[AR] 4span met mijn toppers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

suzotje

4span met mijn toppers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 15:22

(foto's volgen nog!)

Hallo allemaal,

Ik wilde jullie laten weten dat ik 4span heb gereden! Het was echt keigaaf. Inmiddels al wel 2x en ze pakken het super op!
Ik heb alleen een vraagje voor de mensen die echt er verstand van hebben en zelf ook 4span hebben gereden of wat van 4span weten!
Hoe houd ik 1 van mijn voorste paarden voorwaarts zonder de andere te storen?

Bedankt!
xxx
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 18-07-10 23:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Poll verwijderd, deze heeft geen toevoegende waarde.

Wal_1

Re: 4span met mijn toppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 15:35

een langere zweep met een fijne slag erop.
en ze op de binnen kant raken.

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 15:36

Wal_1 schreef:

Hoe bedoel je op de binnenkant?
Tussen de 2 achterste paarden door?

hafjelingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 17:46

suzotje schreef:
Wal_1 schreef:

Tussen de 2 achterste paarden door?

Ja volgens mij er tussen door of anders er langs.

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-10 20:15

Tussen de 2 achterste paarden door?[/quote]

Ja volgens mij er tussen door of anders er langs.[/quote]

Dat is dus het probleem, dan stoor ik te gelijkertijd ook mijn achterste paard, want die zit die zweep dan ook!

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:18

Leuk dat je bent begonnen met het vierspan rijden. Met wat voor pony's/paarden rijd je?
Om één van je paarden voorwaarts te krijgen is lastig zonder de rest te storen. Je paarden moeten individueel allemaal zo goed op stem reageren en daarom heel goed zijn beleerd in enkelspan en tweespan zodat je je zweep niet nodig hebt om ze voorwaarts te rijden. De zweep gebruik je bij het vierspan rijden vooral om het binnen achterpaard in de bochten te leren om op te lopen.
Gaat het om een voor- of achterpaard die niet genoeg voorwaarts is? Om je paard individueel als goed voorpaard te trainen kan het helpen om hem in het tandem voorop te rijden, maar ook dan kan je je zweep nauwelijks gebruiken, dus komt het uiteindelijk toch aan op de stemhulpen.

Heb je foto's van het vierspan?
Heel veel succes en plezier verder met het vierspan rijden. Ik vind het ook elke keer weer gaaf om te doen.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:19

Je kunt ook een vishengel kopen(telescoop) het voorste gedeelte
vervangen door een stuk zweep met slag eraan.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 20:20

Het probleem bij het vierspan rijden is niet alleen dat je zweep niet lang genoeg is, want een vierspanzweep hoort lang genoeg te zijn om de voorpaarden te raken.
TS bedoelt volgens mij dat als ze de zweep gebruikt de andere drie paarden daar ook op reageren.

Wal_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 21:12

een lange zweep zodat je de achterpaarden niet iriteerd.
en je moet een paard in tweespan altijrd aan de binnenkant aandrijven met de zweep . en aan de buitenkant naar de boom toe drijven,
en zet ze 1 x in de week samen in dubbelspan zodat ze leren dat ze moeten trekken..
het paard dat niet trekt, zet je een gat langer en het paard dat wel goed trekt, zet je een korter, zodat je het luie paard de ruimte geeft om te trekken en de andere sneller pakt als je afremt.
bijvoorbeeld als je de leidsels allebeide in het 6e gat hebt zet je de leidsels van het luie paard een strakken, dan komt de binnen leidsels van het felle paard strakker, en de buitenleidsel van het luie paard een langer, en de leidsels van het felle paard zet je een langer zodat de binnenleidsels van het luie paard een langer word en de buitenleidsel van het felle paard een korter word,
dan zijn je leidsels nog steeds hetzelfde kwa maten, maar je geeft het luie paard de ruimte om te trekken.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 23:02

