Touwhalster ja of nee?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shettiegekk

Touwhalster ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-10 21:47

Veel mensen raden een touwhalster aan maar is dat echt zo'n aanrader?
graag meningen erover

Groetjes vera

kehdra

Re: Touwhalster ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-10 21:58

alleen als je weet hoe ermee om te gaan...

Bleubilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 03:07

Ik heb zo'n touwhalster van parelli waarmee ik voorheen wel eens parelli oefeningen deed. Nu zou ik verder niet weten hoe ik er anders mee om zou moeten gaan... Ik hoorde van een vriend (jawel een echte Canadeese cowboy) dat deze touwhalsters bepaalde drukpunten hebben die dus totaal niet prettig zijn voor het paard. Weet iemand hier meer over? En kan ik de oefeningen dus net zo goed met een gewoon halster doen?

Greetz Andrea

Axel_Clauw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 03:45

Je moet in iedergeval nooit je paard aan een touwhalster vastzetten(stel hij raakt in paniek), verder zijn het hele fijne halsters als je inderdaad goed voorgelicht bent.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 07:20

Ik vind een touwhalster fijn werken, veel lichter voor het paard om 't hoofd en veel duidelijker.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 11:50

Bleubilly schreef:
Ik heb zo'n touwhalster van parelli waarmee ik voorheen wel eens parelli oefeningen deed. Nu zou ik verder niet weten hoe ik er anders mee om zou moeten gaan... Ik hoorde van een vriend (jawel een echte Canadeese cowboy) dat deze touwhalsters bepaalde drukpunten hebben die dus totaal niet prettig zijn voor het paard. Weet iemand hier meer over? En kan ik de oefeningen dus net zo goed met een gewoon halster doen?

Greetz Andrea

De knopen zitten inderdaad op strategische plaatsen. En die werken alleen in als je er dus druk op geeft. Daarom ga ik helemaal mee met de volgende quote:
kehdra schreef:
alleen als je weet hoe ermee om te gaan...

Ik zie nog vaak op foto's, ook hier op Bokt, paarden loslopen of vastgezet aan een (Parelli)touwhalster. Heel stom.

Ik doe het alleen om als ik grondwerk ga doen en ik bouw heel rustig de druk op, als ik aan het werk ben, tot hij toegeeft en dan laat ik direct los. Ten alle tijde heb ik de leadrope vast aan het halster en in m'n hand.

Shettiegekk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-10 12:33

ik wil graag een bepaald touwhalster waar je meer kan rijden want ik gebruik geen bit omdat ik dat prettiger vind. Ik rij nu met een gewoon halster. Maar daar heb ik minder controle mee.
Groetjes Vera

Plukkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 18:43

ik gaa het binnenkort proberen,
mijn paard sleurt je namelijk overal mee naar toe..

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:28

@Plukkel, weet je hoe ermee om te gaan?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 19:32

Ik heb een touwhalster voor mijn kwpn-er, ik rijd er ook buiten mee. Gaat heel erg goed. De hulpen hoeven maar heel fijn te zijn, en ze weet wat ik bedoel. Als ze niet reageert, kan ik iets meer druk zetten, waardoor het direct begrepen wordt. Sowieso loopt ze ontspannener :)

Pips

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:00

Met het grondwerk is het wel fijn, maar om te rijden niet echt. Het verschuift namelijk best snel en verzorgt ''ruis''. Ook schuurt het best wel in de neus.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:06

Pips schreef:
Met het grondwerk is het wel fijn, maar om te rijden niet echt. Het verschuift namelijk best snel en verzorgt ''ruis''. Ook schuurt het best wel in de neus.

Niet als je geen druk hebt op de teugels.

