Wat gebruken jullie al beloning voor het VD?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PreHungaro

Wat gebruken jullie al beloning voor het VD?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 17:26

Hallo Bokkers!
Ik ben sinds enkele dagen bezig met vrijheidsdressuur. Nu gebruik ik gewoon ponybrok en geef ik als beloning elke keer ongeveer 3 brokjes.
Alleen vind ik deze brokjes er onhandig en veel te klein, ik heb al wat winkels gehad maar kon niet echt een alternatief vinden.
Bij de boerenbond ( welkoop ) hebben ze van die smikkels maar die vind ik wel erg duur om zo als beloning op te voeren.
dus nu mijn vraag: Wat gebruiken jullie als beloning? Misschien kan ik hier wat inspiratie opdoen.

alvast bedankt!

Mastrootje

Re: Wat gebruken jullie al beloning voor het VD?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 20:54

Ik gebruik biologische wortels die ik van te voren snij, vind ie heerlijk :P En kan je ook zo klein snijden als je zelf wilt. Wel met de lengte mee snijden.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:28

Ik gebruik gewoon basisbrok. Heb speciaal een merk gekozen met een grotere korrel, dat is makkelijker belonen. Ik geef vaak gewoon 1 brokje, de jackpot is een klein handje ;)

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:29

ik beloon mijn paard niet met brokjes of snoepjes dan worden het vaak van die paarden die alleen maar schooien.
ik gebruik een hoog piep stemmetje (overdreven) bij goed werk leveren en met straffen een zware stem. werkt perfect ( bij mijn paard dan) en me paard graait niet naar me zak voor een snoepje.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:31

Als je paard gaat schooien heb je een belangrijke stap overgeslagen nl het wachten met eten.
Ik beloon mijn paard altijd met een brokje, maar schooien doet ze absoluut niet ;)
Het mooie is dat je het ieder paard kunt leren, alleen moet je zelf wel heel consequent zijn.

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-10 22:34

@ gillian
consequent zijn schiet er bij mij nog wel is doorheen, vandaar geen snoepjes meer.
tuurlijk krijgt hij ze wel hoor zo af en toe tussendoor.
maar merkte bij mij dat hij te erg ging schooien echt gewoon schapen over de grond en zo.
wachten met eten vind hij echt een ramp hij heeft hele erge voernijd ( helaas had hij het al toen ik hem kocht)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-10 23:07

ik beloon met snoepjes omdat ik hem met alleen mijn houding stem niet enthousiast genoeg krijg. Ik krijg veel voor elkaar maar helaas is hij dan minder gemotiveerd. Ik heb mijn Fjord als eerste geleerd voer te negeren en te wachten op zijn eten. Hij wacht dus altijd netjes op zijn eigen plaats tot hij beloning ( brokjes ) krijgt.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:34

Muësli.
Met voer belonen is géén punt als je maar consequent en duidelijk bent. Als ik ze hooi geef geef ik ze dat achterin het weiland.. Ze lopen mee van voor tot achter met hun hoofd naast het hooi maar geen haar op hun hoofd die eraan denkt er een hap van te nemen want ze weten gewoon dat het niet mag.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-10 17:43

Biksbrokjes, muesli, stukjes wortel etc :)

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-10 23:43

met eten ben ik idd heel concequent. Ik geef altijd hooi met de kruiwagen, ze mogen wel een hapje nemen maar mogen met hun lichaam niet voorbij mij lopen, hun schouder moet als het ware achter mij blijven.. En ik heb als eerste het weigeren van voer geleerd, dus nu hij het commando nee kent gebruik ik deze ook wel eens wanneer hij te gulzig is.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:32

Was ook niet persoonlijk tegen jou bedoeld. ;)
Alleen voor dat gezeur van mensen dat paarden happerig worden van voedselbeloningen wat dus niet waar is als je zelf maar consequent bent. ;)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 14:04

Ik was in het begin zelf niet echt consequent met het eten, gaf hem zo nu en dan ook zonder de clicker en ik kreeg inderdaad een happerig paard. Nu geef ik hem dus ook never nooit iets, zonder clicker! hij moet er wat voor doen, of soms als het even niet anders kan clicker ik en geef ik het zonder dat hij wat doet, maar ik doe NOOIT zonder clicker! Bij hem is het helemaal nodig om consequent te blijven.