Wal_1 schreef:
en zet ze 1 x in de week samen in dubbelspan zodat ze leren dat ze moeten trekken..
het paard dat niet trekt, zet je een gat langer en het paard dat wel goed trekt, zet je een korter, zodat je het luie paard de ruimte geeft om te trekken en de andere sneller pakt als je afremt.
bijvoorbeeld als je de leidsels allebeide in het 6e gat hebt zet je de leidsels van het luie paard een strakken, dan komt de binnen leidsels van het felle paard strakker, en de buitenleidsel van het luie paard een langer, en de leidsels van het felle paard zet je een langer zodat de binnenleidsels van het luie paard een langer word en de buitenleidsel van het felle paard een korter word,
dan zijn je leidsels nog steeds hetzelfde kwa maten, maar je geeft het luie paard de ruimte om te trekken.
Een voorspan moet niet trekken maar gewoon netjes aan het bit lopen ;)

Zoals al gezegd de paarden netjes op de stem africhten op enkel en dubbelspan.
Met een telescoopzweep kun je er makkelijk bij zonder een zwiepende slag.
Bij een span kan het zo zijn dat de ene wat steviger in de mond is en de ander daardoor niet aan het bit durft te komen. Dan kun je het paard dus zachter op tomen of de ander iets scherper zetten. Verder veel wendingen rijden en eventueel de evenaar eens onder de kont laten drukken wil ook nog wel eens helpen. Pas wel op dat ze niet beginnen te slaan. ;)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 20:05

je kan ook een wending rijden en dan je voorpaard aantikken met je zweep..
maar hij zou vooral moeten reageren op het roepen van zijn naam

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 13:04

Romy_tessa schreef:
Leuk dat je bent begonnen met het vierspan rijden. Met wat voor pony's/paarden rijd je?
Om één van je paarden voorwaarts te krijgen is lastig zonder de rest te storen. Je paarden moeten individueel allemaal zo goed op stem reageren en daarom heel goed zijn beleerd in enkelspan en tweespan zodat je je zweep niet nodig hebt om ze voorwaarts te rijden. De zweep gebruik je bij het vierspan rijden vooral om het binnen achterpaard in de bochten te leren om op te lopen.
Gaat het om een voor- of achterpaard die niet genoeg voorwaarts is? Om je paard individueel als goed voorpaard te trainen kan het helpen om hem in het tandem voorop te rijden, maar ook dan kan je je zweep nauwelijks gebruiken, dus komt het uiteindelijk toch aan op de stemhulpen.

Heb je foto's van het vierspan?
Heel veel succes en plezier verder met het vierspan rijden. Ik vind het ook elke keer weer gaaf om te doen.

Ik rijd met 4span shetten. Vosjes! Bedankt voor de tip. Jaa ze zijn allemaal in het enkelspan beleerd en in het 2span. Eentje is dan wel wat onervaren en die heb ik expres voorop gezet, zodat ze kon leren ( wel naast de meest ervaren pony van allemaal!) Het zal ook wel een kwestie van tijd zijn voor ze echt als een 4span lopen. Maar voor de 2e keer liepen ze echt super. Netjes achter elkaar. M'n achterste paarden volgen al goed, en daar ben ik wel blij mee! Misschien is tandem dan wel een idee!

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 13:07

bedankt voor de tips allemaal!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:14

Juist een jong paard/pony kun je beter achterop zetten omdat je er dan goed bij kunt. Voorop zal het zich snel dingen aanleren die je er nog niet zo weer uit hebt.

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 13:19

BlackDevils schreef:
Juist een jong paard/pony kun je beter achterop zetten omdat je er dan goed bij kunt. Voorop zal het zich snel dingen aanleren die je er nog niet zo weer uit hebt.

Jaa ik heb er een ervaren iemand bij gehad, die zei dat ik hem het beste voorop kon zetten. Zo leert ze goed op stem reageren en ze is ook nog het kleinste van het stel, dus voor het zicht mooier! Ook konden we ze niet anders neer zetten omdat alle 3 haar zullen slaan, ze is laat maar zeggen het buitenbeentje van het stel. En ze is geen goede trekker, ze is een betere stuur pony!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:28

Hoe wil je een pony op de stem leren reageren als je het niet kunt aanraken? Na een paar keer heeft het, zoals je er zelf nu ook achter bent, wel door dat het allemaal niet zo nodig is. Slaan voor de wagen is onzin, er is er maar één de baas en dat ben je zelf. Eerst maar eens correct africhten voor je te veel je vierspan-aspiraties uit gaat voeren en gaat denken wat voor het oog het mooist is.

