[AR] Shet Bartje voor het eerst voor de sulky!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Christah

Shet Bartje voor het eerst voor de sulky!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 17:15

Mijn kleine dreumes voor het eerst echt voor de kar. Bartje is een 8 jarige shetlander van 90 cm klein.
Van de winter ben ik al begonnen met een beginnetje om hem te beleren voor de kar. (Dubbele) longe, lange lijnen (ook op de weg), etc etc. Hij had ook al een tweetal keer rechtuit op de weg met het karretje achter zich gestapt met mij gewoon naast hem aan het halstertouw, maar hij werd enorm zenuwachtig als hij een bocht moest draaien.
Nu ben ik een behoorlijke leek op het gebied van mennen. Heb zelf welgeteld 5 menlessen gehad. Daarom heb ik nu externe hulp (BlackDevils hier op bokt) ingeschakeld om hem echt verder voor de kar te beleren. En gisteren was het dus zover. :D

Foto's en video zijn gemaakt met mijn telefoon zonder zoom. Dus na het bijsnijden van de foto's bleef er weinig over. De kwaliteit laat dus zéér te wensen over.
Maar de volgende keer zorg ik voor mijn normale camera en zal ik zijn tweede keer voor de kar wat spectaculairder vastleggen! ;)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben apetrots! :D

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:46

Hey, leuk man.
Ook dit Bartje heeft inderdaad een eigen mening maar gelukkig kun je het hem ook snel anders laten inzien. :D
Overmorgen mag tie weer. *\o/*

Excuses voor het Shaggie maar dat is het eerste wat ik doe als ik een paard/pony voor de wagen zet.
En tsja, dan zit je de eerste tien minuten daarmee op de lip. :D

merrieveulen

Re: Shet Bartje voor het eerst voor de sulky!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 23:03

ziet er al supernetjes uit zo, stoere pony heb je! wat een manen!

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 23:04

De sulky hangt iets teveel naar achter, moet dus bij iets lager geplaatst worden.

Ziet er verder heel leuk uit!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 23:07

aan de lichtogen te zien zit de sulky netjes in balans, vind ik. ietsje achterover zitten kan juist prettig zijn voor een beginnende menner, omdat je dan min of meer gedwongen word rechtop te zitten. een hoop beginnende menners hebben de neiging om voorover te gaan 'hangen' zeg maar...

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 23:16

Ziet er goed uit hoor :-)

Maareh, heeft de menner nou op de eerste paar foto's een sigaret in z'n mond?

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-10 23:54

Horseware schreef:

Ja, klopt. Gaf hij zelf ook al aan, zie de kleine lettertjes in de eerste reactie. ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 23:59

Christah schreef:
Horseware schreef:

Ja, klopt. Gaf hij zelf ook al aan, zie de kleine lettertjes in de eerste reactie. ;)

Dat kan ik niet lezen, zo klein zijn die ;-)
Maargoed, lijkt me niet bepaald verstandig als je een pony net voor de allereerste keer voor de wagen zet.

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 00:43

Mooie pony zeg, mooie lange manen

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 08:59

Super, wat een leukerd !
ziet er gaaf uit, ga je vast nog veel plezier mee beleven !

Goed dat je hulp hebt ingeroepen *D

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:57

ZusJacobs schreef:
De sulky hangt iets teveel naar achter, moet dus bij iets lager geplaatst worden.
Je gaat toch niet op het oog beoordelen of een wagen in balans hangt? We hebben het van te voren even uitgeprobeerd en het staat zo goed.
Zoals Merrieveulen al zegt zit het wel lekker ietsje achterover. Dat doe je in een autostoel tenslotte ook.

Horseware schreef:

lijkt me niet bepaald verstandig als je een pony net voor de allereerste keer voor de wagen zet.
Ik denk dat de pony er niet slechter van wordt. ;)
Hij leert er mooi van stilstaan. Er lopen er inmiddels aardig wat rond die het zo geleerd hebben.

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:09

Leuk om te zien, en wat een bos manen zeg. Veel plezier met mennen. Enne hier ook een roker hoor, ook op de kar hihi.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 11:14

Citaat:
Ik denk dat de pony er niet slechter van wordt.
Hij leert er mooi van stilstaan. Er lopen er inmiddels aardig wat rond die het zo geleerd hebben.

Gaat om een stukje veiligheid. Zou jij als ervaren menner toch moeten weten.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:30

Horseware schreef:
Wat heeft de veiligheid hier nu mee te maken?
Zolang mijn ervaring strekt doe ik dit al.
Ik kan er alles mee, behalve zwemmen. ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:39

BlackDevils schreef:
Horseware schreef:
Wat heeft de veiligheid hier nu mee te maken?
Zolang mijn ervaring strekt doe ik dit al.
Ik kan er alles mee, behalve zwemmen. ;)

Goh, wat zou veiligheid nu te maken hebben met als menner roken op het moment dat je voor de allereerste keer een onbeleerde pony voor de wagen zet... Hmmm...lastig...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 16:50

Wat leuk, TS! Het ziet er gaaf uit!

Respect ook voor jou, BlackDevils! Ik vind de manier waarop jij met paarden omgaat heel erg mooi, jouw koetsfoto's zien er dan ook altijd weer klasse uit... :D

Och, en die sigaret....Die steek ik ook op...Ook na de eerste rit op een jong paard...Daar moeten ze aan wennen als ik met ze werk... :o

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:04

Whahaha gesproken als een verslaafde roker. Lol ik ga nog een stukje verder, ik had altijd een asbakje met deksel mee op de kar.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:06

BlueStar schreef:
Whahaha gesproken als een verslaafde roker. Lol ik ga nog een stukje verder, ik had altijd een asbakje met deksel mee op de kar.

