Lengte van mijn pessoa

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tanjake13

Lengte van mijn pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 20:10

Hallo!
Ik heb juist een longeersingel en pessoa gekocht, maar mij lijkt het of de pessoa te klein is?
Ik heb hier totaal geen ervaringen mee, maar hij staat op dit moment op het grootst, enkel de broek kan ik nog aanpassen.
Ik heb niet veel foto's, maar wat denken jullie, is de pessoa te klein?
En is hij op de juiste manier bevestigd?

Afbeelding

Afbeelding

Vele groetjes,
Tanja

SIEMxFUNNY

Re: Lengte van mijn pessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 20:47

Hoe heb je hem bij je bit zitten ?
Op de 2e foto lijkt het net of je de katrollen bij het bit hebt.
Van zo ziet hij er niet extreem klein uit of wat.

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-10 20:56

SIEMxFUNNY schreef:
Hoe heb je hem bij je bit zitten ?
Op de 2e foto lijkt het net of je de katrollen bij het bit hebt.
Van zo ziet hij er niet extreem klein uit of wat.

Katrollen zitten bij het bit.
Ik weet niet hoe hij zou moeten zitten, maar het lijkt me aangenamer voor hem moest hij zijn neus voor zich uit kunnen strekken...

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 21:00

Jawel hoor, de katrolletjes moeten aan het bit. De touwtjes kun je tussen de voorbenen door doen, zoals op de foto's of naar boven leiden en daar vastmaken voor meer oprichting. Ik vind me inderdaad wat krap ogen aan de zijkanten. Je kunt zo niet echt veel buiging en stelling ' maken' door de lijnen te verkorten of te verlengen. Broek zit wel goed. Toch een maatje groter misschien?

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-10 21:52

Diane65 schreef:
Ik vind me inderdaad wat krap ogen aan de zijkanten. Je kunt zo niet echt veel buiging en stelling ' maken' door de lijnen te verkorten of te verlengen. Broek zit wel goed. Toch een maatje groter misschien?

Ik dacht dat pessoa maar 1 maat had?
Ik heb hem 2de hands gekocht samen met de longeersingel.
Maar ik denk dat iets groter voor hem inderdaad wel beter zou zijn geweest..

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:54

de katrollen moeten toch bij de singel?
*gaat het opzoeken*
zie in andere topics de katrol ook bij het bit zitten. Kan iemand vertellen wat het verschil is?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:57

zo'n ding moet je met heel veel kracht heel verweg gooien, het is een waardeloos stuk tuigage waar geen meer waarde aan zit dan alleen maar ongemak en pijn in de mond van het paard wil je dit correct doen neem dan les in dubbele longe en vergeet dit martelwerktuig.

mol
Laatst bijgewerkt door Moll op 27-03-10 21:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 21:58

Diane65 schreef:
Jawel hoor, de katrolletjes moeten aan het bit. De touwtjes kun je tussen de voorbenen door doen, zoals op de foto's of naar boven leiden en daar vastmaken voor meer oprichting. Ik vind me inderdaad wat krap ogen aan de zijkanten. Je kunt zo niet echt veel buiging en stelling ' maken' door de lijnen te verkorten of te verlengen. Broek zit wel goed. Toch een maatje groter misschien?

Je mag nooit buiging en stelling proberen te vragen met een pessoa. Daarvoor is de teugel niet bedoeld en je maakt de handel er alleen maar scheef mee. Het geheel hoort sluitend te zijn.
Door de schuine foto is moeilijk te zien of het te krap zit of niet. Het lijkt mee te vallen maar voor een goed oordeel kan je beter een foto van recht opzij maken :)

edit; de katrollen moeten bij het bit. Bij je pessoa krijg je een handleiding, het zou fijn zijn als men dit ook daadwerkelijk doorleest, om te voorkomen dat het inderdaad een soort martelwerktuig wordt. Dit is niet tegen iemand specifiek bedoeld.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:01

als ik er een handleiding bij heb gekregen dan stond daar niet in dat ze bij het bit moesten want dan had ik dat wel gedaan. (dus ws geen handleiding). In de wiki staan er verschillende foto;s, de 1 met katrollen bij het bit de ander bij de singel.
Maar wat is het verschil? Het touw kan al langs het bit glijden toch?

edit: heeft iemand misschien de handleiding voor mij?
Laatst bijgewerkt door Kev op 27-03-10 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 22:10

Ik denk dat het wel meevalt. Als hij daadwerkelijk te strak zou zitten dan zou hij of zij nooit zo gebogen kunnen staan.

Hoe gaat het als hij/zij loopt?

