[AR] clever van van boven pony marathon wagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jacqp

clever van van boven pony marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 11:18

Dag,

Ik ben benieuwd naar de mening van mensen die ervaring hebben met mennen met pony's van 1.20m.

Mijn twijfel is tussen 2 wagens: de Clever Marathon Solo pony of een Van Boven pony marathon van 125 kg.

Wij willen gaan mennen met onze stevige welsh pony van 1.20, ze hoeft max 2 volwassen en 2 kinderen mee te nemen.

Het zijn beide 2ehands wagens die qua prijs bijna gelijk zijn.

Welke voorkeur zouden jullie hebben en waarom?

Bedankt voor het meedenken,
groet
Jacqueline

b485

Re: clever van van boven pony marathon wagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 11:25

Ik zou heel goed kijken naar het gewicht van de wagens.

2 volwassenen en 2 kinderen doe ik bij mijn pony niet. Ik vind het voor haar te zwaar.

Heb zelf geen ervaring met de wagens die je noemt.

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-10 12:55

Dat zou ook incidenteel zijn hoor, als we eens met het hele gezin een ritje willen maken.
Ik zie dat jij ook met een welsh ment, welk merk wagen en van welk gewicht heb jij?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 15:56

Ik heb een welsh pony van 1.25m, hij staat voor een Dutch marathonwagen van 165 kg. Kan hij prima aan, ik zit als menner op de koets en dan neem ik nog een groom mee. Voorlopig blijft het op 2 personen op de koets, anders wordt het te zwaar voor mijn pony. Ik ben érg tevreden met mijn koetsje.
Als je pony wat spieren heeft kunnen kweken, kan het geen kwaad om je 2 kinderen eens mee te nemen op de koets. Je moet dan natuurlijk niet door losse zand gaan rijden en een rit maken van een halve dag, maar daar was je zelf ook wel al achter gekomen denk ik :+

Zoals b485 zegt, moet je héél goed kijken naar het gewicht van de wagens, je mag zeker niet te zwaar gaan. Wat ook wel belangrijk is, is de grootte van de koets. Het trekt echt op niets als je koets de helft groter is dan je pony. Een koets waar een haflinger voor kan, kan een welsh van 1.20m niet voor, terwijl het beide pony's zijn. Laat je dus niet misleiden door de beschrijving: "koets voor pony's"
Mijn koets is goed voor shetlanders en kleine pony's, dat is ideaal voor mijn pony van 1.25m.

Heb zelf ook geen ervaring met de door jou vernoemde wagens.

Ps: in mijn profiel kan je een foto zien van mijn marathonwagen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 22:11

Ik denk dat het allebei, op de merknaam af, goede wagens zijn, mits natuurlijk goed onderhouden enz. Je schrijft verder niet hoe groot ze zijn, dus dan is het lastig er iets over te zeggen. Toevallig heb ik ook een Dutch, dezelfde als die van SanderLotte :+ maar dan met een 'houten' bankje, zie profiel.. BIj mij staat er een Welshje van 1.17 of zoiets voor. Hij vond het eerst best wel zwaar, nu na een paar keer ermee op pad te zijn geweest (we zijn nog aan het beleren) gaat het steeds beter. Hij trekt mij en mijn groom en de wagen nu in stap en sukkeldrafje met gemak (niet te lang natuurlijk). Dan is het wel mooi een dikke 320 kg wat hij meeneemt. Dat is over de weg en over grasland.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 11:19

jacqp schreef:
Dat zou ook incidenteel zijn hoor, als we eens met het hele gezin een ritje willen maken.
Ik zie dat jij ook met een welsh ment, welk merk wagen en van welk gewicht heb jij?

Hey Jacqueline,

Ik heb idd ook een welsh. Ik rij zelf met een tweewieler. Mijn huidige tweewieler weegt 120 kg, met mij er op komen we dus snel op 200kg. Ik merk dat mijn pony het daar echt wel lastig mee heeft. Ik rij veel door het bos: heuvel op heuvel af, zandpaden,...
In het bos heeft ze het best wel zwaar. Over de weg loopt het zonder problemen.

Maar, dit is wat ik ervaar met mijn pony. Vele anderen hier op bokt hebben ook deze maat van pony en hebben geen probleem met een gewicht van 200kg. Het hangt dus echt van je pony af (ik kan bijvoorbeeld maar 1 keer per week rijden) en wat je er mee wilt gaan doen (aantal km over zandpaden of verharde wegen).

