Paard doodsbang, nieuwsgierig en afkerig, alles tegelijk.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

TE5

Paard doodsbang, nieuwsgierig en afkerig, alles tegelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 14:27

Dit gaat een flinke lap tekst worden, dus alvast bedankt als je de moeite doet het te lezen! *D
Als eerste: Zelf ben ik geen expert op NH-gebied, verre van, maar het ligt mij wel erg als manier hoe je met paarden om gaat. Puck, mijn instructrice (Puchje op bokt) zei dat het misschien een goed idee was om dit topic aan te maken, omdat zij ook niet meer weet hoe we dit probleem moeten aanpakken. Ik hoop dat hier iets uitkomt waar we in de lessen mee verder kunnen.

Sinds zomer 2008 verzorg ik een pony die op het eerste gezicht echt een eersteklas goedzak is: braaf, erg lui, houd van zijn eten en doet geen vlieg kwaad. Heerlijk om buitenritten op te maken omdat hij zo rustig is en vrijwel nergens van opkijkt. Als je vervolgens verder kijkt zit hij helaas toch een stuk ingewikkelder in elkaar. Zoals ik zei, ik ken hem inmiddels ongeveer 1,5 jaar en in die tijd zijn er drie 'periodes' geweest waarin hij van slome, doe-maar-normaal-dat-kost-al-energie-genoeg pony veranderde naar een schrikkerig dier dat eigenlijk overal bang voor is. De eerste keer wist ik niet wat me overkwam, maar al snel hoorde ik dat hij dat wel vaker had.

Wat er gebeurt is dit: als eerste wordt hij íéts schrikkeriger. Als iemand bijv. een papier uit zijn zak haalt is dat spannend, waar hij eerder meteen zou hebben gekeken of dat eten was. Na een tijdje wordt dat erger, dingen die al bewezen waren als veilig zijn weer 'gevaarlijk': het zadeldekje is ineens een doodeng, totdat het op zijn rug ligt natuurlijk. Nog later wordt het zo erg dat ook ík gevaarlijk wordt, ik kan dus niks meer met hem. Hij laat me niet dichtbij komen, dus ik kan het tegendeel niet bewijzen.

De eerste periode kan ik me nauwelijks herinneren, de tweede des te beter, die heeft een aantal maanden geduurd. Rond de tijd dat ík inmiddels weer eng was ben ik bij Puck begonnen met grondwerklessen. Zo heb ik een tijdje - zonder veel resultaat- aangemodderd (als Puck er bij was ging het wel, maar anders ook niet), tot ik in een vakantie een aantal hele dagen in het weiland heb gezeten en met een combi van approach and retreat, gewoon in de wei zitten zonder aandacht te vragen en nog wat dingen 'op het gevoel' zijn vertrouwen terug weten te winnen!
Toen heb ik een hele tijd gewoon weer van hem kunnen genieten, tot in september/oktober toen het weer begon. Inmiddels is het februari en heb ik al verscheidene maanden helemaal niks meer kunnen doen. Dat is ook echt niet goed voor hem, want hij is niet de slankste. Twee weken geleden heb ik voor het laatst een les gehad van Puck en inmiddels is het zo ver dat zij ook niet meer weet hoe we dit moeten gaan oplossen. Een probleem, want als zij het niet weet, hoe moet ik het dan ooit kunnen?

Het grootste probleem is dat hij de hele tijd switcht tussen 'jij gaat mij opeten' en 'ik heb gewoon geen zín om te luisteren'. In het begin had ik dit niet door, maar na een tijdje begon ik het te vermoeden en Puck kon dat inderdaad bevestigen. Het gebeurt alleen erg snel, na een paar seconde bang paard te zijn kan hij zo weer lui paard zijn. Af en toe lukt het om contact met hem te leggen, maar af en toe is hij ineens compleet van de wereld. Wat mij verder opvalt is dat hij je vooral ook heel goed kan negeren, kont naar je toe (en die draait mee als je beweegt :+), rustig aan het grazen, je ziet aan niks dat er wat aan de hand is. Maar als je dan die grens over stapt ben jij ineens nog het enige wat uitmaakt. Ook is hij soms juist enorm benieuwd naar je en hij wil niets liever dan naar je toe lopen, maar dat durft hij dan niet. Ik denk dat Puck dat beter kan uitleggen en hier ook nog wel wat aanvullingen op zal hebben, dus dat zal ik ook vragen. Dit is wat ik zie.

Op dit moment weet ik niet wat ik moet, ik ga er nog steeds wel elke keer naar toe, maar mijn zin om te gaan is eigenlijk weg. Puur omdat ik elke keer weer helemaal overnieuw kan beginnen. Als ik de wei op kom begint hij tegenwoordig eerst rond te rennen en te bokken, voordat ik ook maar iets doe. Daarna wordt hij wat rustiger en probeer ik wél wat. Af en toe bereik ik iets op zo'n middag, héél af en toe krijg ik het zelfs voor elkaar om even zijn kont te kroelen of zelfs op zijn rug, maar de volgende keer is alles helemaal weg. Dat is echt ongelofelijk frustrerend en het is dat ik weet dat hij als hij zichzelf is een paard uit duizenden is - voor mij - maar anders weet ik niet of ik dit nog zou doen. Ook omdat ik weet dat zelfs als ik deze periode weer 'weg' krijg, het op een gegeven moment toch wel overnieuw zal beginnen.

Alle suggesties hoe dit op te lossen zijn welkom, want wij weten het niet meer... :\

KiWiKo

Re: Doodsbang, maar tegelijk juist eigenwijs paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 14:30

jouw paard speelt gewoon een heel (voor hem) leuk spelletje met jou :)

TE5

Re: Paard doodsbang, nieuwsgierig en afkerig, alles tegelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 14:31

Beetje kort door de bocht, ik kan je met een vrij grote zekerheid vertellen dat het zo simpel niet zit :n

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 14:33

nee hoor :) klassiek geval dit :)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 14:41

Misschien dat dat op het eerste oog zo lijkt, ik heb daar namelijk ook echt over zitten twijfelen, maar mijn conclusie is dat hij echt bang is.
Toen ik dat dacht heb ik daar ook een keer naar gehandeld, met als resultaat een pony die geheel over de zeik raakte, we waren meteen tig stappen terug.

Zoals ik in de OP ook zeg, hij is niet áltijd bang, er zijn ook momenten dat hij inderdaad dat spelletje speelt,
maar die wisselen zo snel af dat dat lastig is om aan te pakken. Daar zit de kern van het probleem :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 14:56

Heb je er al eens een (holische) Dierenarts bij gehad?
Die kan eerst kijken naar de écht lichamelijke dingen(al lijkt mij dat hier niet zo aan de orde)
Verder zou je misschien kunnen ondersteunen met (bach)bloesem remedies.(eventueel wil ik wel helpen met uitzoeken)

Wat weet je verder van de geschiedenis?
Het lijkt alsof hij niet weet hoe hij zich moet gedragen ofzo..

Angst is sowieso een moeilijk punt, het is voor de meeste mensen niet gemakkelijk om uit te vinden waar die angst zit.
(zou puchje bepaalde dingen nog toe kunnen lichten?)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 16:02

Het is mijn paard niet, dus ik kan er niet zomaar dierenartsen bij gaan halen :n
Heb wel eens vaker gelezen over die bloesem remedies, maar als ik eerlijk ben heb ik niet direct zo een idee wat dat doet. Zal ik eens op googlen.

Wat ik verder van hem weet is niet bijster veel.
Voordat hij bij de huidige eigenaren kwam stond hij op de manege (wel als eigen pony) in hetzelfde dorp. Daarna kwam hij bij een handelsstal terecht, direct tegenover waar hij nu staat. De eigenaar van die stal was van plan hem naar de slacht te doen omdat hij blijkbaar maar niet verkocht raakte en de huidige eigenaren dachten: we hebben toch nog plek zat, dus toen is hij daar gekomen. Eigenlijk als 'weideversiering' voor zover ik weet. Toen ze hem nog niet zo lang hadden heeft hij een hersenbloeding gehad, maar daar is hij wonder boven wonder goed van hersteld. Sindsdien heeft hij verschillende bijrijders gehad, maar hoeveel precies weet ik niet. Verder is hij sinds hij bij deze eigenaren staat (meende ik) ineens dikker geworden, tot het ongezonde toe. Toen Puck voor het eerste langskwam merkte ze op dat hij een hele dikke en harde manenkam had, wat wees op insuline resistentie en daarom geven de eigenaren hem nu bepaald magnesiumspul door zijn voer, wat gelukkig flink verschil maakt. O, en op dit moment is hij geloof ik 13 jaar oud.

