hybrid horsemanship

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Pixiewixie

hybrid horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 12:56

Iemand ervaring met het zogenaamde hybrid horsemanship?waar staat dat dan precies voor?
Ze gebruiken hierbij de TAP methode, het paard wordt met een soort van drukpunt ter
hoogte van de hals op de grond "geduwd", het ziet er echt super raar uit...

http://www.youtube.com/watch?v=iLJcZ0qYt0A

Desty

Re: hybrid horsemanship

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:02

nee dit heb ik nog nooit gezien of gehoord!
dit is de eerste keer...
het ziet er in het begin vreemd uit, maar niet heel vervelend ofzo...
wel als je het met bit doet natuurlijk!

juudii5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:04

Ik vind dit niks.. Hij trekt het paard gewoon om ver! Of ik moet het verkeerd zien..

Avalon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:08

Ziet er in niets uit als iets wat ontzettend paardvriendelijk gebeurt...
Bah, ik krijg een nare bijsmaak van dit filmpje...

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 14:50

Eén keer in de zoveel tijd komen dit soort filmpjes langs op Bokt, vaak met heftige reacties en discussies.

Het is in elk geval niet mijn definitie van horsemanship... :n

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:25

Niet alleen filmpjes, ook hele discussies over deze methode zijn de revue gepasseerd.

Hieronder 19 pagina's discussie over deze methode, en mijn mening staat daar ook tussen.

[NH] NH tegen HH

Samengevat: in het land der blinden is eenoog koning. Mijn methode is het niet, maar als er via deze methode paardenlevens kunnen worden gered, mag hij wat mij betreft zijn gang gaan.

(Het is geen drukpunt wat deze man hanteerd, er wordt bloedtoevoer naar de hersenen onderbroken door het hoofd op een bepaalde manier te draaien. Paard valt dus flauw, intussen kan de ruiter erop en voordat het paard doorheeft wat er is gebeurt en weer bij zinnen is, is hij allang weer gaan staan en heeft een paar passen gezet.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:30

vind het ook niet echt vriendelijk.. Het ziet er uit of hij het paard net zoo lang in een vervelende houding houd tot het paard gaat liggen.. omdat hij geen uit weg meer ziet. Nee erg vriendelijk ziet het er niet uit

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:34

Ik zie hier zeker geen communicatie rust en begrip tussen paard en begeleider. Hier is gewoon sprake van dwang. Aan het paard is te zien dat hij het helemaal niet kan waarderen. Ik vind dit dus totaal niet passen onder het kopje horsemanship.

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:36

Dit is gewoon je paard dwingen te gaan liggen.. moet je zien hoe dat hoofd gehouden word! Als het paard overeind wil komen word hij net zo hard weer tegen de grond gedrukt.. weer zo'n stelletje onnozelen die denken dat ze HET uitgevonden hebben!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:39

MLoeser schreef:
Ik zie hier zeker geen communicatie rust en begrip tussen paard en begeleider. Hier is gewoon sprake van dwang. Aan het paard is te zien dat hij het helemaal niet kan waarderen. Ik vind dit dus totaal niet passen onder het kopje NH.

Endospink werkt in de volbloedindustrie, voor paardenkoersen. Daar moet alles heel snel, en is er geen tijd voor NH. Paard dat niet spoort krijgt een enkeltje slager. Paard dat bokt of de startbox niet inwil, dito.
In een industrie waar het gaat om snelheid van het paard, en waar paarden niet voldoen, krijgen ze geen tweede kans. Dat wordt een enkeltje slager.
Dus iedereen die hiervan walgt: bekijk het even in dat perspectief. Het gaat heel beroerd in de raceindustrie, helemaal in deze economisch moeilijke tijden. In Engeland hebben de renpaarden die niet meelopen aan de top, het heel slecht (en hun trainers, jockeys en eigenaren ook). Iedereen die een paard, dat niet wil of wordt overdonderd door de gangbare manier van aanpak, weet te corrigeren, en zodanig weet te corrigeren dat hij niet dood hoeft, heeft mijn zegen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 21-02-10 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:44

Hoop dat die hele industrie zichzelf ook maar naar de slager brengt dan. Of dat die mensen zelf gaan rennen, want volbloed of niet, het zijn en blijven paarden. Als je die niet fatsoenlijk kunt behandelen blijf je er maar af.
Dit heeft niks met NH te maken..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:48

In de volbloedindustrie wordt er niet gefokt op character, maar op snelheid. De paarden die winnen zijn vechters, en niet altijd even makkelijk en meegaand. Daar wordt mee gefokt, want iedereen wil een winnaar. Dat character, de wil om te knokken, kan ook tegen je gaan werken als je een paard wilt beleren.

