Wat me net toch overkwam..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chernique

Wat me net toch overkwam..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 14:55

Hallo bokkers :)

Ik ben voor mijn verzorgpony al een tijdje opzoek naar een bitloos hoofdstel.
Ik had al erg veel goede recensies gehoord over kin/kaakgekruiste hoofdstellen en de sidepull.

Ik had een gekruist hoofdstel uitgeprobeerd, maar omdat de release niet zo goed was, heb ik deze weer teruggebracht.

Net ben ik bij de paardenwinkel geweest om een sidepull te bestellen, maar de vrouw aan de balie begon een heel verhaal te vertellen over de werking van een sidepull.
Dat de sidepull ontzettend hard en stug materiaal is, en dat als je veel druk op de neus geeft, het neusbotje kan breken.
Afbeelding

Ik weet niet precies meer wat ze zei, maar ze raadde me de sidepull gewoon echt áf.
Ze had zelf ook verteld over haar paard, en dat door constante druk op de neus van de sidepull, zijn neus opzette en schaafde enzo.

Wat ik hier op bokt heb gelezen, is dat mensen juist wél enthausiast zijn over de sidepull.

Ik ben echt ontzettend in de war, want zei dat de sidepull echt een ontzettend heftig hoofdstel is omdat er alleen druk op de neus wordt gegeven..

Ik met mijn hormoontjes kon me niet bedwingen, en ben beduust en eigenlijk verdrietig weer naar huis gegaan,
nu heb ik dus nog steeds geen hoofdstel..

Wat vinden jullie van dit verhaal? En van de sidepull?
Ik hoor graag van jullie :)

Somebitch

Re: Wat me net toch overkwam..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 14:57

Bedoelde ze geen hackamore? :o

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 14:58

Somebitch schreef:
Bedoelde ze geen hackamore? :o

Ze had het idd ook over een hackamore, maar omdat ik echt een sidepull wilde bestellen (en hier ook de nadruk op heb gelegd) zei ze toch écht dat ze de sidepull sterk afraadde.

Ze vertelde ook over de hackamore, maar ik zei ook dat ik hier niet naar opzoek was :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:01

Naja een sidepull daar zitten geen scharen aan dus ook geen hefboomwerking, dan moet je erg hard kunnen trekken wil je het neusbotje breken / beschadigen, als dit al gebeurt.
Verder hang hij dan ook veelste laag dus als jij je sidepull goed aan hebt en op de juiste hoogte hebt hangen hoef je je hierover geen zorgen te maken hoor.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 15:04

Somebitch schreef:
Naja een sidepull daar zitten geen scharen aan dus ook geen hefboomwerking, dan moet je erg hard kunnen trekken wil je het neusbotje breken / beschadigen, als dit al gebeurt.
Verder hang hij dan ook veelste laag dus als jij je sidepull goed aan hebt en op de juiste hoogte hebt hangen hoef je je hierover geen zorgen te maken hoor.

Ja zoiets dacht ik dus ookal .. :oo
Ze zei ook dat ik het neusbotje niet zozeer snel brak, maar dat de werking van een sidepull ontzettend heftig was.

Ook zei ze iets vna; ''Het zal me niks verbazen als er staaldraad in het midden van de neusriem zit, en daaromheen een beetje leer''

(zelf is ze geen dressuurruiter, maar een westernruiter die al jarenlang haar paarden in een zo natuurlijk mogelijk omgeving/voeding etc. te laten leven.. dus ik geloofde haar eigenlijk wel :oo )

Maarja, hier op bokt hoor ik ook zoveel goede/positieve reacties over de sidepull, dat ik nou twijfel wie er 'gelijk' heeft..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:06

Met een hackamore die op de juiste hoogte hangt moet je het al heel erg bont maken wil je het neusbot breken, laat staan met een sidepull die helemaal geen hefboomwerking heeft.

Wel hebben sommige sidepulls een ruwe neusriem. Als je rijdt met constante druk zou ik die niet aanraden, dat kan gaan schuren. Maar met een zachte hand en een brede leren neusriem die op de juiste hoogte hangt kan je echt geen schade aanrichten.

