Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Citaat:Ik zou eerst een paar keer met iemand mee gaan die het al even doet, om te kijken of je het zelf wel leuk vind (er zijn zat mensen die dat toch niet vinden).
Arabesk schreef:je paard hoeft niet op ijzers, e_horse ment ook zonder ijzers (en zonder bit en zonder oogkleppen) en ik ga straks ook mennen. Mijn paarden lopen al hun hele leven zonder ijzers.
Het halen van een koetsiersbewijs is niet noodzakelijk net als dat een ruiterbewijs niet per se hoeft. Beleren kan ook zelf eventueel net als zelf beleren onder het zadel. Hoe denk je dat de boeren het vroeger deden
JoyCiej007 schreef:En natuurlijk is een KB niet verplicht, dat zegt ook niemand hier. Maar zo te horen heeft TS compleet geen ervaring met het mennen, dan is het toch wel erg handig als ze weet hoe ze het paard correct moet optuigen en moet inspannen, zodat ze igg veilig de weg op kan en ook leert mennen, leidsels en zweep hanteren e.d.
Ik zou het niemand aanraden compleet onervaren op pad te gaan; ook TS niet.
e_horse schreef:JoyCiej007 schreef:En natuurlijk is een KB niet verplicht, dat zegt ook niemand hier. Maar zo te horen heeft TS compleet geen ervaring met het mennen, dan is het toch wel erg handig als ze weet hoe ze het paard correct moet optuigen en moet inspannen, zodat ze igg veilig de weg op kan en ook leert mennen, leidsels en zweep hanteren e.d.
Ik zou het niemand aanraden compleet onervaren op pad te gaan; ook TS niet.
Ik raad daarom aan om iemand te zoeken die jouw paard beleerd en jezelf meteen les geeft. Met dit paard moet jij uiteindelijk op weg. Ik was heel blij dat ik het in deze volgorde kon doen. Voor ik echt alleen op pad ging met mijn paard heb ik wel het Koetsiersbewijs gehaald. Wat dat toevoegde was eigenlijk alleen hoe alles heet en hoe je op de Achenbachmanier de leidsels vasthoudt. Het paard was 300x braver dan die van mij en deed precies wat je vroeg. Mijn eigen paard en de meneer die een aantal keer langs kwam op stal hebben mij geleerd hoe je moet mennen.
Compleet onervaren op pad gaan is zeker geen goed idee, maar de TS geeft aan dat ze daarvoor te zuinig is op haar paard (en tercht).