Geen krachtvoer?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BillieJean

Geen krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 16:18

Hoi allemaal,

Op paardnatuurlijk.nl lees ik altijd graag alle artikelen en ik moet zeggen dat ik daar zoveel van leer! Zo ben ik door hen al eerder overtuigd dat dekens volkomen onzin zijn en dat een bezweet paard in principe helemaal niet zoveel kwaad kan (als hij zweet door inspanning tenminste).

Nu heb ik net het onderwerp krachtvoer gelezen, waarbij staat dat krachtvoer eigenlijk best slecht is voor een paard, het wordt daar vergeleken met fastfood. De beste voedingsbron is hooi, en hoeft niet aangevuld te worden met krachtvoer (=zetmeel). http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/voeding.htm

Wat is jullie ervaring hiermee? Geven jullie ook helemaal geen krachtvoer? En is dat handig om 'gelijk' (van jongs af aan) al mee te beginnen? Die van mij is namelijk nog jaarling en moet dus nog groeien...heb ik dan ook geen krachtvoer nodig? Ik krijg haar morgen!!! (spannend!!) dus ik lees dit artikel nog 'net op het nippertje', ik wil haar natuurlijk wel gelijk de beste (natuurlijke) voeding geven.
Maar ik ben dus wel een beetje 'in de war' van dat artikel, eigenlijk vooral omdat het met de paplepel is ingegoten dat je paarden krachtvoer/muesli geeft! En iedereen doet het ook. Dat is natuurlijk geen bewijs dat krachtvoer goed zou zijn, maar ik heb hier eigenlijk nog nooit aan getwijfeld. (ik denk nu gelijk: waarom geef ik mijn konijnen en cavia's dan nog krachtvoer?)

skins

Re: Geen krachtvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:19

Dat krachtvoer slecht is, vind ik overdreven. Maar je kunt beter genoeg ruwvoer geven zodat ze krachtvoer helemaal niet nodig heben. Ruwvoer is natuurlijker en ik denk dat dit ook beter is op lange termijn. Krachtvoer kan geen kwaad, maar als je paard veel op de wei staat en voldoende ruwvoer heeft dan heeft je paard helemaal geen krachtvoer nodig ;).
Bij voeding is er ook een topic over natuurlijk voeren:
[VS] Natuurlijk voeren

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:21

Vooropgesteld dan wel dat je paard op een wei staat waar allerlei andere planten dan gras van nature voorkomen. En dat is niet persé zo. Dus dan moet je zeker even nadenken over vitaminen.

En een jaarling in de groei heeft echt o.a. calcium nodig. Als dat niet voldoende voorradig is in het ruwvoer, zul je dat bij moeten voeren. Dus ik raad je aan dit wel goed uit te zoeken.

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:26

Ik voer geen van mijn dieren brok. De katten niet, de kippen niet, de nijnen niet. En mijn paard ook niet.

Ik zou wel je hooi laten analyseren of er alles in zit.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 12:35

Mijn pony krijgt geen brok, en het gaat imo prima. :)

Je kunt je hooi wel laten analyseren, maar dat werkt alleen goed als je constant het zelfde hooi hebt ed... Zou ik zelf niet doen, geloof ik.

Als je twijfelt of ze alles wel binnenkrijgen kun je bloed laten trekken.

Ik zou het zelf wel aandurven - maar zou wel goed naar mijn paard blijven kijken. :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:57

Ik kan hier wel de onderbouwing herkauwen van PN waarom krachtvoer geen goed idee is, maar TS geeft de site al.

Er zit niets in krachtvoer dat een paard echt nodig heeft. Het is vooral goed voor de portemonnee van de fabrikant. Als je paard een tekort zou hebben, voer dan gericht wat bij, maar ga niet lukraak 'voor de zekerheid' iets bijvoeren. Een teveel aan iets, of een verstoring van verhoudingen is veel erger dan een licht tekort. En met krachtvoer haal je de mineralenbalans uit verhouding.

