borderliner zadelmak maken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kaleidoscope

borderliner zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 10:29

Hallo, ik heb een paar tips nodig om een borderlinepaardje zadelmak te maken

Ze was ontzettend mensenschuw en angstig en reageert agressief op druk. Haar vertrouwen heb ik al gewonnen (als ze me hoort aankomen hinnikt ze, en ik krijg altijd een dikke tong in mn gezicht en :o ) zadel erop lukt, erover hangen nog net, maar ze staat te beven op r poten en als het te lang duurt ontploft ze. Aan de longe lukt enkel draf, en van mn omgeving krijg ik alleen te horen 'sla erop', dat is 1) niet mijn manier van werken en 2) ik heb het een keer gedaan en ze werd ronduit agressief, bovendien heeft het me een week gekost haar vertrouwen terug te winnen.
Nu hebben ze mij gezegd op te stijgen in de stal, maar ik ben mn leven nog niet beu en ik ben van mening dat je de psychologie van het paard moet volgen en dus altijd de mogelijkheid laten om te vluchten, zodat ze zelf gaat inzien dat het eigenlijk helemaal niet erg is. Ik heb een 15 paarden zadelmak gemaakt, in mn eentje en in vrijheid en ik vind dat ik tot nu toe altijd mooie resultaten heb behaald. Maar met de deze ben ik bijna 3 maanden bezig en mn baas wil naderhand resultaat zien... Tips?

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:30

sinds wanneer is borderline iets voor paarden?? :o?

Kaleidoscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 10:32

hempfling :) en ik zie een mooi verband tussen mn borderlinevriendje en het borderlinepaardje ;)

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:32

ja precies beetje raar verhaal trouwens

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:33

Bestaat dat?? :? Nog nooit van gehoord..

Even uit interesse, hoe word zoiets vastgesteld bij paarden? :)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:33

Waarom is dit paard dan gelijk een borderliner? Paard zonder vertrouwen, maar ik zie (net als mijn boventaanders) ook niet echt het borderline erin terug.

Hoe oud is het paardje? is het jouw paard? Of op je werk?

Als ik je verhaal zo lees, dan is het paard er gewoon nog niet klaar voor. Dit paard moet je nog niet willen rijden, eerst nog meer vertrouwen winnen zodat je alles met dit paard op de grond kan/aan de longe. 3 maanden om een paard zijn vertrouwen terug te krijgen is imo niet heel veel.

Als je baas resultaat wilt zien, dan zul je hem of duidelijk moeten maken dat dit nog wel even gaat duren, of er afstand van nemen. En zeker niet in de stal erop gaan zitten, levensgevaarlijk!

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:34

nou ik heb er echt nog noooooit van gehoord en ik vind dat je dat ook niet zomaar mag roepen!!!
uit jou verhaal zie ik vooral een angstig paard en erg onzeker.
je moet gewoon veel geduld hebben

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:35

Ik denk dat je met dit paardje gewoon rustig aan moet doen. Je hebt waarschijnlijk al gemerkt dat pushen bij dit dier niet werkt. Ik zou lekker blijven doen waar je nu mee bezig bent, aan de longe en af en toe hangen. Totdat dat een stuk beter gaat. Zo raakt het dier het vertrouwen niet kwijt, want dan ben je weer terug bij af.

Ik begrijp deels dat jouw baas resultaat wil zien, maar ik denk niet dat hij/zij dit zal zien wanneer je er nu zomaar op zou stappen.

Aan je verhaal te lezen, begrijp ik dat je voldoende ervaring hebt. Je baas zal hierop moeten vertrouwen en je je gang laten gaan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:35

Ehmmm... borderline voor paarden? :+ Paarden zijn niet te vergelijken met mensen. Nee sorry, borderline gaat er bij mij echt niet in. :D

Anyway, rustig aan doen? Paard lijkt mij er nog niet helemaal klaar voor. Hoe oud is het dier?
Ik denk dat je rustig aan moet doen en dat 't best nog wel even kan duren. ;) Ik zou eerst meer vertrouwen winnen op de grond en er niet meteen op willen.

geerke

Re: borderliner zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:37

voor sommige mensen is drie maanden longeren lang....en heel soms is drie maanden longeren voor een paard te kort..

