Ik weet niet of het hier goed staat, maar wil het graag op een goede manier oplossen, als er een oplossing voor is
Mijn pony heeft de gewoonte om plotseling uit het niets uit te breken. en er in z'n eentje vandoor te gaan.
Het gebeurt altijd erg onverwachts. Het ene moment is hij nog helemaal oplettend op mij en gehoorzaamt hij perfect en dan plots vliegt hij ervandoor.. vaak met het wandelen aan de hand buiten.
Het leiden in de bak en op het erf gaat perfect. Op de kleinste signalen reageert hij. Hij stopt wanneer ik stop, draaft aan wanneer ik ren kan hem met alleen wijzen achtwaarts zetten. Alleen buiten het erf.. Het gaat dan hartstikke goed en dan plots verandert zijn gedrag en gaat hij ervandoor.
Het is geen angst, het lijkt eerder alsof hij een geintje uit haalt
Hij galoppeert dan een stuk weg en draaft nog een stukje door en laat zich uiteindelijk wel pakken als hij ergens tot stilstand komt om te grazen.
Dit zorgt voor erg gevaarlijke situaties, en ik vertrouw het nu ook helemaal niet meer om met hem naar buiten te gaan om te wandelen.
Vandaag na een lange tijd dat we naar buiten zijn gegaan deed hij het weer. Ik ben een tijdje niet meer buiten wezen wandelen omdat ik het niet meer aandurfde en eerst echt goed wilde oefenen op het erf. Omdat het allemaal perfect ging ben ik vandaag met hem gaan wandelen. Echt een heel eind, afwisseld van stap naar draf etc. af en toe een stukje grazen en het leek alsof hij zich wel vermaakte. Hij was ook heel oplettend op mij en luisterde perfect. Bleef achter me en ik kon zo een noodstop maken en dan deed hij het ook. En plots zonder enige aanleiding (ik kon er in ieder geval geen bedenken) Galoppeert hij weg, 'echt niet van angst! ik zag gewoon zijn ondeugende koppie me voorbij rennen. De leadrope sneed door mijn hand en ik kon hem gewoon niet voor zijn, want hij doet het zo onverwachts! Midden over de autoweg waar de auto's echt altijd keihard voorbij razen..
galoppeerde hij en ging hij over in een drafje, af en toe omkijkend naar mij...
Op een gegeven moment stopte hij in de berm om te grazen en kon ik hem pakken.
Met trillende handen en benen dat wel. Ik zag het al helemaal voor me hoe hij geschept word door een auto, mijn pony met 4 benen door de lucht. Het is echt een wonder dat er net op dit moment geen auto aankwam!
Heb echt zitten huilen van schrik daarna.
Ik weet dus echt niet wat hier nou de aanleiding voor is. Ik heb hem nu al 6.5 jaar en hij heeft t verscheidene keren gedaan. Ook toen ik nog met bit buiten wandelde en reed.
Sorry voor het lange verhaal, het was ook een beetje van mij afschrijven en ik vraag om advies!

. Ook alsof hij zeggen wou: ik doe dat omdat ik ervoor kies maar als het erop aan komt bepaal ik zelf wel wat ik doe.
De dominantie spelletjes heb ik ook met hem gespeelt en daar reageert hij wel goed op.