[AR] Paard wil niet voor de wagen?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liedje89

Paard wil niet voor de wagen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 19:27

Bij onze vereninging zijn we al een tijdje bezig met het beleren van een KWPNer. Hij heeft ook al wel eens voor de wagen gelopen en op zich ging dit wel goed. Het probleem is alleen altijd het inspannen geweest. Hij wil absoluut niet stilstaan tijdens het inspannen.
We hebben hier wel twee hoofdreden voor gevonden.
reden 1: hij heeft zoiezo een hekel aan stilstaan
reden 2: bij het grondwerk (bij het rijden) werd hij vaak gestraft waarbij de ruiter omdraaide. Hij vond het daarom vervelend als de groom met zijn gezicht naar hem toe stond.

Nu hebben we wel veel geoefend met stilstaan maar hij is er nog steeds geen ster in. Het straffen met het gezicht naar hem toe hebben we wel opgelost, bij straffen gewoon dezelfde kant op blijven kijken die je al opkeek en bij belonen juist vaker omdraaien. Maar het inspannen blijft lastig. Hij is ook nogal kijkerig we gaan het nu ook zonder oogkleppen proberen. (We hadden eerder geen bakstukken zonder oogkleppen voor ons menhoofdstel)

Maar vreemd genoeg is er maar heel weinig informatie te vinden over een paard dat zo blijft hangen bij de stap inspannen. Veel boeken lijken ervan uit te gaan dat het een redelijk simpele stap is. Op internet kunnen we ook weinig vinden. Wat we nu doen is vooral oefenen oefenen en nog eens oefenen. Maar wie heeft er ervaring met een soort gelijk probleem en hoe hebben jullie dat opgelost?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:35

liedje89 schreef:
Bij onze vereninging zijn we al een tijdje bezig met het beleren van een KWPNer. Hij heeft ook al wel eens voor de wagen gelopen en op zich ging dit wel goed. Het probleem is alleen altijd het inspannen geweest. Hij wil absoluut niet stilstaan tijdens het inspannen.

Maar vreemd genoeg is er maar heel weinig informatie te vinden over een paard dat zo blijft hangen bij de stap inspannen. Veel boeken lijken ervan uit te gaan dat het een redelijk simpele stap is.

In mijn ogen hebben jullie een zéer belangrijke stap overgeslagen; éerst oefenen met stilstaan in het algemeen, dán oefenen met stilstaan tijdens optuigen, daarna stilstaan tijdens inspannen en uiteindelijk span je hem dan echt in en hang je de wagen er pas echt achter...

Paard dat niet stil kan staan hoort imo niet voor de wagen geknupt te worden, of igg niet eerder dan dat hij dit fatsoenlijk geleerd heeft.
Gelukkig staat die van mij wel altijd eigenlijk stil, dat hebben we ook van te voren er eerst goed 'ingestampt'.

De ouderwetse, maar in mijn ogen zeer goede en verdienstelijke methode:
Neem paard mee aan halstertouw, ga ergens rustig zitten op een bankje of muurtje, en blijf daar lang zitten, desnoods uren. Paard zal in principe vanzelf leren stilstaan.

liedje89

Re: Paard wil niet voor de wagen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 19:40

We hebben heel veel geoefend met stilstaan met optuigen en poetsen gaat het juist heel goed (en als je eenmaal een stukje aan het rijden bent kan hij het ook best). Maar bij het inspannen gaat het dus niet echt. Met weer uitspannen trouwens ook hard stikke braaf.
Hij staat trouwens soms ook wel gewoon goed maar dan gaat hij vaak de groom pesten. Echt duwen, schuren en soms zelfs bijten (en niet zachtjes). Hij heeft ook echt buien soms gaat het 3 keer goed maar dan gaat het daarna weer 4x minder.

djnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:46

Het is een erg vervelend probleem en ik kan me goed voorstellen dat je advies wilt.
Het lijkt mij alleen niet de oplossing om zonder oogkleppen te gaan rijden. Hij gaat hierdoor nog meer zien als met oogkleppen, met alle gevolgen van dien!

