Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Moll schreef:als je dan een 3 jaarige wil bij zetten kan je dit het beste met touwtjes doen, dit geeft geen druk op het bit en laat de mond zacht, beste kan je zelfs beginnen met captoom, en het bit met rust laten zotat hij gaat leren wat de bedoeling is zonder dat hij zich kan bezeren op de lagen en mond, en dus geen angst krijgt voor het bit.
mol
Urielle schreef:Moll schreef:als je dan een 3 jaarige wil bij zetten kan je dit het beste met touwtjes doen, dit geeft geen druk op het bit en laat de mond zacht, beste kan je zelfs beginnen met captoom, en het bit met rust laten zotat hij gaat leren wat de bedoeling is zonder dat hij zich kan bezeren op de lagen en mond, en dus geen angst krijgt voor het bit.
mol
Ik vind het juist een pre dat ze van te voren al een keer op de bijzets oid 'gebotst' zijn. Dan is het ook geen probleem als je er van voren aankomt om te helpen met sturen, remmen en als je te laat meegeeft als er een keer een schrikt en begint te rennen of je moet een bokkend paard begrenzen.
Mijn pony heb ik bij gebrek aan beter (te klein maatje, er paste niks) bijgezet met touwtjes toen maar dat vond ik nog behoorlijk zagend aanwezig in de mond, dus voor de grote paarden gebruik ik ze zelf niet. Ik heb het liefst iets wat zo stil en constant mogelijk ligt.
Moll schreef:sorry hoor maar een pre? het is een pre als de mond van het paard zacht blijft en dat deze geen angst ontwikkelt voor het bit, bijzet teugels kan je op latere leeftijd gebruiken, en touwtjes met een zagende werking betekend dat ze te strak staan. plus dat een te klein dit dit ook nog eens veroorzaakt. dus beperking van jou kant niet van het touwtje.
Urielle schreef:Moll schreef:sorry hoor maar een pre? het is een pre als de mond van het paard zacht blijft en dat deze geen angst ontwikkelt voor het bit, bijzet teugels kan je op latere leeftijd gebruiken, en touwtjes met een zagende werking betekend dat ze te strak staan. plus dat een te klein dit dit ook nog eens veroorzaakt. dus beperking van jou kant niet van het touwtje.
Tot je paarden onder je kont krijgt die zodra ze het bit voelen bewegen omhoog komen of zich zelfs omgooien. Je hebt gevoelig en gevoeligIk heb liever dat ze dat soort dingen aan de longe doen dan wanneer ik erop stap.
En de touwtjes zaten zeker niet te strak en het bit paste prima, ik ben ook al langer bezig dan vandaag.
Contact wil ik wel degelijk hebben, met been, zit en hand. Die gebruik ik nl. ook voor mijn hulpen, dus er komt niks onverwachts, het paard voelt zich niet overvallen.
Weet je, dit is een discussieforum en je kunt hier je mening schrijven. Maar het trainen en africhten van paarden daar zijn verschillende manieren in, de ene kiest voor dit, de andere kiest voor dat en ook de verschillende paarden vergen nogal eens een verschillende aanpak zodat je soms out of the box moet gaan denken. Ik heb zelf bepaalde ideeën en technieken en iemand anders doet het weer helemaal anders, en dat is ook prima, daar kun je over praten en dat is leerrijk. Maar ik kan er niet goed tegen als iemand zijn mening als enige ware ziet, en zeker niet wanneer je je discussiepartner behandelt als een onnozel huppeltrutje die voor het eerst een paard in handen heeft. Misschien bedoel je je bericht heel anders Moll, maar het komt enorm denigrerend en wijsneuzerig op mij over. Mocht het niet zo bedoeld zijn: mijn excuses voor mijn wellicht aanvallend overkomende post. En mocht je idd ervan overtuigd zijn dat jij de enige ware wijsheid hebt dan zal ik je in je waarde laten en gewoon maar zeggen: Je hebt gelijk joh.
LYSANNO schreef:Waarom niet? Sommigen rijden 3 jarige al in, dus longeren + bijzet is ook niet erg..
LYSANNO schreef:Waarom niet? Sommigen rijden 3 jarige al in, dus longeren + bijzet is ook niet erg..