[AR] Wat voor vliegen mendeken hebben jullie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BenWLOVER

Wat voor vliegen mendeken hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 14:57

Ik was een beetje aan het zoeken naar een vliegen mendeken voor voornamelijk shetlanders.
Wij rijden soms savonds door het bos en dan heeft ponylief erg veel last van vliegjes.
Nou wilde ik wel weten wat jullie ervaring is om met zo'n vliegendeken om te mennen
en welk merk jullie hebben?
Weten jullie ook nog ongeveer de prijs van die deken en waar je hem gekocht hebt?

alvast bedankt

BenWLOVER

(pardon als ik het hier niet moest plaatsen)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 15:10

http://www.idealequestrian.com/

Wij hebben de vliegenmendeken van Ideal. Prijs weet ik niet, want wij hebben de deken gewonnen bij een kampioenschapswedstrijd.

xElienx

Re: Wat voor vliegen mendeken hebben jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 15:21

die hebben wij ook. erg fijne deken :j
Afbeelding

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:11

Ideal :D

hafjelingerJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:24

Ik heb een gewone vliegendeken die je in de wei op kunt doen. Onze tuigenmaker heeft hier gaten in gemaakt voor de leidselogen. Het werkt perfect. Geen idee welk merk het is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 18:08

Wij hebben ook de halsdeken van Ideal, die is echt ideaal! :D

Afbeelding

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 21:49

Ik heb een vliegendeken met hals van HH, en heb daar zelf gaten in gemaakt.
Als je m netjes wil houden, kun je hem even afwerken met een biesje rond de gaten. Ik heb dat niet gedaan, omdat hier gelukkig niet zoveel vliegen en dazen zijn die mijn poownie opvreten.
Heb m nog een tijdje gebruikt toen er een meisje op hem reed die allergisch was voor paarden. Met dat vliegendekentje erover had ze veel minder last, en door de gaten waar de lichtogen door konden, hing ik dan de beugelriemen :)

Groetjes, Lacuna

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:02

Lacuna schreef:
Ik heb een vliegendeken met hals van HH, en heb daar zelf gaten in gemaakt.
Als je m netjes wil houden, kun je hem even afwerken met een biesje rond de gaten. Ik heb dat niet gedaan, omdat hier gelukkig niet zoveel vliegen en dazen zijn die mijn poownie opvreten.
Heb m nog een tijdje gebruikt toen er een meisje op hem reed die allergisch was voor paarden. Met dat vliegendekentje erover had ze veel minder last, en door de gaten waar de lichtogen door konden, hing ik dan de beugelriemen :)

Groetjes, Lacuna

Idem :))
alleen heb ik er eentje met een zadeluitsparing :) maar die knoop ik voor de wagen met een touwje terug naar het schoftje. De deken is ruim lang genoeg, en op zijn billen kan ik beter beestjes jagen dan zijkant buik :)

Al vind ik die ideal dekens er érg mooi uitzien :)

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 08:18

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:06

De ts heeft het over een shetlander en die van ideal gaan helaas niet zo klein.
Volgens mij zit er dan niks anders op dan zelf iets knutselen van een gewone vliegen deken.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 10:11

Volgens de site van Ideal gaan de mendekens van 135 tot 225. Dan zou het voor een shet net moeten kunnen. Ik heb voor mijn B-pony maat 165, dat was de kleinste die ze bij Divoza leverden (wel van Ideal trouwens). Deze past hem perfect, een maat kleiner had bij hem aan de voorkant niet goed dicht gekund. Normaal heeft ie maat 155, maar hiervan moest ik echt een maat groter hebben.
Op een mini-shet zal het niet gaan, maar als TS een shet heeft van 1.00-1.10, dan moet 135 toch passen?

Afbeelding

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 11:49

Divine schreef:
Volgens de site van Ideal gaan de mendekens van 135 tot 225. Dan zou het voor een shet net moeten kunnen. Ik heb voor mijn B-pony maat 165, dat was de kleinste die ze bij Divoza leverden (wel van Ideal trouwens). Deze past hem perfect, een maat kleiner had bij hem aan de voorkant niet goed dicht gekund. Normaal heeft ie maat 155, maar hiervan moest ik echt een maat groter hebben.
Op een mini-shet zal het niet gaan, maar als TS een shet heeft van 1.00-1.10, dan moet 135 toch passen?

het is dus helaas een minishet :D

zou je er ook een zelf kunnen maken? wat voor stofjes zou je dan nodig hebben?

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 12:49

hmm.. ik dacht dan heb ik waarschijnlijk verkeert gelezen, maar na even verder kijken zag ik dat op de site van ideal op de ene pagina 135-225 staat en op een andere pagina 165-205. Maar goed 135 zal voor mijn pony nog te groot zijn en ik begrijp voor de van de ts ook.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:33

@Viola: oh... dan kan het heel goed een fout op de site zijn hoor! Bij Divoza hingen namelijk ook alleen dekens vanaf maat 165... ik baalde in eerste instantie nog wel, omdat ik dacht dat ik een 155 nodig had. Gelukkig vallen ze wat klein uit, want hij zit nu perfect.