Het lijkt inderdaad alsof hij niet goed weet hoe hij zich moet gedragen :j Dat zie ik vooral het duidelijkst als hij weer zo nieuwsgierig is, dan is hij echt verscheurd door twee verlangens, de een hard wegrennen, de ander eens lekker die mensen komen bekijken.

Ik heb Puck een pb gestuurd met deze link, dus hopelijk komt die even kijken als ze online komt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:08

Je weet zeker niet hoe het was voor die hersenbloeding.
Anders denk ik namelijk aan een "hersenprobleem"(maar ook zintuigelijk kan er wat mis zijn, denk aan zicht of "raar" gehoor) en daar is waarschijnlijk niets aan te doen.

Waarom denk je zo niet aan bach-bloesems?
(die bloesems hebben trouwens wel weinig zijn als écht iets lichamelijks is)

Als ze een magnesium-tekort hebben worden ze wel "schrikkeriger" dus denk dat, dat een goede zet was!
(al is een dikke manenkam niet echt een teken voor insuline resistentie maar meer voor hoefbevangenheid)

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 16:15

Ik weet inderdaad niet hoe hij daarvoor was :n Dat is toch een aantal jaar voordat ik in the picture kwam.
Zou inderdaad kunnen, dat het daar mee te maken heeft, maar wat ik me dan afvraag:
waardoor komt het dan dat hij soms wel zo doet en soms ook compleet nergens last van heeft?

Wat ik bedoelde is dat ik niet weet wat die bloesems doen :)
Ik heb er wel eens van gehoord op bokt, maar veel meer dan dat niet,
dus daar zou ik eens wat meer info over moeten zoeken.

Ik weet niet meer precies hoe dat zat, maar in ieder geval heeft de magnesium geholpen en daar gaat het om :)

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:22

@TS: denk aan epileptie, vaak is er niets aan de hand, maar soms maken je hersenen ineens kortsluiting, waardoor de signalen niet goed doorkomen.
Of als autisme, daarbij werken de verbindingen ook "raar" ...
(misschien dat het zoiets is, misschien ook niet ;) )

Mocht het niet daar aan liggen, dan is de kans groot dat bach wel zou kunnen "ondersteunen"

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:30

Puck is even een weekendje weg dus het zal wel even duren voordat die antwoord. Ik denk dat jullie op het moment te veel denken..
Ik denk dat het meer te maken heeft met het snel switchen van LB naar RB en van RB weer naar LB..... Wanneer jij het gedrag goed kan onderscheiden en daar oplossingen voor kan gaan vinden en er een spel van gaat maken zal je paard langer LB blijven. Je moet hem uitdagen als hij RB wordt moet je daar weer mee aan de gang gaan. Ga uitdagingen zoeken onder het spelen en maak het hem moeilijk, laat hem nadenken en doe spelletjes waar hij LB van wordt (de meeste paarden van figure 8 en dergelijke).

Ik denk dat je niet moet zoeken naar hersenstoornissen of epilepsie. Dit paard heeft denk ik behoefte aan een leider die verteld wat hij moet doen maar daarnaast ook een vriend die dingen van hem vraagt, dingen om op te lossen en om overna te denken en als beginnende NH-er is een gecompliceerd paard erg moeilijk maar uiteindelijk groei je daar in verder en kun je de puzzels sneller oplossen.

Heb je geen filmpje zodat je even kan laten zien wat je precies bedoeld?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 16:40

Ik ga met marlies mee... als ik het zo lees 'switcht' hij gewoon heel snel en vertoont hij daarbij redelijk extreem gedrag.
Wel zou ik even nagaan of hij nog steeds magnesium bijgevoerd krijgt? En of het de goede soort is (schijnt verschil in te zitten).

Om het gedrag uit elkaar te halen is het misschien leerzaam om eens een 'horsenality chart' in te vullen. Die kun je hier downloaden http://files.parelli.com/HorsenalityChart.pdf Het uitgangspunt is dat elk paard bepaalde karaktertrekken heeft die je kunt onderverdelen in leftbrained, rightbrained, introvert en extrovert. De DVD 'horsenality' van de parelli succes series legt het heel simpel en duidelijk uit.
Je aanpak hangt eigenlijk simpelweg af van het soort gedrag...

pri_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:17

Volgens mij is dit gewoon een hele slimme pony.

Je zegt dat de eigenaren hem voeren. Wanneer doen ze dat? Dan komt hij waarschijnlijk wel én heeft hij absoluut geen last van angst. Misschien kun je het regelen dat jij hem voert als je die dag komt. Een klein beetje voor het verzorgen de rest na het verzorgen.

Aan de andere kant, je zegt dat hij een hersenbloeding heeft gehad, kan zijn dat er toch een kink in zijn bovenkamer zit. Nu zeg je dat hij switched in zijn gedrag? Is dat per dag of per poetsbeurt, bij dat laatste zou je eens kunnen uitproberen met welk oog hij als eerste iets ziet en hoe hij er op reageert. Schijnt dat linker en rechterhelft van de hersenen niet aan elkaar verbonden zijn. Dus wat hij met het linkeroog ziet en normaal op reageert, kan hij met het andere oog heel eng vinden.

Het lijkt mij best lastig zo'n pony vooral omdat je dan aan jezelf gaat twijfelen. Als ik het niet meer weet, negeer ik angstig gedrag en doe gewoon mijn ding mits het niet gevaarlijk wordt, vaak reageren ze hier toch goed op. Uiteraard moet je dit wel zelfverzekerd doen en niet stiekum denken "oh my god, als hij maar niet gaat flippen", sommige paarden lijken wel gedachten te kunnen lezen namelijk.

Ik hoop dat er een oplossing gevonden gaat worden, als je een weg inslaat, dit een tijd proberen, niet elke keer wat anders, dat is voor de pony maar ook voor jou te verwarrend. Succes in ieder geval!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 17:50

Siskeh, ah, ik snap al wat je bedoelt :j

Marlies, dat is dus precies wat Puck ook zei.
Ik probeerde dat ongeveer ook uit te leggen, maar ik ken die termen allemaal niet zo goed :o
Figure 8 zegt mij bijvoorbeeld ook niets, wat bedoel je daarmee? :)

Ik kan het gedrag inderdaad wel enigszins onderscheiden, maar ik weet dus niet hoe ik daar vervolgens mee om moet gaan.
Ik denk dat uitdagen lastig is, zodra er ook maar enige druk komt sluit hij zich als het ware af. Dan besta ik niet meer.
Bovendien begrijp ik niet helemaal aan wat voor dingen je denkt met 'spelletjes waar hij LB van wordt', ik ben hier echt erg nieuw in.
Een filmpje moet ben ik bang ook wachten tot Puck terug is, dat hadde we inderdaad laatst samen even gedaan, maar wel op haar mobiel |o

Wendy, ik weet zeker dat hij nog magnesium bijgevoerd krijgt, ik heb de eigenaren gevraagd daarmee zeker door te gaan.
Ze zijn daar toen eind augustus mee gestopt en in september begon Ferdy weer te schrikken.
Helaas heeft het niet geholpen om het weer bij te voeren, dat hoopte ik destijds.

Die horsenality chart heb ik inderdaad wel eens ingevuld, in zijn normale staat is hij geloof ik vrij duidelijk left-brain introvert,
maar in zijn bange periodes switcht dat dus met (denk ik) right-brain.

Pri_ladi, dat switchen is helaas niet per dag of poetsbeurt, maar echt véél sneller. Ik heb het idee alsof het vaak om de minuut of sneller is.
Ik ga hier inderdaad flink van twijfelen hoor.. Heeft hij niet iemand nodig met een iets hardere aanpak?
Wil ik te snel te veel of is het juist beter als ik wat directer ben? Tja, ik kan uiteindelijk alleen doen wat mij het beste lijkt, dus dat proberen we maar.
Ik negeer dat angstige inderdaad ook liever (dat versterkt het vaak alleen maar) en ik stap dus ook elke keer vol goede moed op 'm af net als altijd,
en vervolgens werkt dat elke keer niet :n Desondanks: blijven proberen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 18:19

@TE5: daarom raadde ik je die DVD dus ook aan. Want als een paard switched, dan is ook ineens een andere aanpak nodig. En ja, dat switchen kan heel snel gaan, weet ik van mijn eigen paard.

Wat je beschrijft lijkt idd op een paard dat normaal gesproken leftbrained is en ineens schakelt naar rightbrained. Maar het kan ook, zoals een aantal anderen ook al zeggen, gewoon een slimmigheidje zijn. Daarom is het belangrijk om goed te kijken naar je paard... vertoont hij wel 'echt' rightbrained gedrag? Heeft hij daar ook echt de uiterlijke kenmerken van?
Uiterlijke kenmerken kunnen bijvoorbeeld zijn: spierspanning in het lijf, hoofd hoog, grote neusgaten, oogwit zichtbaar, etc. Klein testje: probeer de puntjes van zijn oren eens te buigen: lukt dat niet, dan heb je kans op een rightbbrained paard (komt van een heel oude level 2 dvd ;))

Als hij echt rightbrained is, houd dan in gedachten dat hij op dat moment echt doodsbang is. En pas je gedrag daarop aan. Dat betekent veeeeeel friendly game, veel approach en retreat etc. En zoals je ook al gedaan hebt, veel undemanding time.

Edit: je kunt ook, zoals marlies aangeeft, het patroon proberen te doorbreken door vanallerlei ingewikkelde dingen van ze te vragen, zodat je ze dwingt om weer na te gaan denken.
Laatst bijgewerkt door Achterom op 06-02-10 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 18:33

De termen even snel en simpel uitgelegd:
Bij de linkerhersenhelft huist het denken, beredeneren. Left brained paarden zijn vaak ontspannen, lage hoofdhouding, voelen zich op zijn gemak en hebben rustige bewegingen. Een paard kan alleen iets leren als hij LB is.
Left brained extrovert is een positief energierijk paard. Een paard die van spelen houdt en het leven als 1 groot spel ziet (een extreem extrovert paard :+ -> Allure van Linda Parelli is EXTREEM LB EX). Paarden kunnen door middel van spelletjes, zoals de figure 8 (kijk in mijn profiel en klik op 2++ en kijk aan het einde van het filmpje) veranderen in een LB EX paard omdat ze het leuk vinden, lekker speels worden enz.
Dan heb je ook een Left brained Introverd paard. Deze zijn minder speels, ze zijn lekker rustig en voelen zich op zn gemak. Zijn zijn ook slim, tonen weinig interesse, gaat graag de discussie aan, komt ongemotiveerd en duf over, is snel verveeld, en het mooiste, hij houdt van middelvingers opsteken :D (dit is dus een teken van 'hey zeg, zoek het effe lekker uit :) :) :) ........) Dit paard zal jou ook meer stappen laten maken dan dat hij zal doen en op die manier met JOU spelen.

En dan hebben we Right brained. De rechterhersenhelft is waar het instinct huist: niet denken: doen! Dwars door alles heen jezelf redden. Het instinct tot jezelf, je leven redden is heel sterk in een paard. Deze paarden kunnen heel gevaarlijk worden door angst!!
Een right brain extrovert paard doet niks anders als rennen (van angst) dus kijk naar zijn hoofd-hals houding, houding van de staart en blik in zijn ogen. Dit moet je niet verwarren met een LB EX paard die ook rond kan rennen als een gek maar meestal met een (plezier) geheven staart, zachte,vriendelijke speelse blik. RB ex paarden zijn duidelijk ready for action (aanvallen, vluchten ed)
En een RB introvert paard kan zich erg op de achtergrond houden en in een keer exploderen. Deze paarden zijn vaak rustig maar gespannen (kijk naar gespannen spieren ed). Deze kunnen van angst juist stil gaan staan in plaats van rennen. Ze twijfelen vaak en zijn wantrouwend naar de omgeving ook zijn ze erg onvoorspelbaar en verlegen. Deze paarden zijn moeilijk bereikbaar.

Om een paard van RB naar LB te brengen kun je dus spelletjes spelen waar ze goed bij moeten nadenken.. Zijwaarts, achterwaarts met obstakels en noem maar op.
Paarden hebben een bepaalde horsenality als basis maar kunnen per seconde switchen en met die switch moet jij om kunnen gaan. Dit is heel erg moeilijk en heeft de tijd nodig maar zo kun je wel met horsenality de beste aanpak gebruiken je paarden dus LB ex proberen te houden.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 18:54

O, daar heb ik even overheen gelezen, Wendy :o

Ik weet zo uit mijn hoofd dat in ieder geval dat hoofd omhoog en grote neusgaten (soms inc. gigantisch snuiven) aanwezig zijn.. Klein gokje, tong kauwen hoort daar ook bij?

Wauw, Marlies, wat een uitleg, bedankt!
Ik herken inderdaad zeker wel dingen, bijvoorbeeld dat middelvinger opsteken.
En inderdaad dat exploderen als er te veel druk op komt te staan.
Ik ga er even naar kijken op je profiel :j

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 18:59

pri_lady schreef:
Je zegt dat de eigenaren hem voeren. Wanneer doen ze dat? Dan komt hij waarschijnlijk wel én heeft hij absoluut geen last van angst. Misschien kun je het regelen dat jij hem voert als je die dag komt. Een klein beetje voor het verzorgen de rest na het verzorgen.

Ik zie net dat ik hier ook al overheen heb gelezen (ik ben goed bezig vandaag :7), maar ik weet niet zo zeker of hij dan ook komt.
Meestal is het volgens mij zo dat hij gewoon staat te grazen en tegen de tijd dat het hem uitkomt eens naar zijn stal kuiert om te komen eten.
Da's nog eens iets om na te vragen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:04

Een switch paard.
Heb ik ook eentje van.
Zo is hij cool en relaxed, en zo is alles eng en heeft hij de concentratie van een kip.

Heel snel meeswitchen in gedrag en aanpak dus.
Wendy heeft inderdaad ook zo'n paard. Nog een tandje extremer dan die van mij.

Het duurt even maar het komt goed hoor :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:34

Citaat:
Toen ze hem nog niet zo lang hadden heeft hij een hersenbloeding gehad, maar daar is hij wonder boven wonder goed van hersteld. Sindsdien heeft hij verschillende bijrijders gehad, maar hoeveel precies weet ik niet. Verder is hij sinds hij bij deze eigenaren staat (meende ik) ineens dikker geworden, tot het ongezonde toe. Toen Puck voor het eerste langskwam merkte ze op dat hij een hele dikke en harde manenkam had, wat wees op insuline resistentie en daarom geven de eigenaren hem nu bepaald magnesiumspul door zijn voer, wat gelukkig flink verschil maakt. O, en op dit moment is hij geloof ik 13 jaar oud.

er zijn toch een aantal dingen die me opvallen.
de hersenbloeding.
is dat vastgesteld door een dierenarts of dachten ze dat zelf?

dikke manenkam hoeft niet van insulineresistentie te komen,wederom..is hier een veearts bij geweest die het heeft vastgesteld?
magnesiumtekort kan een dikke manenkam geven,maar ook als dieren tegen hoefbevangen aan zitten kan een dikke manenkam geven.
verder kan een tekort aan selenium een dikke manenkam geven.
door seleniumtekort gaat de schildklier ook langzamer werken en worden dieren dikker.

ik weet dat een dier wat lichamelijk niet lekker in zijn vel zit daardoor erg wisselend humeur kan krijgen.

