Conditie/spieren opbouwen zónder rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Avonturier

Conditie/spieren opbouwen zónder rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 20:02

De conditie van mijn paard is niet je van het, en ook haar spieren zijn niet genoeg ontwikkeld naar mijn zin. Ik wil dus graag haar conditie opbouwen en haar spieren verbeteren (met name achterhand, maar eigenlijk allemaal). Ik wil dit alleen graag onbelast doen. Heeft iemand heer methodes/schema's/tips & trucs/grondwerkoefenigen ed voor? Ik doe overigens freestyle met haar, en wil het rijden weer op gaan pakken maar éérst wat spieren en conditie opbouwen.

Ik heb het hier neer gezet omdat ik geen idee heb waar het anders moet, trouwens :+ En de zoekfunctie al geraadpleegd, maar misschien ben ik gewoon een slechte zoeker.

Bomba

Re: Conditie/spieren opbouwen zónder rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:04

Spieren en conditie krijg je juist door werk :')

xDefinetly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:04

Misschien longeren? Longeren kan erg goed voor de conditie zijn. Als je ervaring hebt met longeren en weet hoe het zit, kun je proberen met hulpteugels longeren.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:06

werk aan de lange lijnen of dubbele longe vind ik altijd erg fijn moet je wel even handig in worden..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:07

Bomba schreef:

Je kunt ook onbelast werken. ;)

Ik zou gaan steppen of als je durft, fietsen.
En daarnaast lange lijnen gebruiken om te gymnasticeren. :)

Waak ervoor veel te gaan longeren. :)

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:08

Longeren aan de lange lijnen of met pessoa.
Veel laten schakelen en overgangen laten maken.

Door los te longeren krijgt je paard wel conditie, en ook wel wat spieren.
Maar bouwt deze spieren niet op de juiste manier op voor een training.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:09

TurdusMerula schreef:

Waarom zou je niet veel longeren?
Mijn paarden hebben relatief veel longeerwerk, maar dan niet op een kleine volte, maar ik gebruik de gehele baan.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:17

TurdusMerula schreef:
Bomba schreef:

Je kunt ook onbelast werken. ;)

Ik zou gaan steppen of als je durft, fietsen.
En daarnaast lange lijnen gebruiken om te gymnasticeren. :)

Als je echt spieren en conditie bij een paard wilt opbouwen, zou het paard toch echt aan het werk moeten. Het soort spier dat je door middel van onbelast werk ontwikkeld is een heel ander soort spier dan de spier die je opbouwt bij het echte werk. Neem bijvoorbeeld het spring- en dressuurpaard. Een springpaard krijgt enorm veel bespiering in de achterhand door het springen van veel in-uitjes, maar dit is een andere bespiering dan de bespiering die een dressuurpaard krijgt van het verzamelen in de galop en springen van pirouetten.

nelboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:18

meschien massage ?

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:20

Maar door te loongeren met passoa, train je juist dat de achterhand ondertreed

DAK

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:27

Mijn paard is geblesseerd en ik werk nu alleen nog maar vanaf de grond om hem weer soepel in zijn lijf te krijgen en weer spieren op te bouwen. Dit alles leer ik in mijn les via de methode van Bent Brenderup. Hierbij leer ik hem de goede oefeningen te doen in de juiste houding, zodat hij zijn lichaam niet gaat overbelasten door op allerlei manieren te gaan compenseren. Dat gevaar schuilt in een klein hoekje en is bij mijn paard niet gewenst gezien zijn blessure.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:34

Onbelast of niet bijgezet trainen geeft ook ontwikkeling van het paardenlichaam, sterker nog een niet getraind paard bijzetten lijdt vaak tot verkramping door geforceerde houding en daardoor zelfs tot spierverlies.

Springpaarden ontwikkelen dezelfde spieren in de achterhand voor het springen als een dressuurpaard. Verzamelde galop, blijft verzamelde galop.....

