Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Wal_1 schreef:Een voorspan moet niet trekken maar gewoon netjes aan het bit lopenen zet ze 1 x in de week samen in dubbelspan zodat ze leren dat ze moeten trekken..
het paard dat niet trekt, zet je een gat langer en het paard dat wel goed trekt, zet je een korter, zodat je het luie paard de ruimte geeft om te trekken en de andere sneller pakt als je afremt.
bijvoorbeeld als je de leidsels allebeide in het 6e gat hebt zet je de leidsels van het luie paard een strakken, dan komt de binnen leidsels van het felle paard strakker, en de buitenleidsel van het luie paard een langer, en de leidsels van het felle paard zet je een langer zodat de binnenleidsels van het luie paard een langer word en de buitenleidsel van het felle paard een korter word,
dan zijn je leidsels nog steeds hetzelfde kwa maten, maar je geeft het luie paard de ruimte om te trekken.
Romy_tessa schreef:Leuk dat je bent begonnen met het vierspan rijden. Met wat voor pony's/paarden rijd je?
Om één van je paarden voorwaarts te krijgen is lastig zonder de rest te storen. Je paarden moeten individueel allemaal zo goed op stem reageren en daarom heel goed zijn beleerd in enkelspan en tweespan zodat je je zweep niet nodig hebt om ze voorwaarts te rijden. De zweep gebruik je bij het vierspan rijden vooral om het binnen achterpaard in de bochten te leren om op te lopen.
Gaat het om een voor- of achterpaard die niet genoeg voorwaarts is? Om je paard individueel als goed voorpaard te trainen kan het helpen om hem in het tandem voorop te rijden, maar ook dan kan je je zweep nauwelijks gebruiken, dus komt het uiteindelijk toch aan op de stemhulpen.
Heb je foto's van het vierspan?
Heel veel succes en plezier verder met het vierspan rijden. Ik vind het ook elke keer weer gaaf om te doen.
BlackDevils schreef:Juist een jong paard/pony kun je beter achterop zetten omdat je er dan goed bij kunt. Voorop zal het zich snel dingen aanleren die je er nog niet zo weer uit hebt.
BlackDevils schreef:Hoe wil je een pony op de stem leren reageren als je het niet kunt aanraken? Na een paar keer heeft het, zoals je er zelf nu ook achter bent, wel door dat het allemaal niet zo nodig is. Slaan voor de wagen is onzin, er is er maar één de baas en dat ben je zelf. Eerst maar eens correct africhten voor je te veel je vierspan-aspiraties uit gaat voeren en gaat denken wat voor het oog het mooist is.
BlackDevils schreef:suzotje schreef:Dit spreekt elkaar wat tegen.Ze is al goed afgericht! ==> Ze reageert redelijk op stem, alleen ze heeft er gewoon nog wat moeite mee!! Zij moet ook gewoon nog wennen!
Maar als de ervaring er is en de deskundigheid er bij moet het toch allemaal goed komen.
suzotje schreef:(foto's volgen nog!)
Hallo allemaal,
Ik wilde jullie laten weten dat ik 4span heb gereden! Het was echt keigaaf. Inmiddels al wel 2x en ze pakken het super op!
Ik heb alleen een vraagje voor de mensen die echt er verstand van hebben en zelf ook 4span hebben gereden of wat van 4span weten!
Hoe houd ik 1 van mijn voorste paarden voorwaarts zonder de andere te storen?
Bedankt!
xxx