Ik voer mijn paarden al jaren geen krachtvoer meer. Hier en daar een korreltje biks bij clickeren, meer niet. Ze krijgen 8 - 10 ruwvoer per dag en eigenlijk ontbreekt alleen NaCl en laat dat nou in een liksteen zitten. Bovendien zitten we vlak bij zee en waait er genoeg NaCl over de duinen :+

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 18:59

die van mij krijgt ook geen krachtvoer, ze krijgt kuil en staat heel de dag op de wei (snachts op stal) ze glimt als een spiegel en heeft energie zat... ze heeft een liksteen voor extra zouten/mineralen en die gebruikt ze niet eens zoveel ;)

onze jonge paarden op stal krijgen ook geen brok, staan bijna het het jaar buiten (nu met die extreme winter niet) en krijgen kuil..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:02

allemaal goed en wel, dat kan ook prima.
MAAR TS heeft een jaarling. En die hebben echt wat extra dingen nodig voor een gezonde groei. De sobere rassen minder dan een kwpn-jaarling, klopt.

Maar we hebben het hier niet over een volwassen paard maar de jaarling in de groei. Dat is toch wat anders.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:05

Voor jonge paarden geldt hetzelfde. Uit recente onderzoeken is gebleken dat het bijvoeren met krachtvoer juist een averechts effect heeft. Veulens groeien te snel en krijgen daardoor meer kans op OCD etc

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:07

met onze jonge paarden bedoel ik vanaf dat ze bij de moeder weg zijn tot 3 jaar. gaan ze aan het werk krijgen ze wel wat brok, even voor de duidelijkheid die paarden zijn niet van mij ;)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:10

Arabesk schreef:
Voor jonge paarden geldt hetzelfde. Uit recente onderzoeken is gebleken dat het bijvoeren met krachtvoer juist een averechts effect heeft. Veulens groeien te snel en krijgen daardoor meer kans op OCD etc

schrijft ik KRACHTVOER Arabesk?
Volgens mij niet.
Volgens mij schrijf ik vitaminen en calcium.
En het testen van je ruwvoer/weiland om te kijken of dat nodig is.

Geloof me als je een veulen op onze kleigrond hebt staan, dan zit daar niet genoeg calcium in. Bij lange na niet.
Wiz heeft ook geen krachtvoer gehad tot hij aan het werk ging (hij krijgt nu muesli bij). Maar wel vitaminenweidekoek en kalk voor de botgroei.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:13

Ik zie dan juist weer grote positieve verschillen sinds ik WEL weer consequent krachtvoer geef :)
Ze glimmen als een spiegel en mijn jongste shettepoown begint eindelijk lekker gezond te tonen. (tijdje slechter geweest).

Ik voer Equifyt Naturalbase - Bietenpulp - grasbrok met daarover Lijnzaadolie.
En daarnaast veel hooi.

Het zal ongetwijfeld ook wel aan mijn hooi liggen, maar ik merk dat deze manier van aanvullen erg goed werkt bij mij.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:56

Ik zou niet klakkeloos overnemen wat er op paardnatuurlijk staat. Zo zijn er genoeg paarden die nou eenmaal wél een heel onnatuurlijke deken nodig hebben ;)

Paarden hebben nou eenmaal allerlei vitaminen nodig, lang niet alles zit in ruwvoer. Tenzij je van alles in je weitje geplant hebt, en dan nog kom je niet op alles. De meeste weides zijn vette koeienweides, niet bepaald een bron van vitaminen.
Vooral jonge paarden kunnen niet toe met alleen ruwvoer, die hebben echt een extraatje nodig.
Natuurlijk kun je elk kwartaal je gras, hooi en paard laten testen en vervolgens je paard allerlei losse supplementen geven, maar dat word een beetje kostbaar (en is gewoon niet te doen) Beter kies je gewoon voor een goede toevoeging :j

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 00:12

Over OCD, ook is aangetoond dat een gebrek aan de juiste voedingsstoffen (denk idd aan Calcium) kan bijdragen aan OCD (naast de genetische aanleg). Let er daarom bij jonge paarden wel goed op wat je voert, 2 kilo sportbrok is natuurlijk niet de bedoeling.

