Ik wil graag beginnen met NH wie kan mij opweg helpen.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Binky_Zephyr

Ik wil graag beginnen met NH wie kan mij opweg helpen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 01:50

hoi, ik wil met mijn shet graag met NH gaan beginnen.

wie kan mijn vertellen hoe jullie met jullie pony begonnen zijn.

wat voor materiaal heb je allemaal nodig ?

ik heb mezelf via internet een beetje ingelezen, en een aantal filmpjes bekeken en ik vind het toch een intressante tack van de paardenwereld !!

alvast bedankt :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:14

tja, ligt eraan hoe zeer je 'natural' wilt zijn. Ik bijv. heb m'n paarden 24/7 buiten (vind ik heel belangrijk) heb geen hoefijzers, geen dekens en puur ruwvoer. Ik heb (nog) wel een gewoon hoofdstel met bit en een boomzadel, maar ik heb ook een boomlooszadel, maar die pas ik alleen en m'n paard wordt tijdelijk door een vriendin van me bereden. Ik heb opzich ook nog wel een touwhalster maar gebruik die zelden, ik wil (als ik zelf m'n paard weer ga berijden) het bitloos hoofdstel 'walnut' van barefoot hebben, deze heeft kaakgekruisde riemen maar dan rondgenaaid voor een betere 'release'.

En verder zit ik niet zo in 'NH' hoor, ik wil 'ooit' wel m'n paarden natuurlijk laten bekappen en als ik er 'ooit' de moed voor krijg zelf een (of meerdere) curcus voor volgen.

maar pas op, voor je 't weet word je in 't hokje 'doorgewinterde natural' gestopt :') ook al heb ik misschien wel eens doorgedraafd bij bepaalde onderwerpen :o

Binky_Zephyr

Re: Ik wil graag beginnen met NH wie kan mij opweg helpen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 02:18

mijn shet kan op dit moment niet 24/7 buiten omdat hij dan dicht groeid.. :o
pony staat ook niet op ijzers .. ik wil gaan beginnen met grondwerken./ wijken voor druk. achter/voorwaarts zonder druk.
gewoon de simpele dingen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:31

tja, als je niet 24/7 buiten staat dan vind ik sowieso al niet dat je kunt zeggen dat je 'natural' bent oid of NH. Maar dat is mijn persoonlijke mening, ik vind 't ronduit slecht als je je paard in een stal stopt, al is het nog zo kort.

Kan je geen andere optie bedenken en 'm 24/7 buitenhouden zonder dat hij 'dichtgroeid' enne.. mijn shet en haflinger staan 24/7 buiten vooral de shet is zeker in de zomer tonnetje rond, gaat desondanks al 12 jaar goed :)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 02:33

hij is op dit moment nog hengst .. en er is hier niet de mogelijk heid om een hengst 24/7 op het land te zetten ..

maargoed omdat ik een paard op stal heb (snachts) kan ik niet aan NH doen ?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:35

nou, ik vind dat je jezelf niet 'natural' kan noemen oid als je je paard 's nachts op stal houd. Maar zoals ik zei, dat is mijn mening en hoef je verder geen waarde aan te hechten :)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 02:38

nee ... oke nouja misschien is mijn paard niet helemaal `natural` ik kan toch wel wat oefeningen proberen .. om meer 1 te worden met mijn paard ?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:40

uiteraard, daar kan ik je alleen niet mee helpen, heb je die andere topics al gezien centraal etc? en wellicht kan je arabesk pb'en? dat is toch wel zo'n beetje de 'natural goeroe' hier op bokt? :D en nu stop ik dus zelf iemand in een hokje :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:46

Krijg het idee dat je meer op zoek bent naar bepaalde "werkmethodes" zoals bv Parelli TS?
Dan zou je gewoon eens op bokt naar een paar namen kunnen zoeken, en je een beetje inlezen en van daaruit bekijken in "wie" jij je het meest kan vinden kwa manier van werken. :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:49

Ja, het lijkt me dat als je paard 's nachts op stal staat, dat je dan heus nog wel met wijken voor druk bezig mag zijn.

Tenminste dat hoop ik toch wel ... anders kan ik ook maar beter meteen ermee stoppen ;-).

TS, je kunt natuurlijk altijd zo'n pakket van Parelli aanschaffen, dan heb je alle basisoefeningen bij elkaar. Tis wel leuk en praktisch om mee te beginnen en je leert er direct al veel van.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 02:50

Toen ik op dit forum ging kijken en ik het eerste andere topic "alles over NH" aanklikte kreeg ik meteen al een topic waarin iemand een heel deel stromingen op noemt waarover je kan inlezen. Dus misschien eens beginnen met gewoon een paar topics op dit forum door te nemen?

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 02:55

ja ik ben gewoon echt een beginner :O en ik heb me een beetje ingelezen op internet en heb wat films gezien .. ik vind het gewoon een hele mooie wijze waarop ze met de paarden omgaan.

maargoed iedereen die hier mee bezig is .. is ooit op dit punt begonenn :)

ik zou ook graag les krijgen van iemand .. dus als jullie iemand weten in de kop van NH zou ik het graag horen :)

weten jullie misschien waar ik de basis dingen kan kopen op internet.. en dan praat ik over een goed boek/dvd leadrope en een stick :)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 02:56

Ayasha schreef:
Toen ik op dit forum ging kijken en ik het eerste andere topic "alles over NH" aanklikte kreeg ik meteen al een topic waarin iemand een heel deel stromingen op noemt waarover je kan inlezen. Dus misschien eens beginnen met gewoon een paar topics op dit forum door te nemen?