Aan het werk zetten is wel noodzakelijk. Veel poespas erbij gebruiken niet. Laat ze eens lopen in een groep, moeten ze tempo aan elkaar aanpassen, evenwicht houden. Lopen op een helling..... Perfecte manier om kracht, evenwicht en coordinatie te oefenen en daarnaast rugblessures te voorkomen of zelfs te verlichten. Door het water, zwemmen, over balkjes al dan niet netjes neergelegd, naast de fiets ( moet je jouw paard wel goed kunnen vertrouwen), voor de kar, voor de sleep, aan de longeerlijn en als je er toch op wilt maar niet erg belasten: buitenrijden ( of aan de hand) over ongelijke bodem in eigen houding en regelmatig eigen tempo

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 20:43

Geweldig alle reacties, dank jullie.

TurdusMerula: Waarom niet te veel longeren, omdat het saai wordt? En wat denk je dat veiliger is, steppen of fietsen? Ik kan natuurlijk ook gaan hardlopen, ook meteen goed voor mijn conditie :+

Liesje: Waarom worden de spieren niet op de juiste manier opgebouwd voor een training?

Knollentuin: Dubbele longe kan ik, wat voor oefeningen zou je daar naast overgangen in kunnen doen?

Bomba: Maar kun je al die dingen niet óók onbelast trainen?

DAK: Dat is natuurlijk ook wel een punt, zorgen dat je het wel zo doet dat het paard het niet net ontwijkt, of gaat compenseren. Ik ga zijn methode eens googlen.

Gaellehtc: Gewoon lekker laten lopen dus, zonder bijzet/teveel vasthouden ed? En pas als dat allemaal een beetje getraind is, aan bijzet gaan denken? Ik ga je suggesties uitproberen (voor zover mogelijk) dankje!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:53

Longeren is niet echt onbelast trainen als je het mij vraagt....

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:54

Nee, vergelijk het met je eigen lichaam. Je kan zelf door bijvoorbeeld iedere dag met je armen te zwaaien, niet spieren krijgen waar een ander 7 dagen in de week voor op de sportschool zit. Dat zou wel heel gemakkelijk zijn, dan hoefde niemand opeens meer te rijden..

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 20:59

Bomba schreef:
Nee, vergelijk het met je eigen lichaam. Je kan zelf door bijvoorbeeld iedere dag met je armen te zwaaien, niet spieren krijgen waar een ander 7 dagen in de week voor op de sportschool zit. Dat zou wel heel gemakkelijk zijn, dan hoefde niemand opeens meer te rijden..

Door zeer drukke werkzaamheden heb ik gedurende de winter 7 maanden niet gereden met een paard. Voor de winter had ik een wat lompe en onbehouwen galop. Gedurende die periode heb ik misschien 10 stapritjes buiten met haar gemaakt, haar laten lopen op de helling en haar wat los laten springen ( 50 cm). Na de winter niet rijden, stapte ik op. Wat stap, wat draf en een galopje...... Perfect doorgesprongen , gedragen verzamelde galop........ Wat nu moeten rijden...........

Je verstand gebruiken, kijken naar jouw paard en creatief zijn........

soclaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:01

ik heb vandaag mijn verzorghaflinger gelongeerd, en toen ging die bij uitstappen heel erg zweten, hoe kan dat en wat kan ik er dan aan doen?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:04

gaellehtc schreef:
Door zeer drukke werkzaamheden heb ik gedurende de winter 7 maanden niet gereden met een paard. Voor de winter had ik een wat lompe en onbehouwen galop. Gedurende die periode heb ik misschien 10 stapritjes buiten met haar gemaakt, haar laten lopen op de helling en haar wat los laten springen ( 50 cm). Na de winter niet rijden, stapte ik op. Wat stap, wat draf en een galopje...... Perfect doorgesprongen , gedragen verzamelde galop........ Wat nu moeten rijden...........

Je verstand gebruiken, kijken naar jouw paard en creatief zijn........

Hmmm, hoef ik bij de mijne echt niet te proberen hoor... :n
Vergeet niet dat een paard een vluchtdier is, geen pijn laat zien, en zich gemakkelijk laat belasten zonder poeha.
Gevolgen komen de volgende dag pas...