En dan het stilstaan. Span je nu in in een open ruimte? Zorg ervoor dat hij aanleuning heeft, dus bijvoorbeeld met zijn hoofd tegen een muur. Nog beter is is in een hoek, dus voor hem een muur en naast hem een muur. Ga ook voor hem staan en houd aan beide kanten de leidsels losjes vast. Zodra hij wil bewegen maak je een ophouding. Elke keer met inspannen ga je iets verder van de muur/muren vandaan en laat je de leidsels los. Blijf er wel voorstaan, zodat hij nog wel iets heeft waar hij vertrouwd mee is. Zorg ervoor dat je met 'z'n 3en bent met inspannen. Dit is het meest makkelijke namelijk. 1 groom voor het paard, 1 groom naast het paard om het tuig vast te maken aan de wagen en aan de andere kant de menner. Wacht ook altijd met weglopen tot de menner op de wagen zit en zijn leidsels op maat heeft.

Zodra de groom wegloopt moet het paard nog even blijven staan. De menner is er dan klaar voor om hem te coriigeren met de leidels en stem. Je kunt dit dus steeds verder uitbouwen tot je samen kunt inspannen, aan de ene kant de groom en aan de andere kant de menner.

Heel veel succes! Ik hoop dat bovenstaande begrijpelijk is opgeschreven, als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:49

Ik heb er ook zo één. Een Arabier met peper in z'n reet. Als het 'm niet zint komt-ie nog overeind ook. Gewoon niet op reageren werkte bij hem het best, en in tweespan zetten met z'n boezemvriendin die het liefst ter plekke in slaapt valt werkte nog beter. Het gaat nu redelijk met hem. Je moet 'm niet inspannen in z'n eentje een daarna een half uur koffie gaan drinken, maar in het span kan hij nu wel rustig een kwartier wachten tot we gaan.
In enkelspan staat-ie wel min of meer rustig, kwestie van snel werken qua inspannen en hup gaan rijden. En inderdaad, een handje extra is ook fijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 20:02

Hij staat in een stukje waar hij nog een meter of 4 naar voren zou kunnen maar verder kan hij eigenlijk geen kant op. We zijn ook altijd met zijn drieën (vinden we zelf ook handiger/veiliger). We hebben nu gewoon een halsertouw aan het bit dit vinden we handiger dan de leidsels omdat de groom aan de zijkant (waar de leidsels hangen). Dan wat directer mee kan helpen wanneer het paard vervelend doet.

Toen we net waren begonnen met beleren hebben we wel eens met het rijhoofdstel tussen het lamoen gezet(maar op geen enkele manier vast aan de wagen) omdat hij de oogkleppen echt eng vond (ging echt vreemd doen). Eigenlijk was hij toen rustiger juist omdat hij kon zien wat de grooms aan de achterkant en zijkant deden. Bovendien gaat hij wanneer hij hem ziet niet zo snel door de groom aan de zijkant. (Die groom moet nu soms echt rennen :P omdat echt niet door de groom aan de voorkant doorloopt maar wel begint te draaien of probeert om zijwaarts weg te lopen)

Ophoudingen en zeer streng zijn, we laten hem echt geen milimeter naar voren maar zijwaards kunnen we hem heel lastig tegenhouden. Vooral het draaien is eigenlijk een probleem. In tweespan heeft hij trouwens ook inspan problemen. Als hij er eenmaal voorstaat is hij vrij braaf. Hij wil wel snel weg maar als je een stukje bezig bent staat hij wel stil (met uitspannen gaat het ook juist perfect). We vragen ons soms ook af of we niet teveel blijven hangen op het inspannen, of het niet slimmer zou zijn om hem er gewoon voor te duwen en aan de slag te gaan (in de hoop dat hij vanzelf went zeg maar). Maar in het verleden hebben ze ook wel met hem gereden en dat heeft het probleem niet echt opgelost.

djnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:12

Haal er een ervaren persoon bij. Vanaf de zijlijn is het voor ons erg lastig om advies te geven. Het ligt misschien aan het paard, maar kan ook goed liggen aan de personen er omheen. Er zijn zoveel factoren die meespelen....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 21:14

We hebben zat ervaren personen, (We hebben ook gewoon iemand ingehuurd om te helpen). Alleen die hebben zelf ook geen ervaring met dit specifieke probleem. En kunnen er ook weinig informatie over vinden, dus ik dacht ik probeer het eens op bokt, maar jullie kunnen natuurlijk ook weinig zeggen als je het niet zelf ziet.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:57

djnien schreef:
Het is een erg vervelend probleem en ik kan me goed voorstellen dat je advies wilt.
Het lijkt mij alleen niet de oplossing om zonder oogkleppen te gaan rijden. Hij gaat hierdoor nog meer zien als met oogkleppen, met alle gevolgen van dien!

