ik wil sturen met been , maar mijn paard begrijpt het niet .

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

YelaBrenda11

ik wil sturen met been , maar mijn paard begrijpt het niet .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 22:09

hoi ,

ik doe sinds een tijdje met mijn 4 jarige draversmerrie aan naturel horsemanship , en ga binnenkort ook lessen hierin volgen .
nou stap ik vaak wel een sop mijn paard zonder zadel en hoofdstel, ervandoor gaan , doet ze niet . maar als ik wil sturen met m´n benen vat ze het verkeerd op , linkerbeen?reachterbeen? maakt niet uit , been is voor haar harder . mijn vraag aan jullie is , hoe kan ik haar het beste sturen . op de vraag warom ik er geen hoofdstel bij pak , is dit het antwoord; ik vind zonder zadel en hoofdstel rijden het mooiste en natuurlijkste wat er is , en ik ben er van overtuigd dat ook mijn draver instaat is het te leren , mede door tips van bokkers!

liefs femke

boooo

Re: ik wil sturen met been , maar mijn paard begrijpt het niet .

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:11

Ik vind dat je een hele goede instelling hebt!
Maar ik kan je jammer genoeg niet helpen, ik ben ook pas net begonnen.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 22:13

dankjewel voor je reactie !

ik vind vast wel iets!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:15

Je paard moet het natuurlijk wel snappen, dus misschien toch even terug naar hoofdstel, om op die manier je hulp te kunnen ondersteunen.

Al zou ik persoonlijk sturen op zit, en enkelzijdig been gebruiken voor zijwaarts, maar dat is eigen keuze natuurlijk :)

Of je kunt er een stemhulp aan koppelen, of leren dat ze bij druk/duwen op de nek opzij gaat, en dat eerst gebruiken in combinatie met de beenhulp. Die eerste dingen kun je dan vanaf de grond aanleren.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 22:18

oke dankjewel voor je reactie!

zie ook vak dat mensen sturen met dkoor middel van druk op de hals te zetten met zweep? of een halsring zorgt natuurlijk ook voor wat meer duidelijkheid voor je paard .. idee?

of zit ik er met het eerste voorstel helemaal naast?

groetjes.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 22:40

dus is het een idee om te sturen door middel van druk zetten met de zweep op de hals ?

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:44

waarom sturen met je benen, waarom stuur je niet door middel van je gewicht te verplaatsen en te kijken waar je heen gaat?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 22:47

dat is ook een optie ja . dankjewel ! nog niet echt aan gedacht.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 22:47

YelaBrenda11 schreef:
dus is het een idee om te sturen door middel van druk zetten met de zweep op de hals ?

ff quote van mezelf , maar is dit een optie voor erbij?

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:49

Begrijp dat jouw paardje omgeschoold moet worden! Denk dat je hierbij echt 'ervarings advies' bij nodig hebt. Ik kan je helaas ook niet helpen. Maar mischien heb ik toch 1 tip, verplaats je gewicht naar de kant waar je naar toe wilt. Dat gaat in combinatie met ook je been aanleggen maar als ze echt te heftig reageert....misschien eerst alleen op je zit en zodra ze dat begrijpt je beenhulpen erbij....?
Maar is ze eerder bereden geweest dan? Bij een renpaard zou ik het nog kunnen begrijpen dat hij met minimale beenhulp voor verruiming kiest.... maar een dravertje???

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 22:54

Westland@ bedankt , zoals ik al zei , krijg binnenkort naturel horsemanship les ! maar ik wil zelf graag ookal een beginnetje maken! en opde vraag of ze eerder bereden is geweest ; ja hoor dat is ze , ze heeft niet op de baan gedraafd , ze was niet snel genoeg en is daarna beleerd . ookal is ze geen renpaard .. dravers staan erom bekend dat ze fysiek erg gevoelig zijn.

maar gewicht verplaatsen en sturen met zweep zal ik moregn proberen !

liefs femke

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:57

Leuk dat je hier aan begint! Ik zal je topic volgen want ben wel benieuwd hoe jullie vorderen....
Veel succes!

