Zonder zadel +Poll

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zonder zadel

Leuk
114 (91%)
Eng
1 (0%)
Nooit gedaan
1 (0%)
Kan niet ( te druk paard / pony)
4 (3%)
Paard laat het niet toe
4 (3%)
Niet lenig genoeg
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 125

nobody05

Zonder zadel +Poll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 11:22

Beetje raare vraag hier maaruhh (ligt aan mij)
Als ik probeer om op mijn paard te komen zonder zadel dan rent ze weg iemand een idee wat ik hier aan kan doen? want zou het toch wel graag vaker willen doen

Oplossing volgens Noortje :
Laat je paard liggen op comando klim erop en gaan met die banaan

Probleem Van mij :
Hoe laat ik mijn paard in de rijbak liggen??

-.- geen Off - topic reacties AUB

Srry als dit fout is geplaatst

nobody05

Re: Zonder zadel +Poll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 11:33

Iemand?? heb het hard nodig als er een goede reactie tussen zit kan ik het zo nog proberen

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 11:42

Voordat je paard kan liggen ben je al een héél eind verder. Je kan dan beter eerst andere kunsten aanleren en dan pas het liggen. Ik ben nu al ruim een jaar bezig om mijn paard te leren liggen op commando en nu pas krijgt hij het een beetje door.
Leer je paard om netjes stil te staan naast een verhoging.
Dat is makkelijker en sneller te leren dan het liggen.

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 11:45

Hannah_Menno schreef:
Voordat je paard kan liggen ben je al een héél eind verder. Je kan dan beter eerst andere kunsten aanleren en dan pas het liggen. Ik ben nu al ruim een jaar bezig om mijn paard te leren liggen op commando en nu pas krijgt hij het een beetje door.
Leer je paard om netjes stil te staan naast een verhoging.
Dat is makkelijker en sneller te leren dan het liggen.

nou stil staan naast iets doet ze wel t is alleen als ik er dan op wil klimen zeg maar dan rent ze hard weg

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 11:46

Dus moet je haar leren dat ze stil moet blijven staan als jij dat zegt en dat ze pas mag gaan lopen als jij het aangeeft.

Weet je zeker dat ze geen last heeft van haar rug? o.i.d?

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-10 11:48

Hannah_Menno schreef:
Dus moet je haar leren dat ze stil moet blijven staan als jij dat zegt en dat ze pas mag gaan lopen als jij het aangeeft.

Weet je zeker dat ze geen last heeft van haar rug? o.i.d?

ja dat is zeker dat ze nergens geen last van heeft maar het probleem ligt bij mij ze is western gereden dus been aan is gallop zeg maar enuhh als ik er op klim dan denk ik dat ik dat doe ofzo ik weet het niet zo zeker allemaal daarom vraag ik hulp/tips

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 11:53

Oke.

Nou, probeer eerst eens vanaf de grond het commando 'ho' erin te krijgen. Dus aan de hand gaan lopen en halthouden en 'ho' zeggen terwijl je stopt. Dan belonen. Dit een aantal keer herhalen tot je paard vanzelf stil staat als je 'ho' zegt.

Dan kun je gaan proberen om haar stil te laten staan, een stukje verder te lopen terwijl je 'ho' blijft zeggen en weer terug te lopen en haar te belonen.

Loop om haar heen terwijl ze stil moet blijven staan.

Ga op het opstapje staan terwijl ze ernaast stil staat en belonen. Niks forceren!

Dan als je echt denkt dat je paard dát snapt en daarna luisterd kun je opstappen terwijl je 'ho' blijft zeggen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 11:55

Ik denk dat je te weinig geduld hebt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:35

Incomplete poll; Ik rijd niet zonder zadel omdat ik dat onnodig belastend acht voor de paardenrug.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 17:39

En je paard blijft wel staan als je met zadel rijdt?

Kuggur, dat vind ik een beetje een rare reden.. Het kan heus geen kwaad om af en toe zonder zadel te rijden..

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 23:57

Paardrijden an sich is al onnodig belastend! ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 00:00

leer je paard stilstaan bij een opstap, bakrand, stoeltje e.d. dan kun je er zo opklimmen.

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 09:28

Sodeletuut schreef:
En je paard blijft wel staan als je met zadel rijdt?

Kuggur, dat vind ik een beetje een rare reden.. Het kan heus geen kwaad om af en toe zonder zadel te rijden..

ja ze staat stil als ik met zadel rijdt ja en dan gebruik ik ook het opstapje

ShenziMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 09:35

Mijn verzorgpaardje rent al weg als je gewoon wilt opstappen,
Misschien kan iemand je in het begin even helpen en als alles goed gaat alleen verder?

