[AR] Vragen van een leek over aangespannen rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nikeyy

Vragen van een leek over aangespannen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 19:11

Ha mensen,

Wegens lichamelijke klachten in het niet meer haalbaar om concours te rijden. M'n heupen reageren te wisselvallig op trainingen met het paard.
Heb wel meer dan eens gelopen met de gedachte m'n paard een keer aan te spannen. Gewoon een poosje proberen hoe dat is.
Het is een (M) springpaard van 13 jaar, wat in mijn ogen prima aangespannen kan worden. Rustig in de omgang, niet schrikkerig. Wel voorwaarts.

Waar moet ik aan denken met aanspannen, hoe te beginnen bijvoorbeeld?
Wat ben je nodig, aan wat voor geld moet ik daarvoor denken? Enz, enz enz.

Alvast bedankt voor de reacties!

friesiszwart

Re: Vragen van een leek over aangespannen rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:15

Als eerste zal je paard beleerd moeten worden daarbij een tuig en wagen aangeschaft. Dit beleren zou ik proffessioneel uit laten besteden. Verder zal je paard wellicht op ijzers moeten komen te staan. Misschien moet je stalling betalen voor je wagen. Verder zou ik geen extra kosten kunnen verzinnen.

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-10 19:19

Paard staat al op ijzers, en de kar kan op de stal waar 't paard staat, staan. Dus al 2 punten op weg haha.
De stalbaas is vroeger jarenlang met tuigers op pad geweest, dus die weet vast wel 't een en ander. Maar wil me graag eerst ff beetje inlezen enzo voordat ik bij iemand aanklop.

Wat zijn leuke dingen qua tuig/wagen om mee te starten? Ook qua prijs? Heb werkelijke geen idee waar ik aan moet denken qua geld.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:36

Zo'n jaartje geleden ongeveer stond ik voor net zo'n soort keus. Heb toen eerst een paar boeken gekocht over mennen, vervolgens alles op internet / bokt gelezen wat beschikbaar was en rondgekeken. Toen met ervaren pony'tje gaan mennen, koetsiersbewijs gehaald, menlessen gevolgd en nu heb ik een beetje een beeld van wat er zo ongeveer allemaal komt kijken bij het mennen. Ik zeg: "zo'n beetje een beeld", want je weet natuurlijk wel wat van paarden/ ponys, maar de discipline mennen is toch echt weer heel anders (en daarom ook erg leuk).

Wat betreft de kosten kun je het zo duur of goedkoop maken als je wilt. Mijn idee is dat je moet gaan voor veiligheid en beseffen dat je mennen moet leren, het is niet even een paard voor de wagen knopen en dan maar gaan. Wat betreft een paard betuigen, ik heb alleen maar beperkte ervaring met onze Welsh pony maar hulp van een ervaren, rustig persoon is goud waard. Misschien is er een menvereniging in de buurt of een goede stalhouderij? Zou ik daar gewoon ook eens langsgaan. De mensen die ik heb ontmoet met aangespannen rijden zijn allemaal bereid je te helpen en vertellen graag over hun hobby, paarden, wagens, tuigen enz.

Veel succes!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:39

Ik zou eerst een paar keer met iemand mee gaan die het al even doet, om te kijken of je het zelf wel leuk vind (er zijn zat mensen die dat toch niet vinden). Of je koetsiersbewijs halen, leer je een hoop van en kan je zelf eerst een tijdje met een ervaren paard rijden.

Je paard laten betuigen (zonder ervaring zou ik het zelf niet doen), een tuig, een wagen, zelf lessen en je koetsiersbewijs halen kost allemaal een hoop geld.