Ik moet zeggen, ik ben ook nog steeds zoekende in de wereld van het voer. Mijn paard krijgt voldoende goed kuil, is lekker rond, hoeft geen voer voor de energie, maar wil wel zorgen dat ze voldoende binnen krijgt en heeft een liksteen.
Op dit moment voer ik muesli waar weinig energie-toevoeging in zit, maar ze duidelijk lekker vind en ook goed aan slaat. Maar of het het perfecte voer is weet ik niet.. Laatste tijd gebruikt ze meer haar liksteen, lijkt me dat ze daaruit echt iets nodig heeft, maar twijfel of ik dat kan en moet toevoegen via de muesli of de liksteen zijn functie laat uitvoeren ;)

Jaja, het juiste voer vind je niet zomaar ;)

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 00:18

wij voeren eigen hooi en verder een granenmix van 4/6e deel zwarte haver, 1/6e deel gerst, 1/6e del gebroken mais, aangevuld met mineralen en vitamines. Sportpaarden krijgen schep musli bij en ze zien er super uit.

Afbeelding

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 02:04

wimmus schreef:
Ik zou niet klakkeloos overnemen wat er op paardnatuurlijk staat. Zo zijn er genoeg paarden die nou eenmaal wél een heel onnatuurlijke deken nodig hebben ;)

Paarden hebben nou eenmaal allerlei vitaminen nodig, lang niet alles zit in ruwvoer. Tenzij je van alles in je weitje geplant hebt, en dan nog kom je niet op alles. De meeste weides zijn vette koeienweides, niet bepaald een bron van vitaminen.
Vooral jonge paarden kunnen niet toe met alleen ruwvoer, die hebben echt een extraatje nodig.
Natuurlijk kun je elk kwartaal je gras, hooi en paard laten testen en vervolgens je paard allerlei losse supplementen geven, maar dat word een beetje kostbaar (en is gewoon niet te doen) Beter kies je gewoon voor een goede toevoeging :j

De discussie over dekens zal ik hier niet aangaan, maar bedenk wel dat PN met dat verhaaltje toch wel uitgaat van de gezonde paarden (ga ik ieg even vanuit). En ik denk zelf dat ze dan gelijk hebben.

Hetzelfde geld voor voer, een gezond paard kan uit hooi van goede kwaliteit (+ liksteen) genoeg halen. Daar wordt dus geen koeienweidespul mee bedoeld. ;)

Bedenk ook dat van sommige voedingsstoffen een overschot soms schadelijker is dan een tekort. :)

Citaat:
Paarden hebben nou eenmaal allerlei vitaminen nodig, lang niet alles zit in ruwvoer. Tenzij je van alles in je weitje geplant hebt, en dan nog kom je niet op alles. (...)

Ik ben wel benieuwd op welke voedingsstoffen je nu specifiek doelt, waar zou er (bij sprake van goede kwaliteit ruwvoer!) een tekort aan zijn volgens jou? :)

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 13:03

Ik lees hier even mee ;) Mijn paardje wordt in mei 1 jaar jong :D Die artikelen heb ik ook gelezen en ik heb alle voors en tegens overwogen...toch besloten om krachtvoer te geven.

Zij kreeg tot een week geleden Podo Grow. Hier werd ze vrij druk van, dus ben ik het aan het afbouwen. Nu krijgt ze 's ochtends een schep Safe & Sound en 's avonds een schep lucerne. Daarbij 100 gram Podo Supply. Overdag krijgt ze samen met haar groep een hoeveelheid ruwvoer waarmee ze tot het middaguur doen. Als ze rond 17.00u binnen komt, heeft ze onbeperkt ruwvoer totdat ze rond half 9 in de ochtend weer naar buiten gaat.

Ze groeit nog steeds goed, maar ik zie wel dat ze nu wat afvalt...en ik vraag me toch af of ze hier dus wel genoeg aan heeft.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 23:24

Ik denk dat je je jonge paard best een paar keer per week wat kan bijvoeren vooral in tijden van groei en verharen enzo, dat hoeft dan niet perse brok of muesli te zijn natuurlijk maar bietenpulp/zemelen/kruidenbrokken zit ook weer net wat anders in als alleen hooi. Ik voer dit jaar mijn veulens helemaal geen brok en vorig jaar met mate dus af en toe. Veulens die hier gestaan hebben van andere en veel brok kregen (halve tot hele schep per dag) die hadden alle last van hun maag en 1 zelfs heftige maagzweren. Denk dat zorgen dat er geen tekorten ontstaan belangrijker is als dagelijks krachtvoer voeren. Zeewier is erg rijk aan mineralen en vitamines en op zijn tijd (groene)leem bijvoeren werkt bij mij ook goed. Verder goede resultaten over veendrenkstof gehoord.