Whahaha, waar had je die aan vast gemaakt dan? Goed idee voor in de zomer, dat wil ik de sigaretten niet zomaar weggooien omdat dan alles zo dor en droog is... :o

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:51

Horseware schreef:
Goh, wat zou veiligheid nu te maken hebben met als menner roken op het moment dat je voor de allereerste keer een onbeleerde pony voor de wagen zet... Hmmm...lastig...
Zelf wel eens gement uberhaupt?

Adil18 schreef:
Respect ook voor jou, BlackDevils! Ik vind de manier waarop jij met paarden omgaat heel erg mooi, jouw koetsfoto's zien er dan ook altijd weer klasse uit... :D

Och, en die sigaret....Die steek ik ook op...Ook na de eerste rit op een jong paard...Daar moeten ze aan wennen als ik met ze werk... :o
Dank je wel. :o

En roken, tsja, het is misschien niet sjiek en hoort niet bij de ouderwetse etikette maar ik doe het wel en velen met mij zo blijkt.
Ik kan ook in alle standjes een shaggie draaien, zelfs met een vierspan. :Y)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 17:58

Citaat:
Zelf wel eens gement uberhaupt?

Nee, maar wel gemend :D
Lieve schat, ik heb 5 jaar voor tweevoudig wereldkampioen vierspanmennen Tjeerd Velstra gewerkt. Ken je die? En mijn 3 paarden hebben allemaal Wereldkampioenschappen mennen gelopen, twee- en vierspan. Dus ja, ik weet wel het e.e.a. van mennen en van veiligheid die daarbij komt kijken.
Daarnaast kan iedereen met een gezond verstand de gevaren zien van roken op de bok, zeker indien het een pony betreft die voor het eerst voor de wagen loopt.

mriekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 22:15

Dacht al, bekend postuur! (bekijk altijd eerst de foto en lees dan pas de bijbehorende post ;) )

TS, verstandig dat je een ervaren iemand om hulp hebt gevraagd!!

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:54

Horseware schreef:
Lieve schat, ik heb 5 jaar voor tweevoudig wereldkampioen vierspanmennen Tjeerd Velstra gewerkt. Ken je die? En mijn 3 paarden hebben allemaal Wereldkampioenschappen mennen gelopen, twee- en vierspan. Dus ja, ik weet wel het e.e.a. van mennen en van veiligheid die daarbij komt kijken.
Daarnaast kan iedereen met een gezond verstand de gevaren zien van roken op de bok, zeker indien het een pony betreft die voor het eerst voor de wagen loopt.
O, wauw, ik ben helemaal onder de indruk.
Wij stumpers uit de basissport weten zeker minder van de omgang met een paard dan die 'goden' in vier het doen. ;)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:48

BlackDevils schreef:
Horseware schreef:
O, wauw, ik ben helemaal onder de indruk.
Wij stumpers uit de basissport weten zeker minder van de omgang met een paard dan die 'goden' in vier het doen. ;)

Mwah, ik ga er vanuit dat Tjeerd wel weet wat ie doet jah. Je wordt niet zomaar 2x wereldkampioen heh, dus dan zul je wel wat van mennen afweten, zo ook zijn groom die 5 jaar voor hem werkt :Y)
En inderdaad, als je in deze situatie niet eens kunt bedenken wat een sigaret in je mond op het moment dat je voor het allereerst een pony voor de wagen hebt met veiligheid te maken zou kunnen hebben, dan snap je weinig van veiligheid bij de omgang met paarden }:0

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:39

Horseware schreef:
Mwah, ik ga er vanuit dat Tjeerd wel weet wat ie doet jah. Je wordt niet zomaar 2x wereldkampioen heh, dus dan zul je wel wat van mennen afweten, zo ook zijn groom die 5 jaar voor hem werkt :Y)
En inderdaad, als je in deze situatie niet eens kunt bedenken wat een sigaret in je mond op het moment dat je voor het allereerst een pony voor de wagen hebt met veiligheid te maken zou kunnen hebben, dan snap je weinig van veiligheid bij de omgang met paarden }:0

De meeste grooms die ik ken weten verdomd goed hoe ze een mestvork moeten hanteren maar veel paardenkennis, mwah.... :')

Als ik het goed begrijp, heb jij nooit de leidsels in de hand gehad en heb jij nooit een wereldkampioenschap gewonnen, dus wat wil je nou? Meerijden op het succes van een ander?

En vertel nu eens wat zo erg is aan de sigaret? BlackDevils heeft onlangs de sigaret de leidsels in beide handen en weet je....Zonder de sigaret zou het beeld er waarschijnlijk precies hetzelfde uitgezien hebben...Wat is nou het gevaar waar jij op doelt? Noem eens een voorbeeld? Je hamert maar continu op veiligheid en dat BlackDevils dit niet zou weten, maar wat nou precies zou er kunnen gebeuren, veroorzaakt door die sigaret?

Voor de rest...Ach ja, je hebt wel makkelijker praten, maar ondertussen zie ik een profiel bij BlackDevils met de mooiste foto's, waar allerlei combi's op een prachtige manier aan het lopen zijn en in jouw profiel...Och, niks...! In ieder geval geen Tjeerd :Y)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 10:46

Leuk zeg!! Vind Bartje ook wel bij hem passen ;) En ja dat roken ieder voor zich toch...ik kan het niet dat weet ik wel!!