Pony breekt uit aan de hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xSammyJo

Pony breekt uit aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 00:26

Hoi!

Ik weet niet of het hier goed staat, maar wil het graag op een goede manier oplossen, als er een oplossing voor is ;)
Mijn pony heeft de gewoonte om plotseling uit het niets uit te breken. en er in z'n eentje vandoor te gaan.
Het gebeurt altijd erg onverwachts. Het ene moment is hij nog helemaal oplettend op mij en gehoorzaamt hij perfect en dan plots vliegt hij ervandoor.. vaak met het wandelen aan de hand buiten.

Het leiden in de bak en op het erf gaat perfect. Op de kleinste signalen reageert hij. Hij stopt wanneer ik stop, draaft aan wanneer ik ren kan hem met alleen wijzen achtwaarts zetten. Alleen buiten het erf.. Het gaat dan hartstikke goed en dan plots verandert zijn gedrag en gaat hij ervandoor.

Het is geen angst, het lijkt eerder alsof hij een geintje uit haalt :o
Hij galoppeert dan een stuk weg en draaft nog een stukje door en laat zich uiteindelijk wel pakken als hij ergens tot stilstand komt om te grazen.
Dit zorgt voor erg gevaarlijke situaties, en ik vertrouw het nu ook helemaal niet meer om met hem naar buiten te gaan om te wandelen.

Vandaag na een lange tijd dat we naar buiten zijn gegaan deed hij het weer. Ik ben een tijdje niet meer buiten wezen wandelen omdat ik het niet meer aandurfde en eerst echt goed wilde oefenen op het erf. Omdat het allemaal perfect ging ben ik vandaag met hem gaan wandelen. Echt een heel eind, afwisseld van stap naar draf etc. af en toe een stukje grazen en het leek alsof hij zich wel vermaakte. Hij was ook heel oplettend op mij en luisterde perfect. Bleef achter me en ik kon zo een noodstop maken en dan deed hij het ook. En plots zonder enige aanleiding (ik kon er in ieder geval geen bedenken) Galoppeert hij weg, 'echt niet van angst! ik zag gewoon zijn ondeugende koppie me voorbij rennen. De leadrope sneed door mijn hand en ik kon hem gewoon niet voor zijn, want hij doet het zo onverwachts! Midden over de autoweg waar de auto's echt altijd keihard voorbij razen..
galoppeerde hij en ging hij over in een drafje, af en toe omkijkend naar mij...

Op een gegeven moment stopte hij in de berm om te grazen en kon ik hem pakken.
Met trillende handen en benen dat wel. Ik zag het al helemaal voor me hoe hij geschept word door een auto, mijn pony met 4 benen door de lucht. Het is echt een wonder dat er net op dit moment geen auto aankwam!
Heb echt zitten huilen van schrik daarna.

Ik weet dus echt niet wat hier nou de aanleiding voor is. Ik heb hem nu al 6.5 jaar en hij heeft t verscheidene keren gedaan. Ook toen ik nog met bit buiten wandelde en reed.

Sorry voor het lange verhaal, het was ook een beetje van mij afschrijven en ik vraag om advies!

RianneH

Re: Pony breekt uit aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:33

Waarom die het doet kan ik je niet vertellen. Misschien is het toch een 'dominatieprobleem' wellicht alleen uit vrolijkheid.
Ik zou vanaf nu wel altijd met wandelen handschoenen aan doen, dan heb je beter grip op de lijn. Ook, maar misschien is dat persoonlijk, houd ik er niet van als een paard achter mij loopt.
Ik kan hem dan niet zien en zo dus niet snel ingrijpen. Liever dat ze naast me lopen en in geval van nood snel om kan laten keren. Zorg dat je zelf ook echt snel wordt, dat is de enigste manier om hem voor te zijn.

Succes!

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:41

ik zou een hengstenketting nemen

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:45

Op welke manier zou dat moeten bijdragen? Als ze hem nu al niet op tijd kan corrigeren, dan zal ze met een hengstenketting ook te laat zijn en heb je nog kans dat hij erop trapt wanneer die weg rent..

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 00:47

Bedankt voor je reactie!
Voorheen liep hij altijd naast mij en was er altijd wel een strijd en wou die mij voorbij lopen. Sinds ik getraint heb dat hij achter me moet blijven blijft hij ook echt achter me en komt me ook niet voorbij als ik vaart minder. Alleen dan heel plotseling lijkt het wel alsof er een knopje in zijn hoofd omdraait en snelt hij me voorbij.

Toen ik hem nog naast me had lopen en ik nog met bit wandelde zag ik wel dat hij hij het bit vastpakte en het op een lopen wilde zetten, maar ook al liet ik hem keren dan trok hij met een ruk zijn hoofd naar beneden en zette het op lopen waarbij ik uit balans gebracht hem met geen mogelijkheid bij me kon houden.

Misschien is het ook wel een dominantie probleem, maar het is zo apart dat het lijkt alsof hij me wel volledig accepteerd als leider en dan toch zo' n 'streek' uithaalt.

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 00:49

Mic schreef:
ik zou een hengstenketting nemen

Ik denk dat dit geen barst uitmaakt bij hem.. als hij ervandoor wil gaan doet hij het ook..
Ben er ook niet echt voorstander van.. als het echt niet anders kan dan ga ik liever niet meer met hem buiten wandelen.
maar bedankt voor je reactie

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:52

Wij hadden vroeger een d-pony (die nogal sterk was) die rukte zich vaak los als je hem naar of van de wei haalde. Wij hebben toen op advies een hengstenketting aangeschaft. Hij heeft het toen met de hengstenketting één keer geprobeert maar dat vondt hij toch niet zo fijn en heeft het daarna als we de hengstenketting gebruikte niet meer gedaan. Zodra we de hengstenketting vergaten rukte hij zich weer los.
Was nogal een dominante ruin.

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:55

Doe anders een touw door sn mond of over zijn neus hierdoor doet hij zichzelf 'pijn' doe dit ook wel een bij een hengst op stal attie naar buiten moet

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 00:57

Tja, het lastige van beschrijven van dominantie is dat het niet allemaal zo standaard is. Dat hij achter je loopt kan zijn omdat hij jou accepteert als leider, maar het kan het ook gewoon wel oke vinden om daar te lopen op dat moment. 'Dominantie' en daarom ook tussen '' ligt niet alleen in grote dingen, maar ook kleine. Als een paard jou contant opzij probeert duwen met lopen is dat een stukje dominantie, maar ook wanneer ze alleen een paar passen bijna onopgemerkt hun schouder erin drukken is het 'dominantie'. Dat jouw paard plots ervandoor schiet en zich daarbij los trekt, dat is dominantie en een heel gevaarlijk spelletje. De enigste manier om dat juist af te leren is door op tijd in te grijpen, nog voordat hij ervandoor schiet. En dat is het aller moeilijkste en kan je imo bijna niet doen als die achter je loopt.
En daarnaast, loopt die je dan niet omver?

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 01:07

Je zou kleine stukjes kunnen proberen en het heel langzaam opbouwen.
Al is het 10 meter wat je loopt met hem. Laat hem wel gewoon op jou letten en zich met jou bezighouden door dan zelf stil te staan.
Persoonlijk zou ik het draven dan wel nog even laten zitten. En dan als hij braaf blijft, die meters steeds wat verder uitbreiden.

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 01:10

RianneH schreef:
Tja, het lastige van beschrijven van dominantie is dat het niet allemaal zo standaard is. Dat hij achter je loopt kan zijn omdat hij jou accepteert als leider, maar het kan het ook gewoon wel oke vinden om daar te lopen op dat moment. 'Dominantie' en daarom ook tussen '' ligt niet alleen in grote dingen, maar ook kleine. Als een paard jou contant opzij probeert duwen met lopen is dat een stukje dominantie, maar ook wanneer ze alleen een paar passen bijna onopgemerkt hun schouder erin drukken is het 'dominantie'. Dat jouw paard plots ervandoor schiet en zich daarbij los trekt, dat is dominantie en een heel gevaarlijk spelletje. De enigste manier om dat juist af te leren is door op tijd in te grijpen, nog voordat hij ervandoor schiet. En dat is het aller moeilijkste en kan je imo bijna niet doen als die achter je loopt.
En daarnaast, loopt die je dan niet omver?

Hij loopt schuin achter me, dus als hij me voorbij gaat bots hij niet tegen me aan.
Ik vind het alleen moeilijk dat hij dit eigenlijks altijd buiten doet, en als het alleen op die manier is af te leren zou ik dus echt met hem naar buiten moeten en gelijk als ik het erf af ga kom ik bij een drukke weg. Ook pik ik niet echt signalen op als hij het doet.. ik zie het dus echt niet aankomen dus ik kan hem ook niet voor zijn.. Hij doet het ook niet altijd. Het kan 5 keer goed gaan en dan doet hij het de 6e keer.

Als het dominantie is zou ik dit er niet ' uit' kunnen trainen op een andere manier?
Hij doet het trouwens soms ook bij het 's avonds binnenzetten door de staleigenaren, dit dus gewoon op het erf. Dan maakt hij ook een rondje of 2 en laat zich dan pakken.
Dit heeft hij alleen nog nooit bij mij gedaan.

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 01:14

Miss_DJS schreef:
Je zou kleine stukjes kunnen proberen en het heel langzaam opbouwen.
Al is het 10 meter wat je loopt met hem. Laat hem wel gewoon op jou letten en zich met jou bezighouden door dan zelf stil te staan.
Persoonlijk zou ik het draven dan wel nog even laten zitten. En dan als hij braaf blijft, die meters steeds wat verder uitbreiden.

Het probleem is dat ik denk ik al wel 1,5 km had gelopen met hem en dit geen problemen gaf.. en dan uit het niets plotseling met zijn hoofd stijf begint te rennen. Na dit incident zijn we ook weer normaal terug gelopen en heeft hij het niet weer gedaan. Tis net of hij een 'grap' wil uithalen..
Hij is een pony die zich snel verveeld, daarom wissel ik altijd veel af met het wandelen, van stap,naar halt, dan draven en weer stappen eventjes halthouden. Af en toe een graas pauze. Alleen maar stappen is hem iets te saai denk ik..

Miss_DJS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 01:23

Maar wat je nu doet schijnbaar ook, aangezien hij zelf dingen gaat verzinnen.

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 03:16

Wat ik je aan wil raden is om je leadrope aan de zijkant van zijn halster vast te maken, op het moment dat hij dan weg rent dan trekt hij zichzelf om ipv jou achter zich aan.

Ik snap dat je zegt dat een hengstenketting niet de oplossing is en ik ben het met je eens dat je het op een langdurige manier op moet lossen maar toch kan ik je wel het mony roberts Dually halster aanraden. Daar ga je eerst mee aan de slag in de bak (grondwerk). Daarna ga je daarmee wandelen. Daarmee trekt hij zichzelf dus om maar als het goed is krijgt hij door de oefeningen en het halster meer respect en zal hij het niet meer doen. Is het idee in ieder geval dan ;)

Succes ermee!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 08:49

Zo te horen heb je d'r al van alles aan geoefend en zo, en weet je pony ook best dat hij goed moet luisteren.
Het lijkt wel alsof hij zegt: ik luister omdat IK dat wil, niet omdat jij het wilt.
Meer oefenen met goed luisteren heeft dan denk ik niet zoveel zin, dat zit er allemaal wel in, en snapt hij ook wel.

Zelf heb ik precies hetzelfde gehad met mijn paard, alleen toen ging het erom dat ik aan het oefenen was dat hij zonder touw bij me bleef. Hij deed dat dan keurig netjes, volgde me overal en bleef continu in de buurt. Maar dan kon hij soms ook zomaar omdraaien en er van tussen gaan :+ . Ook alsof hij zeggen wou: ik doe dat omdat ik ervoor kies maar als het erop aan komt bepaal ik zelf wel wat ik doe.

Ik ben toen begonnen in elk geval elke keer als hij er vandoor ging iets onprettigs te doen. Hetzij een touw naar z'n achterbenen gooien, hetzij een naar geluid maken, hetzij gewoon ordinair een tik op z'n kont (als ik hem nog kon raken). Ik probeerde DAAR dus juist mee over te brengen: nee, OOK als je d'r geen zin in hebt, moet je naar mij luisteren. Natuurlijk deed hij er dan eerst nog een schepje bovenop en rende juist harder weg. Maar na een tijd begon het besef toch wel door te dringen dat dat kwam omdat hij er van tussen ging.

Ook heb ik met hem toch redelijk wat dominantiespelletjes gedaan. Hem van zijn plaats sturen en dan zelf op zijn plaats gaan staan bijvoorbeeld. Dat soort dingen.

Nu rent hij nog weleens weg, maar hij komt ook gelijk weer terug rennen :+

Wat jouw pony betreft zou ik juist oefenen met leiden aan een hele lange leadrope en in de bak ook oefenen met dat als hij van je wegloopt (aan het touw), hoe je hem dan weer terugvraagt. Dan zou ik hem buiten ook juist aan een lang touw houden en niet kort. Je hebt dan nog de ruimte om hem "terug te vragen" . Luistert hij niet, dan zou je over kunnen gaan naar plan B (wat ik hierboven omschreef).

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 10:38

@ Zodiacje Ik gebruik een gewoon touwhalster, de leadrope aan de zijkant wil dan niet lukken denk ik.

Ik wil het dually halster wel proberen, heb hem ook gegoogled en met de zoekfunctie op bokt. Sommige mensen reageren dat de release niet goed is. Heb jij zelf ervaring met het Dually halster en weet je hoe de release is?
Ik denk dat als de release goed is, het wel iets voor hem is. Dat als hij braaf is er niets aan de hand is, maar als hij iets probeert hij wel op zijn plek gewezen kan worden.

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 10:44

@ HannaFrouk Dat idee krijg ik soms ook. Zo van dat je maar even weet dat ik het in mijn eentje ook wel prima red.
Het probleem is dat ik buiten liever hem niet nog een tik na geef of een touw naar hem gooi want denk dat hij dan alleen maar harder wegloopt en dat wil ik niet hebben tussen de auto's :+
Dit zou ik dus goed kunnen oefenen in de bak maar niet buiten ;( De dominantie spelletjes heb ik ook met hem gespeelt en daar reageert hij wel goed op.

Ik kan wel met hem oefenen aan een langere leadrope, ik heb de leadrope nu altijd los hangen en dan loopt hij ong 2 meter van me af. Misschien dat hij met een langere wat meer in de verleiding komt om wat uit te proberen zodat ik het wel kan oefenen..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 13:00

Op het moment dat de leadrope te los hangt, heeft het paard de tijd om door zijn vaart meer kracht te zetten om los te komen. Neem de leadrope korter, ook met een meter afstand kan hij achter je aanlopen.
Je zegt dat het werken in de bak heel goed verloopt. Volg je een programma?

IK zou zelf niet meer met het paard gaan wandelen als hij af en toe dergelijke dingen flikt. Terug naar de bak en aan grondwerk doen, en als je een programma volgt, is er vast iemand waar je contact mee kunt opnemen die advies kan geven bij dit probleem.

Van mij alleen dit advies: als je het hoofd naar je toehaalt, kan het paard geen kracht zetten op het touwhalster en zich losrukken. Als hij je met twee ogen aankijkt, heb jij volledige aandacht en volledig respect. Oefen dat je paard zijn achterhand bij je wegdraait en je met twee ogen aankijkt, en frontaal aankijkt als je de achterhand wegdraait. Zorg ervoor dat je timing goed is. Zorg voor een goed scherp touwhalster dat ook goed zit om dat hoofd. Hoe dunner het touw, hoe scherper het halster. Sommige halsters hebben ook nog extra knopen op de neus. Je zou kunnen overwegen om die te gebruiken.

Nu heb ik geadviseerd dat je niet met je paard meer moet gaan wandelen totdat je dit probleem hebt opgelost. Maar als wel zou wandelen en je paard weg zou spurten en je hem daarna te pakken hebt, zou ik hem heel hard aan het werk zetten. Dus een klein cirkeltje om je heen, laat hem zijn benen bewegen. Niet als een idioot om hem heen gaan huppelen, blijf zelf staan want wie zijn benen beweegt is onderdanig.

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-10 14:23

@ Cassidy Op mijn vorige stalling was er iemand die me hielp met het grondwerk. Ze deed zelf Parelli en heeft me met een aantal oefeningen geholpen. Heb zelf 2e hands het level 1 pakket (oude pakket) aangeschaft en ben daar alleen mee bezig.

Ik durf het zelf ook niet meer aan om buiten te wandelen dus dat ga ik voorlopig ook niet meer doen. Vind het te gevaarlijk.

Ik heb touwhalster van 6mm dit is scherp genoeg toch? Bedankt voor de oefening van de achterhand wegdraaien. Wijken voor de druk kent hij en de achterhand wegdraaien ook, maar let hem mij dan eigenlijk niet aankijken. Maar ik zal dit voortaan oefenen!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 17:35

Samanthaaaaa schreef:
@ Zodiacje Ik gebruik een gewoon touwhalster, de leadrope aan de zijkant wil dan niet lukken denk ik.

Ik wil het dually halster wel proberen, heb hem ook gegoogled en met de zoekfunctie op bokt. Sommige mensen reageren dat de release niet goed is. Heb jij zelf ervaring met het Dually halster en weet je hoe de release is?
Ik denk dat als de release goed is, het wel iets voor hem is. Dat als hij braaf is er niets aan de hand is, maar als hij iets probeert hij wel op zijn plek gewezen kan worden.

Bij een touwhalster kan de leadrope idd niet aan de zijkant. Al zou ik daar persoonlijk ook niet meer mee lopen. Stel dat je wel de kracht vind om je paard te stoppen dan snijd dat touw achterin zijn hoofd.
Cassidy d'r tip van het touw dichtbij pakken is idd ook een goede.

De release van het Dually halster heb ik persoonlijk geen moeite mee. Denk dat dat vooral van pas is als je m gebruikt om bitloos te rijden, dan is het idd niet helemaal lekker. In principe staat dat neus gedeelte ook niet strak, dat is alleen als je er aan trekt; op het moment dat ie weg rent dus. Dan kan je m daarna even overnieuw goed doen, je staat er dan toch naast.

De mijne had toen ik m net had een geintje; kin op de borst en trekken. Dat won ie natuurlijk dus dan ging ie ook aan de haal.
Touw aan de zijkant en hij kon het niet meer. Maar nadat ik m even had laten merken dat het dually halster pijn kán doen kreeg ie daar zoveel respect voor. Ik merk dat hij héél braaf mee loopt als ie dat halster aan heeft. De meningen zullen vast verschillen maar ik vind het echt een top ding. En dus vooral om de reden dat ik m aan jou aanraad.

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 18:25

Bedankt Zodiacje, ik ga hem aanschaffen. Het is het proberen waard denk ik!

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 21:58

Als hij schuin achter je loopt, kun je heel makkelijk signalen missen. Dat 'opeens' uitbreken, hoeft dus niet zo plotseling te zijn. Ik zou gaan wandelen met het paard naast je schouder, zo zie je veel meer van wat er gebeurd. Ook loopt hij dan dichter bij je, zodat je sneller kunt ingrijpen. Wat Cassidy ook al zegt, ontneem hem de ruimte om vaart te maken, dus houd hem dichter bij je.
De achterhand snel kunnen disengagen is ook handig (en vooral veilig) daarmee kan hij ook niet wegkomen.

Als je de mogelijkheid hebt, en je zéker weet dat dit een dominantie-spelletje is, zou ik hem gewoon laten rennen. Gezien je Parelli doet, neem ik aan dat hij de circling game kent. Wil hij rennen, dan mág hij rennen, maar wel netjes op de cirkel. En dan tot hij er geen zin meer in heeft, maar dan een paar rondjes langer. Zo word zijn idee niet leuk en grappig, maar zwaar vermoeiend.
Met een scherper halster, om het hoofd te kunnen omtrekken los je imo niets op. Daarvoor kun je sowieso beter de achterhand disengagen, want daarmee zet je 'motor' af. Met laten zien dat je slimmer ipv 'sterker' bent, bereik je veel meer :j

Wat ik ook zeker in de gaten zou houden, is of het geen angst is.
Het 'plotseling' verstarren en daarna wegschieten is typisch RB-I gedrag (Parelli-horsenality's)
Er gaan hier wel een aantal signalen aan vooraf, maar die zijn vaak zo klein dat ze snel te missen zijn. Een gespannen kaak, harde ogen.. dat zie je niet als het paard 2m verderop loopt. Dat er vervolgens niets meer aan de hand is, komt wellicht omdat een bepaald 'eng' object ineens gewoon niet eng meer is. Even een stukje terug gaan (approach & retreat) helpt ook vaak tegen enge dingen, dit zou je pony ook uit zichzelf kunnen doen door zich los te rukken.
Vooral omdat je zegt dat er verder geen dominantie-problemen zijn, zou ik het toch niet te snel als dominantie afdoen maar dit ook in je achterhoofd houden.

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-10 23:44

wimmus schreef:
Wat ik ook zeker in de gaten zou houden, is of het geen angst is.
Het 'plotseling' verstarren en daarna wegschieten is typisch RB-I gedrag (Parelli-horsenality's)
Er gaan hier wel een aantal signalen aan vooraf, maar die zijn vaak zo klein dat ze snel te missen zijn. Een gespannen kaak, harde ogen.. dat zie je niet als het paard 2m verderop loopt. Dat er vervolgens niets meer aan de hand is, komt wellicht omdat een bepaald 'eng' object ineens gewoon niet eng meer is. Even een stukje terug gaan (approach & retreat) helpt ook vaak tegen enge dingen, dit zou je pony ook uit zichzelf kunnen doen door zich los te rukken.
Vooral omdat je zegt dat er verder geen dominantie-problemen zijn, zou ik het toch niet te snel als dominantie afdoen maar dit ook in je achterhoofd houden.

Ik weet zeker dat het geen angst is, hij schrikt eigenlijk nooit. Hij is heel dapper mede door schriktraining. Van zichzelf is hij ook een vrij nuchtere pony. Ik wandelde voorheen altijd met hem naast mijn schouder maar dit was altijd een 'machts spelletje' hij probeerde altijd voorop te lopen en ging er ook vaak vandoor.Hij verstarde dan niet maar ging er gewoon uit het niets vandoor met zijn oren naar voren. Ziet er ook niet angstig uit, eerder jolig. Ik denk dat hij mij wel accepteerd als leider maar toch ook niet helemaal en dus af en toe toch nog probeert om de leiding terug te winnen. In de kudde is hij de kleinste pony maar wel de leider van de kudde en ook heel dominant.
Hij is eerder LB en heb ook niet echt het idee dat hij switcht naar RB omdat hij gewoon vol zelfvertrouwen voor zich uit blijft lopen, en in een rustig drafje over gaat nadat hij ver genoeg van mij vandaan is en dan op zn dooie gemakje gaat zitten eten. voorheen vaak als ik in de buurt kwam om heem te pakken draafde hij weer keihard weg om verderop weer te gaan zitten eten :(

Hoe moet ik zijn achterhand disengagen? Ik weet wel dat je met de One rein stop dit ook aanleert maar hoe doe je dit aan de hand, en snel genoeg zodat hij er niet vandoor gaat? Ben het er trouwens toch wel mee eens dat 2m te ver is want zoals jullie zeggen kan hij dan nog beter vaart maken. Zou ik hem ook schuin achter me kunnen houden maar toch iets achter me? zeg maar dat hij me niet te snel voorbij kan lopen maar ook niet te veel vaart maken.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 13:18

Klinkt inderdaad als LB gedrag :D

Achterhand disengagen is eigenlijk gewoon driving game op de achterhand. Wat een leuke oefening is, is 'hide your hiney'. Zodra jij naar zijn kont kijkt (fase1) moet hij z'n achterhand meteen wegzetten.

Ik zou hem wel naast je houden tijdens het wandelen. Als hij je gaat inhalen, draai je gewoon de andere kant op. Hij moet leren dat het zíjn verantwoordelijkheid is om op de juiste hoogte naast je te lopen. Doet hij dat niet, loop je samen een aantal passen achteruit of mag hij een cirkel om je heen lopen. Het liefst iets wat hij niet zo leuk vind.

De leider uittesten is heel normaal paardengedrag. Testen of de leider nog wel alert is, is in de kudde van levensbelang, dus dat zal een paard áltijd blijven doen. Jou inhalen en andere fratsen zijn allemaal van die testjes waarmee hij punten scoort. Laat jij zien dat je hem wel door hebt en zelf ook punten scoren kan, word je steeds een stukje meer leider.

xSammyJo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-10 12:17

Bedankt, ik ga er mee aan de slag! :D