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 00:24

TurdusMerula schreef:
De discussie over dekens zal ik hier niet aangaan, maar bedenk wel dat PN met dat verhaaltje toch wel uitgaat van de gezonde paarden (ga ik ieg even vanuit). En ik denk zelf dat ze dan gelijk hebben.

Hetzelfde geld voor voer, een gezond paard kan uit hooi van goede kwaliteit (+ liksteen) genoeg halen. Daar wordt dus geen koeienweidespul mee bedoeld. ;)

Bedenk ook dat van sommige voedingsstoffen een overschot soms schadelijker is dan een tekort. :)

Ik ben wel benieuwd op welke voedingsstoffen je nu specifiek doelt, waar zou er (bij sprake van goede kwaliteit ruwvoer!) een tekort aan zijn volgens jou? :)

Om toch even op die deken in te gaan; Ik ken paarden die gezond zijn, maar die toch bv stijf worden als ze in de regen staan. Om ze dan niet gezond te noemen vind ik te ver gaan, gewoon geen goede ondervacht.
Hier staat ook een merrie die een slechte ondervacht heeft, zonder een aanwijsbare reden. Paard is gewoon gezond, maar heeft bij kou/regen wél een deken nodig (of een schuilstal, in mijn geval)

Met goede kwaliteit (kruiden)hooi zou je paard misschien best alles binnen kunnen krijgen, mits een erg goed weidebeheer. En dat is ook niet iets wat je zomaar bereikt. Ik heb er zelf gewoon m'n twijfels bij, dus durf ik het niet aan.

Voor de meesten is het ook niet haalbaar denk ik. De meeste paarden staan nou eenmaal op een (bemeste) koeienweide, of krijgen hooi van een koeienweide. Niet iedereen kan alles zelf bepalen, en nog minder mensen zijn in de positie dat ze het gehele ruwvoer zelf samen stellen. Ik ben zelf allang blij dat ik (met moeite) goed hooi van een (redelijk) onbemeste wei krijgen kan en dat m'n paard op een onbemeste wei loopt. Van mijn wei weet ik bovendien dat de grond een aantal dingen mist, dat weet ook niet iedereen van z'n gras/hooi.

Tot 2 jaar terug voerde ik ook niet bij, tot m'n paard wat vage klachten kreeg. Bleek een magnesium tekort te zijn, plus nog een aantal kleinere tekorten.. na apart magnesium bijgevoerd te hebben, heb ik besloten om toch volledig bij te voeren.
Momenteel is de situatie dat mijn paard, zoals wel meer paarden, dik van de lucht word. Ze staat altijd op een schrale wei en krijgt voornamelijk (onbeperkt) arm hooi. Ik geloof niet dat daar genoeg vitaminen in zitten. Bloedwaarden worden nu jaarlijks getest, daar zijn tot nog toe geen overschotten in voorgekomen.

Ik vind PN vooral een site die zo fel mogelijk tegen de 'norm' in gaat. Het mag van mij wel wat genuanceerder, wat meer benadrukken op kijken naar je paard, ipv dat paard koste wat kost (imo) natural houden.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:37

Sommige visies vind ik zelf erg zwart wit. Er bestaat ook nog altijd zoiets als uitzonderingen en een gebied grijs.

Wat wel nog wel eens voorkomt ,vind ik zelf, is dat mensen nog wel eens vergeten dat ruwvoer het belangrijkste voedsel is voor paarden. Belangrijker vinden zij vaak hoeveel kilo biks zij krijgen en niet hoeveel hooi zij krijgen.
Niet iedereen is natuurlijk zo!

Verder vind ik dat je naar het individue moet kijken.
Denkend aan leeftijd, arbeid en naar wat de eigenaar kan bieden.
Niet iedere eigenaar kan bijvoorbeeld onbeperkt hooi aan bieden.
Ook wanneer een paard ouder is 24/7 buiten staan kan hij teveel energie verbruiken en dan is bijvoeren noodzakelijk.