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:38

Een borderliner moet geen borderliner blijven.
IMO moet je ze juist bij de "borderline" weghalen, en zo te horen ben je nog niet zo ver.
Wil je dit paard echt helpen zoek dan een écht goede paardentrainer....(denk aan annemarie van der toorn, emiel voest, KFH enz.)

Wil je zelf verder, ga dan back to basic, geen jezelf geen tijdslimiet en blijf jaren "zoeken".
Ga niet de confrontatie steeds aan, maar kijk naar dit paard, en zie wat hij nodig is.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:38

Sorry dat ik dit aankaart. Maar hoe is het met dat andere paardje? Ik vind het wat te toevallig dat je 2 paarden rijd/verzorgd/bezit die van die extreme reacties geven. Is er niet iets mis in het stalklimaat/omgang/tuig/voer? Gewoon even om mee te denken hoor ;)

Kaleidoscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 11:01

zap, voor mn eigen paardje heb ik een ostheopaat laten komen :) ze is ex-draver en haar rug zat van kop tot staart geblokkeerd, mn arme schat had dus rugpijn, over 2 weken komt de ostheopaat nog eens en ik ga haar der spieren langzaam terug laten opbouwen, het is mn eigen paardje dus ik sta van niemand onder tijdsdruk, maar de deze hier is van mn baas. Zijn suggestie voor mijn paard was 'breek haar' en 'sla erop' zonder even verder te denken. 'T is een ontzettend goeie ruiter, maar als het op psychologie van het paard aankomt ben ik het niet met hem eens, daarom dat ik op dit forum naar andere ideeen pols.

Dit paardje wordt er 5, dus tijd geven hebben ze al gedaan. Prachtig dier, maar ik ben er nog niet aan uit hoe ik haar moet trainen.

Ik heb vroeger veel met getraumatiseerde paarden gewerkt (zo kon ik gratis rijden, want het is toch een dure hobby) en ik heb hun vertrouwen altijd op een dag of 3 gewonnen. En zo'n agressieve, wantrouwige paarden ben ik al tegen gekomen, heb ze hun vertrouwen in de mens terug gegeven , maar ik heb er nog nooit zo een zadelmak gemaakt.

Ik zou liever een hoop rommel in de piste gooien die ze eng vindt, een plastieken bache om over te lopen, wapperende doeken enzo (niet alles te gelijk natuurlijk) maar dat heb ik niet voor de hand en mn baas vindt dat een beetje onzin, dus ik zoek de gulden middenweg...

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:04

Ik denk toch dat je je baas duidelijk zal moeten maken dat "breken" niet werkt. Zo'n paard heeft gewoon wat meer tijd nodig dan anderen...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:07

Wij hebben 3 paarden zadel mak gemaakt door op stal in een voor hun vertrouwde plek te beginnen met opstappen. Een paard dat niet kan vluchten zal zich eerder overgeven en dus rustiger zijn dan een paard dat wel denkt dat hij weg kan. Het beste doe je het samen met 1 a 2 mensen zodat paard vast gehouden kan worden en iemand je een voetje kan geven. Als je paard gewend is om vast te staan op stal (dat kan je eerst een tijd oefenen tijdens borstelen e.d.) dan kan je hem/haar evt vastzetten en heb je iemand nodig om een voetje/knietje te geven die tevens je paard in de gaten houdt of die rustig blijft. Mijn instructeur die veel paarden gefokt en aangereden heeft begint altijd met zadelmak maken in de stal.
Toen ik een keer van mijn jonge paard was afgevallen tijdens opstijgen buiten in erg slecht weer, zijn we vervolgens weer aantal dagen binnen aan de slag gegaan om het vertrouwen terug te winnen. Het werkt en is eerder eerlijker omdat de omgeving veel rustiger en vertrouwder is voor het jonge paard dan ergens buiten in een rijbak.

NHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:10

Waar kom je vandaan? Kan je wel helpen, ik werk met engels volbloeds die zadelmak gemaakt moeten worden en zo uit de wei in de vrachtwagen gejaagd worden en hier losgelaten.. Dus engelen geduld en zeer paardvriendelijke manier van beleren, pb mij even

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:16

Ik denk dat op stal opstijgen niet de oplossing is. Ik ben hier ook geen voorstander van. Het kan zijn dat het voor jouw werkt, maar mij zal je het niet zien doen.

De stal moet voor het paard en veilige en vertrouwde omgeving zijn. Als je hier opeens rare fratsen gaat uithalen, zoals erop 'springen'. Dan kan het zo zijn dat een paard deze omgeving niet meer als veilig beschouwd. Zeker met zo'n gevoelig dier als hier het geval is. Daarnaast is het dier opgesloten en kan het niet vluchten, mocht hij/zij dit willen.

Nee.. sorry ik hou er niet van.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:22

Nou K_im fijn dat jij weet hoe mensen zomaar even OP hun paarden springen.
Het hele idee is juist natuurlijk dat je NIET "zomaar" op een paard springt. Dat is nu juist het hele verschil, dat je ergens rustig aan naar toe bouwt door tijdens het poetsen al zaken op te pakken die later bij het zadelmaken van toepassing kunnen zijn. Het voorzichtig met beleid over een paard heen hangen kan net zo goed en in veel gevallen zelfs beter binnen omdat een paard daar gefocussed en rustig en thuis is. Net als je een onzeker druk paard zijn injecties van de DA beter in zijn eigen stal kan geven omdat hij zich daar in ieder geval het zekerste voelt. Tijdens het poetsen kun je al af en toe leunen en evt met (verantwoordelijke) opstapkrukjes en met dekjes of tuig in de weer, allemaal uiteraard rustig en met beleid.

NHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:23

Hier een filmpje van ons, deze volbloed is 6 dagen bij ons en kon nog geen halster aan toen ze hem brachten, het is een hengst en zo een lief beest... Ik maak ze zadelmak en dat je erop kunt zitten en als we zo ver zijn als op filmpje gaan ze voor een week de weide in om na te denken en dan gaan we op het gemak conditie opbouwen, meestal duurt het een maand of 3 voor ze goed zijn om terug te gaan naar de eigenaren, wij kiezen ervoor de eerste week al op te stappen omdat je dan later niet met een paard zit met teveel conditie en er meer dingen mis kunnen gaan, nu weet hij wat komen gaat en kun je rustig hem sterk maken en zijn lijf los trainen, zoals je ziet werken we niet langer dan 15-20 min rustig met hem zonder galop of moe maken of iets dergelijks gewoon op basis van vertrouwen.

http://www.youtube.com/watch?v=SvwLmF_i ... r_embedded

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:24

2 jaar? -O- Belachelijk dat het nog zo gaat.
Fijn om alles rustig aan te doen, maar zo zonde dat jullie daar dan niet nog even een paar jaar mee wachten.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:31

Allereerst over de term borderline: ik weet niet hoe het in zijn boeken is gegaan, maar de term borderline die KFH gebruikt, is in het engels en dus ook in de engelse context. En zodoende dus niet geschikt om onvertaald in het nederlands te gebruiken!
Bordeline is een ernstige aandoening, een term die in mijn ogen niet te pas en te onpas gebruikt mag worden.