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 13:16

Kev schreef:
als ik er een handleiding bij heb gekregen dan stond daar niet in dat ze bij het bit moesten want dan had ik dat wel gedaan. (dus ws geen handleiding). In de wiki staan er verschillende foto;s, de 1 met katrollen bij het bit de ander bij de singel.

Ik heb er ook geen handleiding bij want heb hem 2de hands gekocht. Maar ik heb er wel dagen over aan het opzoeken geweest en zelf een documentje van gemaakt met alle soorten hoogtens en het nut enzo. Moest je deze willen kan ik je pb sturen?
Ik heb gelezen dat de katrollen oorspronkelijk aan het bit horen te zitten, maar dat veel paarden nerveus worden van het gerammel aan de mond.
Hier heeft mijn paard geen last van dus ik gebruik deze aan het bit.
Katrollen bij de singel hebben ook geen nut want door de singelringen glijdt het touw makkelijker dan door het bit.

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 13:18

Moll schreef:
zo'n ding moet je met heel veel kracht heel verweg gooien, het is een waardeloos stuk tuigage waar geen meer waarde aan zit dan alleen maar ongemak en pijn in de mond van het paard wil je dit correct doen neem dan les in dubbele longe en vergeet dit martelwerktuig.

mol

Bedankt voor je mening, maar ik ga hem helaas niet heel verweg gooien ;)
Mijn paard loopt er erg goed mee en heeft duidelijk geen pijn of ongemakken aan zijn mond of op andere plaatsen.
Als je deze misbruikt/fout gebruikt zal het inderdaad veranderen in een martelwerktuig, maar dit is bij mijn paard zéker niet het geval want dan laat hij het duidelijk merken als hij ergens last van heeft.

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 13:20

yvonnedv schreef:
Ik denk dat het wel meevalt. Als hij daadwerkelijk te strak zou zitten dan zou hij of zij nooit zo gebogen kunnen staan.

Hoe gaat het als hij/zij loopt?

Het is een ventje :D
En hij loopt er eigenlijk erg goed mee.
Het was de eerste keer dat ik hem heb aangedaan, en ik had er een beetje schrik voor, maar hij liep mooi laag met zijn hoofd en zelfs toen hij verschoot kalmeerde hij redelijk snel.
Anders loopt hij steeds met zijn hoofd de lucht in en krijgt hij zo een stevige ondernek die er niet hoort te zitten.
Ik zal volgende keer als ik hem gebruik foto's nemen van de zijkant.
Dan zal je het inderdaad beter kunnen bekijken.
Maar hij lijkt er geen last van te hebben, maar ik wil natuurlijk wel zeker zijn dat ik er niets fout mee doe.

foufer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:19

Waarvoor gebruik je uberhaupt een passoa , ?
ik ben er zelf erg op tegen en vind het niet noodzakelijk.

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:25

ik heb het idee dat ie best aardig zit.... kijk hoe je paard er mee wil en kan bewegen dan zie je het snel genoeg.

ik vraag me af waarvoor er bepaalde mensen zijn die zo tegen de pessoa zijn? kan iemand dat uitleggen?
ik longeer mijn paard er ook mee en gaat super goed! maar sta voor alles open dus was benieuwd wat er niet goed aan is.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 15:27

hij lijkt mij prima :j de broek mag zelfs nog ietsje hoger, anders werkt die niet tot nauwelijks in

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 16:37

Tanjake13 schreef:
Kev schreef:

Ik heb er ook geen handleiding bij want heb hem 2de hands gekocht. Maar ik heb er wel dagen over aan het opzoeken geweest en zelf een documentje van gemaakt met alle soorten hoogtens en het nut enzo. Moest je deze willen kan ik je pb sturen?
Ik heb gelezen dat de katrollen oorspronkelijk aan het bit horen te zitten, maar dat veel paarden nerveus worden van het gerammel aan de mond.
Hier heeft mijn paard geen last van dus ik gebruik deze aan het bit.
Katrollen bij de singel hebben ook geen nut want door de singelringen glijdt het touw makkelijker dan door het bit.

Graag! :)

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 23:57

foufer schreef:
Waarvoor gebruik je uberhaupt een passoa , ?
ik ben er zelf erg op tegen en vind het niet noodzakelijk.

