Hoe beginnen met lange teugelen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shettepret

Hoe beginnen met lange teugelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-10 20:39

Hoi,

Ik kon niet zo goed info vinden dus hoop dat ik nu niet een topic open dat al bestaat.

Ik heb een shetlander ( 0.85 m) en zou graag willen beginnen met lange teugelen.
Hoe moet ik dat aanpakken?
Heeft er iemand tips voor me?

Groetjes

skins

Re: Hoe beginnen met lange teugelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 20:40

Ik zou hier ook meer informatie over willen. Op bokt vind je er niet zo heel veel informatie over en op internet ook niet.
Ervaringen?

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-10 09:06

Niemand? Zou graag willen weten wat voor stemhulpen jullie gebruiken en wanneer je de zweep als hulpmiddel gebruikt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:11

Les nemen of een keer gaan kijken bij iemand die het vaker heeft gedaan.

In het begin zal je pony zich waarschijnlijk willen omdraaien omdat hij niet snapt dat je achter hem loopt en hij voorop moet blijven lopen. Gebruik dan de buitenteugel om hem terug te sturen naar de hoefslag en laat gelijk de druk van de teugel als hij richting hoefslag loopt. Blijf dus niet trekken tot hij op de hoefslag is.

Als je zelf heel onervaren bent is het handig om de eerste paar keer iemand bij het hoofd te laten lopen om je pony voorwaarts te houden. Het kan ook alleen maar dan moet je heel handig zijn en snel. :)

Begin met bitloos. In het begin is het erg lastig om een licht maar gelijkmatig contact te houden omdat je 'los' bent ten opzicht van je pony. Wanneer je met een kaptoom of goedpassend (niet schuivend) halster werkt, trek je je pony niet onbedoeld in de mond. Ook bitloos gaan ze zichzelf op den duur dragen en aan de teugel.

Edit: de dvd van Piet Bakker is ook heel leerzaam om eens te kijken voor je zelf aan de slag gaat.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 09:22

Inderdaad les nemen is heel verstandig. Is jou pony nog jong ? Begin net als met rijden er niet te vroeg mee. Wij beginnen altijd met correct te longeren zodat de pony de stemhulpen goed kent. En vertrouwen in jou heeft. Als je dan de eerste keer wilt lange teugelen zorg dan dat iemand erbij is zodat deze evt kan helpen. Wij beginnen altijd naast de schouder van de pony en gaan dan als de pony het toelaat rustig naar achteren. Er zijn verschillende methodes van lange teugelen. Wij blijven altijd naast de achterbenen en houden contact met de pony. Naast de pony lopen aan de binnenkant instap en draf. Dat houdt in dat je zo nu en dan van kant moet wisselen. Eerste keer rechtsom is vaak wat lastiger en eerste keer wisselen zal je in het begin even iemand hulp moeten vragen.
Heel veel succes ermee ! Mocht je bij ons in de buurt zijn kom gerust een keertje langs ,geef ook lange teugelles en heb een lange teugel showteam met shetlanders zie foto's profiel.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-10 13:03

@ andafries: Heel graag!! Ik ga even kijken of een vriendin van mij dan ook mee wil!

Wat betreft het erachter lopen dat is geen probleem! Heb in de bak al met lange lijnen gelopen (oefenen voor het mennen) dus dat vind hij niet erg! Stemhulpen kent hij ook al (al kan dat zeker verbetert worden!). Mambo word dit jaar 6 dus leeftijd speelt geen rol! Ehm... gebruik je nog specifieke stemhulpen?
Ik ben idd van plan les te nemen (wil kijken of er iemand bij mij in de buurt zit die dat doet) maar wil alvast eens zelf kijken of we het wel echt leuk vinden (al kan ik me nu niet voorstellen van niet). Wanneer is er precies weer zo'n show?
In elk geval al super bedankt voor deze info!