Dus hopen dat de hele industrie om zeep geholpen wordt, vindt ik persoonlijk heel kortzichtig. Kom even van de roze wolk af, en stap even af van je idee dat paarden per definitie: lief, aardig en aaibaar zijn.

Als er in de volbloedindustrie stromingen de kop opsteken die het leven voor de paarden (en hun trainers) daar makkelijke maakt, is dat alleen maar mooi.

NH is namelijk ook niet zomaar uit de lucht komen vallen.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 21-02-10 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaretto27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:48

laura1986 schreef:
Hoop dat die hele industrie zichzelf ook maar naar de slager brengt dan. Of dat die mensen zelf gaan rennen, want volbloed of niet, het zijn en blijven paarden. Als je die niet fatsoenlijk kunt behandelen blijf je er maar af.

Dat ben ik volledig met je eens!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:49

Amaretto27 schreef:
laura1986 schreef:

Dat ben ik volledig met je eens!

Gelukkig hebben jullie het niet voor het zeggen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:53

ik ben het wel met Cassidy eens..

Grote kans dat laura1986 en Amaretto27 bijde nog nooit op de renbaan zijn geweest..

Dit soort technieken worden overal toe gepast.. ook in de dressuur en springsport.. Maar zien wij dat niet of willen wij dat niet zien? Want Dresuur is onze sport... En daar kan natuurlijk niets mis mee zijn..

Zelf ben ik ook nog nooit op een ren baan geweest... Maar ik vind dat de uitstraak van laura1986 een beetje gel*l is.. Aangezien ze waarschijnlijk geen ervaring met de rensport heeft..

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:56

Ik heb naar het filmpje gekeken, maar eerlijk gezegd zie ik het nut en de lol er niet van in. Het doet een beetje denken aan het oefenen voor een Western-film.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:57

Nu heb ik een vraag, puur uit nieuwsgierigheid en niet om iemand tegen de schenen te trappen: Op welke manier helpt het onder dwang laten liggen van een paard bij de problemen waar volbloeden mee rond lopen?

Ik heb het filmpje gezien, maar dat geeft mij niet echt een duidelijk antwoord.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:58

Weet je, voor ons zijn paarden een hobby. Dat geld mag kosten, desnoods veel geld. Maar als het je brood wordt, is ieder paard dat niet wil zoals hij dat eigenlijk zou moeten, er een teveel. Dan worden er snelle oplossingen gezocht, die soms met veel geweld gepaard gaan.
En als ik dan het filmpje nogeens bekijk, gaat het er niet heel erg hardhandig aan toe. Ben het er niet mee eens hoor, zou het zelf niet toepassen, maar ik snap dat er mensen zijn die het wel willen doen (en ook doen), en kan toch echt niet flauwvallen als ik zou zien dat ze het doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:59

Judith_ schreef:
Nu heb ik een vraag, puur uit nieuwsgierigheid en niet om iemand tegen de schenen te trappen: Op welke manier helpt het onder dwang laten liggen van een paard bij de problemen waar volbloeden mee rond lopen?

Ik heb het filmpje gezien, maar dat geeft mij niet echt een duidelijk antwoord.

Misschien vind je je antwoord wel in het topic van 19 pagina's dat ik eerder heb gequote?

Voor het gemak hier nog een keer de link:

[NH] NH tegen HH

Er staan in dat topic links naar meerdere filmpjes van Edospink, met meerdere probleempaarden....even allemaal bekijken, krijg je een completer beeld.

