[AR] Alleen aangespannen rijden? Kan dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

astridelise

Alleen aangespannen rijden? Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 14:02

Ik ben een leek op dit gebied, maar heb toch het plan opgevat om na de zomervakantie mijn fjord te laten beleren voor de kar.
Vindt zij het leuk dan ga ik ook aan de slag. Nu kreeg ik vanochtend te horen dat je altijd met z'n tweeën moet zijn om aangespannen te rijden.
Klopt dat en is er dan ook een systeem wat je alleen kan inspannen en uitspannen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:07

Er moet niks, maar het is wel verstandig, zeker als jij en je paard nog niet zo ervaren zijn...

Ik ga in principe nooit alleen (hooguit in de bak even), stel dat er iets gebeurt wil ik gewoon iemand bij me hebben...

Als je je paard leert goed stil te staan kun je alleen inspannen, maar ook dat is niet heel verstandig, ze kunnen zomaar schrikken en als ze dan half ingespannen staan heb je echt een probleem...
Mijn merrie kan ik op stal binnen inspannen in een grote schuur, daar staat ze ondertussen zo rustig dat ik het ook alleen kan doen.
Optuigen doe ik dan ook regelmatig alleen, maar met inspannen wacht ik toch liever altijd even tot er iemand even voor kan staan...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:09

Voor je eigen veiligheid kan je beter niet in je eentje op pad. Aangezien je altijd iemand bij het hoofd van je paard hebt staan kun je niet én bij het hoofd van je paard staan én tegelijkertijd inspannen. Het inspannen doe je in principe zelf en alleen, bij alle soorten aanspanningen. Alleen, je hebt gewoon altijd iemand nodig die bij het hoofd van je paard staat (en als je 2-span rijdt bij voorkeur zelfs voor ieder paard 1 groom).

Maar er zijn er zat die hun paard gewoon aan de muur knopen en inspannen. Veilig is het niet. En als er onderweg iets gebeurt (paard met been over de streng, ik noem maar wat) mis je een paar extra handen die dat kunnen oplossen terwijl jij je paard vanaf de bok onder controle houdt. Afstappen in dit soort gevallen betekent controle kwijt, en als je pech hebt paard en kar kwijt.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 14:14

Dank je wel voor jouw uitleg.
Ik denk dat ik het maar moet vergelijken met een buitenrit alleen maken, dat doe je ook niet snel.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:15

Alleen een buitenrit maken onder het zadel doe ik dan wel weer regelmatig alleen...

Dennis

Re: Alleen aangespannen rijden? Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:30

Ik span mijn super brave pony's ook nooit alleen in. Thuis voor een dressuur training niet, en ook niet om de weg op te gaan.
Niet omdat ik iemand nodig heb. Maar als er iets fout gaat red ik het niet in m'n eentje (en tot nu toe is altijd alles goed gegaan, maar er kan zomaar een bakkabouter achter een grasspriet zitten).

Onder het zadel ga ik wel in mijn eentje naar buiten. Reflecterend hesje aan, telefoon in mijn zak en rijden maar.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:10

suzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:11

Het is precies wat iedereen al zegt. Er is niet echt een regel dat er iemand achter moet! Maar voor de veiligheid is het wel verstandig. 2 van mijn pony's staan nu al 5 jaar voor de wagen, met 1 daarvan men ik wel alleen. Met de andere die nog net 1 jaar voor de wagen staan en met het 2span men ik nooit alleen en met het toekomstige 4span ga ik het ook niet doen! Als ik jou was zou ik het nog niet alleen doen aangezien jullie nog niet zoveel ervaring hebben!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 17:50

Wat iedereen hierboven zegt is idd het meest verstandige :)

Met mijn shets rijd ik alleen buiten en span ook alleen in.
Om het nog erger te maken men ik met mijn ene pony en heb mijn andere aan een touwtje naast de wagen lopen, vast niet zoals het hoort maar ik heb er op deze manier vertrouwen in, zou het alleen een ander nooit aanraden.
Overigens zijn mijn pony's in elke situatie prima op de hoogte van de betekenis van het woord 'ho' en mijn ervaring met deze pony's is dat het zelfs in de meest peniebele situaties werkt en ze stokstijf stilstaan.