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-10 18:57

ShenziMax schreef:
Mijn verzorgpaardje rent al weg als je gewoon wilt opstappen,
Misschien kan iemand je in het begin even helpen en als alles goed gaat alleen verder?

haha jah goed idee aleen ben ik iemand die als het er op aan komt het niet durft te vragen :o

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 00:39

sflj schreef:
Paardrijden an sich is al onnodig belastend! ;)

Waarom doe je het dan, als je het onnodig vindt? Oftewel denk na voor je een slimme opmerking plaatst.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 00:44

Misschien heeft je paardje een vervelende ervaring met iemand die zonder zadel opstapte en bijvoorbeeld haar rug raakte tijdens het erover slaan van het been.

Je kunt misschien eens proberen via de "verkeerde" kant op te stappen, dat kan best wel eens helpen als dit het probleem is, omdat ze vanaf die kant geen vervelende ervaring heeft :)

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 10:40

Paard moet gewoon goed stil kunnen staan naast een opstap.
Verder is het een kwestie van vertrouwen in elkaar.
Vraag iemand om je paard vast te houden in het begin en dan gaat het goed komen.
De eerste keer dat ik zonder zadel wilde rijden liep Storm ook weg.
Wilde via een grote steen op hem springen.
Nu kan ik overal op hem springen als het maar hoog genoeg is.
Het is gewoon een kwestie van trainen.

nobody05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-10 10:36

Mirel schreef:
Paard moet gewoon goed stil kunnen staan naast een opstap.
Verder is het een kwestie van vertrouwen in elkaar.
Vraag iemand om je paard vast te houden in het begin en dan gaat het goed komen.
De eerste keer dat ik zonder zadel wilde rijden liep Storm ook weg.
Wilde via een grote steen op hem springen.
Nu kan ik overal op hem springen als het maar hoog genoeg is.
Het is gewoon een kwestie van trainen.

okej dankjewel

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 23:27

Ik moet Kuggur gelijk geven, de poll is niet compleet ;)
Op zich is het best leuk om eens zonder zadel op een paard te rijden, maar niet ieder paard is er van gediend. Mijn merrie vindt het niks, ik kan best op haar blote rug gaan zitten, ze doet op zich ook niets daartegen, maar ze geeft heel duidelijk aan dat ze het niet fijn vindt. Dan vind ik het ook niet zinvol om haar daar mee te pesten, ik beleef er namelijk geen plezier aan als zij er duidelijk een hekel aan heeft. En nee, er mankeert niets aan haar rug, maar zij vindt dat ze teveel signaal van mij doorkrijgt, boomloos vindt ze ook niet prettig.
Maar in het verleden heb ik op een ander paard heel veel zonder zadel gereden, zelfs een crossje gesprongen, die vond het geen probleem en liep er net zo gemakkelijk mee als met zadel. Met zo'n paard is het leuk om te doen, maar met eentje die het niks vind is het niet leuk.

Deesiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 23:35

Ik bent het er opzich mee eens dat de poll een beetje incompleet en overbodig is, zeker als je alleen advies nodig hebt voor je eigen paardje. Maar wat betreft het zonder zadel rijden belastend is voor de rug, nee een zadel met een lekkere harde boom is het fijne leven :')

Misschien kan iemand je paardje vasthouden op het moment dat je opstapt? Zodat ze wel stil blijft staan en er op ten duur aan went als er iemand opstapt?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 23:42

Deesiej schreef:
Maar wat betreft het zonder zadel rijden belastend is voor de rug, nee een zadel met een lekkere harde boom is het fijne leven :')

Een goed passend boomzadel wordt door mijn merrie absoluut gewaardeerd, ja. En boomloos hoef ik niet mee aan te komen, dat blieft madam niet.
Ja, zonder zadel rijden is belastend voor de rug van het paard, daar wordt vaak maar lacherig over gedaan, maar dat verandert bar weinig aan de simpele natuurkunde die ermee gemoeid is. Dat betekent niet meteen dat je het nooit mag doen, maar wel dat je beseft WAT je precies doet en wat dat voor gevolgen kan hebben.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 23:46

hahah. ik ben dus de enige die op 'eng' gestemd heeft. ik zou het graag willen, maar ik vind het eng. stap en draf gaat nog wel. galop ook, maar van galop naar draf vind ik moeilijk.

ook voel ik me zekerder met een zadel, ik zit steviger. als ik zonder zadel rij verlies ik soms mijn balans of kan ik mijn pony niet altijd uitzitten. dit lijkt me niet comfortabel voor haar en is het al helemaaal niet voor mezelf. ik durf echt geen bocht door te galoperen haha. niet zo zeker als in het zadel.

verder ben ik echt een beginner hoor. dus heb nog niet zo veel ervaring met het natural gebeuren

knippen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-10 23:47

Ik rijd super vaak zonder zadel, en ik vind het heerlijk!
Echt een zijn met je paard!
Ik zou zeggen probeer het!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 09:39

ik heb hier een opstapblok in de bak/paddock staan, via dat blok stap ik wel eens op een blote paarden rug.
echt rijden doe ik bijna nooit zonder zadel, dit omdat, zoals meer beschreven is, dit slecht is voor de rug.
Netjes stilstaan kun je leren, langzaam opbouwen en goed belonen als ze stil staat.