En voor iedereen die denkt dat NH alleen maar lief en aardig fluisteren is: even wakker worden. NH gaat uit van het standpunt: zo zacht als het kan en zo hard als het moet....
En ik denk zomaar dat jullie de uiterste fase van "zo hard als het moet" binnen de NH nog niet hebben meegemaakt.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 21-02-10 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:00

Ik vraag me enigzins af of deze 'gestoorde' paarden niet beter gewoon ingeslapen kunnen worden dan met zo'n methode behandeld. Dus ik vind het nu niet perce prijzenswaardig dat hij deze paarden van de slacht red oid. IK vind je brood verdienen geen reden om je paard slecht te behandelen. Maar ik snap deze methode niet echt dus kan ik moeilijk zeggen dat ik er nu zo tegen ben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:03

liedje89 schreef:
Ik vraag me enigzins af of deze 'gestoorde' paarden niet beter gewoon ingeslapen kunnen worden dan met zo'n methode behandeld. Dus ik vind het nu niet perce prijzenswaardig dat hij deze paarden van de slacht red oid. IK vind je brood verdienen geen reden om je paard slecht te behandelen. Maar ik snap deze methode niet echt dus kan ik moeilijk zeggen dat ik er nu zo tegen ben.

Dus de blokkade zit in je eigen hoofd? Het is je eigen ethiek die je in de weg zit? Moeten daarom levens beeindigd worden?
Denk daar maar eens over na. Wie ben jij om te beslissen dat een methode niet mag, maar het paard wel dood moet omdat JIJ een probleem hebt met een bepaalde methode?

Deze gestoorde paarden komen omdat er met lastige paarden gefokt wordt. Omdat de lastige paarden vaak winnen. En iedereen wil die winnaar.
Trek het eens door naar de huidige warmbloedfokkerij. Ook daar wordt gekeken naar de fok voor de top, en niet alle goed presterende hengsten zijn even makkelijk. De nafok van deze lastige goed presterende hengsten is ook niet altijd geschikt voor de doorsnee recreatieruiter. Zijn ze niet geschikt voor de top, wat blijft er dan over?

Dus waar ligt het nu aan? Aan de drang van de mens om te winnen en beter te zijn dan de ander, en daarnaar gaat fokken? Of aan de mens die probeert om dat paard, dat hij voorgeschoteld krijgt, alsnog hanteerbaar te maken?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:07

Cassidy schreef:
liedje89 schreef:

Dus de blokkade zit in je eigen hoofd? Het is je eigen ethiek die je in de weg zit? Moeten daarom levens beeindigd worden?
Denk daar maar eens over na. Wie ben jij om te beslissen dat een methode niet mag, maar het paard wel dood moet omdat JIJ een probleem hebt met een bepaalde methode?

Van mij hoef je een paard als het niet 'functioneel' is niet af te maken maar ik vind het ook niet echt prijzen waardig om een paard functioneel te krijgen tegen elke prijs want zo zeg jij het in je een van je vorige posts wel zo'n beetje. Maar misschien heb ik het verkeerd begrepen? Imo kan je hem beter redden door een ander levendoel voor hem te bedenken. Ik zeg ook ik ken deze methode niet echt. Dus ik ben er niet tegen.

EDIT: het ging mij meer om deze zin:
Citaat:
Het gaat heel beroerd in de raceindustrie, helemaal in deze economisch moeilijke tijden. In Engeland hebben de renpaarden die niet meelopen aan de top, het heel slecht (en hun trainers, jockeys en eigenaren ook). Iedereen die een paard, dat niet wil of wordt overdonderd door de gangbare manier van aanpak, weet te corrigeren, en zodanig weet te corrigeren dat hij niet dood hoeft, heeft mijn zegen.

Ik vind dus dat er grenzen zitten aan iendereen, maar ik ken deze methode specifiek niet dus daar kan ik niet over oordelen.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 21-02-10 17:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:12

Een makkelijk en meegaand paard vind zijn koper wel. Een makkelijk en meegaand paard, dat niet snel genoeg is, zal altijd een koper vinden die hem een kans geeft in de eventing, of in de endurance, of gewoon als recreatiemaatje.

En er zijn heel veel paarden die niet helemaal meekomen in de top. Dus voor de aspirant koper, keuze genoeg.

Een paard dat niet lief, niet meegaand, en ook niet snel genoeg is voor de top, die wil echt niemand hebben. Er zijn genoeg lieve, geblesseerde paarden te vinden die hun leven lang hard hebben gewerkt en die een goede oude dag als grasmaaier verdienen.
Een paard dat dit nog niet verdiend heeft, en verder nergens voor geschikt is dan als grasmaaier, wie wil die hebben?
Maar als jij je geroepen voelt om alle lastpakken, die geen koper vinden en niet snel genoeg zijn voor de sport, van een goed en blijvend tehuis te voorzien, ga vooral je gang.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 21-02-10 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:13

Anoniem schreef:

Grote kans dat laura1986 en Amaretto27 bijde nog nooit op de renbaan zijn geweest..

