Moeite met aan galoperen bij een draver

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

lysxx

Moeite met aan galoperen bij een draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 20:56

Een vriendin van mij heeft 2 paarden waaronder een draver, volgens mij is hij nooit is de sport geweest.
Toen ze hem kochten zei de vorige eigenaar dat hij moeiteloos kon aan galoperen. Dit blijkt helaas niet zo makkelijk te gaan zoals de vorige eigenaar hun vertelden. Tips?
Meerder mensen hebben het geprobeerd waaron ik zelf. Het is geen makkie.
Hebben jullie tips?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:57

Dit is mischien heel kort door de bocht: tuurlijk kan je het ze aanleren, maar het is niet voor niks een draver. :P

Smallheal

Re: Moeite met aan galoperen bij een draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:59

een draver kan net zo makkelijlk draqven als een gewoon paard hoor Kelly!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 20:59

Heb een draver schitterend leren galopperen door heul veul te longeren... Veel overgangen oefenen aan de longe, veel draf-galop galop-draf... Oefenen is eigenlijk de enige methode hihi :P

Succes ermee iig, met de merrie die ik toen deed is het helemaal goedgekomen, al heeft het me wel een maand of 2 gekost :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:03

Inderdaad..aan de longe en in het begin gaan ze vaak veels te hard.
Stemhulp en steeds weer proberen rust in de galop te brengen.
Belasting is voor een draver in het begin sowieso heel onwennig natuurlijk, en de galop is er zo goed als uit gereden ( galop op de baan is uitsluiting) dus trainen en veel geduld!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:06

Jolandaa schreef:
een draver kan net zo makkelijlk draqven als een gewoon paard hoor Kelly!

Uuuhm, niet l.ullig bedoeld, maar heb je de beginpost gelezen? Het gaat om het galopperen. Tuulijk kun je het ze goed aanleren maar ik bedoelde meer van: ik vind het niet raar want het is tenslotte een draver. Die zijn normaal gesproken bedoeld om te.. juist te draven. Wat ik apart vind, toen je vriendin ze kocht, heeft ze geen proefrit gemaakt? :Y)

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:07

Aah foutje, bedoelde dus galloperen.

Tobila

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:13

Een draver kan van nature, net als ieder ander paard, gewoon galopperen, alleen is 't niet hun sterkste punt.
Ze worden niet gefokt om te galopperen en het wordt ze tijdens de training afgeleerd.
Ze kunnen het dus wel degelijk :j :D
Ik heb't mijn draver eerst goed op commando geleerd aan de longe. Daarna pas onder het zadel. Ze had in het begin een echte viertaktgalop (heet eigenlijk vierklapgalop trouwens ;), omdat ze moeite hebben hun achterhand er goed onder te zetten in galop). Nu gaat't steeds beter. Ik longeer haar geregeld met dubbele longe of pessoa en laat haar zowel aan de longe als onder het zadel steeds meer overgangen maken, ook binnen de gangen (kleine stukjes verruimen-terugnemen-verruimen-terugnemen). Hier worden ze sterk van en dit ga je ook merken in de opwaartse galopsprongen, die ze wel degelijk kunnen maken, na veel oefening

Heel veel succes ;)

lysxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-10 21:14

[/quote]

Die zijn normaal gesproken bedoeld om te.. juist te draven. Wat ik apart vind, toen je vriendin ze kocht, heeft ze geen proefrit gemaakt? :Y)[/quote]

Jaa, maar wat zij mij vertelde is dat de bak die ze daar hadden op dat moment te nat was. Vind ik eigenlijk maar raar. Maar goed.
Dat is dan een keus van hun. Ik zou het nooit doen.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-10 21:16

Dan zou ik alsnog een proef-rit willen maken, tenminste ik wil weten wat ik koop en wat ik straks onder me heb zodat ik niet voor grote verwachtingen kom te staan.

Maar je kunt het ze wel aanleren weer goed te galopperen. Veel succes.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 10:45

Misschien dat de vorige eigenaren het iets mooier hebben voorgesteld, maar het kan ook zijn dat het paard nu pijn heeft? Ik zou eerst alles na laten kijken: tanden, rug, zadel. En dan verder trainen. Laat de galop anders eerst voor wat ie is, maak je paard eerst sterker, en misschien eens op een buitenrit op een lang stuk proberen. Dat vinden ze vaak makkelijk, ze kunnen wat meer vaart maken, en hoeven de moeilijke bocht niet door ;)

Maar boven alles: wordt nooit boos, bewaar je geduld! Sommige Dravers leren het wel, maar andere leren het nooit.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 11:17

Marrit je hebt wel gelijk.. Dravers zijn vaak gestraft voor het galopperen en het is voor die paarden soms moeilijk te begrijpen dat het ineens wel mag of zelfs moet..

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:04

Nou het straffen valt op zich mee, veel Dravers krijgen nl. ook galoptraining ;) Alleen is het vaak niet hun voorkeursgang, en daarbij komt ook nog dat een bak vele malen kleiner is dan bijv. een renbaan waar ze doorgaans op trainen :-) En dan zit er óók nog eens iemand op die in de meeste gevallen tegenwerkt, ze snappen de hulpen vaak ook niet meteen. Het kan overal vandaan komen in ieder geval :+

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-10 15:10

kheb zelf ook een draver, en die kan ook echt wel galopperen!
zowel verzameld als wat we het liefste doen; plat door de bochte !!! hhaha, idd gewoon oefenen ik vond het persoonlijk het beste om in het bos of aan het strand te oefenen daar heb je de meeste ruimte en recht toe recht uit vinden ze vaak makkelijker...

