Helaas vind ik in de praktijk Natural Horsemanship steeds meer een verzamelnaam wordt voor maar een beetje aanrommelen. Mensen zijn geen paarden en die paar uurtjes per dag dat wij met ons paard bezig zijn maakt ons nog geen volwaardige lid van een kudde en zeker geen expert op dit gebied. Ten tweede hoort bij de meesten het onderdeel grondwerk als doel. Prima als dit hetgeen is waar je je op wilt richten maar het is wel erg eenzijdig en geestdodend als je dit keer op keer in de paddock doet, wat helaas vaak het geval is. Wanneer er wel op het paard gestapt wordt en rijden wel tot een van je doelen behoort, ben je ook verplicht om daarin het beste voor je paard te kiezen, vind ik. En in dat stukje zie je de, zo belangrijke band tussen mens en paard naar de achtergrond verdwijnen want daar houdt kennis (en de motivatie om beter te worden voor je paard) heel vaak op.
Ik vind dat er weinig wordt gekeken naar de echte behoefte van het paard en meer een een hoog gehalte Mc Clouds dougters heerst. Ik heb dus voor optie "anders" gekozen.
Laatst bijgewerkt door Bramasole op 13-06-10 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt