Aanvallen tijdens het longeren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Celestatjuh

Aanvallen tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 19:03

Ik heb nu echt een heel vervelend probleem.
Toen ik laatst ging longeren, gebeurde er iets heel raars.
En dat doet hij nu elke keer weer, als ik ga longeren.
Mijn Haflinger van 14 begon mij aan te vallen tijdens het longeren! :?
Dan komt hij heel dreigend om me afgelopen, oren in z'n nek, en stopt vlak voor me (ong. 2 meter)
En gaat dan steigeren.
En als ik dan een pas achteruit doe, doet hij na de 1e keer steigeren een pas naar voren, en steigerd opnieuw. |(
Heeft iemand tips om het af te leren?

Olikea

Re: Aanvallen tijdens het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:05

Ik denk dat je haf een flinke dominantie issue heeft..
Ik zou daar eerst aan gaan werken.

Misschien kun je begeleiding krijgen van iemand die hier ervaring in heeft..

succes met je paardje

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:06

Je moet zeker niet achteruit stappen in zo'n situatie. Ik snap dat het heel eng is, maar als het echt zo is zoals jij het beschrijft, is het dominantie op zijn hoogst, en als je dat laat gaan verlies je je leiderspositie (ervan uitgaande dat je die hebt).
Heb je wel een longeerzweep bij je? Daar kan je hem goed mee op afstand houden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:07

Voorwaarts drijven als hij al dreigt dreigend op je af te komen lopen. Daarvoor heb je die longeerzweep in je handen.

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:11

Zodra hij aanstalten maakt om dit geintje weer te flikken zou je meteen moeten zorgen dat hij überhaupt de kans niet krijgt om op 2 meter afstand van jou te komen! Is 'ie nou helemaal besodemieterd. Dus met behulp van de longeerzweep je paard op dat moment goed voorwaarts jagen. Het is de bedoeling dat JIJ hem vraagt om bij je te komen en niet dat hij dat zelf even beslist en zéker niet met zo'n houding. Ik zou een ervaren iemand vragen om je een paar keer te komen helpen zodat hij/zij je kan vertellen hoe je dit in de praktijk aan kunt pakken!

Celestatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 19:13

Jaa, die longeerzweep.
Als ik hem probeer op afstand te houden, loopt hij gewoon door.
(hij zou zelfs zo door die longeerzweep heen willen lopen)
Hij is indd heel dominant, maar hij weet ook dat ik de baas ben. (hij durft tijdens het rijden, en in de stal niks uit te halen, omdat ie weet dat hij dat op z'n donder krijgt)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:16

Ik vermoed dat hij dat nu toch niet meer weet..
Maar ik denk ook dat je een boel tekens gemist hebt van tevoren misschien. En met je zweep op afstand houden, dat is iets meer dan met de zweep prikken. Dat is echt meppen als het moet, je moet echt voor jou veiligheid kiezen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:17

Jou Haflinger heeft een flink pak op z'n donder nodig zodat hij weet wie de baas is!
Hij weet duidelijk niet dat jij de baas bent anders valt hij je niet aan!

No_worries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:18

Als hij zo goed weet dat jij de baas bent zou hij dit echt niet durven doen ;) Helemaal op het moment dat jij een stapje achteruit doet wanneer hij steigert, heeft hij 'gewonnen' en dát weet hij wel heel goed. Toch maar hulp vragen dan aan iemand met ervaring want dit kan gevaarlijke situaties opleveren!

Celestatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 19:18

Ja, m'n instructrice zegt dat ik te lief voor hem ben, en dat ik hem wat harder moet behandelen, en ik vind het altijd zo zielig om hem te slaan met de longeerzweep.
M'n instructrice, gaat hem een keer longeren, en hem dan goed op z'n donder geven.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:19

Best link hoor.

Geef m op zijn donder, echt wel, straks wordt het erger, tot nu toe heb je geluk gehad.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:20

Dan nog zit je met een klein soort probleem :)
Als jou instructrice hem op zijn donder geeft, en jij doet dat vervolgens niet, dan heeft hij misschien wel respect voor je instructrice, maar niet voor jou.
Ik denk dat je samen moet longeren. Jij aan je touw, en iemand anders met de zweep om te meppen als het echt moet.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:21

als hij op je afkomt,
geef hem een aantal flinke meppen met de longeerzweep! jij bent de baas, denk aan je eigen veiligheid!