mooiste is in elk geval om hem op goed voer en vitamines te zetten zodat hij wel optimaal alles binnenkrijgt.
geef je alleen wat magnesium bij dan hoeft dat niet eens te werken.

mooiste zou zijn als ze hem toch es laten nakijken door een veearts.

is er ook een patroon in de periodes dat hij schrikkeriger word?
is dit steeds in het najaar,of voorjaar?
weet je dat nog?

is al eerder gevraagd,maar zou je een filmpje kunnen maken van wat hij nou precies doet?
dat geeft toch een heel duidelijk beeld

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:52

Moeilijk voor je joh!
Als ik jou was zou ik gewoon proberen alles leuk te houden, er een groot spelletje van maken! Dus niet naar hem toe gaan met het idee: ditmoet ik minimaal bereiken, maar gewoon kijken waar het schip strand. En als je dan zo'n goed momentje hebt, gelijk stoppen en hem met een positief gevoel achterlaten. Dan raken jij en hij niet gefrustreerd en blijft het leuk! :D

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-10 17:44

Ellepel, voor zover ik weet is er bij die hersenbloeding toen wel een DA bij geweest,
maar zoals ik zei, dat was ver voordat ik er bij betrokken was.
Bij dat tweede is er toen geen DA bij geweest. Ik heb toen verteld dat dit een indicatie zou kunnen zijn van IR,
maar dat dat eigenlijk alleen (voor zo ver ik weet/wist) vast te stellen was door de DA.
Vervolgens zijn de eigenaren begonnen met het magnesiumspul om te zien wat dat zou doen,
en toen viel hij al snel flink wat af en ook die nek werd minder, dus hebben ze besloten het er bij te laten.

Qua periodes, daar heb ik zelf ook heel erg over zitten denken.
Wat ik in ieder geval wel weet is dat het nooit in de zomer is geweest, maar meer herfst/winter(/lente?).
Die eerste herinner ik me niet meer goed, enkel een bepaald moment ervan waarbij ik hele koude handen had :+
Tweede keer weet ik niet wanneer het begon, maar het is toen geloof ik weer geëindigd in de voorjaarsvakantie,
deze keer begon ergens in september/oktober en in uiterlijk november is hij weer echt bang voor mij geworden.

Heb vanmiddag een filmpje proberen te maken,
maar om de een of andere reden zoomt mijn mobiel zo ver uit dat je er niets aan hebt, dus daar ben ik ook maar mee opgehouden.

Ninajojo, op dit moment is het helaas meer een kwestie van niet ongelofelijk teleurgesteld worden dan het leuk houden,
maar ik heb gelukkig inmiddels wel geleerd er inderdaad geen verwachtingen aan te hangen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:19

oke een hersenbloeding kan wel voor karakter verandering zorgen,maar dan is dat iets blijvend.
lijkt me sterk dat het dan in vlagen komt.
zo te lezen komt het bij hem voor in de periodes dat het koud is.

zeker kan het met karakter te maken hebben,maar als het iets is wat steeds in hetzelfde jaargetijde voorkomt vind ik dat je er ook in moet verdiepen dat het misschien iets lichamelijks kan zijn.
ik weet niet wat ze nu aan hem voeren?
krachtvoer, en zo ja welk merk en hoeveel?
staat hij eigenlijk alleen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 10:14

En is het hooi weleens onderzocht?

ceso

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:57

Tessa, hij speelt een spelletje met je. Je moet consequent voor hem zijn en dan doet hij alles voor je. Het is een goedzak maar je moet duidelijk voor hem zijn. Dat schrikkerig zijn en niet uit de wei komen doet hij al zijn hele leven. Het dekje op zijn rug leggen en daarvan schrikken, doet hij ook al heel lang. Zodra jij hem ruimte geeft pakt hij die, maar als jij duidelijk bent doet hij alles.

Wij hebben natuurlijk allebei een andere rijstijl, maar ik had in het begin precies hetzelfde, maar ik had daarna wel een geweldige pony en vriend aan hem.

Ik vind het echt heel vervelend voor je dat je er zo onzeker van wordt, maar misschien is een andere aanpak iets?