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 19:46

Leuk!
Een kar kan zo duur zijn als je zelf wilt, op internet staan leuke karretjes vanaf 200,=
Als je wilt heb ik wel en adres voor je waar je een nieuw tuig kan kopen kost zon 300,= maar is dan wel nieuw.

bij het betuigen is vaak het verkeersmak maken het moeilijks omdat het vaak om jonge paarden gaat, zal bij die van jou geen moeite geven.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:28

Citaat:
Ik zou eerst een paar keer met iemand mee gaan die het al even doet, om te kijken of je het zelf wel leuk vind (er zijn zat mensen die dat toch niet vinden).

:j
Ben jaren geleden 2x met iemand meegeweest op de bok en ik vond het helemaal niets, vond het doodeng.
Toen bleek dat ik echt een alternatief moest gaan zoeken voor mijn dagelijkse training met de paarden heb ik het toch nog eens geprobeerd, bij een ander iemand, en ik bleek het toch al veel leuker te vinden. Daarbij geeft het 'zelf' in handen hebben van de leidsels / in control zijn (nou ja,dat idee heb je dan, slaat natuurlijk zeker in het begin nergens op) ook alweer een heel ander gevoel. De echte 'liefde' voor het mennen is bij mij pas echt begonnen toen ik goed les kreeg...

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:13

Mennen is fantastisch, als het wat voor jou en je paard is tenminste. Maar 'zomaar even uitproberen'...... dat gaat moeilijk. Bij het mennen komt zowiezo al een hoop meer kijken dan bij het rijden ohz.
Voordat je ook maar iets zal kopen of zelf zal ondernemen, zou ik inderdaad eerst eens, misschien wel voor een periode, af en toe mee gaan met een ervaren menner, kijken of het wat voor jou is en of je het lichamelijk ook aan kan.

Besef je ook dat het zitten op de bok misschien ook niet helemaal fijn is voor je heupen; ik weet natuurlijk niet wat je precies aan klachten hebt, maar zo te horen is het voor jou extra belangrijk om comfortabel te zitten.
En ja, iemand zei hier dat er 'al leuke karretjes te vinden zijn voor 200 euro'.... natuurlijk zal er wel af en toe een buitenkansje tussen zitten, maar heel eerlijk? Voor dat geld kan je weinig degelijks en veiligs vinden, laatstaan comfortabel voor zowel jou als paard.

Ben je er dan echt uit, na orientatie, dat het echt wat voor jou en je paard is, ga dan eerst je koetsiersbewijs halen en ga een mencursus volgen. Besteed het beleren van je paard ondertussen uit aan een ervaren, professioneel iemand, bijv. bij een professionele beleerstal. En in de tussentijd advies in winnen over tuig en wagen.
Je kan het idd zo duur maken als je zelf wil, maar je zal zowiezo minstens een paar honderd euro moeten rekenen aan een beetje degelijke wagen, en nog eens een paar honderd euro aan een beetje degelijk tuig.
Het laten beleren van het paard zal ook geld kosten, het halen van een KB kost natuurlijk ook geld.

Het is dus niet zomaar even 'm'n paard een keer aan spannen, poosje proberen hoe dat is', zoals in je beginpost ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:05

je paard hoeft niet op ijzers, e_horse ment ook zonder ijzers (en zonder bit en zonder oogkleppen) en ik ga straks ook mennen. Mijn paarden lopen al hun hele leven zonder ijzers.

Het halen van een koetsiersbewijs is niet noodzakelijk net als dat een ruiterbewijs niet per se hoeft. Beleren kan ook zelf eventueel net als zelf beleren onder het zadel. Hoe denk je dat de boeren het vroeger deden :D

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:45

Leuk dat je wilt gaan mennen, en ook gaaf dat je het met je eigen paard wilt gaan proberen
Je kunt zelf in ieder geval beginnen met het paard laten wennen aan het complete tuig, dat is iets wat je gewoon zelf al kunt doen, maar voor verdere stappen is hulp met verstand van mennen heel verstandig.

Het halen van je koetsiersbewijs is niet noodzakelijk, maar het is wel prettig als je precies weet hoe een tuig en paard en wagen correct aangespannen horen te worden, om ongelukken te voorkomen.
Veel gemaakte fout is strengen te lang zodat het lamoen uit de lichtogen komt, en rijden met een broek die niet deugdelijk vast zit.
Met alle gevolgen van dien.