Of je een vliegendeken zelf kan maken? Het dekenmodel nog wel, maar waar je aan dat soort fijnmazige stof kan komen?

Mocht je trouwens interesse hebben: ik heb nog een oudere katoenen vliegendeken over, op de foto ligt ie op een B-pony. Het is een simpel ding, met een paar gerepareerde gaatjes. Daar moet je makkelijk zelf een deken uit kunnen knutselen voor een (mini)shet. Voor een tientje incl. verzenden mag je em overnemen, ik gebruik em toch niet.

deken: http://www.mijnalbum.nl/Foto-4QRD8QH4.jpg
gaatjes: http://www.mijnalbum.nl/Foto-K87G7ZK3.jpg

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 17:48

dysten (eerste foto) heeft dekenmaatje 155 en de vliegendeken is 165. ze mogen best wat ruimer zijn dan een winterdeken oid. ze zallen namelijk niet z snel gaan schuren. en anders zijn ze makkelijk wat in te nemen/op te hijsen met een touwtje ofzo

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 18:06

Ja, precies. Kennissen met een D-pony hadden een 175 gekocht, omdat ie dat altijd heeft van maat. Maar die hebben ze op het laatste gaatje van de halssluitingen dicht, anders zit ie én te strak, en liggen de openingen voor de leidselsleutels te ver naar voren.

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 19:40

mmm... Ik zou een deken heel goed zelf kunnen maken maar inderdaad de stof is denk ik erg moeilijk te vinden.
Ik heb wel van dat horren spul zou dat goed zijn voor je pony en werken als je dat tot deken maakt?(Ik bedoel wel het buigzame niiet dat stugge horren spul)

ow en bedankt voor je aanbod;) ik zal even moeten kijken maar toch bedankt!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 21:05

je heb t toch van die standaard vliegendekens (zonder hals) voor grote paarden? van die singel-loze jurken zegmaar?
zou je die misschien eentje op de kop kunnen tikken, en daaruit je patroon knippen? Afbiezen en klaar?

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 01:09

Omdat dubbele vliegendeken had.
Heb een gewone vliegendeken gepakt, daar agten ingeknipt voor ogen van borstuig en schoftje.
Dat beetje dichtgestikt dat niet doorgescheurd en klaar. :Y)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 09:25

Ik heb vliegendekens van hetaangespannenpaard.nl maar die site is niet meer aktief. Wie weet of die ergens nog verkocht worden. Ze werden op maat gemaakt ik elke kleur dat je wou. Stof is heel dun en niet warm en zweephulpen komen nog goed door. Is op te leggen en af te nemen zonder het tuig los te maken
Afbeelding

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-10 21:15

Napie schreef:
Ik heb vliegendekens van hetaangespannenpaard.nl maar die site is niet meer aktief. Wie weet of die ergens nog verkocht worden. Ze werden op maat gemaakt ik elke kleur dat je wou. Stof is heel dun en niet warm en zweephulpen komen nog goed door. Is op te leggen en af te nemen zonder het tuig los te maken
Afbeelding

Inderdaad erg mooi! jammer dat die niet meer actief is...
ik zal eens kijken bedankt!

megahaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 23:24

Helpen vliegendekens ook tegen dazen? Of bijten dazen gewoon door de stof/gaatjes heen? Vorig jaar waren er nogal veel dazen en nu overweeg ik ook om vliegendekens aan te schaffen (van ideal - heb ideal tuigen), maar ik weet niet of het de moeite waard is?

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 23:46

Ik vind dat het wel helpt met een deken op (ook tegen dazen, daarom heb ik hem juist), maar ik spuit hem zo wie ook nog in.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-10 16:08

@megahaf: de Ideal-dekens zijn heel fijnmazig, de dazen gaan er wel op zitten, maar ik zie maar heel incidenteel dat ze er daadwerkelijk doorheen hebben gebeten (bultje of bloedplekje). Maar, net als Josie em inspuit... ik heb de deken een nachtje in een emmer met anti-vlieg/daas-spul geweekt, dus hij stikt een uur in de wind, haha!

BenWLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-10 17:03

Divine schreef:
@megahaf: de Ideal-dekens zijn heel fijnmazig, de dazen gaan er wel op zitten, maar ik zie maar heel incidenteel dat ze er daadwerkelijk doorheen hebben gebeten (bultje of bloedplekje). Maar, net als Josie em inspuit... ik heb de deken een nachtje in een emmer met anti-vlieg/daas-spul geweekt, dus hij stikt een uur in de wind, haha!

dat zal inderdaad erg stinken... rijd dat nog fijn? je heb iniedergeval het nakijken:D

iedereen bedankt!