Nou wat betreft het paard. Als je werkt volgens de boeken van KFH, dan moet je weten dat je hoe dan ook nu op de verkeerde weg bent. Als ik het goed heb is de vergelijking die Hempfling gebruikt voor wat jij nu aan het doen bent, "jarenlang vissen in een visloze zee, en na jaren niks vangen klagen dat je zo geduldig bent geweest".
Misschien heeft dit paard wel helemaal geen behoefte aan iemand die zijn vertrouwen probeert te winnen en lief voor hem is, maar iemand die duidelijk is, de leiding neemt en geen aandacht aan zijn angsten besteed. Dat hoeft niet door te slaan, maar wel door duidelijk en doortastend te zijn.
Lukt je dat niet, dan is het tijd om of iemand voor hulp erbij te halen, of het paard los te laten en een ander de kans te geven.

Succes er mee.

Kaleidoscope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 11:38

'T is een overdekte goed afgesloten binnenbak aan de stallen, die ze ziet van uit haar stal. ik ben het er niet mee eens paarden vast te zetten om op te stijgen, de kans is groter dat ze helemaal ontploffen. Ik breng nieuwe dingen rustig aan. Bv eens aan het zadel waggelen *paniek* het dier gaat weg van me, dan ga ik er terug naartoe en doe het zelfde, en dit tot ze toch blijft staan, want weggaan is vermoeiender dan dat waggelen eng is. Als ze blijft staan neem ik haar terug mee naar de stal en krijgt ze een beloning, en zo bouw ik langzaam op.
Af en toe werk ik met haar zonder tuigage, of ik laat haar bij mij in de piste terwijl ik een vieruurtje eet, komt ze vaneigens bij mij krijgt ze een aai en soms een snoepje. Maar ik ben ook altijd consequent. Ze moet niet tegen me aanleunen, niet er hoofd te bruusk tegen me aanduwen, en als ik iets vraag waar ze in mijn ogen klaar voor is, vraag ik door tot ze op z'n minst een stapje in de goeie richting doet, al betekent dat 2u geduld hebben.

NHP, bedankt voor de aangeboden hulp, maar ik vermoed dat je een instructeur bent en dus betaald moet worden. Helaas ben ik zo goed als blut en ik kom met mn loon net rond voor mij en mn paard.
En op 2 jaar kan je een paard wel eens in stap en draf longeren. Galop op de cirkel is nog te belastend voor de gewrichten, laat staan het gewicht van een ruiter. Ik weet dat dit de gangbare leeftijd is voor een renpaard, maar de dieren zijn wel sneller afgeleefd, gewrichten kapot, dus niet akkoord.
Als er wederzijds vertrouwen en respect is, is overconditie geen probleem.

NHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:43

Ja rensport zo is het nu eenmaal, ben al tijdje bezig om de leeftijdsgrens te verleggen maar krijg het niet aan het verstand...

En als ik het niet doe, doet iemand anders het, dus dan maar liever op deze manier...

NHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:46

Lalidan schreef:
Allereerst over de term borderline: ik weet niet hoe het in zijn boeken is gegaan, maar de term borderline die KFH gebruikt, is in het engels en dus ook in de engelse context. En zodoende dus niet geschikt om onvertaald in het nederlands te gebruiken!
Bordeline is een ernstige aandoening, een term die in mijn ogen niet te pas en te onpas gebruikt mag worden.

Nou wat betreft het paard. Als je werkt volgens de boeken van KFH, dan moet je weten dat je hoe dan ook nu op de verkeerde weg bent. Als ik het goed heb is de vergelijking die Hempfling gebruikt voor wat jij nu aan het doen bent, "jarenlang vissen in een visloze zee, en na jaren niks vangen klagen dat je zo geduldig bent geweest".
Misschien heeft dit paard wel helemaal geen behoefte aan iemand die zijn vertrouwen probeert te winnen en lief voor hem is, maar iemand die duidelijk is, de leiding neemt en geen aandacht aan zijn angsten besteed. Dat hoeft niet door te slaan, maar wel door duidelijk en doortastend te zijn.
Lukt je dat niet, dan is het tijd om of iemand voor hulp erbij te halen, of het paard los te laten en een ander de kans te geven.

Succes er mee.

Zeer goede uitleg van jou zeg respect!

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:46

dat wilde ik ook zeggen!