(in het begin want later kant allemaal gewoon)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 08:58

Marrit13 schreef:
Nou het straffen valt op zich mee, veel Dravers krijgen nl. ook galoptraining ;) Alleen is het vaak niet hun voorkeursgang, en daarbij komt ook nog dat een bak vele malen kleiner is dan bijv. een renbaan waar ze doorgaans op trainen :-) En dan zit er óók nog eens iemand op die in de meeste gevallen tegenwerkt, ze snappen de hulpen vaak ook niet meteen. Het kan overal vandaan komen in ieder geval :+

Weer wat geleerd *D Bedoelde met straffen btw sowieso niet dat ze voor een galopje ongenadig op hun donder krijgen hoor :P

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:01

xx_Kelly_xx schreef:
Dit is mischien heel kort door de bocht: tuurlijk kan je het ze aanleren, maar het is niet voor niks een draver. :P

Wat een onzin, er zijn genoeg dravers die goed kunnen galoperen ;)
Vooroordelen heeft de TS niks aan ze vraagt naar tips.

Het is toch oefenen oefenen oefenen. Les nemen van iemand die er verstand van heeft. Longeren en daar galop aanleren om mee te beginnen. Op een recht stuk heb je meer kans dat ze in galop gaan, dus probeer het eens in het bos. Galoptraining in het bos werkt meestal prima. Daarna oppakken in de bak, succes iig :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:04

aan de longeerlijn en dan aan laten gallopeeren. Tempo laten voor wat het is. Dat tempo komt later wel. Maar eerst zorgen dat hij de bedoeling snapt.

@xx_Kelly_xx: als je ergens geen verstand van heb kun je beter je mond houden ;)

Chantalll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:10

Dravers omscholen tot een rijpaard vergt nu eenmaal veel geduld ... en dat is niet waar de meeste mensen bij na denken als ze een draver aan schaffen,

Een draver wordt btw niet gestraft als ze de galop in gaan ... dat is onzin ... ze worden gewoon terug genomen tot ze weer de draf pakken. Genoeg trainers trainen de dravers in Galop ...
Genoeg trainers ook weer niet ...

Mijn merrie weigerde de galop in het begin, nu springt ze gewoon netjes aan in de galop en daar is nu 2 jaar overheen gegaan.

Plus dat de gewone hulpen bij een doorgaans normaal rijpaard averechts werken bij een draver.
Ze moeten rijpaardhulpen om het zo maar te noemen echt aan leren zo ook de gangen.
Inderdaad zoals Yonker zegt ... ga eerst eens rechte stukken galloperen ... Het zal in het begin geen fijne zit wezen maar naarmate wordt het echt steeds beter totdat je ze gewoon meer op kan pakken.

daisjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:16

zelf heb ik ook een draver nu 17 jaar oud kocht haar toen ze 15 was en ze had 9 jaar op de baan gelopen met ene sulky, we zijn nu al bijna een jaar bezig met de galop eerst aan de longeerlijn en nu erop het beste is om vanuit stap aan te galoperen op een volte ,dravers trekken op met der voorbenen dus vanuit draf is het heel moeilijk voor ze, en ook heel veel overgangen rijden. doet hij paar passen galop gelijk terug en uitmuntent belonen

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 09:28

Buiten wat er al gezegd is, nog even hierover:

lysxx schreef:
Meerder mensen hebben het geprobeerd waaron ik zelf. Het is geen makkie.

Dravers zijn (uitzonderingen daargelaten) heel gevoelige en eenkennige paarden. Je stapt er niet zomaar op en doet wat je wil doen, de meeste mensen hebben het gevoel ook (nog) niet om er goed mee om te gaan. Vaak wordt er teveel druk gezet en daar reageert zo'n gevoelig paard averechts op.
Verschillende mensen erop die dingen gaan uitproberen is dan ook het beste recept voor een draver die uiteindelijk helemaal niks meer goed doet, ook al kon hij het eerst prima. ;)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:24

Anoniem schreef:
aan de longeerlijn en dan aan laten gallopeeren. Tempo laten voor wat het is. Dat tempo komt later wel. Maar eerst zorgen dat hij de bedoeling snapt.

@xx_Kelly_xx: als je ergens geen verstand van heb kun je beter je mond houden ;)

Daar wil ik mee zeggen dat het over het algemeen bekend is dat ze moeilijk galopeeren en dit soms nog moeten aanleren (geldt niet voor elk paard uiteraard). Zie meerdere topics op Bokt. Daarbij mogen we het wel gezellig houden op Bokt, vind die opmerking een beetje... ;)

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:25

En ik vind jou eerste opmerking ook een beetje... ;)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:26

xx_Kelly_xx schreef:
Dan zou ik alsnog een proef-rit willen maken, tenminste ik wil weten wat ik koop en wat ik straks onder me heb zodat ik niet voor grote verwachtingen kom te staan.

Maar je kunt het ze wel aanleren weer goed te galopperen. Veel succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:26

xx_Kelly_xx schreef:
Anoniem schreef:

Daar wil ik mee zeggen dat het over het algemeen bekend is dat ze moeilijk galopeeren en dit nog moeten aanleren. Zie meerdere topics op Bokt. Daarbij mogen we het wel gezellig houden op Bokt, vind die opmerking een beetje... ;)

Ik vind mijn opmerking best gepast... Sorry je komt niet over alsof je er verstand van heb. En daarbij heet een draver een draver omdat ze mee doen aan draverijen ;) niet omdat ze niet kunnen galopperen ;)

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-10 10:27

Dat weet ik (van die draverijen), maar het is een bekender probleem bij dravers. Vandaar mijn opmerking.