Nog een fout die ik ééns maar nooit weer heb gemaakt.
Een week of twee niet gereden, ging vrolijk verder waar ik was gebleven. Lekker doorzitten... Heb flink op m'n kop gehad... En terecht!

Cluni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:06

Fietsen werkt heel goed voor de conditie!

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:09

@janine1990

Begrijp niet helemaal wat je wilt zeggen....
Is jouw paard geblesseerd of geblesseerd geweest?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:10

Cluni schreef:
Fietsen werkt heel goed voor de conditie!

Nou, heb je wel eens een fietsend paard gezien???

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:14

gaellehtc schreef:
@janine1990

Begrijp niet helemaal wat je wilt zeggen....
Is jouw paard geblesseerd of geblesseerd geweest?

Nee, ik was ook wat onduidelijk. Het ging om twee paarden...

De ene heeft in de winter veel stil gestaan, maar die hoef ik niet meteen te verzamelen hoor. Geen blessure ofzo, gewoon na een korte pauze weer beginnen met rijden.

De andere heeft vorig jaar twee weken stilgestaan door vakantie. Nou, ik heb op m'n kop gehad toen ik vrolijk doorging met doorzitten. Die rug mag nog wel wat langer mee dan alleen vandaag... Een jong paard (in dit geval vergelijkbaar) ga je daar niet meteen mee belasten. Zo simpel is het.

Wanneer je een paard te veel belast (hij zal echt niet zeggen: Zo en nu stop ik er mee, het is en blijft tenslotte een paard) komen de gevolgen pas later... Je moet niet alleen bij vandaag en morgen kijken, maar ook naar volgend jaar en vijf jaar verder....

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:26

@ janine1990

Ik begrijp dat je een jong paard niet voluit wil belasten, je zal wel gek zijn.....

Maar mijn paarden staan eigenlijk zelden stil, moeten elke dag bewegen en / of werken. Belast of onbelast. Hebben daarnaast zomer en winter weidegang.

Zoals je in mijn profiel kunt zien, zijn de meeste van mijn paarden al ouder en ik heb ze ( bijna) allen jong gekregen. De meeste zelfs met allerlei blessures. Nu werk ik o.a. als fysiotherapeut, dus probeer eventuele 'problemen ' snel op te sporen en deze te verhelpen. Eigenlijk heb ik geen enkel paard hier staan met bewegingsproblemen. Met voor het individuele paard aangepast voer en op het paard aangepaste training, probeer ik de paarden hun leven lang 'goed' te houden.
Er is veel mogelijk als je je verstand en gevoel maar gebruikt. Blijf eerlijk tegenover jouw paard....

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:34

Het eerste paard dat ik noemde is ook een 17 jarige die Z2 heeft gelopen en ik rij 'm ongeveer op Zniveau, dus ik heb het niet alleen over een jong paard ;)
Zeker in de winter volstaat voor mij een beetje stappen ook niet.

Maar ik ben het wel met je eens dat je elk paard als individu moet zien, dat wordt te vaak vergeten. En ja, iedereen heeft een andere manier van met paarden omgaan. Ik keur dat van jou niet af, maar het past absoluut niet bij mijn manier.

gaellehtc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 21:40

Janine1990 schreef:
Het eerste paard dat ik noemde is ook een 17 jarige die Z2 heeft gelopen en ik rij 'm ongeveer op Zniveau, dus ik heb het niet alleen over een jong paard ;)
Zeker in de winter volstaat voor mij een beetje stappen ook niet.

Maar ik ben het wel met je eens dat je elk paard als individu moet zien, dat wordt te vaak vergeten. En ja, iedereen heeft een andere manier van met paarden omgaan. Ik keur dat van jou niet af, maar het past absoluut niet bij mijn manier.

Een beetje stappen volstaat ook niet bij mijn paarden hoor..., daarom werken ze vaak in een groep op de helling....

Je moet begrijpen dat er hier 16 paarden staan die allen aandacht en beweging willen en ik ben maar alleen. Daarnaast nog mijn werk...... Dus ja... ik kan goed begrijpen dat mijn manier niet jouw manier is.....