Maar nogmaals, ik zou het een ander nooit aanraden.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 18:45

Dank juliie wel allemaal voor de reacties.
Voorlopig ga ik ook niet alleen op pad. Gelukkig sta ik op een prive stal waarvan de eigenaren ervaren menners zijn. Plus dat de vader van mijn schoonzus ook alles gereden heeft wat je maar kan bedenken in het mennen. Hulp genoeg, maar het leek mij leuk om lekker in alle vroegte alleen op pad te gaan. Ooit over een paar jaar of zo! ;)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 00:57

Aanspannen doe ik altijd alleen, zowel enkelspan als tweespan. Ik heb ze vast staan aan een muur en zolang ik niet zit, verzetten ze daadwerkelijk geen poot. Rijden doe ik voor het grootste deel alleen, zo nu en dan heb ik iemand mee.
Is het verstandig? Dat niet. Als ik echter van iemand afhankelijk zou moeten zijn om te trainen dan kan ik nooit zoveel trainen als dat ik doe en moet. Ik werk onregelmatig en dan is het ook lastig afspreken.
Ik moet wel zeggen dat toen ik zelf nog niet zo ervaren was (en mijn pony's net beleerd waren) ik altijd wel samen reed.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 03:45

Met de Shetlander ga ik wel alleen. Maar niet ver. Maar met een jong en onervaren paard/pony zou ik altijd zorgen dat je met z'n twee bent.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 13:14

Napie, dat heb ik ook. Ik wil lekker zelfstandig met mijn paard bezig zijn, zonder dat je afhankelijk bent van iemand anders. Ik snap best dat dat in het begin onmogelijk is, maar gelukkig sta ik op een stal waarvan de eigenaren ervaren menners zijn en met een grote buitenbak waar ik ook in kan rijden.

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 16:23

Inspannen doe ik meestal ook alleen. Mijn fries heeft een super opleiding gehad en mag gewoon geen stap verzetten bij zowel in als uitspannen. Rijden doen we meestal wel samen, ik vind het een prettig gevoel dat er iemand bij me is. Laatst liepen mijn remmen vast in het bos, ik kon geen kant meer op, toen was ik heel blij dat er even iemand hulp kon halen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:51

Voorlopig men ik altijd met groom, vooral omdat mijn pony nog maar 1 jaar beleerd is voor de wagen en ik hem nog niet 100% vertrouw.
Hij had het afgelopen jaar erg moeilijk met blijven stilstaan als er niemand bij hem stond. Dat is de laatste tijd erg aan het veranderen.
Gisteren tijdens een drinkpauze op een manege is mijn groom binnen drinken gaan halen, ik kon op mijn gemakje mijn handschoenen uitdoen en ze op de wagen gaan leggen, en mijn pony bleef netjes staan. Ik bleef toen bij zijn schouder staan zodat hij me niet kon zien, en nog bleef hij rustig staan.

Als mijn pony zo een vooruitgang blijft maken (lees: rustiger wordt bij het vertrekken, blijft stilstaan tot ik zeg dat hij mag gaan) zal het niet lang meer duren voordat ik eens alleen op pad ga.
Mijn pony is 1.25m groot (of klein :Y) ) en erg gevoelig in de mond. Ik haal hem in een mum van tijd terug als hij van iets is geschrokken.

Mijn idee is nu: zodra je het volste vertrouwen hebt in je pony, moet je het erop wagen. Maar dan moet je er wel 100% zeker van zijn dat je het wilt en dat alles in orde gaat komen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:01

Ik ging ook altijd alleen omdat er zelden iemand was die mee wilde. En als ze dan mee gingen gingen ze onder het zadel me op hun eigen paard.
Ik ben gezegend met een uiterst braaf paard maar besef wel goed dat een ongeluk in een klein hoekje zit.

Momenteel men ik niet.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:10

Ik ga sowieso pas weer buiten mennen als ik les heb gehad door de rotgeintjes die mijn pony kan uithalen als ze het zat is. Daarnaast ben ik eigenlijk altijd alleen op stal dus vind ik het niet veilig om dan alleen te gaan mennen.
Wel jammer want ik vind het erg leuk, maar heb niemand die (graag) mee gaat.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-10 19:16

Wat jammer BrittKitt. Helaas woon je voor mij te ver weg om een keer af te spreken.
Ik hoop ook echt dat paard en ik het leuk gaan vinden, want het is iets wat ik al heel lang wil proberen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 19:55

@ astridelise: de kans dat je het leuk gaat vinden is best wel groot. Vroeger had ik altijd het idee "mennen is wel leuk, maar ik verkies toch het rijden ohz", dat is nu wel veranderd. Hier heeft tot 4 jaar geleden een haflinger gestaan waar ik mee ohz reed. Nadat ik in het ziekenhuis ben beland, heb ik deze haflinger weg gedaan. Een paar maanden later heb ik een welsh pony aangeschaft. Hij is te klein om bereden te worden door mij, dus besloot ik om hem te beleren voor de wagen. Sindsdien geniet ik nog meer van het mennen. Om medische redenen (versleten rug) mag ik nu niet meer ohz rijden, dus moet ik wel aangespannen rijden. Ik vind het echt niet erg, want ik vind het echt zalig.
Helaas is er niet altijd iemand die mee kan/wil, dus denk ik er wel aan om alleen op pad te gaan.

Gezien je nog een leek bent op dit gebied, wil ik je toch aanraden om eerst ervaring op te doen en pas alleen op pad gaan als je voldoende goed kan mennen. Enkel goed kunnen sturen is niet voldoende, je moet ook snel kunnen reageren als er iets misloopt, je moet perfect weten wat je moet doen. Als er iets van het tuig los schiet, moet je bereid zijn om dat onmiddellijk te herstellen en niet eerst 10 minuten denken "hoe moest dat nu weer"...
Maar ik denk wel dat je begrijpt wat ik bedoel ;)

Maar om te antwoorden op je vraag in de openingspost: ja het is mogelijk om alleen te gaan rijden. Er is geen andere techniek voor nodig, je paard/pony moet gewoon perfect kunnen stilstaan zodat de groom overbodig is (die voor het paard hoort te gaan staan zolang jij niet op de bok zit).
Het is en blijft wel veiliger als je met z'n tweeën bent, maar niet iedereen is zo gek om bijna dagelijks op een wagen te gaan zitten zowel in de winter als in de zomer. Ik probeer het voor mijn grooms aantrekkelijker te maken door ze zelf ook wat te laten mennen. Het belangrijkste is dat mijn pony kilometers maakt, ik geef ook een beetje les als mijn grooms mennen, dus mijn pony raakt niet verpest.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:16

Ik ga ook alleen op pad. Tja, je kunt niet vaak iemand vinden die meewil. En dan nog, iemand meenemen zegt nog niets hoor.
Wel eens iemand je paard laten vasthouden, en ondertussen zetten ze je paard op stoep, de lantaarnpaal over het hoofd gezien? Daar sta je dan met je wagen klem achter die paal. Gelukkig had ik een mak paard.
Maar iemand meenemen zegt dus nog niets, ze moeten ook nog een beetje kennis van zaken hebben.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 13:59

Absoluut, toen ik vorige week met mijn pony op pad was en ze dus begon te kloten (niet willen stappen en stilstaan, zodra ze moest dan achteruit lopen tot kar helemaal was geschaard en zodra ze weer zin had in een flinke draf wegspurten), ik had mn zusje bij en had toch wel graag iemand met verstand zaken erbij gehad die me kon helpen :=

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 14:15

Een paar maandjes geleden heb ik geantwoord dat ik het niet in mijn hoofd zou halen alleen met onze jonge pony Alwyn (Welsh A) te gaan mennen maar nu zijn we ondertussen al aardig wat keren alleen op pad geweest. Met onze mini Simba (mini) mende ik vanaf het begin alleen (eerlijk gezegd ook vanuit een soort dommigheid :o wist niet dat je eigenlijk altijd met z'n tweeen zou moeten mennen....).