Er zijn genoeg webshops die zulke sidepulls verkopen, misschien heb je daar wat aan. :(:)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:08

ik vind met een sidepull de release vaak niet ideaal, maar ook bij side-pulls heb je vast ook goede hoofdstellen die WEL een goede release hebben?

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 15:10

RedPassion schreef:
Met een hackamore die op de juiste hoogte hangt moet je het al heel erg bont maken wil je het neusbot breken, laat staan met een sidepull die helemaal geen hefboomwerking heeft.

Wel hebben sommige sidepulls een ruwe neusriem. Als je rijdt met constante druk zou ik die niet aanraden, dat kan gaan schuren. Maar met een zachte hand en een brede leren neusriem die op de juiste hoogte hangt kan je echt geen schade aanrichten.

Er zijn genoeg webshops die zulke sidepulls verkopen, misschien heb je daar wat aan. :(:)

Oké dankjewel :)
Ja ik ben echt zo geschrokken van haar verhaal.. dat ik niet meer weet of ik nou echt een sidepull wil, terwijl ik er eerst wel helemaal voor was.
Maar bij een gekruist systeem had ik geen release meer nadat ik m'n teugels op maat had genomen, daarom had ik deze ook teruggebracht, maar ze had uitgelegd dat de sidepull gewoon veel heftiger/harder is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:11

zij schreef:
ik vind met een sidepull de release vaak niet ideaal, maar ook bij side-pulls heb je vast ook goede hoofdstellen die WEL een goede release hebben?

Hoezo release? Volgens mij liggen sidepulls per definitie los om de neus, tenzij er druk op de teugels komt. Zodra die druk verdwijnt is de druk op de neus ook meteen weer weg, er is immers niks dat 'vast' getrokken kan worden zoals bij die gekruiste hoofdstellen wel het geval is.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 15:12

zij schreef:

Naja, ik had met een gekruist systeem geen ideale release, bij een sidepull weet ik het eigenlijk niet.

Ik dacht dat een sidepull hét bitloze hoofdstel voor mij en m'n pony zou zijn, omdat hij zo goed reageert op een halstertje, en dan komt de sidepull wel het dichtst in de buurt als een synoniem voor het halster.

Maarja, ik ben gewoon zo beduust van haar verhaal, dat ik het niet meer weet..
Zal ik anders dat gekruiste systeem weer nemen, ookal is de release niet optimaal? misschien ligt het wel aan het leer/touw wat nog stug was..

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 15:13

RedPassion schreef:
zij schreef:

Hoezo release? Volgens mij liggen sidepulls per definitie los om de neus, tenzij er druk op de teugels komt. Zodra die druk verdwijnt is de druk op de neus ook meteen weer weg, er is immers niks dat 'vast' getrokken kan worden zoals bij die gekruiste hoofdstellen wel het geval is.

Hm, ja idd! :oo
En dat is dus het probleem waar ik tegenaan loop.. want zij vertelt me net dat de sidepull een ontzettend heftige werking heeft, terwijl ik bij een gekruist systeem geen tot weinig release heb..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:15

Chernique schreef:
Ja ik ben echt zo geschrokken van haar verhaal.. dat ik niet meer weet of ik nou echt een sidepull wil, terwijl ik er eerst wel helemaal voor was.
Maar bij een gekruist systeem had ik geen release meer nadat ik m'n teugels op maat had genomen, daarom had ik deze ook teruggebracht, maar ze had uitgelegd dat de sidepull gewoon veel heftiger/harder is..

Een sidepull (zeker die met een zachte leren neusriem) is juist 1 van de vriendelijkere bitloze hoofdstellen, naar mijn mening. Ik rijd zelf ook met sidepull (met ruwe neusriem) en als ik niet aan de teugels zit (vrijwel nooit) heeft mijn paard ook geen druk op de neus.

Als je wel met druk rijdt is een leren neusriem ook niet heel scherp, er is immers niks dat strak getrokken kan worden rondom de neus en er is ook geen hefboomwerking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:18

Chernique schreef:
En dat is dus het probleem waar ik tegenaan loop.. want zij vertelt me net dat de sidepull een ontzettend heftige werking heeft, terwijl ik bij een gekruist systeem geen tot weinig release heb..