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 22:51

Nou de meeste info is al gegeven! Ik werk zelf ook veel aan de lange teugel met mijn Shetlandpony. Les nemen is inderdaad zeer aan te raden (ik heb zelf 2 keer per maand les). Eenvoudig is het namelijk absoluut niet, zeker wanneer je wat verder komt dan het stappen en draven en maken van figuren. De dvd van Piet Bakker is inderdaad zeker een aanrader. Meer info en een demo van de dvd kun je vinden op http://www.rijkunstzondergrenzen.nl Die kan je ook goed door de beginfase helpen, om te kijken of jij en je pony hier allebei evenveel plezier in beleven :)
Het is echt heel erg leuk om te doen, en als je het op de juiste manier doet ook een zeer goede training voor je pony.

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:17

Ik heb trouwens nog wat topics op bokt gevonden voor je ;) En dit zijn enkel topics waar ik zelf op gereageerd heb die ik dus uit mijn eigen berichten geplukt heb :) Dit zijn overigens allemaal info topics, voor topics met foto's moet je even bij GVL-ITP de zoekfunctie gebruiken! Er is echt al best wel wat te vinden op bokt hoor :)

[GVL] Dressuur aan de lange teugel

[HK] Wie doet er aan Dressuur aan de Lange Teugel?

[GVL] Lange lijnen, Gevaarlijk? Zoja ,hoe aanleren.

[GVL] lange teugelen zonder 'aanleuning'

[GVL] Hoe het best beginnen? LL

[GVL] Verder gaan met LL ?

[SMP] Shet aan de lange lijnen

hannahtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 23:23

Wat leuk dat je hiermee wilt beginnen. Ik ben geen expert ofzo, maar kan het wel een beetje. ;) Ik heb het vooral "afgeken" bij anderen. En de DVD van Piet Bakker helpt je ook wel een klein beetje opweg. Succes iniedergeval!

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-10 11:45

Dank dank dank voor de info!!! Ben zeker van plan les te gaan nemen maar moet eerst even zieken of er iemand bij mij in de buurt lessen geeft hierin.

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 15:34

@ Eliine: wat voor hoofdstel gebruik je in het topic "Wie doet er dressuur aan de lange teugel?" op de laatste foto`s? En zie ik goed dat je een longeerlijn als lange teugel gebruikt?

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 16:13

Hier nog onze poging tot van 2e paasdag....

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-10 16:28

Ik ben begonnen met les nemen en daarna heb ik veel geoefend :D Verder heb ik nu ook de dvd van Piet Bakker. Daar staan erg fijne tips in!
Het gaat nu al best redelijk! Komt Piet niet ooit een keer naar Brabant? :+

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-10 16:38

Okay hier nu echt onze poging van 2e paasdag...
Afbeelding
Afbeelding

Was nog geen succes...
Moet er idd iemand bij hebben dus ik hoop dit weekend nog een poging te doen met hulp.

Weten jullie iemand die lesgeeft omgeving Doorn?

Eliine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 14:12

MrMambo schreef:
@ Eliine: wat voor hoofdstel gebruik je in het topic "Wie doet er dressuur aan de lange teugel?" op de laatste foto`s? En zie ik goed dat je een longeerlijn als lange teugel gebruikt?

Ik heb een Anky hoofdstel (maat pony) :) De lijnen die ik toen nog gebruikte waren 2 aan elkaar genaaide softgriplijnen. Het voordeel daar van was dat ik niet zelf ook nog een nieuwe musketonhaak eraan moest zetten. Maar je kunt in principe ook een longeerlijn inkorten en er een extra clip aan vast zetten. Of een slofteugel gebruiken, die zijn voor Shetlanders ook een fijne lengte :j Nu heb ik overigens leren teugels, maar die zijn speciaal op maat gemaakt.

Lastig is het he in het begin ;) Om ze er te van overtuigen dat ze echt wel gewoon rechtdoor kunnen als je erachter loopt :)) Mijn pony heeft de eerste aantal trainingen echt 100x achterom gekeken en stilgestaan, van "Weet je HEEL zeker dat ik hier moet lopen? " *3 passen verder* "Weet je het echt HEEL zeker??" *weer 4 passen vooruit* "Kijk als ik me nou omdraai he, en jij voorop gaat :D ... oh dat mag niet... hmmm" *weer 3 passen verder* "ja maar ja maar ja maar, okeeee ik loop wel door :roll:" :)) tja ze wennen er vanzelf aan, de een doet het gelijk de ander heeft een paar trainingen nodig om t te snappen.