En dan het stilstaan. Span je nu in in een open ruimte? Zorg ervoor dat hij aanleuning heeft, dus bijvoorbeeld met zijn hoofd tegen een muur. Nog beter is is in een hoek, dus voor hem een muur en naast hem een muur. Ga ook voor hem staan en houd aan beide kanten de leidsels losjes vast. Zodra hij wil bewegen maak je een ophouding. Elke keer met inspannen ga je iets verder van de muur/muren vandaan en laat je de leidsels los. Blijf er wel voorstaan, zodat hij nog wel iets heeft waar hij vertrouwd mee is. Zorg ervoor dat je met 'z'n 3en bent met inspannen. Dit is het meest makkelijke namelijk. 1 groom voor het paard, 1 groom naast het paard om het tuig vast te maken aan de wagen en aan de andere kant de menner. Wacht ook altijd met weglopen tot de menner op de wagen zit en zijn leidsels op maat heeft.

Zodra de groom wegloopt moet het paard nog even blijven staan. De menner is er dan klaar voor om hem te coriigeren met de leidels en stem. Je kunt dit dus steeds verder uitbouwen tot je samen kunt inspannen, aan de ene kant de groom en aan de andere kant de menner.

Heel veel succes! Ik hoop dat bovenstaande begrijpelijk is opgeschreven, als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel!

Die van mijn vriendin een enorme draaikont met inspannen als hij een hoofdstel droeg met oogkleppen. Sinds ze zonder kleppen rijd gaat het vele malen beter en staat hij met inspannen ook gewoon stil.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 22:09

Weet dat bij rijden onder het zadel het advies bij niet stilstaan bij opzadelen en/of opstijgen is om het te blijven herhalen (achterelkaar door) totdat paard wel rustig kan blijven staan.

Je geeft aan dat het zien van de mensen om hem heen het rustiger maakt, vraag me af of dit dier wel genoeg (stressvrije) ervaring heeft met mensen die aan hem zitten, etc. Ook omdat je aangeeft dat er angst is ivm vroeger straffen. Iets waar ik ook voorzichtig van zou worden trouwens, bij correct straffen zou die spanning er niet moeten zijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 22:19

Volgens mij zag hij het omdraaien zelf als straf. Waardoor het logisch is dat hij gestrest raakte omdat hij niet snapte wat hij verkeerd deed. Hij is trouwens inmiddels niet meer angstig voor het omdraaien maar dit is wel een van de redenen waarom het in het begin niet soepel verliep.

Blijven herhalen is ook wat we doen. Niet te vaak achter elkaar want hij heeft dus niet zo'n lange concentratie boog, maar wel zo'n beetje om de dag een paar keer oefenen de laatste tijd. Maar soms lijkt het te helpen en soms gaat het ook weer veel slechter, dan is er iets waardoor hij is afgeleid of er is iets anders dan normaal en dan schiet het weer niet op. Terwijl we onderhand zoveel oefenen dat hij er eigenlijk niet meer van op zou moeten kijken ;) .

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:03

Stop je ook op het juiste moment met oefenen? Dat is vaak nog het moeilijkste van alles : goede moment kiezen om te stoppen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 23:10

We proberen wel snel genoeg te stoppen maar we willen natuurlijk niet dat de training word afgesloten met een slechte ervaring. Je merkt bij hem ook wel wanneer het hem te veel word dan begint hij de groom uit te dagen.(stampen op de grond, proberen om toch naar voren te gaan, duwen, bijten etc.). Maar je kan dan niet altijd stoppen omdat hij niet moet leren dat hij er dan vanaf is. (Dat komt soms veel sneller dan andere keren, soms houd hij het makkelijk 20 minuten vol soms begint hij na 10 al te klieren. Dus het is soms lastig om het goede moment te vinden)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:16

Als hij gaat "klieren" ben je eigenlijk al te laat met stoppen. Goed gedrag belonen, dus paard braaf = klaar met werken. Doe als eerste dus je horloge af als je met een paard aan de slag gaat. Kan best zijn dat je na 2 minuten al moet stoppen omdat paard het gewenste gedrag toont. Dan is het heel verleidelijk om door te willen gaan, want het gaat nu zo lekker of we zijn amper begonnen. Toch zijn dat vaak de meest waardevolle trainingen, zeker in het begin bij iets nieuws.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 23:23

Als hij er zo makkelijk voor zou komen binnen een paar minuten zouden we wegrijden :D . Het probleem is meer dat het soms na de eerste pogingen beter gaat en soms steeds slechter. Het gaat eigenlijk nooit in een keer goed, maar soms gaat het na 10 minuten een keer goed (en dan is hij natuurlijk het knapste liefste en beste paard op deze aardbol en mag hij weer lekker hooi gaan eten :Y) Of een beetje afhankelijk van de situatie laten we hem er een klein stukje voor lopen en mag hij dan hooi eten) maar soms gaat het eigenlijk gedurende de oefeningen steeds slechter, en dan kan je wel ophouden maar dan blijft zijn training hangen op een slecht moment.