Touwhalsters zouden dan wel heel scherp zijn, maar ik heb er een van 10mm touw en ze durft er nog best doorheen te lopen, de lussen onderaan zijn ook kort en ze kan er niet op gaan staan, dus ermee losgooien in de bak doe ik ook gewoon. Het is maar net hoe je paard reageert en wat voor touwhalster het is.

mandy441

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:20

rijden? nee
gewoon als halster met een gevoelige huid? nee
gewoon als halster met een gewone normale huid? kan

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-10 18:29

Ik doe alles op de grond met mijn touwhalster(s). Mijn paard draagt vrijwel nooit een gewoon stalhalster (alleen als hij op de trailer moet ofzo, wat ook bijna nooit gebeurt, dus dat ding hangt voor jan l.l in mijn kast :D ). Hij heeft nergens last van, het zit juist heel licht om zijn hoofd. We doen al jaren aan grondwerk e.d., we weten allebei niet beter. Ik zet hem er nooit aan vast (hij is gewend los te staan) en soms rijden we er ook mee, maar niet als ik echt aan de bak wil met hem. Dan kies ik liever voor mijn Marylot sidepull. Ik heb hem dus ook hiermee beleerd, maar wist ook hoe ermee om te gaan.

Je mag er niet aan rukken en plukken en sommige paarden reageren er heel gevoelig op (die van mij overigens totaal niet ;), die is niet zo snel onder de indruk).

Ik ken een hoop mensen die zo'n touwhalster leuk vinden, maar er concreet eigenlijk niets mee doen. Ze willen 'm voor de leuk, terwijl er naar mijn idee toch wel een theorie achter zit (bv dat je met touwhalster beter kunt communiceren dan met een gewoon stalhalster). ;)

En volg je die niet of heb je daar niets mee, dan snap ik eerlijk gezegd niet wat je met een touwhalster moet. Maar dat is mijn mening. :D

MiniPolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:36

Ik heb een touwhalster en ik vind het echt 3x niks ik weet hoe ik ermee om moet gaan maar het werkt niet fijn voor mijn pony, hij reageert haast niet op die druk ik heb liever een gewoon halster :j

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-10 21:53

Wat zijn eigenlijk de voordelen van een touwhalster?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 09:24

Een touwhalster is net als alle andere NH uitrusting in de eerste plaats een hulpmiddel.

Met Parelli begin je met een touwhalster, maar dit is een tijdelijke stap naar de overgang om zonder halster te werken.

Voordelen:
kwaliteit
effectief
sensitief

Nadeel:
(Niet zo zeer van het hulpmiddel als wel van sommige gebruikers)
Kans op afstompen van het paard

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 09:37

Ik gebruik zelf ook sinds 3 jaar touwhalsters, is begonnen sinds ik ook wat aan NH ben beginnen doen, ik wist ervoor niet dat grondwerk (buiten het grondwerk bij het zadelmak maken en inrijden) nut kon hebben voor een (ouder) paard.
Maar nu wil ik niets anders.
Paard heeft een lederen halster aan op de weide, in de stal niets, maar als ik haar uit stal haal dan heeft ze direct een touwhalster aan.
Erg belangrijk is dat de touwhalsters op de juiste plek hangen, je hebt zo van die touwhalsters die bijna overal dubbele koorden hebben, die je dan moet vastknopen. Die je in de winkel koopt, waar er 100 van 1 maat hangen, wel die ga je dus nooit kunnen laten passen, die hangen dan ook 9/10 keer verkeerd rond het paard. Het nut is dan helemaal weg en de gevaren steken de kop op.

Een touwhalster, dat goed past en op de juiste plek hangt heeft volgens mij alleen maar voordelen.
Je kan veel duidelijkere hulpen geven, veel fijner, paard weet wat je vraagt.

Ik heb ook een touwhalster waarmee ik vroeger reed, maar het is niet mijn favoriete bitloze optoming.
Ik heb ook de ervaring dat het toch wel erg gaat schuren op de neus, als je er teugels aanhangt en je zet er zelfs geen druk op, dan beweegt het halster toch op en neer over de neus in draf of galop en voor paarden met een gevoelige neus heb je al snel wondjes of irritatie.
Maar de hulpen die je daarmee kan geven zijn wel duidelijk vind ik.