:wave:

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 22:58

enne , ik weet wat je denkt :D

waarom reageert ze wel koel op het sturen met zweep? nou je mag weten , dat heeft veel tijd gekost ! maar door haar veel te aaien met longeerzweep , en de zweep op haar rug te leggen , hem onder haar door te halen .... kortom , allerlei dingen gedaan met de zweep ,w aar ze nu niet van op kijkt!

dus sturen met zweep zal geen punt zijn .

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 22:59

dankjewel ! kijk er ook enorm naar uit hoor !

hannahtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:01

Ik ken je probleem. Ik heb dit ook al eens geprobeerd, maar dat zonder succes. Het met gewicht verplaatsen vind ik zelf een hele goede tip. Misschien dat ik die ook eens ga proberen. Wat ik ook nog heb geprobeerd en wat bij mij ook wel wat hielp is er zelf op te gaan zitten zonder zadel en hoofdstel, en er dan iemand naast te laten lopen. Het paardje waar ik dit op heb geprobeerd was echt zo'n paardje die alles "nadoet" van degene die er naast loopt. Diegene ging dus ook "de bocht om" en ik gaf een heel duidelijke hulp met m'n been. Hierdoor begon ze het wat meer te snappen. Helaas heb ik toen niet doorgezet, maar als ik deze tips allemaal weer lees heb ik echt weer zin om het toch nog een keertje te proberen. Heel veel succes iniedergeval!

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:02

Weet ze wel wat wijken voor druk is?
Dat is ook handig om aan de hand te oefenen, als jij ergens drukt moet ze er voor wijken, als ze het niet kent zal ze eerst terugduwen, dan blijf je de druk aanhouden en zodra ze ook maar iets wijkt laat je los.

En inderdaad tijdens het rijden (evt. overdreven) kijken waar je heen wilt.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 23:04

jahoor , ze weet wat wijken voor druk is , kan ze aan de hand en onder het zadel .

je moet wel hele , echt hele , duidelijke hulpen geven , dus been goed naar achteren en andere goed op de singel .en ev. wat bijduwen met je zweep.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 23:05

verder iedereen bedankt voor de reacties he!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:15

maaike2800 schreef:
waarom sturen met je benen, waarom stuur je niet door middel van je gewicht te verplaatsen en te kijken waar je heen gaat?

omdat het niet correct is.
Wel eensmet iemand op je rug gelopen die naar een kant ging hangen? Hele evenwicht is dan verstoord en om je balans te zoeken probeer je weer onder het gewicht te komen, maar dat heeft niets met sturen te maken.

Een wending betekend eerst het paard herbalanceren (met een halve ophouding en die kan dus ook zonder teugels worden uitgevoed in mijn ogen), dan het paard aan 1 kant begrenzen en aan de andere kant ruimte geven. Simpel gezegd draaien vanuit je bekken zodat je buitenbeen in zijn geheel iets naar achter gaat en in zijn geheel de beweging die kant op begrend. Dus niet blokkeerd want de beweging gaat door. Je paard moet de ruimte hebben door te bewegen en zal in de wending het buiten achterbeen iets zijwaarts bewegen en het binnenachterbeen voorwaarts, belangrijk is dat die beweging van achter naar voor door kan welven.

Belangrijk punt is dat je schouders evenveel draaien als je heupen en je recht boven je paard blijft.

om je paard te helpen kun je eerst een halster/hoofdstel gebruiken in combinatie met een neckrope en later alleen neckrope en daarna zonder. Je hebt niet je onderbeen nodig om te sturen dus misschien kun je kijken wat je in eersteinstantie kan bereiken met je boveneen en knieën (vanuit het draaien om je lenge-as) en daarna licht je kuit erbijgebruiken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:33

YelaBrenda11 schreef:
jahoor , ze weet wat wijken voor druk is , kan ze aan de hand en onder het zadel .

je moet wel hele , echt hele , duidelijke hulpen geven , dus been goed naar achteren en andere goed op de singel .en ev. wat bijduwen met je zweep.