Hij pakt het nu dus ook niet zonder dat ik eerst clicker :)

x_Heidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 17:54

Ik gebruik meestal kleine snoepjes in een zakje, ik ben de naam even kwijt, maar het is ecualyptus smaak :Y)

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 16:01

Als je paard gaat schooien om eten, heb je 'm te vaak zn zin gegeven. Mijn paard heeft nu het trucje "zoek" (targetten) onder de knie en denk dat als ze zonder commando de emmer/pion etc. aanraakt ze dan een snoepje krijgt.. dan negeer ik dat gewoon. Na een tijdje heeft ze echt wel door dat ze moet wachten tot ze het commando krijgt voordat ze een snoepje krijgt. En als ze echt heel opdringerig wordt dan loop ik de paddock uit en even 5 minuutjes uit het zicht zodat ze weet dat ik dat gedrag niet tolereer. Want als ik dan terug kom lopen dan staat ze bij het hek te wachten van: HÉ je bent er weer JEEJ! =D

Jua

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 06:42

Ik beloon mijn paarden niet met snoepjes. Maar met een rustmoment. En dat werkt heel erg goed. Zo krijgt het paard even een moment om na te denken. Daarnaast een knuffel en lieve woordjes. Vergis je niet in het uit de hand voeren, ikzelf blijf liever aan de safe site en doe het gewoon niet.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-10 08:29

Waar zou je je in moeten vergissen dan? :)

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 11:16

Ik beloon met een clicker, daarna een paar korrels basisbrok, soms met muesi gemixt.

Tomorrow123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-10 14:27

Ik doe het niet meer, maar ik gaf altijd stukjes wortel of appel. Zit helemaal niks in, is bijna alleen maar water.

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 12:20

Ook neem ik wel eens boterhammen mee, die ik dan in stukjes doe en laat drogen. Dan geef ik haar een zo'n klein stukje brood als ze braaf is.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:30

Tomorrow123 schreef:
Ik doe het niet meer, maar ik gaf altijd stukjes wortel of appel. Zit helemaal niks in, is bijna alleen maar water.

En een hoop suiker :D

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:36

Bij mij is rust (stil staan) en een aai de beloning, wanneer mijn paard het goed doet. En ook gebruik ik mijn stem erbij. In het begin gebruikte ik snoepjes, maar meneer had al snel in de gaten dat die in mijn zak zaten en begon er dan aan te knabbelen.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:38

Hmm, ik gebruik snoepjes, maar heb inderdaad last van opdringerig gedrag :S
Hoe leer je dat wachten met eten aan?

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 20:51

e_horse schreef:
Tomorrow123 schreef:

En een hoop suiker :D

In de appel helaas wel, de wortel echter niet. Bijna overal zit wel iets van suiker in (bv. 1 kh per tomaat, 2 per 70 gr wortelen), maar de gehalten in voornamelijk groenten zijn te verwaarlozen. Volgens mij is komkommer koolhydraatloos, maar ik betwijfel of er paardjes zijn die het lekker vinden ;)

soeboenoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 23:56

ninajojo schreef:
Hmm, ik gebruik snoepjes, maar heb inderdaad last van opdringerig gedrag :S
Hoe leer je dat wachten met eten aan?

consequent zijn. Alleen geven als jij tevreden bent over de oefening en niet als jouw paard een oefening uit zichzelf doet en jij denkt: oeh wat braaf, hier een snoepje omdat je het zo goed doet. Dan snapt je paard er niks meer van. En als je paard opdringerig wordt dan negeer je 'm. Als ie iedere keer naar je jaszak gaat en dan weer wegkijkt, gewoon negeren, of je loopt weg. Of zoals op de site van hannah_menno Uitgelegd staat, geef m eens een keer een steen als ie weer opdringerig loopt te doen. Dan krijgt ie vanzelf door dat het geen zin heeft om te schooien =)

irismagic1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 20:32

brokjes maar meestal gewoon klopjes en positiefe aandacht