[AR] Alleen aangespannen rijden? Kan dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

astridelise

Alleen aangespannen rijden? Kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-10 14:02

Ik ben een leek op dit gebied, maar heb toch het plan opgevat om na de zomervakantie mijn fjord te laten beleren voor de kar.
Vindt zij het leuk dan ga ik ook aan de slag. Nu kreeg ik vanochtend te horen dat je altijd met z'n tweeën moet zijn om aangespannen te rijden.
Klopt dat en is er dan ook een systeem wat je alleen kan inspannen en uitspannen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:07

Er moet niks, maar het is wel verstandig, zeker als jij en je paard nog niet zo ervaren zijn...

Ik ga in principe nooit alleen (hooguit in de bak even), stel dat er iets gebeurt wil ik gewoon iemand bij me hebben...

Als je je paard leert goed stil te staan kun je alleen inspannen, maar ook dat is niet heel verstandig, ze kunnen zomaar schrikken en als ze dan half ingespannen staan heb je echt een probleem...
Mijn merrie kan ik op stal binnen inspannen in een grote schuur, daar staat ze ondertussen zo rustig dat ik het ook alleen kan doen.
Optuigen doe ik dan ook regelmatig alleen, maar met inspannen wacht ik toch liever altijd even tot er iemand even voor kan staan...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 14:09

Voor je eigen veiligheid kan je beter niet in je eentje op pad. Aangezien je altijd iemand bij het hoofd van je paard hebt staan kun je niet én bij het hoofd van je paard staan én tegelijkertijd inspannen. Het inspannen doe je in principe zelf en alleen, bij alle soorten aanspanningen. Alleen, je hebt gewoon altijd iemand nodig die bij het hoofd van je paard staat (en als je 2-span rijdt bij voorkeur zelfs voor ieder paard 1 groom).