Ik zou zeggen kijk naar het gewicht en voel ook eens hoe goed je de wagen zelf kan voorttrekken (rolweerstand). Bij twee wagens van hetzelfde gewicht kan het zijn dat de ene meer weerstand heeft bij het vooruittrekken dan de andere. Het beste is natuurlijk als je met beide wagens kan gaan proefrijden met je eigen pony.

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 12:22

Bedankt voor jullie reakties!

De clever valt toch af, het is een prachtig wagentje maar zover ik het kan vinden weegt het 260kg, dat lijkt me veel te zwaar voor onze pony.
Ik ga eens kijken op internet naar Dutch, ken het merk niet, is het een Nederlands produkt?

Een tweewieler heeft niet mijn voorkeur, omdat ik het in de toekomst wel leuk van als de kinderen ook eens mee kunnen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 15:23

Mijn Dutch wagentje heb ik gekocht bij een Nederlandse dealer in Kaatsheuvel, maar het wagentje komt van Polen.
Ik denk ook dat de Clever geen optie is. Ik ken mensen die deze ongeveer hebben, en daar staat een dubbelspan haflingers voor. 260kg voor een wagen is echt vééél te zwaar voor jouw pony. Slimme keuze dus dat je deze niet neemt.

Het is zoals VanHuisUit zegt, het Dutch wagentje van 165kg vinden ze de eerste keren bij het opleren best wel zwaar. Mijn pony(1.25m) had het er in het begin ook moeilijk mee om op gras te vertrekken. Nadat ik hem meer zelfvertrouwen heb laten krijgen (veel op verharde weg rijden zodat het vertrekken gemakkelijker gaat), heeft hij er weinig moeite mee. Hij kan zonder problemen galopperen door losse zand.
Ik vind het koetsje een echte aanrader en de prijs viel ook ontzettend goed mee!

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 16:43

ik heb een dekkers marathonwagen. Weegt 170 kg. Clever is idd aan de zware kant. Dutch zijn ook leuke wagens.

Gewicht is zeker belangrijk voor zo'n kleine pony.

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 22:29

Pools fabrikaat spreekt me niet zo aan, maar ik lees al wel dat heel veel wagens van nederlandse bedrijven ook uit Polen komen.
Ik zoek nog even verder.....en tips blijven van harte welkom!

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 23:18

Kijk bijv. ook eens bij Gerrit Jan van Boven, die heeft ook erg veel keus..

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-10 23:31

Heb ik ook gedaan, maar dat is volgens mij ook in het buitenland gemaakt.
Ik heb liever een 2ehands nederlands kwaliteitsprodukt dan een nieuwe uit het buitenland.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 10:50

Dan denk ik dat je wel even zoet bent met zoeken.
Het meerendeel van de wagen wordt tegenwoordig in polen gemaakt, maar dit zegt echt NIETS over de kwaliteit.

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:42

Nee mijn wagen is ook gewoon in polen gemaakt.

Sandrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 12:04

Om aan alle onduidelijkheid met feiten een eind te maken; Neem het gewicht van je pony/paard.
Neem ongeveer het gewicht van de wagen+ passagiers
1} Op de harde weg, asfalt, schelpenpaden en zo: kan hij 3X zijn eigen gewicht trekken.
2} Op zachtere bodem; grasland en zandwegen, mag/kan je paard 2X zijn eigen gewicht trekken
3} Op losse grond, rulle zandpaden, zandverstuivingen waar de wielen diep wegzakken, diepe modderplassen mag ie maar 1X zijn eigen gewicht trekken.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Dus nu kan je het uitrekenen.

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-10 12:33

Super, dankjewel!

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 13:59

Er zijn hier in Nederland nog maar 1 of 2 wagenbouwers die de wagens niet uit Polen halen.

Een Poolse wagen is absoluut niet verkeerd.
Ligt eerder aan de dealer wat die voor garantie geeft.

