Bitloos beleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BillieJean

Bitloos beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 01:52

Hoi lieve paardenliefhebbers,

Bij deze een vraagje. Het is bij mij nog zeker 2 jaar niet aan de orde, maar toch wil ik mij vast oriënteren op het inrijden van mijn paardje (nu nog jaarling)! Ik zie het al helemaal voor me in de toekomst: heerlijk door de bossen rijdend, genietend van elkaar en van de natuur. En dan het liefst op een heerlijk boomloos of westernzadel én bitloos! O:)

Nu vraag ik mij af of je je paard ook al gelijk bitloos kunt beleren? Of is het beter om de hulpen toch directer/preciezer aan te leren door middel van een bit, en dan later als het paardje goed doorgereden is en alles routine is, het bit weer weg te halen? Het liefst doe ik mijn paard nooit een bit in de mond, ik vind dat eigenlijk zo onnatuurlijk. Maar als het het inrijden van mijn paardje tekort zou doen, moet ik er toch maar (even) aan geloven :P
En als het wel mogelijk is om bitloos in te rijden, wordt het voor een paard dan niet moeilijk om later eventueel alsnog met bit gereden te worden?

Nou, ik hoor graag de tips en ervaringen!!

Groetjes, Sanne

geerke

Re: Bitloos beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 02:09

een paard inrijden kun je ook doen zonder bit...veel op de stem.
Het is eigelijk niet anders dan een paard inrijden met bit in.....daar kom je toch ook niet aan?
Een paard heeft denk ik niet zoveel last van een bit....wel van de ruiter die er aan hangt of trekt...

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 02:11

Ik denk dat je gewoon bitloos kunt inrijden. Het is toch eigenlijk alleen maar het verschil tussen druk in de gevoelige mondhoeken of druk op de gevoelige neus. principe is bij beide wijken voor druk. Ik zou dan wel voor een fatsoenlijk bitloos hoofdstel kiezen. Maar eigenlijk denk ik wel dat de keuze tussen bit en bitloos afhangt van het type paard. Ik zou geen hete hengst met een touwhalster willen rijden maar mijn rustige ruin is geen probleem. Die loopt er ook fijn mee omdat je daar weer alleen druk mee geeft als hij andere aanwijzingen niet oppakt.
Ik vind trouwens wel belangrijk dat een paard voorwaarts/neerwaarts loopt zodat ze hun rug goed gebruiken. Dat krijg je met bv een touwhalstertje toch moeilijker voor elkaar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 04:07

Je kunt een jong paard prima bitloos beleren. Heb ik met de mijne ook gedaan (die heb ik vanaf zijn tweede en wordt nu alweer 6 jaar). Heb nog nooit een bit gebruikt, het bevalt ons prima. :D
Oh, en het is een behoorlijk pittige ruin trouwens. Ik rij hem voornamelijk op lichaamstaal, op je zit dus en daarbij heb ik hem leren wijken voor druk met grondwerk. Mijn stem gebruik ik nauwelijks, eerlijk gezegd. Mijn paard moet je heel erg 'bijhouden' in zijn training, anders zet hij 'zijn kop er op' en heb je wel eens het gevoel dat je weer even opnieuw moet beginnen. Bv. nu, na een hele lange periode van niet rijden (ik heb in november voor het laatst gereden vanwege de weersomstandigheden). Ik hoop dit weekend weer te beginnen (was al met grondwerk begonnen weer om hem voor te bereiden) en dan moet je rijdend weer even hard aan de bak. Maar ach, dat zou met bit echt niet anders geweest zijn. ;)
Overigens kun je bitloos prima je paard op de juiste manier laten lopen (ik heb dressuurles). :)

Ik rij zelf met een Marylot sidepull tegenwoordig. Fijn, duidelijk (endurance)hoofdstel, die ook nog eens erg paardvriendelijk is.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 15:35

In principe is er geen probleem om een paard bitloos in te rijden, zeker als het je bedoeling is om met dat paard bitloos te gaan (buiten) rijden. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op elke regel, maar een paard met normale bouw en karakter zou geen probleem mogen hebben met bitloos beleren.
Sidepull of kaptoom lijken me dan wel de meest handige optomingen hiervoor.

Elliinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 18:24

Tuurlijk kan je het zonder bit doen.
Voor mijn gevoel is het zelfs beter, dan rij je hem ook echt in met je stem, en de band die jullie hebben!