Als ik kijk naar mijn 2 pony's dan heeft mijn 6 jarige absoluut geen bijvoering muesli nodig, maar mijn 17 jarige redt het niet zonder bijvoering van meusli niet en wordt te mager.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 22:38

Het ene paard is het andere niet. Komt nog eens bij dat onze paarden door de jaren, eeuwen, gefokt zijn op schoonheid, karakter, gangen, ... dat het soms gewoon niet meer opgaat dat ELK paard met enkel ruwvoer, zonder deken en zonder ijzers kan. Je moet een paard altijd individueel bekijken.
Wel moet je kijken dat als je krachtvoer gaat bijgeven dat je een zo uitgebalanceerd mogelijk product neemt waar niet teveel suikers en zetmeel in zit.
Bij sommige soberdere paarden is het dikwijls voldoende om naast goed ruwvoer slecht één enkel supplement bij te geven ipv een schep muesli of brok, bijvoorbeeld magnesium is iets waar veel paarden in B en NL een serieus tekort aan kunnen hebben.
Verder is een jaarlijks bloedonderzoek ook aan te raden.

Annn_vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 11:28

Wij voeren onze paarden ook geen krachtvoer.
Ze krijgen o.a. Bietenpulp, peen en vitaminebrokjes. daarnaast kunnen ze onbeperkt hooi eten...
hiermee gaat het prima!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-10 10:51

Ik voer ook geen brok, enkel hooi en stro.

Bij honden is het wel zo dat inmiddels bekend is dat calcium in jonge jaren een negatief effect geeft bij de snel groeiende grote rassen, ivm ontwikkeling van OCD/HD.

Ik gebruik ook kunstmest van PAVO op het gras, daaraan wordt magnesium en calcium ook toegevoegd.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 11:33

ik voer voldoende kuil (omdat mijn paard gaat hoesten van hooi) en krijgt structuurmix van Equiral. Ook heeft hij een liksteen tot zijn beschikking.

Dit jaar voor het eerst zonder deken de winter doorgegaan en hij ziet er goed uit. Het veharen gaat makkelijk en hij heeft voldoende energie.

Omdat ik op een pensionstal sta kan ik niet mijn ruwvoer zelf kiezen, dus kan ik er niet vanuit gaan dat dat altijd "van goede kwaliteit" is en er "voldoende vitaminen etc" in zitten.
Zoals t nu gaat gaat het super dus ik geef m gewoon zijn structuurmix.

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-10 11:54

Bedankt voor alle reacties! Ik blijf het lastig vinden hoor, wel of geen krachtvoer. Voor de "zekerheid" wordt ze nu wel gewoon bijgevoerd met brok (en hooi!), sowieso omdat ze nu op het land staat met gras van nog weinig voedingswaarde. Van de zomer denk ik dat ik het krachtvoer laat varen als test en dan kijken hoe het in de herfst loopt zonder krachtvoer.

Het klopt dat op paardnatuurlijk alles wel héél natuurlijk wordt bekeken, wat denk ik wel heel goed kan werken, omdat er in de paardenwereld nou eenmaal heel veel gebruiken stammen van vroeger en er in gebakken zitten zonder dat iemand zich afvraagt of het nou wel goed is voor je paard en of het niet anders kan; "want iedereen doet het toch?"

Maar zo heb ik ook eens de keerzijde van de medaille gelezen op een website waarbij een meisje zelf haar paard natuurlijk ging bekappen na een cursus en zo haar hele paard kapot maakte?? http://www.hoefnatuurlijk.nl/voorwie/iv ... 327337.htm
(Zelfs nadat ze enkele erkende natuurlijke bekappers had laten komen die de verzenen nog eens wat lager bij de grond zetten).

Niet alles werkt hetzelfde voor ieder paard...maar toch heb ik zo wel mijn twijfels bij krachtvoer vanwege de snelle energie die hierbij vrijkomt. Wij mensen kunnen vast ook snelle energie krijgen door een gebakje te eten met veel suiker, maar is het niet beter om 'langzame' energie op te doen dmv een salade ofzo? Heel vaak wordt in mijn ogen gedacht dat hooi gewoon maar loze maagvulling en bezigheidstherapie is, maar dieren kunnen hier echt wel veel energie uit opdoen!
Daarnaast zorgt krachtvoer in de vee-industrie er juist voor dat dieren snel snel snel kunnen groeien voor de slacht (ze zijn hier natuurlijk ook wel op gefokt, maar toch) en dit zorgt ervoor dat de organen de snelle groei niet kunnen bijbenen (voornamelijk bij kippen). Nu zullen onze paarden wel meer energie verbruiken omdat ze ook nog arbeid moeten verrichten, maar het zegt toch wel iets over de werking van krachtvoer.