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 15:59

BlackDevils schreef:
Hoe wil je een pony op de stem leren reageren als je het niet kunt aanraken? Na een paar keer heeft het, zoals je er zelf nu ook achter bent, wel door dat het allemaal niet zo nodig is. Slaan voor de wagen is onzin, er is er maar één de baas en dat ben je zelf. Eerst maar eens correct africhten voor je te veel je vierspan-aspiraties uit gaat voeren en gaat denken wat voor het oog het mooist is.

Ze is al goed afgericht! Loopt al goed enkelspan en 2span! Heeft al wedstrijd ervaring! Ze is alleen het minst onervaren, dat betekent dus niet dat ze geen ervaring heeft. Maar die andere paarden staan al heel lang voor de wagen! Ze reageert redelijk op stem, alleen ze heeft er gewoon nog wat moeite mee!! Zij moet ook gewoon nog wennen! :+

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:12

suzotje schreef:
Ze is al goed afgericht! ==> Ze reageert redelijk op stem, alleen ze heeft er gewoon nog wat moeite mee!! Zij moet ook gewoon nog wennen! :+
Dit spreekt elkaar wat tegen.
Maar als de ervaring er is en de deskundigheid er bij moet het toch allemaal goed komen. ;)

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-10 19:08

BlackDevils schreef:
suzotje schreef:
Ze is al goed afgericht! ==> Ze reageert redelijk op stem, alleen ze heeft er gewoon nog wat moeite mee!! Zij moet ook gewoon nog wennen! :+
Dit spreekt elkaar wat tegen.
Maar als de ervaring er is en de deskundigheid er bij moet het toch allemaal goed komen. ;)

Ik weet niet wat het hier tegen tegenspreekt. Ze reageert alleen het minst van allemaal, daarom wilde ik graag een tip om haar voorwaarts te rijden zonder de andere te storen snapje!
Het komt denk ik vast ook wel goed;)

sanenson

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 05:35

probeer deze pony zowel in het 4 span links achter te zetten of in het 2 span links zodat hij onder de zweep ( hulp ) loopt en je er meer controle over hebt en beter de hulpen kan doorgeven zonder de andere pony ( 's ) te storen tijdens het werk.
probeer eventjes door te zetten met 2 span rijden, totdat je denkt dat het allemaal loopt zoals jij wild hier heb jij maar zeker ook de pony's alleen maar profijt van de rest van je " 4 span carrieré ".
de meeste voorpony's die in een 4 span lopen hebben bijna altijd als achterpony's hun " plaats " verdient.
bij ons lopen de voorpony's ook altijd eerst als achterpony's mee, gaat dit goed kan je keuze's gaan maken wie welke plaats krijgt.
nog een kleine tip:
ga niet in gevecht met die 200 kg, maar met die 200 gram.

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:20

suzotje schreef:
(foto's volgen nog!)

Hallo allemaal,

Ik wilde jullie laten weten dat ik 4span heb gereden! Het was echt keigaaf. Inmiddels al wel 2x en ze pakken het super op!
Ik heb alleen een vraagje voor de mensen die echt er verstand van hebben en zelf ook 4span hebben gereden of wat van 4span weten!
Hoe houd ik 1 van mijn voorste paarden voorwaarts zonder de andere te storen?

Bedankt!
xxx

Veel klavertje drie en tandem rijden. De pony's heel veel van plek wisselen, het liefst iedere keer in een andere positie zetten, na verloop van tijd krijg je vanzelf een voorkeur span. Als je te lang blijft sukkelen met pony's die niet helemaal fijn in het (4) span lopen dan gaan ze al gauw lopen vervelen door bijv. tegen elkaar aan te hangen.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:30

Heb je al foto's?

melissat95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 12:47

mijn opa rijd ook vierspan
het gaat super goed en ik rij zelf enkelspan

xx

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-10 17:15

hoe krijg je zo'n foto erop??

Romy_tessa