Koetsiersbewijs is gewoon een heel mooie opstap.

En zonder enige ervaring zelf een menpaard beleren zou ik ook niet doen zonder goede hulp.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 09:58

Om te beginnen is een wagen van marktplaats van een paar honderd euro te doen, maar de ervaring leert dat als je het blijft doen je later een betere wagen wilt. Ik was daarna voor 1500 euro klaar met een merkloze marathonwagen. Prima wagentje.
Een sulky is ook een optie, met een bankje, zodat je iemand mee kunt nemen.

Ijzers zijn helemaal niet nodig. Er wordt tegenwoordig al heel wat blootvoets afgemend ;-)

Ik heb mijn koetsiersbewijs gehaald, maar mijn paard werd al (aan stal) beleerd en ik kreeg toen al les met mijn eigen paard. Wat dat betreft was het niet nodig. Als je helemaal geen menervaring hebt zou ik wel les nemen, liefst met je eigen paard. Elk paard reageert anders.

Tuig heb je vanaf 100 euro, maar dan blijf je vetten. Kunststof is een goede optie, maar dat kost wat meer (nieuw). Bij Zadelmarkt heb ik ook al wat mooie tuigen voorbij zien komen op bokt.

Succes!

Oja, bitloos mennen is ook zeker een optie: http://www.bitloosrijden.nl/mennen.htm en http://bitloospaardrij.forum2go.nl/ en http://bitloospaardrijden.info/

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 11:56

TS heeft het totaal niet over bitloos mennen, maar bepaalde mensen voelen zich weer geroepen hier hardnekkig 'reclame' voor te maken? :Z

En natuurlijk is een KB niet verplicht, dat zegt ook niemand hier. Maar zo te horen heeft TS compleet geen ervaring met het mennen, dan is het toch wel erg handig als ze weet hoe ze het paard correct moet optuigen en moet inspannen, zodat ze igg veilig de weg op kan en ook leert mennen, leidsels en zweep hanteren e.d.
Ik zou het niemand aanraden compleet onervaren op pad te gaan; ook TS niet.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:12

Ik zou inderdaad zeggen ga een keer mee met iemand die het al een tijd doet. Of neem een paar lessen als er bij jou in de buurt een goede vereniging zit. Koetsiersbewijs is overgens inderdaad niet noodzakelijk, ik heb er zelf wel een maar vond het eigenlijk een beetje een suf examen (en vind eigenlijk dat ik pas lang na het examen een beetje fatsoenlijk leer mennen door gewoon km te maken en wat mendressuur lessen te volgen).
Als je degelijke les krijgt leer je ook wel goed inspannen net als iedere instrcteur een beginnend ruiter zal leren zadelen komt dit echt wel om de hoek kijken bij je eerste menlessen.

Hoewel er niet om gevraagd is om hier reclame te maken voor bitloos/oogkleploos ik vind niet dat je er perce van te voren moet bepalen wat het beste is. Hier zijn we ook bezig geweest met een paard dat als maar vast liep voor de wagen en het weglaten van de oogkleppen heeft daar zoveel verbetering in gebracht. Terwijl ik ook paarden ken die met oogkleppen de rust zelve zijn en zonder niet eens voor de wagen gezet kunnen worden. Ieder paard reageert anders, kijk naar je eigen paard en vind op die manier de beste methode!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:16

Citaat:
Hoe denk je dat de boeren het vroeger deden

Wat dacht je van generaties lange ervaring met paarden, ploegen, mennen en omgaan met?

Citaat:
Ieder paard reageert anders, kijk naar je eigen paard en vind op die manier de beste methode!