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:22

oej, dit kan wel s een keertje fout aflopen idd..
Misschien doe je er goed aan om iemand je te laten helpen om je weer op de goede weg te krijgen.
en idd.. noooooooooit terug stappen!! maar tis een logische reactie als je dit niet gewend bent.. daarom, vraag even hulp voordat t straks fout gaat en hij je wel een keer raakt, perongeluk of niet.

succes!! en laat t even weten :)

Celestatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 19:22

Oke,
Ik zal dan nadat mijn instructrice het gedaan heeft, zelf gaan longeren, en proberen hem wat harder aan te pakken :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:23

Pluttersput schreef:
Dan nog zit je met een klein soort probleem :)
Als jou instructrice hem op zijn donder geeft, en jij doet dat vervolgens niet, dan heeft hij misschien wel respect voor je instructrice, maar niet voor jou.
Ik denk dat je samen moet longeren. Jij aan je touw, en iemand anders met de zweep om te meppen als het echt moet.

Helemaal mee eens!

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:24

Celestatjuh schreef:
Oke,
Ik zal dan nadat mijn instructrice het gedaan heeft, zelf gaan longeren, en proberen hem wat harder aan te pakken :)

heel goed, niet zelf aanklooien, gewoon even hulp dr bij en tis zo opgelost ;)

No_worries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:25

Je hebt zelfs kans dat hij het bij je instructrice niet eens probeert omdat die misschien van zichzelf al 'zelfverzekerder' overkomt, voor je paard in elk geval. Maar zelf longeren met je instructrice erbij lijkt me idd een goed plan! Goed dat je hulp zoekt.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:25

Als hij op je af komt ben je al te laat. je moet hem een stap voor blijven. Zodra je merkt dat hij in tempo terug komt om dan op jou af te komen, drijf je hem vooruit. En dan krijgt hij maar een pets met de longeerzweep. Hallo, je bent niet in het circus hoor met zulke kunstjes. Hij mag dat niet doen, dus voor dat hij dit flikt, corrigeer jij hem al. Blijven opletten, kijk naar zijn lichaamstaal, leer zijn trucjes doorzien. Ik ben er ook niet voor om een paard te slaan met de zweep, maar in dit geval had hij van mij al een pak rammel gehad met de longeerzweep. Niet zeuren, doorlopen.

Sietara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:28

ga zowiezo de eerste paar keer samen heen, longeer hem en straal zelf vertrouwen uit!!!
en komt hij in de buurt een flinke tik geven! gewoon door lopen!!!
Jij bent de baas! ben er goed van bewust anders krijg je straks wss met paardrijden en in de stal ook gemieter!

Veel Succes!!!
En laat niet over je heen lopen!!!

Celestatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-10 19:28

Oke, ik zal dan ook wat extra goed opletten, want ik heb het niet zo gauw door als hij dan op me afkomt. ( volgens mij minderd hij de vaart niet, iig, dat lijkt zo) want hij komt echt keihard (het lijkt wel of hij juist harder gaat) op me af komt rennen!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:29

Goed dat je instructrice je gaat helpen.
Hij loopt nu echt over je heen. Je moet hem echt duidelijk maken dat jij de baas bent en niet hij. Ik ben het met Sheela eens dat je al te laat bent als hij op je af komt. Je moet hem voor zijn. Goed observer en er bij zijn. Misschien kun je een paar keer kijken als je instructrice hem longeert, zodat je leert herkennen wanneer hij op je af wil komen.

Succes!
Ik tem trouwens even. Dit staat verkeerd.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:30

Ik heb deze week op stal ook 2 van die hafjes onder handen genomen ~~}>

Kids op stal hadden er ook schrik van....ook naar je toe komen, steigen en bokken.
Die flauwekul is nog gevaarlijk ook als je dat een paar keer toelaat!

Na een keer goed die longeerzweep erover te halen was het probleem opgelost ;-) ze doen het nu niet meer....

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 19:32

Interessant onderwerp. Ik heb dit zelf ook mee gemaakt. Heel apart en heb hem ook flink op zijn donder gegeven, maar ook ik wist eerst niet wat ik hier mee aan moest. Als hij eenmaal weer weet 'hoe de vork in de steel zit'... Dan gaat het vanzelf weer snel bergopwaarts, zorg ervoor dat je consequent blijft. Succes!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:20

RT P -> GVL