VEEL SUCCES.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:13

Zeker kun je een paard bitloos beleren.
Bovendien is het veel paardvriendelijker om een jong paard bitloos te beleren ivm het wisselen en de veranderingen in de mond (en daarmee de gevoeligheid van de mond).
Dus ik zou zeggen: doen! ;)

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-10 19:22

Bedankt voor alle reacties! :D
Goed om te horen dat ze in principe gewoon bitloos ingereden zou kunnen worden, en dat het eigenlijk zelfs beter is..
Het is maar net wat ze aanleren natuurlijk, en het klopt dat als je een goed bitloze optoming hebt dat de druk goed op de neus terecht komt en dat je dan geen bit hoeft te missen.
Ik ben erg benieuwd hoe het zal gaan en het duurt voorlopig nog wel even, maar heb er al wel heel veel zin in!

En Twiggy2008: succes als je weer begint met rijden!! Is voor de paardenmensen (zonder binnenbak althans) erg vervelend geweest, al die sneeuw... Heb je hem het wijken voor druk aangeleerd met dubbellijns longeren? Dat is iets wat ik nog moet oefenen met/op mijn oude verzorgpaardje, ben enkel het 'normale enkellijns' longeren gewend. ~~}>

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 03:54

Wat goed dat je bitloos wilt gaan! :)

En ja, je kunt een paard prima bitloos beleren. Ik zou het zelfs jammer vinden er een bit in te hangen. Kies wel een degelijk hoofdstel. Geen zorgen, jij rijdt straks met een fijn zadel en bitloos door het bos, daar ben ik van overtuigd!

Het principe blijft gewoon hetzelfde. :)

Wijken voor druk kun je vanaf de grond oefenen, hoeft niet per sé met dubbele longe.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 03:57

Voor een paard is bitloos beleren misschien wel prettiger omdat ze vaak rond die leeftijd beginnen met wisselen van de tanden.
Vaak zien we bij jonge paarden die met bit gereden worden toch last van een ijzeren stukje in hun mond wat tegen de gevoelige tandjes aan komt.

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 18:02

mijn jong paard heb ik bitloos beleerd. Hij heeft (bij mij) nooit een bit in zijn mond gehad. Hij is nu een paar maanden bereden en ik ga lekker alleen met hem de bossen in. Ik ben zeker een voorstander van bitloos beleren!

Danielle

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 21:24

Volgens mij gaan wij rond dezelfde tijd onze paardjes inrijden! Ik ga dat ook bitloos doen :). Ik zie het nut van een bit gewoon niet, en daarbij ben ik ervan overtuigd dat bitloos paardvriendelijker is. Ik zal later dan ook niet overgaan naar rijden mét bit.

Met mijn paardje heb ik de 'seven games' van Parelli doorlopen (google maar eens), en wijkt dus ook voor druk. Handig! We doen nu nog lekker rustig aan, maar vanaf haar derde wil ik het grondwerk zo gaan verdiepen dat de uiteindelijke stap om er op te gaan zitten helemaal geen 'big deal' meer is.

Het grondwerk verstevigt ook de relatie tussen jou en je paard, waardoor het buitenrijden, zonder andere paarden erbij, ook een stuk eenvoudiger wordt.

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-10 22:28

Ok klinkt echt goed!! Ik wilde inderdaad ook de seven games van Parelli gebruiken en dacht dat er daarna nog 2 levels te doen waren, dus voorlopig ben ik nog wel even onder de pannen :P Ik moet me daar nog wel in verdiepen, maar heb nog wel de tijd daarvoor voorlopig! Misschien koop ik wel zo'n pakket met DVD's, of kan je op internet daar ook alles over vinden? Vrees het niet he...wel globale info.

Ben niet van plan om ooit een bit te gebruiken. Ik ben er door jullie van overtuigd dat het zonder bit ook helemaal goedkomt!
Heb er echt heel veel zin in! :):)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 03:03

BillieJean schreef:
En Twiggy2008: succes als je weer begint met rijden!! Is voor de paardenmensen (zonder binnenbak althans) erg vervelend geweest, al die sneeuw... Heb je hem het wijken voor druk aangeleerd met dubbellijns longeren? Dat is iets wat ik nog moet oefenen met/op mijn oude verzorgpaardje, ben enkel het 'normale enkellijns' longeren gewend. ~~}>

En nu ligt er weer sneeuw, helaas. :(

Maarre, het wijken voor druk heb ik mijn paard gewoon door grondoefeningen aangeleerd, hoor, niet aan de (dubbele) longe dus. Ik heb zelfs destijds het systeem van Emiel Voest gebruikt en later nog eens Parelli (7 games). Het is wel iets wat ik moet blijven oefenen bij mijn sterke paard (is een halve Fjord met een flinke kop er op, zeg maar :D ). En verder is het fijn om gewoon goed op je zit te rijden, maar ik vind dat dat met bit ook zou moeten, alleen zie ik het vrij weinig in reality (veel mensen rijden dan toch erg op teugels en wat geschop :\ ).