Modw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 15:02

Dag jaqueline,
Je vraag is duidelijk. "Welke wagen moet ik kiezen zodat de pony niet te zwaar trekt" Wel ik heb een minipaardje voor de kar zowel een sulky als marathon wagentje Het marathon wagentje bij "De lemerij" gekocht. Het komt denk ik ook uit polen maar na 2 jaar intensief gebruik nog steeds prima. Ik heb destijds ook bij van G.J Boven gekeken maar de lemerij had meer keus, gaf erg goed voorlichting en er was prijsverschil. Daarbij werd het ook nog eens thuis bezorgd. Ik was erg benieuwd hoe zwaar het was om te trekken Toen heb ik een Unster gepakt daarmee kun je ongeveer zien hoeveel kilo er getrokken wordt.
Het kan zijn dat een Lichtere kar van gewicht zwaarder is om te trekken en anders om.
Misschien kan dit ook helpen bij je keus.

p.s mijn wagentje lijt op de Dutch maar is volgens mij lichter trekkracht gemeten met unster 7 kilo

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 09:26

Dat is lastig, zeker als je ook wel eens met de kinderen wilt mennen.

Wij hebben al meteen gezegd dat we voor een tweespan gaan (eveneens Welshkes), maar dat is natuurlijk niet voor iedereen een optie.
Wij hebben een wat zwaarde marathonwagen van Leon en die wordt zelden enkelspan gereden en als dan alleen op een ideale ondergrond. Verder een dressuurwagen (een Van der Mee) voor het enkelspanwerk.
Je moet het ze natuurlijk ook niet tegen gaan maken.

Pony tweede keer in enkelspan voor de (zware) marathonwagen:

Afbeelding

Pony voor (lichte) dressuurwagen:

Afbeelding

Tweespan voor marathonwagen (op dagtocht)

Afbeelding

Idd worden de meesten wagens tegenwoordig in Polen gemaakt, maar dit zijn niet per definitie slechte wagens, de gerenomeerde dealers werken met vaste Poolse fabrieken. Zo is mijn Leon in Polen gemaakt en mijn Van der Mee is wel een Nederlands fabrikaat.
Ik zou je heel goed laten informeren en gaan voor een niet te zware recreatiewagen zodat je lekker met je gezin op pad kunt.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 09:34

kijk eens naar een wagen van HCA klarenbeek...die bouwt zelf menwagens...1 van de weinigen nog...
mijn broer heeft er gewerkt en mee geholpen met het bedenken hoe de sulky in elkaar moet zitten en wat er verbeterd kon worden...ook heeft hij er tijdens zijn stage zijn eigen marathonwagen gemaakt...dat is een luxere versie dan de standaard marathonversie... die wagen hebben we nu 10 jaar en is nog in perfecte staat...al moet ie nu wel zijn periodieke onderhoudsbeurt krijgen van mijn broer...
http://www.hcaklarenbeek.nl/

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 10:21

Allemaal weer bedankt voor de reakties.
Het gewicht is belangrijk daar ga ik goed op letten.

Lammie toevallig ga ik morgen kijken bij een 2e hands wagentje van HCA, dat merk had ik al in gedachten, het lijkt me een degelijk produkt.
Van de Mee ben ik ook al tegengekomen maar dat is boven mijn budget.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 10:31

jacqp schreef:
Allemaal weer bedankt voor de reakties.
Het gewicht is belangrijk daar ga ik goed op letten.

Lammie toevallig ga ik morgen kijken bij een 2e hands wagentje van HCA, dat merk had ik al in gedachten, het lijkt me een degelijk produkt.
Van de Mee ben ik ook al tegengekomen maar dat is boven mijn budget.

Die wagen van mijn broer ziet er ook nog bijna als nieuw uit...en dat terwijl hij in de marathons nog wel eens tegen bomen aan is geknald enz. ...dus over de kwaliteit van die wagens maken wij ons geen zorgen...
op mijn werk hebben we ook een huifkar waar rolstoelers in kunnen van HCA...ook een top wagentje...wordt getrokken door 2 fjorden...

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 19:16

Over de kwaliteit en duurzaamheid maak ik me ook geen zorgen.
Wel over het gewicht.....

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-10 21:10

jacqp schreef:
Over de kwaliteit en duurzaamheid maak ik me ook geen zorgen.
Wel over het gewicht.....

mijn broer zijn wagen weegt 125 kg...en dat is een wagen voor grote pony's en paarden...

jacqp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-10 21:22

Dat is wel heel weinig!
Is die voor 4 personen?