Zoals hier ook al gezegd werd: JA, als je weet hoe er mee om te gaan, wat de gevaren zijn, waar je moet op letten, maar vooral een goede pasvorm.
NEE, als je het gewoon mooi vind, voor op de weide, als je er eentje van 2 euro koopt in de groothandel,.......

Mijn favoriete halsters komen van bij de 2lazy7ranch, ze hebben een uniek sluitsysteem, zo past het telkens voor elk paard, je hoeft niet te gaan knopen en het komt niet los. Je hebt alle mogelijkheden aan kleuren, halster gaan echt niet kapot, ik gebruik ze zoveel en ze zien er nog niet een gebruikt uit. Ze zijn licht en hebben vooral een heel goede pasvorm.
Heb niet echt ervaring met halsters van andere (NH) stallingen.
Maar degene die ik in de groothandels van paardensport zie hangen, zijn vaak echt verschrikkelijk.
Laatst bijgewerkt door Nadia op 23-07-10 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 11:19

@ Kir: heb je een foto of een link naar dat kliksysteem? Ik ken het niet bij touwhalsters.

Ik gebruik de juiste knoop en daarmee kun je een halster op de goed hoogte hangen. Met de juiste knoop gaat hij ook echt niet vanzelf los of schuiven.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 11:21

citaat van hun site:
Uniek aan dit halster is het sluitingssysteem. Dit systeem is door de Two Lazy Seven Ranch in België en Nederland op de markt gebracht. Het halster wordt geopend en gesloten door een schuifertje wat makkelijk met 1 hand te bedienen is. Daardoor heeft de ruiter meer bewegingsvrijheid en heeft niet, het probleem van de knoop te leggen of los te maken zoals bij het traditionele touwhalster.

http://www.27ranch.be/assets/images/sta ... design.jpg

En de tekening van het systeem.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:04

Ik gebruik een touwhalster met grondwerk en longeren. Ik vind het heel duidelijk, maar je moet er natuurlijk niet constant druk opzetten ;).
Ik heb wel ervaren dat ik rijden met touwhalster moeilijk vind. Of dat mijn paard de druk niet zo fijn vind. Daarom gebruik ik het enkel nog met buitenrit omdat ik dan helemaal met losse teugels rij ;). Ik gebruik een gewoon stalhalster om te rijden, maar ik hoop dat ik binnenkort kan overstappen op een écht bitloos hoofdstel.

celien94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-10 19:23

Ik gebruik het nooit , heb ooit eens een paard gezien waar het echt in z"n hoofd brande ( ww extreem geval )maartoch x

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-10 22:17

celien94 schreef:
Ik gebruik het nooit , heb ooit eens een paard gezien waar het echt in z"n hoofd brande ( ww extreem geval )maartoch x

Dat is wel een heel extreem geval, je moet er altijd voorzichtig mee omgaan ;). Bij normaal gebruik kan dit niet gebeuren, tenzij je paard een gevoelig huidje heeft en het halster begint te schuren.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-10 12:32

Ik heb ook wel eens een gewoon stalhalster bij een jong paard ingegroeid gezien en je wilt ook niet weten hoe dat er uit zag (op TV gezien, was echt vreselijk ook). ;(

Eerlijk gezegd, zie ik mijn touwhalster echt geen moment schuren of pijn doen en een ieder die daaraan twijfelt, mag komen kijken bij mijn paard, die voornamelijk touwhalsters gewend is. Hij vindt het heerlijk, hij voelt ze niet eens. :D
Voor ons nooit meer iets anders, in principe (er zijn natuurlijk momenten dat je wel beter een stalhalster kunt gebruiken, zoals bv in de trailer enz.). ;)

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:27

Moderatoropmerking:
Er zijn net een aantal zogenaamde 'oneliners' verwijderd.
Als je wilt reageren, dan verwachten we ook dat je een goed onderbouwd bericht plaats. Bedankt.