Ik heb vrijwel elke week menles (na eerst mijn koetsiersbewijs te hebben gehaald, waarbij je natuurlijk wel leert dat je in principe met z'n tweeen op pad gaat), bij een stalhouderij met grote paarden. Daar men ik met verschillende paarden met allemaal weer een ander karakter. Instructeur gaat dan mee op de bok en we gaan altijd over de weg. Dus je beleeft van alles en wordt zo denk ik langzamerhand veel handiger van. Goede lessen en begeleiding zijn dus ook volgens mij heel belangrijk.

Met ons welshje heb ik in het begin alles met twee personen gedaan. Op een gegeven moment kon degene die mij hielp een paar weken niet en ik wilde toch heel graag mennen. Ik durf met de wagen niet alleen op pad maar met de tweewieler heb ik het toen maar geprobeerd. Eerst op een paadje langs de wei (waar niemand komt en links plus rechts begrensd wordt), daarna door naar de parkeerplaats, later de wijk in. Allemaal routes die de pony al eerder had gewandeld en gedaan met de wagen. Nu men ik zo af en toe nog met degene die me helpt en ook alleen.

Als ik langs een nieuwe route wil gaan verken ik die eerst op de fiets of met de auto. En als ik alleen men doe ik het op tijdstippen dat het op de weg vrij rustig is, zondagochtend of bijv in de ochtend tussen 10.00 - 14.00 uur, als de meeste mensen werken of naar school zijn. Alwyn is doordat we ook heel veel hebben gewandeld echt super verkeersmak en we hebben heel veel aandacht besteed aan het halthouden / goed en rustig stilstaan. Heb ik nu elke keer veel plezier van, met in-uitspannen, halthouden tussendoor staat hij als een blok.

Maar ik hou hem altijd in de gaten, zeg nooit nooit. Onze mini schrok bijv een keer enorm van een hommel die tegen zijn hoofd vloog, zaten we wel bijna in de sloot ... moet je voorstellen.

Heb een beetje langer geantwoord om je te laten zien hoe wij het hebben gedaan. Zou het ook, net als iedereen denk ik, heerlijk vinden als er altijd mensen stonden te springen om mee te gaan maar dat is niet zo. En dan is het ook nog zo, wat Germie zegt, dat niet iedereen geschikt is om met je mee te gaan, moet wel een beetje matchen met je eigen aanpak van de pony en iemand moet een beetje handig zijn en mee willen denken. Met gaan mennen ben je nu eenmaal langer in tijd bezig dan met rijden en degene die meegaat moet het gewoon leuk vinden om mee te gaan.

Zelf groom ik ook bij de stalhouderij, leer je ontzettend veel van. Dus als aanrader zou ik zeggen: ga zelf ook regelmatig groomen ;)

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 14:16

Gelukkig heb ik ook een hele leuke stalgenoot, die mij nu al helpt met de voorbereiding op het mennen. Zij is gelukkig ook niet te beroerd om een handje te helpen en weet ook waar zij het over heeft. Ik krijg bijv. van haar nu al tips om Tinka los te laten staan in het gangpad en dan even weglopen en haar al het commando te leren om te blijven staan en om ook tijdens het longeren al de commando's linksom en rechtsom te gebruiken. Had ik zelf dus nog niet aan gedacht, maar zij wel. Daarom weet ik nu al dat het met haar erbij wel goed komt.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-10 14:18

Vanhuisuit, dat vind ik een goede tip, om eens mee te gaan als groom.
Dank je wel.

Annie_tuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-10 15:24

het is gewoon verstandig om met zn 2tjes te gaan aangezien er altijd iets kan gebeuren er kan altijd een stukje tuig kapot gaan tijdens het rijden bijv. en dan is het toch wel heel erg handig om samen te zijn ik doen wel eens op de wei rijden maar dan is er wel altijd iemand in de buurt.

het tuig kun je er zelf op leggen als je je pony gewoon vast zet met een halster maar voor de wagen zetten is ook verstandig als er iemand voor staat.

Veel plezier met je fjordje en ik hoop dat je ook verslaafd raakt aan mennen want het is gewoon echt heel erg leuk