Je hulpen zullen dan eerst een stuk lichter moeten kunnen voordat je alleen op zit en been kan sturen. Nu zijn die hulpen nog teveel achtergrond geluid om als hulp gezien te worden. Hoe licht is dit paard op de grond? Hoe goed snapt ze het wijken op focus, dus driving game van afstandje? Kan je de achterhand laten wijken terwijl je naast het hoofd staat bv? Hoe goed pikt zij het juiste lichaamsdeel om te bewegen als je dat vraagt?

Als je gaat rijden zonder optoming en zadel rij je met je hele lichaam, niet alleen met duwtje van je kuit.
1. Focus (wat wil je doen, waar wil je heen, en hoe snel)
2. kijk vanuit je navel waar je naartoe wil
3. neem de rest van je lichaam mee (beendruk begint dan met het aanspannen van je bovenbeen, dan knie, dan kuit en als van toepassing spoor.) Daarbij blijft je lijf recht boven je paard, ookal verplaats je je gewicht, niet gaan hangen, maar als het ware duwen door een lichaamsdeel zwaarder te maken.

Bedenk wel dat als je op deze manier gaat rijden dat op een bepaald moment alle beweging een reactie gaat opleveren, omdat paard veel gevoeliger wordt en geconcentreerder gaat luisteren. Jouw rijkunst zal daarmee gelijke tred moeten houden, anders krijg je flink irritatie aan beide kanten en kom je geen steek verder door de constante miscommunicaties.
Kijk dus kritisch naar wat je wil in het algemeen qua rijden. Het kan zijn dat je hulpen iets simpeler/luider houden een hoop frustratie an beide kanten voorkomt. Het ideale "volwassen penny" plaatje (om het zo maar even te noemen) is niet zo makkelijk als het lijkt en kost flink wat jaren oefenen en een gezond soepel lijf, wat niet altijd van zelfsprekend is.
Prioriteiten moeten eerlijkheid, wederzijds respect en plezier zijn. Ideaal plaatje in je achterhoofd houden uitstekend, maar het pad er naartoe is belangrijker dan aankomen.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 23:41

dankjewel voor je reactie!

je kunt morgen een uitgebreider bericht van me verwachten hoor !
maar eerst ga ik slapen , dus spreek ik je morgen weer .

liefs femke

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:44

ja slapen is belangrijk.
Wil natuurlijk niet dat je moe en bijvoorbeeld ongeduldig wordt.
Truste en ben alvast benieuwd voor morgen.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 23:46

haha nee inderdaad !

nou , tot morgen dan maar !

liefs

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:48

Je stuurt niet met je been, je stuurt met je zit. Been is voor stelling, wijken, kont of voorhand opzij en andere laterale gangen in combi met zit.

Ga op de zitbeenknobbel zitten waar je paard voor weg moet, kijk ook heel goed waar je heen wilt. en omhoog i.p.v. naar de grond of het hoofd van je paard.

Afhankelijk van waarmee je verder rijdt (halsring, halster, bit, bitloos met teugels) versterk je de hulp daarmee als je paard NIET reageert.

Niet eerst een half uurtje afwachten of er reactie komt. Als er binnen twee seconden geen reactie is (een paard heeft iets meer tijd nodig dan een mens) dan komt die reactie niet. Versterk dan de hulp met stick, directe teugel o.i.d. Halsring zou ik niet doen, als je daarmee kunt rijden heb je de tips over sturen op de zit niet nodig.

Als je dat een paar keer hebt herhaald, snapt je paard het vanzelf en hoef je als het goed is steeds minder een versterkte hulp te geven.

Let op: bij de geringste reactie van je paard op een versterkte hulp: LAAT DIRECT LOS!!! Hij hoeft de hele bocht niet te lopen. Hij moet de zithulp snappen. Dus ga daarnaar terug. Gaat hij aan de kant voor je zit (en kijken waar je heen wilt) stop dan gelijk met zo zitten, ga weer recht zitten en hou even op met rijden. Ook hier geldt: je paard moet het snappen. Niet de hele bocht lopen. Dat komt later wel.

Nou ik hoop dat je hier wat aan hebt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:51

Hoe bedoel je precies weg voor zitbeenknobbel?
Kan me daar even geen beeld bij vormen.