Ik had dat probleem ook met dat systeem, totaal geen release. De sidepull daarentegen zit altijd lekker los en werkt alleen in als ik dat wil. Als ik niks doe is er ook geen druk.

Ik ben het dus totaal niet eens met die verkoopster. ;)

Je kan ook testhoofdstellen aanvragen trouwens, dan kan je eens proberen of een sidepull toch iets voor jou en je pony is.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 15:20

RedPassion schreef:
Chernique schreef:

Een sidepull (zeker die met een zachte leren neusriem) is juist 1 van de vriendelijkere bitloze hoofdstellen, naar mijn mening. Ik rijd zelf ook met sidepull (met ruwe neusriem) en als ik niet aan de teugels zit (vrijwel nooit) heeft mijn paard ook geen druk op de neus.

Als je wel met druk rijdt is een leren neusriem ook niet heel scherp, er is immers niks dat strak getrokken kan worden rondom de neus en er is ook geen hefboomwerking.

Ik durf amper meer met druk te rijden, van wat ik gehoord heb :+

maar eerst was het wel m'n bedoeling om echt bitloos te gaan dressuren, zou je dan eerder een gekruiste of een sidepull aanraden?
en verder, als dat dressuren gewoon niet gaat lukken bitloos, dan hou ik het voor rustige buitenritjes en wat hobbelen hoor, het is niet dat ik per sé bitloos wil starten, 't leek me gewoon een erg leuk idee :)

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 15:23

RedPassion schreef:
Chernique schreef:

Ik had dat probleem ook met dat systeem, totaal geen release. De sidepull daarentegen zit altijd lekker los en werkt alleen in als ik dat wil. Als ik niks doe is er ook geen druk.

Ik ben het dus totaal niet eens met die verkoopster. ;)

Je kan ook testhoofdstellen aanvragen trouwens, dan kan je eens proberen of een sidepull toch iets voor jou en je pony is.

Hmm, je misschien moet ik maar een testhoofdstel aanvragen :)
heb jij misschiene en goede/betrouwbare site?
*Ik ga nu ook gelijk opzoek hoor, maar als je toevallig iets weet, zou dat wel fijn zijn! :D

Edit: http://www.bitloospaardrijden.info/testservices.htm
Laatst bijgewerkt door Chernique op 25-02-10 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:26

Ik rijd zelf sowieso het liefst met zo min mogelijk druk, maar als je wel met druk wilt rijden (wat ik niet veroordeel hoor ;) ) zou ik toch nog steeds een sidepull met leren neusriem verkiezen boven dat kruislings systeem.

Ik heb veel bitloze hoofstellen getest, ook meerdere merken met een kruislings systeem en ik vond de release nooit goed genoeg. Een sidepull is heel erg duidelijk: Los = los en druk = druk. Waar andere hoofdstellen wel eens voor verwarring zorgden bij mijn paard doet de sidepull dat nooit.

Als je eens wilt testen:
http://www.bitloos.nl/bitloos.php?pagina=10
En bokker Annebe heeft ook een testservice. :)

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 15:28

Fijn, heel erg bedankt! :) :)

En over dat rijden met druk, zat ik meer te denken aan 1 á 2x in de week dressuurmatig (en onze 'dressuur' is netaan B waardig hoor ^^ ), voor de rest lekker buiten rijden en genieten van de natuur! :D
Alleen als er door die natuur een auto langs komt, wil ie nog wel eens doen alsof ie een klein bommetje is, dus moet ik wel degelijk een beetje op rem..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 15:28

Ah, je hebt zelf ook nog een andere gevonden.

Gewoon eens proberen zou ik zeggen! Je kan nog het beste afgaan op eigen ervaring en gevoel. Je merkt snel genoeg of iets wel of niet werkt voor jou en je pony. :)

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 15:45

RedPassion schreef:
Ah, je hebt zelf ook nog een andere gevonden.

