vind ook dat je paard vrij heftig reageert, maar ik was er niet bij, kan niet vertellen hoe het gegaan is, en ga daar dus ook niet op reageren.

Wij reden eems met de koets een berg op, bijna boven bleef het paard staan. Stuk waar wij op zitten klapte naar achteren, dus ik ben er direct afgesprongen, paard bij het hoofdstel gepakt, en meegenomen. Ze vond gewoon de berg te zwaar blijkbaar. Het kan altijd gebeuren, en al doende leert men, nietwaar?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:52

Ik vind het wel goed hoor dat je het hier hebt gepost. Zo zie je wat er kan gebeuren en zo krijg je tips hoe je het kunt voorkomen. Natuurlijk hopen we allemaal dat we geen ongelukken krijgen / bijna ongelukken of wat dan ook als je onderweg gaat. Maar zoals je ziet zit een ongelukje in een klein hoekje.
Zo schrikt mijn pony dus totaal niet van dit...vrachtwagen staat stil hoor, anders liet ik hem niet snuffelen natuurlijk...
Afbeelding
Maar toen er een eindje verderop een fiets in de berm lag (tja, die hoort daar niet he :+ ) stond hij wel heel raar te kijken ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 08:12

Zo te lezen hebben jullie jullie oude probleem nog steeds niet opgelost en komt dat in 'enge/spannende' situaties weer naar voren. Wat gevaarlijk is voor jou, jouw paard en jouw omgeving.

Dit schreef ik een half jaar terug in één van je topics en eigenlijk denk ik dat je hier nog steeds aan moet werken, voordat je veilig de weg op kan.

Ik zou veel meer tijd besteden aan de basis. En dat is onvoorwaardelijk stilstaan. Te allen tijde. Geen eigen initiatief tonen, maar luisteren. Dat is de belangrijkste veiligheidsregel.
En dat begint al aan de hand en in de dagelijkse omgang bij het poetsen. Stil staan. Dat moet je niet pas gaan oefenen voor de koets. Dat moet al lang in orde zijn.

Ik denk zomaar dat hij onder het zadel ook al begint te lopen bij het opstijgen of meteen als je zit. Ook daarin trainen: stilstaan, net zolang tot jij zegt dat hij weg mag. En soms staat hij dan maar 5 minuten stil. Eerst luisteren

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 09:17

Citaat:
En dat is onvoorwaardelijk stilstaan. Te allen tijde. Geen eigen initiatief tonen, maar luisteren. Dat is de belangrijkste veiligheidsregel.

Totaal mee eens. Waar, wanneer en onder wat voor omstandigheden dan ook.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 14:19

Wat ook zo stierlijk irritant is, en daar kan ik me ECHT dood aan ergeren, zijn paarden waarmee je een ophouding bij maakt voor stilstaan, en ik geef dan altijd meteen weer, en altijd bij het geven METEEN weer lopen. En dan blijf je ermee nukken. Ik kan dan ook echt net zo lang door blijven gaan tot dat het paard eindelijk een minuut gewoon stilstaan met een ontspannen leidsel.

Als het mijn paarden waren had ik het er meteen ook uitgehaald. Ik vind het nog wel het irritantste wat een paard kan hebben _-:( Ze moeten gewoon stilstaan als je het aangeeft en pas weer lopen als je dat zegt.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-10 15:05

miillanka daar mee ben ikook aan het trainen.

in de bak gaat het super. maar buiten nog niet. Daarom oefen ik het ook.