Ik heb bij mijn hond altijd ervaren dat wanneer je dat te vaak doet het er rvoor zorgt dat het steeds slechter en slechter gaat.

(EDIT: we merken trouwens dat wanneer hij een stukje loopt de spanning met in en uitspannen wat daalt. Waardoor we dus ook beginnen te twijfelen of we wel zo in deze stap moeten blijven hangen. Maar misschien gaat het wel heel goed als we straks de oogkleppen eraf hebben. Want er gaat nu iets niet goed dat merken we wel, we komen namelijk ook niet zo vooruit.)
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 21-02-10 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:23

Is het geen gevalletje ik heb haast?
Ik begrijp uit het verhaal dat hij wel kan stilstaan na het werk. Is het dan niet een gevalletje teveel energie en te graag aan het werk willen?

Misschien op te lossen om eerst te longeren? Op die manier is zijn ergste energie weg. Je moet alleen even kijken of hij zich niet weer helemaal oplaad tijdens het tuig opleggen en weer vol energie zit.
Anders longeren met schoftje en staartriem en hoofdstel. Het borsttuig en de broekriem liggen er zo op.

Mijn welsh gaat met wat warmer weer ook weer voor de kar, ik ga ook eerst zijn te veel aan energie eruit longeren.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 23:26

BlueStar schreef:
Is het geen gevalletje ik heb haast?
Ik begrijp uit het verhaal dat hij wel kan stilstaan na het werk. Is het dan niet een gevalletje teveel energie en te graag aan het werk willen?

Misschien op te lossen om eerst te longeren? Op die manier is zijn ergste energie weg. Je moet alleen even kijken of hij zich niet weer helemaal oplaad tijdens het tuig opleggen en weer vol energie zit.
Anders longeren met schoftje en staartriem en hoofdstel. Het borsttuig en de broekriem liggen er zo op.

Mijn welsh gaat met wat warmer weer ook weer voor de kar, ik ga ook eerst zijn te veel aan energie eruit longeren.

Probleem is dat zijn concentratie boog ook niet zo lang is dus als je dat eerst doet dan is hij helemaal ergens anders met zijn hoofd als je gaat oefenen. (bovendien loopt hij misschien 100m echt alleen voor het wennen(en dan kan hij halverwege dus al wel even stilstaan). Kan me niet voorstellen dat hij daar in zoveel energie kwijtraakt)

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:32

Nee in die 100m kan hij idd zijn energie niet kwijt zijn :P
Het is moeilijk te oordelen maar als zijn concentratie ergens anders is na het longeren, en je zou inspannen. Wat zou hij dan doen? Misschien juist handig om zijn hoofdje op andere zaken te hebben?

Is oefenen met een sleep een idee? Iets minder bewerkelijk met inspannen. Je zou ook 2 grooms de strengen kunnen laten vastpakken zodat hij wat ingesloten raakt daartussen. Op die manier kan je het stilstaan elke keer wat verlengen, en bij wegdraaien zit niets in de weg.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 23:36

Onze ponies zijn ook vreselijk met inspannen. Hier is het meer van ik ga alvast maar druk doen dan trek ik die wagen zo in 1 keer weg en dan is het goed. Wij longeren ze soms van te voren. Even de aandacht bij mij en ga maar uit je plaat als jij dat nodig hebt. Dat stukje niet van de groom af kunnen blijven is misschien ook dat hij het niet leuk vind als je hem aan zijn hoofdstel vast houdt. Voorponie bij ons is ook een kleine zenuwpees en die haat het als je dan bij zijn hoofd zit. Ik vind het daarom ook niet erg als hij om zich heen kijkt. Hierbij blijft hij gewoon netjes staan. Ook hebben wij de halsters altijd nog om bij het inspannen. Het is ook belangrijk dat de groom zijn plaats weet waar hij het paard kan blokkeren. Dus eigenlijk met je eigen energie zijn voorwaarts blokkeren en hetzelfde bij draaien enz.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 23:41

BlueStar schreef:
Nee in die 100m kan hij idd zijn energie niet kwijt zijn :P
Het is moeilijk te oordelen maar als zijn concentratie ergens anders is na het longeren, en je zou inspannen. Wat zou hij dan doen? Misschien juist handig om zijn hoofdje op andere zaken te hebben?