sorry daar heb ik echt helemaal overheen gekeken.. tis ook al laat :o

..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 03:08

Het is inderdaad laat :D Maar als je die mensen op zoekt en je zegt van eentje "daar wil ik wel eens mee starten" dan vind je vanzelf ook van die basic dingen die je nodig hebt... Vaak verkopen ze dat zelf wel :j

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 09:07

kom maar langs!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 10:24

Mijn shetlander en welsh staan 24/7 buiten, zonder ijzers en worden bit en boomloos bereden. Dit is meer omdat ik geen goed passend zadel kon vinden en de cheyenne kids erg goed op haar ligt. De reden dat ze bitloos bereden wordt is omdat ik freestyle rijden erg belangrijk vind. Daardoor leert de ruiter goed te sturen met haar zit en wordt ze bewust van haar lichaamssiganalen tegenover haar paard. Ze wordt trouwens met cordeo gereden dus ook zonder teugels.
In mijn profiel staat mijn auditie met mijn shetlander waar ik voor geslaagd ben, zo kun je misschien een beetje kijken hoe ik het ongeveer doe. Dit filmpje is wel van afgelopen zomer.

Natuurlijk heeft de leefomgeving niks te maken met de band tussen jou en jouw paard. Als jij lekker de hele dag in de weer bent met je paardje, je speelt leuke spelletejes en maakt er 1 groot feest van -> waardoor dus de band versterkt en hem daarna in een stal zet veranderd er niks aan jullie relatie hoor.

Ik zou als ik jou was de Parelli pakketten aanschaffen, daar staat zo veel informatie in! Alleen moet je oppassen dat je niet te lang in level 1 blijft hangen want dat is de basis voor JOU! in level 2 wordt het pas leuk voor je paard. Op de site van Pat Parelli (www.parelli.com) is zo veel informatie te vinden, net als op de Savvyclub site.

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 15:30

Caira schreef:
kom maar langs!

hihi misschien als ik ooit een trailer kan regelen :D lijkt me leuk :)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-10 15:31

xmarliez schreef:
Mijn shetlander en welsh staan 24/7 buiten, zonder ijzers en worden bit en boomloos bereden. Dit is meer omdat ik geen goed passend zadel kon vinden en de cheyenne kids erg goed op haar ligt. De reden dat ze bitloos bereden wordt is omdat ik freestyle rijden erg belangrijk vind. Daardoor leert de ruiter goed te sturen met haar zit en wordt ze bewust van haar lichaamssiganalen tegenover haar paard. Ze wordt trouwens met cordeo gereden dus ook zonder teugels.
In mijn profiel staat mijn auditie met mijn shetlander waar ik voor geslaagd ben, zo kun je misschien een beetje kijken hoe ik het ongeveer doe. Dit filmpje is wel van afgelopen zomer.

Natuurlijk heeft de leefomgeving niks te maken met de band tussen jou en jouw paard. Als jij lekker de hele dag in de weer bent met je paardje, je speelt leuke spelletejes en maakt er 1 groot feest van -> waardoor dus de band versterkt en hem daarna in een stal zet veranderd er niks aan jullie relatie hoor.

Ik zou als ik jou was de Parelli pakketten aanschaffen, daar staat zo veel informatie in! Alleen moet je oppassen dat je niet te lang in level 1 blijft hangen want dat is de basis voor JOU! in level 2 wordt het pas leuk voor je paard. Op de site van Pat Parelli (http://www.parelli.com) is zo veel informatie te vinden, net als op de Savvyclub site.

Dankje :) ik neem even een kijkje op de site :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-10 22:30

Binky_Zephyr schreef:
Caira schreef:
kom maar langs!

hihi misschien als ik ooit een trailer kan regelen :D lijkt me leuk :)

Hoeft niet, mijn merrie is perfect in het opleiden van mensen 8-)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 00:10

hihi .. euhh hoe bedoel je :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 02:22

Dat je met haar merrie mag werken om de technieken te leren en het vervolgens op je eigen paard kan toepassen ;)

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-10 02:22

oohh zo :)

Clyde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 08:32

Leuk dat je wat met Binky gaat doen. Ik zou als ik jou was een beetje rondkijken welke manier van omgaan bij je past.
Veel mensen zijn gek van Parelli maar je hebt ook nog anderen.

Bijvoorbeeld Emiel Voest.
het belangrijkste is dat je eruit haalt wat bij jou en je paard past.

Zelf combineer ik van alles. Hou niet zo van éen waarheid.
Veel plezier ermee!

Bij ons op stal staat ook een parelli fan, die het leuk vind om mensen te helpen.

gr Linda

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 11:15

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-10 15:01

'Natural' en 'natural horsemanship' in principe weinig met elkaar te maken.
Huisvesting versus een bepaalde 'filosofie' aanhangen kan ook gewoon los van elkaar staan. Er zijn genoeg NH'ers die hun paard gedeeltelijk op stal hebben staan, en er zijn ook genoeg 'naturals' die niets NH'erigs doen.
Dat je jezelf dan geen 'natural' of NH'er noemen mag van bepaalde personen, zal iedereen worst zijn :')

Als je wil beginnen met NH, kun je eerst op zoek gaan naar welke methode jou het meeste aanspreekt. En of er van die methode mensen in de buurt zijn die jou kunnen helpen. Op bv youtube zijn er genoeg filmpjes over Parelli, Hempfling, Voest etc te vinden.
Dat wekt meestal meer interesse dan eindeloze theorie ;)