Met een lesgever kan ik je niet helpen :n ik woon zelf in de buurt van Amsterdam dus geen idee wie er in omgeving Doorn zit die les zou kunnen geven.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 18:05

MrMambo schreef:
Okay hier nu echt onze poging van 2e paasdag...
Afbeelding
Afbeelding

Was nog geen succes...
Moet er idd iemand bij hebben dus ik hoop dit weekend nog een poging te doen met hulp.

Weten jullie iemand die lesgeeft omgeving Doorn?

had de fotograaf niet kunnen helpen? _O-

is het verplicht met wedstrijden om een bit te gebruiken?

Maaltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 20:13

Ik doe ook aan lange lijnen! :) Ik heb ook de dvd van Piet Bakker en met die
tips ben ik aan de slag gegaan! Een echte aanrader dus. ;)

Ik heb ook speciale lange lijnen van www.equiplay.nl
Erge fijne teugels met makkelijke clips. :)

Ik vind overigens dat je eerste poging er prima uitziet hoor! :D

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-10 21:37

Ha! De fotograaf is niet zo gek op paarden ( mijn vriend dus) en snapt niks van paardendingen! :P Ben idd ook van plan de dvd van Piet Bakker aan te schaffen! Ga morgen even mijn door Mambo gesloopte longeerlijn omtoveren tot "lange teugels"! Wederom bedankt voor de tip!

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 22:13

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 22:14

Shettepret

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-10 13:30

Gisteren nog een poging gedaan. Niet in de bak maar wat rondjes op het erf gedaan om de stemhulpen wat te optimaliseren! Met halster en 2 halstertouwen (heb een door mijn shettepret gesloopte longeerlijn die ik wil gaan ombouwen tot lange teugel!) Het ging al veeeel beter! Omdraaien deed hij nu al niet meer (wat mij overigens verbaasde!). Het enige wat in het begin niet goed ging was bochtjes draaien, dan draaide hij zich wel om of liep stug rechtdoor! Ik merkte dat ik hem aan de buiten "teugel" teveel begrensde! Nog een paar keer geprobeerd en hem aan de buitenkant wat meer ruimte gegeven en hij ging zo de bocht om! Draf ging ook erg goed moet ik zeggen al is het nu nog maar een soort van "snelle, sukkel draf" en nog lang niet verzameld! Maar al met al.... een begin is er! :D

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-10 14:12

Oh nu heb ik helemaal zin om er mee te beginnen :D Ga binnenkort informeren bij de eigenaresse of ze het goed vind dat ik een beginnetje maak!

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 11:39

Kan mijn antwoord niet meer wijzigen helaas.

Heb gister en vandaag een beetje geprobeert te lange teugelen. Uiteraard met clicker en worteltjes. Meneer snapte er echt geen reet van :+ Ging geen centimeter vooruit, maakte niet uit hoe vaak ik op zijn kont tikte met de zweep. Uiteindelijk uit frustratie hem zelf maar een zetje gegeven en meteen geclickerd. gister had ik niet zoveel eten, vandaag meer voorbereid.

Eerste 'stuk' was ook niks, hij snapte er echt niks van. toen even pauze genomen, want ik werd een beetje shagerijnig en dat is ook niet echt leuk voor hem natuurlijk... Daarna met nog meer worteltjes weer geprobeert, en jahoor, meneer snapte het bijna direct :D heeft ie wel vaker. Even een pauze tussendoor en dan snapt hij het daarna vaak een stuk beter.

Maar hij heeft nu door dat hij moet stappen met een paar tikjes op de kont en het woord stappen. Moet hem wel blijven aansporen anders stopt hij na 2 stapjes.

Ik heb het meteen een beetje uitgebouwt tot wat meer stapjes. Maar hoe kan ik hem nu meer laten stappen en uiteindelijk de worteltjes weg laten vallen? Het heeft nog flink wat training nodig, maar we hebben de tijd ;)

Hopelijk gaat het lukken dat ik hem zonder continue worteltjes enz gewoon echt goed kan trainen :)

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:35

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 12:42

wat je ook goed kan gebruiken als lijnen is een slof teugel :) teminste daarme train ik :)