Is oefenen met een sleep een idee? Iets minder bewerkelijk met inspannen. Je zou ook 2 grooms de strengen kunnen laten vastpakken zodat hij wat ingesloten raakt daartussen. Op die manier kan je het stilstaan elke keer wat verlengen, en bij wegdraaien zit niets in de weg.

De voorgaande stappen zijn in principe wel gewoon goed gedaan zover ik weet. Het trekken zelf en tussen het lamoen staan is ook echt het probleem niet, het lang stilstaan terwijl er mensen aan hem frutten die hij niet kan zien zijn volgens mij de oorzaak.

We hebben hem trouwens gewoon aan een (loshangend) halster touw en zo lang hij netjes vierkant blijft staan mag hij ook rond kijken. Het word vaak ook wel beter als hij even heeft gekeken wat die mensen daar achter nu aan het doen zijn. Daarom gaan we nu ook eerst even zonder oogkleppen aan de slag.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:00

Aan de lange lijnen bezig gaan en dan geluid achter hem maken kan ook helpen. Tijdens het stilstaan tijdens het lopen. Klooien met strengen. En dat hoeft allemaal niet per se voor de wagen kan ook in de bak of bij de stal. wat je maar wil.
(het gaat om willem of niet ??;))

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 00:02

Jep is willem, mafketel ;)

Rare is dat Robert volgens mij nog steeds vind dat we maar door moeten oefenen. Maar volgens mij komt hij morgen ook weer dus misschien dat hij nog wel iets bedenkt }:0 . Maar volgens mij is er met willem in het verleden ook best veel grdaan, en heeft hij zelfs al een paar keer gewoon normaal voor de wagen gelopen. (Alleen ging het inspannen toen ook al niet goed eigenlijk)

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 00:06

Jullie zitten verder wel allemaal op 1 lijn met alles doen?? Omdat er natuurlijk steeds andere mensen bij zijn.
Het duurt allemaal wel lang vind ik. Ik zou persoonlijk gewoon lak aan hebben of hij dan stilstaat en gewoon inspannen en doen of mijn neus bloed. Wij hadden ook een draakponie die in enkelspan echt een klojo was die amper stilstond met inspannen. Gewoon heel snel ingespannen en rijden. En de keren erna werd het steeds beter. Hoefde het niet meer snel. Maar we waren altijd met zijn 2en, dus elke keer dezelfde personen erbij. Misschien dat dat ook nog scheelt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-10 00:14

Er is wel iemand altijd eigenlijk (H) zij weet dus ook wat er gedaan is en wat de instructeur heeft verteld. Dus wat dat betreft worden de oefeningen wel altijd op dezelfde manier gedaan. We weten ook niet zeker wat we echt willen geloof ik want aan de ene kant denken blijven we niet te lang hangen op het normaal inspannen maar aan de andere kant is het misschien ook niet slim om door te gaan en dan eigenlijk een stap over te slaan. Maar ja H zegt dus dat ze er zo weinig over kan vinden wat nu het slimst is bij een paard dat zo vast loopt op inspannen omdat het in de meeste boeken ed gewoon word beschreven als je laat hem wennen aan het lamoen, aan het gevoel van ingespannen worden. Je knupt hem ervoor en gaan met die banaan.

Maar de laatste paar keer hebben we hem op een gegeven moment ook gewoon vastgebonden en heeft ie een stukje (eerst van inspan naar uitspan plaats en toen rondje erf) gelopen voor de wagen. En eigenlijk doet hij dat best braaf, hij kijkt er wat wat maf bij en loopt wat vreemd maar wanneer kijkt willem niet maf :P

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 23:48

We hebben twee keer zonder oogkleppen ingespannen (en een stukje over het erf gereden zonder oogkleppen.). Volgens mij is het toch echt DE oplossing want hij liep maandag al beter en vandaag leek het wel of er een heel ander paard voor de wagen stond :D . Geen gedraai met inspannen, alleen met opstappen even willen omkijken en zelfs een stukje gereden zonder dat er iemand naast liep *\o/* . Zelf als gesprekken over conditie opbouwen en hoe we het op de weg opbouwen gaan doen!

Het enige wat een beetje jammer is is dat we altijd een cursus doen voor koetsiersbewijs en een paard zonder oogkleppen mag geloof het examen niet lopen :? . Maar we gaan het nu zonder uitbouwen en misschien proberen we de oogkleppen later weer te introduceren.