Ik gebruik een pessoa omdat mijn paard een erg slechte gewoonte heeft van lopen.
Hoofd recht de lucht in, hij trekt zijn rug helemaal weg en beseft niet dat hij achterbenen heeft om op te heffen..
Hij loopt steeds erg gespannen in "vluchthouding" en toen ik hem met pessoa longeerde merkte ik dat hij (doordat zijn hoofd laag gehouden moest worden) erg snel terug kalmeerde na het verschieten.
Dit heb ik gevonden van het gebruik ervan en het leek me aangeraden voor mijn paard:

Je kan het gebruiken voor:
- Paarden die weinig besef hebben van hun achterhand of weinig besef van hun lijf in totaal,
- Paarden die moeilijk hun rug gebruiken,
- Paarden die het moeilijk vinden om hals te strekken
- Paarden met weinig spieren
- Paarden met weinig balans
- Paarden met een 'luie' achterhand, omdat door het bondje wat achter de achterbenen omgaat de achterbenen geactiveerd worden.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 00:01

LiSSy schreef:
hij lijkt mij prima :j de broek mag zelfs nog ietsje hoger, anders werkt die niet tot nauwelijks in

Broek moet niet lager toch? Hij moet vlak boven de hak hangen, als je 'm nog lager hangt, hakt die óp de hak!

Mij lijkt het dat die goed zit, al zou ik wel de pessoa terug naar de singel laten lopen, en niet tussen de benen doen.. Heb toch het gevoel dat ze meer gaan "duiken" als die tussen de benen vastzit...

Leuk paardje trouwens!

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 18:47

itsmi schreef:
LiSSy schreef:

Broek moet niet lager toch? Hij moet vlak boven de hak hangen, als je 'm nog lager hangt, hakt die óp de hak!

Mij lijkt het dat die goed zit, al zou ik wel de pessoa terug naar de singel laten lopen, en niet tussen de benen doen.. Heb toch het gevoel dat ze meer gaan "duiken" als die tussen de benen vastzit...

Leuk paardje trouwens!

Ietsje hoger zeiden ze, niet lager ;)
Ik heb hem toen ik hem uitdeed al een beetje verkleind omdat ik op de foto's ook vond dat hij iets te laag hong.
Morgen ga ik samen met een dame die mijn paard op halve stal heeft hem longeren met de pessoa.
Dan zal ik proberen om nog foto's te nemen vanaf de zijkant.

De pessoa tussen de benen is toch voor 'lang en laag' te lopen? Ik dacht dat als je hem terug naar de singel brengt je begint met oprichting?
Is maar wat ik ervan heb gelezen he :D

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 23:32

Haha sorry, verkeerd gelezen... Kwam vast door het tijdstip!

Lang en laag kan ook door de pessoa aan de laagste ring of die daarboven te bevestigen, op jouw manier heb ik het idee dat ze wel heel erg laag gaan lopen.
Kan idd goed zijn als dat je bedoeling is, maar ik heb ze toch liever ietsje hoger, struikelen ze naar mijn idee ook niet zo snel. (ook als ze gewoon normaal voorwaarts zijn).

Maar dit is mijn mening hè! Het is jouw paard, jouw singel! Heb ik niks over te zeggen! (gelukkig maar! :P )

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-10 07:30

itsmi schreef:
Haha sorry, verkeerd gelezen... Kwam vast door het tijdstip!

Lang en laag kan ook door de pessoa aan de laagste ring of die daarboven te bevestigen, op jouw manier heb ik het idee dat ze wel heel erg laag gaan lopen.
Kan idd goed zijn als dat je bedoeling is, maar ik heb ze toch liever ietsje hoger, struikelen ze naar mijn idee ook niet zo snel. (ook als ze gewoon normaal voorwaarts zijn).

Maar dit is mijn mening hè! Het is jouw paard, jouw singel! Heb ik niks over te zeggen! (gelukkig maar! :P )

Ik heb hem enkel nogmaar tussen benen gebruikt, maar ik ga vandaag eens kijken hoe hij loopt als ik hem weer naar de singel breng.
Alle tips zijn welkom he ;)
Ik probeer vandaag foto's te nemen als mijn fototoestel het doet want heeft al evenveel kuren de laatste tijd als het paard :D
Xxx

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 10:32

Wat leuk dat je alles uitprobeerd en voor alles open staat! +:)+ Ben benieuwd!

Tanjake13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-10 23:29

Ik heb vandaag nog eens gelongeerd met de pessoa.
Ik heb alle manieren van bevestigen geprobeerd en het lijkt me toch dat hij goed van maat is als je hem hoger instelt.
Ik heb nog steeds mijn twijfels of hij niet te kort is voor de bevestiging tussen de benen.
Heb een heleboel foto's genomen en er ineens een nieuw topic van gemaakt:
[GVL-ITP] Longeren met pessoa
Vele groetjes!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 08:48

Hee, Ziet er goed uit!

Maar 1 tipje, als je de pessoa weer terug laat lopen naar de singel, (dus niet tussen de benen doet) dan zou ik ze niet allebei op hetzelfde ringetje doen. Ik zou de lijn die je terug laat lopen, 1 ringetje hoger doen...

Ziet er goed uit verder..
Weet je al welke manier je gaat doen, of blijf je het zo afwisselen?