Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
) dat we toch al redelijk goed op weg waren. We hebben in het begin de kar mee geduuwt als ze weg moest stappen, en we hebben haar ook laten stappen terwijl we zelf aan de strengen hingen. En Lot is ook goed op de stem hulp en soms zelfs iets te veel gewend aan de menzweep, dit hebben we geoefend tijdens het dressuren aan de lange teugel en het longeren met de dubbele longen.
) Dat zijn wel aanraders, zo voel je wat een goed opgeleid paard kan en doet en daar leer je ook weer van. chocobroodje schreef:De eerste keer dat je echt naar buiten gaat laat de groom dan een longeerlijn vastklikken en vasthouden. Als er wat gebeurt heeft ook de groom nog iets vast (enkel in echte nood gebruiken)
Ik ben zelf net zo begonnen als jullie, neem er de tijd voor en kijk goed naar je pony. Ik had zelf wel een goede vriend in de buurt die er veel verstand van had/heeft. Hij heeft mij toen wel vaker geholpen. Ik ben toen ook een aantal keer met hem meegeweest om met zijn paard te rijden (wat een verschil was dat hij had een paard van 1,60, de mijne was 1,18) Dat zijn wel aanraders, zo voel je wat een goed opgeleid paard kan en doet en daar leer je ook weer van.

Halverwege de 3de rit hebben we haar los geklikt, toen voelde het voor beide vertrouwd
amberi schreef:met de longe er aan lijkt me inderdaad handig voor noodgevalletjes, hoe maken jullie die dan aan het bit?
wij gebruiken trouwens nog gewoon een eenvoudig dubbelgebroken bitje, waar zijn jullie mee begonnen?
bedankt voor de goede tips!

Daar schrik ik toch wel een beetje van! Maar gelukkig hebben we met de aanspanning op deze manier alleen wat oefen rondjes gelopen. En gaan we jullie tips zeker gebruiken om de aanspanning te verbeteren! Ik zou het alleen erg jammer vinden (en iets extreem) om nu een ander karretje aan te schaffen. Deze kar is namelijk voor een deel zelf gemaakt en een kennis van ons heeft daar erg veel tijd en moeite in gestoken. (hij heeft het onderstel van een bestaand karretje gebruikt en daar de bok opgemaakt en dergelijke, (hij is timmerman
).