Gewoon eens proberen zou ik zeggen! Je kan nog het beste afgaan op eigen ervaring en gevoel. Je merkt snel genoeg of iets wel of niet werkt voor jou en je pony. :)

Ik ben nu aan het kijken op de site van annebe, en ze heeft deze hoofdstellen ter beschikking om te testen:
Sidepull (gevlochten leer)
Sidepull (gevlochten nylon)
Sidepull (glad leer)
Sidepull (dubbel waxed touw)
Sidepull (enkel touw)
Sidepull (biothane met neopreen onderlegt)

Ik denk dat de laatste het beste met (af en toe) druk kan worden gereden, toch?
omdat deze nog onderlegd is, en dan denk ik dat deze het vriendelijkst is?
Edit: Is dat dan ook zo'n felle kleur blauw/roze oid? Of is deze ook in het zwart te krijgen? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:11

Chernique schreef:
Sidepull (glad leer)

Ik denk dat deze twee het meest in aanmerking komen voor jouw gebruiksdoel. :j
Met biothane heb ik geen ervaring, maar met neopreen onderlegd lijkt me vrij zacht. En volgens mij kan biothane in vrijwel alle kleuren geleverd worden, dus gewoon zwart moet vast kunnen. ;)

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 19:59

RedPassion schreef:
Chernique schreef:
Sidepull (glad leer)

Ik denk dat deze twee het meest in aanmerking komen voor jouw gebruiksdoel. :j
Met biothane heb ik geen ervaring, maar met neopreen onderlegd lijkt me vrij zacht. En volgens mij kan biothane in vrijwel alle kleuren geleverd worden, dus gewoon zwart moet vast kunnen. ;)

Heel erg bedankt voor al je informatie! :D
Ik heb nu al zin om ze te bestellen!

En met die sidepull (glad leer) als die niet zo zacht is oid, koop ik wel een neusbontje ofzo :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:04

Ik kan het niet anders dan met RedPassion eens zijn, goed uitgelegd!

Ik heb zelfs een relatief scherpe neusriem maar pony heeft echt geen last van zijn neus. :)
Mocht je je daar zorgen over maken dan kun je nog een bontje bestellen. :)

dakplaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:32

Wat jammer dat je zo een slechte indruk gekregen hebt, en imo geheel verkeerde informatie.
Had de verkoopster niet een (academische) kaptoom in gedachten? Die hebben namelijk wel ijzer in de neusriem.. maar dan nog snap ik niet hoe ze bij haar informatie komt.

Volgens mij kun je namelijk wel stellen dat een sidepull (vooral met glad leer) 1 van de vriendelijkste bitloze optomingen is. Juist omdat hij alleen op de neus inwerkt. Daardoor je precies weet 'hoeveel' je in handen hebt. Imo is een sidepull ook erg geschikt voor dressuur, omdat je er gewoon 'op contact' mee rijden kan.
Let er wel op dat je hem op de goede hoogte hangt, je ziet hem op bokt en zelfs op verkoopsites soms echt veel te laag hangen.. kan me voorstellen dat hij dan een stuk scherper inwerkt.

@zij; een sidepull heeft de meest simpele release, teugel los = release. Ik zie niet helemaal wat daar fout in kan gaan?

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-10 11:44

TurdusMerula schreef:
Ik kan het niet anders dan met RedPassion eens zijn, goed uitgelegd!

Ik heb zelfs een relatief scherpe neusriem maar pony heeft echt geen last van zijn neus. :)
Mocht je je daar zorgen over maken dan kun je nog een bontje bestellen. :)

Okee dankjewel! :)
Naja, ik snap er zelf ook helemaal niks van .. maar ze was zó overtuigd van haar verhaal dat ik nu heel erg aan het twijfelen ben..
Maarja, ik denk dat ik gewoon zo'n testhoofdstel bestel :)

En ja, een bontje komt er dan denk ik ook nog wel! :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 11:50

Ik zou je maar niet te druk maken erom.

Los daarvan: als jij zacht rijd is de optoming ook echt zacht, de release is gewoon fijn.

Ik pb je zo terug trouwens. :)