Dit soort technieken worden overal toe gepast.. ook in de dressuur en springsport.. Maar zien wij dat niet of willen wij dat niet zien? Want Dresuur is onze sport... En daar kan natuurlijk niets mis mee zijn..

Zelf ben ik ook nog nooit op een ren baan geweest... Maar ik vind dat de uitstraak van laura1986 een beetje gel*l is.. Aangezien ze waarschijnlijk geen ervaring met de rensport heeft..

Ben nog nooit op een renbaan geweest nee, gelukkig maar :) Als het allemaal draait om racen, geld verdienen, winnen... Waarom dan in godsnaam met paarden? Ik snap wel dat als je hier paarden voor gaat fokken dat die dan niet leuk en aardig hoeven te zijn (al kan dat natuurlijk wel), maar ik ben dan wel van mening dat je dan raar bezig bent.
Dressuursport en springsport vind ik met al hun excessen mistens zo erg.
Het gaat mij erom dat die mensen zich gewoon niet intresseren in wat nou leuk zou zijn voor een paard, die zien het gewoon als middel om geld te verdienen. En dat is ook het punt waarop het dierenwelzijn misgaat. Er zijn zo veel andere dingen waarmee geld verdient kan worden, die mensen hebben wel een keuze. Paarden niet (echt), want als ze in verzet gaan en hun mening of angst laten zien, worden ze of afgemaakt of gedwongen om toch mee te werken.
Mijn commentaar komt ook echt niet zomaar uit de lucht vallen, heb er echt wel over nagedacht ;) Dat er mensen zijn die het niet willen weten weet ik ook wel, maar hoop toch dat deze simpele logica op wordt gepikt...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 17:19

laura1986 schreef:
Anoniem schreef:

Ben nog nooit op een renbaan geweest nee, gelukkig maar :) Als het allemaal draait om racen, geld verdienen, winnen... Waarom dan in godsnaam met paarden? Ik snap wel dat als je hier paarden voor gaat fokken dat die dan niet leuk en aardig hoeven te zijn (al kan dat natuurlijk wel), maar ik ben dan wel van mening dat je dan raar bezig bent.
Dressuursport en springsport vind ik met al hun excessen mistens zo erg.
Het gaat mij erom dat die mensen zich gewoon niet intresseren in wat nou leuk zou zijn voor een paard, die zien het gewoon als middel om geld te verdienen. En dat is ook het punt waarop het dierenwelzijn misgaat. Er zijn zo veel andere dingen waarmee geld verdient kan worden, die mensen hebben wel een keuze. Paarden niet (echt), want als ze in verzet gaan en hun mening of angst laten zien, worden ze of afgemaakt of gedwongen om toch mee te werken.
Mijn commentaar komt ook echt niet zomaar uit de lucht vallen, heb er echt wel over nagedacht ;) Dat er mensen zijn die het niet willen weten weet ik ook wel, maar hoop toch dat deze simpele logica op wordt gepikt...

Het is idd een hele simpele logica, de domheid druipt er vanaf....:x

Als iedereen zo zou denken al jij zou de fok van paarden alleen maar bij recreanten liggen, en er geen professionele fokkers zijn. De kwaliteit van het paardenmateriaal zou zwaar gaan kelderen, en paarden zelf zouden onbetaalbaar worden. Want ook al vind jij dat je er niet aan hoeft te verdienen, ook een hobbyfokker kan niet van lucht leven en zijn paarden moeten ook te eten krijgen. Ook een berijder, iemand die je paard kan beleren, moet ergens van leven. Dus per definitie iedereen die van en door de paarden leeft, ervan beschuldigen dat hij dat op deze manier doet en wijs willen maken dat je ook op een andere manier je brood kunt verdienen: de kennis moet ergens vandaan komen, en kennis opdoen kost tijd, bloed, zweet en tranen. Er zit maar 24 uur in een dag...naast een volwaardige 40 urige werkweek en de tijd die je nodig hebt voor slaap ed, blijft er dan toch verdomd weinig over.