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:42

BillieJean schreef:

Foto van je paardje :D ?!

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:53

Parelli kan ik je echt aanraden. Er wordt heel duidelijk stap voor stap uitgelegd hoe je een paard op de grond kan leren wijken voor druk met een touwhalster. Als hij dat eenmaal kent en langzaamaan gewicht kan dragen, is het BIJNA een kwestie van opstappen en wegrijden... Alles wat je op de grond doet via dit systeem, is namelijk in het zadel niet veel anders.
Andere methodes ken ik niet zo goed, maar zeker in de oudere (rood en blauw) pakketten word dit goed uitgelegd! De patterns zijn hier minder duidelijk in, de nog nieuwere ken ik niet dus daar kan ik niets over zeggen.
Dus ik zeg: oude levels (1 en 2) op de kop tikken (marktplaats!) en lekker alvast rustig aan aan de gang!

bloem79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:58

hallo
ik heb mijn paard ook bitloos ingereden met een touwhalster
later met een kaptoom met bit eraan maar nog geen teugels
en toen langzaam
het bit erbij genomen
mijn paard wilde in het begin geen bit in
ik denk dat je tegen die tijd even moet kijken wat het beste bij jou paard past
als jou paard lichter is met bit en je moet had trekken zonder bit
waarom dan geen bit
succes met inrijden straks

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:33

Ik heb die van mij ook bitloos beleerd.

Het voordeel is dat ze geen last hebben van hun wisselende gebit en het bit.

Wanneer je toch liever geen bit wilt gaan gebruiken in de toekomst waarom dan beleren met een bit. Zou ik zeggen.

BillieJean

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-10 17:13

Dani62 schreef:
BillieJean schreef:

Foto van je paardje :D ?!

hier is ze!! (heeft inmiddels een superdikke wintervacht, dus ziet er nu meer uit als een teddybeer:P)
Afbeelding

Ik denk dat ik idd level 1 en 2 van Parelli ga halen, is wel fijn als je stap voor stap de levels kunt doorlopen en dan kunt 'afvinken' wat je al bereikt hebt. Al sprak ik gisteren op school wel een jongen die zelf Monty Roberts aanhanger is en Parelli meer een soort van 'truukendoos' vond...dus nu twijfel ik weer een beetje. Maar de omschrijving van die levels van Parelli maakt mij juist wel enthousiast!
Laatst bijgewerkt door BillieJean op 27-02-10 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 17:18

Als ze een beetje braaf zijn aan een halster is bitloos vaak geen probleem. Wat druk op het halster kennen ze al, druk op het bit is totaal onbekend.

Ik rij ze vaak met een lage neusriem of halster onder het hoofdstel met 2 setjes teugels in het begin. Mijn doel is wel met bit, maar een halster (of druk op een neusriem) snappen ze vaak beter dan die op het bit in het begin.

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:23

Wat een mooi paard :D! Parelli is heel leuk om mee te beginnen en een goede band mee op te bouwen. Als je ook begint met grondwerkoefeningen en eerst alles aan de hand aanleer, zal inrijden veel makkelijker gaan.
Boomloos is ook een goede keuze, want een jong paard veranderd nog zo veel.
Misschien kun je beginnen met een academische kaptoom, kun je ook mee longeren en werkt heel duidelijk. Ze zijn best wel prijzig, maar ik denk dat dit heel handig is voor een jong paard.

Tjelley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:50

Mooi paardje hoor! Zo te lezen is jou paardje straks aan het meeste al gewend. Het beleren onder het zadel zal dan vast geen problemen opleveren, of dit nou met of zonder bit is. Fijn voor je paardje dat je zonder bit wilt gaan rijden :j Ik heb mijn paard er in ieder geval een plezier mee gedaan. Hij was een bit gewend, maar vond dat ding verschrikkelijk.

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 20:58

Vind het super dat je hem wilt rijden zonder bit !!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 21:01

Ik wil een jong paard gaan kopen en ook eerst aan de slag met grondwerk en dan rustig rijden. Ik wil ook bitloos. Heeft iemand nog tips waarop ik echt moet letten? Van die dingetjes van 'o ja'? ;)

Nienkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 22:43

Ja hoor :j
je kunt gewoon bitloos inrijden