_/-\o_ en leer dus kijken op een 'men' manier van een ervaren iemand ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:36

Arabesk schreef:
je paard hoeft niet op ijzers, e_horse ment ook zonder ijzers (en zonder bit en zonder oogkleppen) en ik ga straks ook mennen. Mijn paarden lopen al hun hele leven zonder ijzers.

Het halen van een koetsiersbewijs is niet noodzakelijk net als dat een ruiterbewijs niet per se hoeft. Beleren kan ook zelf eventueel net als zelf beleren onder het zadel. Hoe denk je dat de boeren het vroeger deden :D

Verklaar je nader arabesk, Normaal ben je het helemaal niet zo eens met die boeren van vroeger. Bovendien knupte die hem ook niet zomaar voor de wagen hoor, mijn oma verteld nog wel eens over vroeger op de boerderij, nou daar kon je beter mennen dan je kon fietsen logisch dat iedereen ook wel eens iets beleerde :Y).

Een beginnend ruiter laat je ook niet beleren trouwens, mennen kan een stuk gevaarlijker zijn. Een ongeluk met een aanspanning erachter heeft vaak veel ernstigere gevolgen.

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:49

kan je maar een tip geven en dat is loop mee met iemand die hier verstand van heeft en ervaring je zegt zelf al dat je staleigennaar gemend heeft met een tuiger vraag hem naar zijn ervaring en hij wil je meschien wel helpen :D

Kraaiennest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 12:53

zoek idd goede begeleiding. Het is een superalternatief en ik spreek uit ervaring. Ik dacht vroeger dat het een suf ouwe mannen ding was, maar ben inmiddels (ook) fanatiek menster

Espie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 13:00

mooncoon ik dacht eerst ook dat het voor oude mensen was maar ben nu fanatiek menster bij de tuigersconcours :D

Stilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 18:46

Ik had braaf mijn koetsiersbewijs gehaald en mijn paard was professioneel beleerd.
Samen met manlief op pad.
Dat hebben we geweten, op drie verschillende ritten aan de kletter met gelukkig een goede afloop, gevolg kar en tuig verkocht.
Je moet het echt rustig opbouwen en onder begeleiding.
Zeker als je de weg op gaat.
Vroeger kan je absoluut niet vergelijken met nu, er reed toen nauwelijks verkeer.
En ze houden nu echt geen rekening met je.
Bij mij is het na een paar jaar toch nog goed gekomen en ik heb super heerlijk gemend.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 19:48

Bij geen ervaring geef ik altijd het advies om een koetsierbewijs te gaan doen. Puur om de basis onder de knie te krijgen met een braaf paard voor de wagen en een goede instructeur. Tevens is het bij zo'n clubje vaak erg gezellig en houd je er nog wel eens leuke(handige) connecties aan over.
Dat geklets over vroeger gaat nu niet meer op. Er zijn nu veel meer mensen met paarden dan paardenmensen. Mennen wordt nog regelmatig onderschat.

Paard zou ik laten beleren als je zelf geen ervaring hebt of iemand die je kan helpen.
Ik heb zelf mijn paard laten beleren en hoef niet lang na te denken om dat de volgende keer weer zo te doen. Hij staat super voor de wagen en elke keer als ik ermee op pad ga ben ik er heel blij mee. Moet wel zeggen dat ik zelf dus een slechte ervaring heb met te weinig begeleiding. Mijn haflinger is nu dus niet meer geschikt voor het aangespannen rijden en het had hem bijna zijn leven gekost.

Tuig: goedkoop is duurkoop. Investeer in een goed tuig een merk zoals Ideal, BR, Imperial,Kieffer zijn ook wel 2e hands te krijgen en de prijs daarvan zal zo rond de 350 a 400 euro liggen.
Je wilt niet meemaken dat er iets knapt omdat je paard van iets schrikt.

Wagen idem dito, niks is zo gevaarlijk als een blokkendoos op wielen die bij de eerste de beste hobbel op de weg in elkaar zakt.
Prijzen beginnen zo'n beetje bij 1500 euro 2e hands.

Stilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 20:31

Ik had mijn paard ook het liefst zonder ijzers maar als je 3 x per week een uur over de weg rijdt heb je ze echt nodig.
Je houdt anders geen hoeven meer over is mijn ervaring.

Nikeyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 21:17

Bedankt voor de reacties!

Ben een echte leek qua mennen.
M'n vader heet 't vroeger ook gedaan, maar ja das vroeger. Das geen vergelijking met nu. Dus hem iets laten doen qua beleren is absoluut geen optie.
Lijkt me inderdaad ook een goed idee eerst een poos met iemand mee te lopen die (redelijk) fanatiek ment. Eerst zelf alle in en outs kennen qua tuig, standaarden en omgang met een paard in het tuig.
Ben geen persoon die aanknupt en gaan met de banaan. Daar ben ik te voorzichtig voor en te zuinig op m'n paard. En het is niet veilig. Het lijkt me ook een sport op zich naast gewoon rijden.

Koetsiersbewijs ga ik naar kijken. Lijkt me sowieso een aanrader om ervaring op te doen. Als ik iets ga doen qua mennen, ga 'k het absoluut niet half doen met 'goedkoop' tuig en een hobbelwagen.
Maar goed, eerst 'ns kijken of ik het ook echt leuk vind! ;-)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 05:43

Waar in zuid drenthe woon je?

Of ijzers nodig zijn is per paard verschillend. dat is met name een kwestie van rustig opbouwen en uitbreiden en regelmatige controles van de hoeven. Ik rij mendurance klasse 2 en rij ijzerloos. Gaat prima ondanks dat we heel wat km maken aan training, niet alleen door het bos maar ook over de weg.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:38

JoyCiej007 schreef:
En natuurlijk is een KB niet verplicht, dat zegt ook niemand hier. Maar zo te horen heeft TS compleet geen ervaring met het mennen, dan is het toch wel erg handig als ze weet hoe ze het paard correct moet optuigen en moet inspannen, zodat ze igg veilig de weg op kan en ook leert mennen, leidsels en zweep hanteren e.d.

Ik raad daarom aan om iemand te zoeken die jouw paard beleerd en jezelf meteen les geeft. Met dit paard moet jij uiteindelijk op weg. Ik was heel blij dat ik het in deze volgorde kon doen. Voor ik echt alleen op pad ging met mijn paard heb ik wel het Koetsiersbewijs gehaald. Wat dat toevoegde was eigenlijk alleen hoe alles heet en hoe je op de Achenbachmanier de leidsels vasthoudt. Het paard was 300x braver dan die van mij en deed precies wat je vroeg. Mijn eigen paard en de meneer die een aantal keer langs kwam op stal hebben mij geleerd hoe je moet mennen.

Compleet onervaren op pad gaan is zeker geen goed idee, maar de TS geeft aan dat ze daarvoor te zuinig is op haar paard (en tercht).

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:01

e_horse schreef:
JoyCiej007 schreef:

Ik raad daarom aan om iemand te zoeken die jouw paard beleerd en jezelf meteen les geeft. Met dit paard moet jij uiteindelijk op weg. Ik was heel blij dat ik het in deze volgorde kon doen. Voor ik echt alleen op pad ging met mijn paard heb ik wel het Koetsiersbewijs gehaald. Wat dat toevoegde was eigenlijk alleen hoe alles heet en hoe je op de Achenbachmanier de leidsels vasthoudt. Het paard was 300x braver dan die van mij en deed precies wat je vroeg. Mijn eigen paard en de meneer die een aantal keer langs kwam op stal hebben mij geleerd hoe je moet mennen.

Compleet onervaren op pad gaan is zeker geen goed idee, maar de TS geeft aan dat ze daarvoor te zuinig is op haar paard (en tercht).

Jou paard was(en is) onwijs braaf!
Het enige verschil is denk ik dat jou lespaard meer ervaring had en verder was in zijn opleiding. ;)