Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Arabesk schreef:Voor jonge paarden geldt hetzelfde. Uit recente onderzoeken is gebleken dat het bijvoeren met krachtvoer juist een averechts effect heeft. Veulens groeien te snel en krijgen daardoor meer kans op OCD etc
wimmus schreef:Ik zou niet klakkeloos overnemen wat er op paardnatuurlijk staat. Zo zijn er genoeg paarden die nou eenmaal wél een heel onnatuurlijke deken nodig hebben![]()
Paarden hebben nou eenmaal allerlei vitaminen nodig, lang niet alles zit in ruwvoer. Tenzij je van alles in je weitje geplant hebt, en dan nog kom je niet op alles. De meeste weides zijn vette koeienweides, niet bepaald een bron van vitaminen.
Vooral jonge paarden kunnen niet toe met alleen ruwvoer, die hebben echt een extraatje nodig.
Natuurlijk kun je elk kwartaal je gras, hooi en paard laten testen en vervolgens je paard allerlei losse supplementen geven, maar dat word een beetje kostbaar (en is gewoon niet te doen) Beter kies je gewoon voor een goede toevoeging
Citaat:Paarden hebben nou eenmaal allerlei vitaminen nodig, lang niet alles zit in ruwvoer. Tenzij je van alles in je weitje geplant hebt, en dan nog kom je niet op alles. (...)
Vooral jonge paarden kunnen niet toe met alleen ruwvoer, die hebben echt een extraatje nodig.
TurdusMerula schreef:De discussie over dekens zal ik hier niet aangaan, maar bedenk wel dat PN met dat verhaaltje toch wel uitgaat van de gezonde paarden (ga ik ieg even vanuit). En ik denk zelf dat ze dan gelijk hebben.
Hetzelfde geld voor voer, een gezond paard kan uit hooi van goede kwaliteit (+ liksteen) genoeg halen. Daar wordt dus geen koeienweidespul mee bedoeld.
Bedenk ook dat van sommige voedingsstoffen een overschot soms schadelijker is dan een tekort.
Ik ben wel benieuwd op welke voedingsstoffen je nu specifiek doelt, waar zou er (bij sprake van goede kwaliteit ruwvoer!) een tekort aan zijn volgens jou?